Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 55 Bilag 1, L 55 A Bilag 1, L 55 B Bilag 1
Offentligt
1947655_0001.png
Sekretariatet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 10. september 2018
SAGSNR.: 2018 - 2150
ID NR.: 544596
[email protected]
+
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Revision
af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol
ved indre Schengengrænser)
Ved e-mail af 15. august 2018 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet
om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet finder, at lovforslagets bemærkninger burde indeholde en nærmere
angivelse af baggrunden for, at man ikke har overholdt den revisionsbestemmelse,
som følger af lov nr. 1499 af 11. december 2015.
Advokatrådet har ikke i øvrigt bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0002.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Gerd Gottlieb <[email protected]>
30. august 2018 22:48
'Shari Boateng'
Nanna Carlsen; Tove Krag
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) (UIM Id: 470665)
Til Udlændinge og integrationsministeriet.
Tak for det tilsendte udkast.
Vi afstår i denne omgang fra at afgive høringssvar, da emnet ligger for langt fra
vores hovefokus, de lange ophold i asylsystemet.
Med venlig hilsen på vegne af initiativet Amnesti Nu
Gerd Gottlieb
Fra:
Shari Boateng <[email protected]>
Sendt:
15. august 2018 15:48
Til:
3F Sømændene <[email protected]>; A.P. Møller - Mærsk A/S <[email protected]>;
[email protected]; Advokatrådet <[email protected]>; Air Greenland A/S <[email protected]>;
[email protected]; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>;
Assuranceforeningen SKULD <[email protected]>; Asylret <[email protected]>; BARD - Board of Airlines
Representatives in Denmark <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Besa Trans <[email protected]>; Billund Lufthavn <[email protected]>; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
<[email protected]>; Dansk Luftfart <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide
<[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Fiskeriforening <[email protected]>;
Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Danmarks
Skibskredit A/S <[email protected]>; Danmarks Skibsmæglerforening <[email protected]>;
[email protected]; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Flygtninge Hjælp <[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; Dansk Luftfart
<[email protected]>; [email protected]; Dansk Rib Charter Brancheforening <[email protected]>; Dansk
Socialrådgiverforening <[email protected]>; Dansk Tog <[email protected]>; Dansk Transport og Logistik <[email protected]>;
Dansk Turistfart ApS <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Bus- og
vognmænd <[email protected]>; Danske Færger <[email protected]>; Danske Havne
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Danske Speditører <[email protected]>;
Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske
Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <main@helsinki-
komiteen.dk>; Den Katolske Kirke i Danmark <[email protected]>; Det Juridiske Fakultet
<[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Direktoratet for
Kriminalforsorgen <[email protected]>; Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>;
[email protected]; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Erhvervsflyvningens Sammenslutning <es@es-
daa.dk>; [email protected]; Fagligt Fælles Forbund (3F) <[email protected]>; Finansrådet <[email protected]>; Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd <[email protected]>; [email protected]; Flygtninge Under Jorden
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; FOA <[email protected]>; Focus Advokater
<[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>; Foreningen af Offentlige Anklagere
<[email protected]>; [email protected]; Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater
<[email protected]>; Forsikring og Pension <[email protected]>; FTF - Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd <[email protected]>; Færøernes Landsstyre <[email protected]>; [email protected];
HK/Danmark <[email protected]>; HORESTA <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik <[email protected]>;
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0003.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Per Levring <[email protected]>
12. september 2018 21:17
Shari Boateng
Re: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) (UIM Id: 470665)
Dear Shari Boateng
BARID hereby sends hearing responses to the draft proposal for a law amending the Act on the
Alteration of the Immigration Act, as followers.
In general, BARID does not consider that a carrier's responsibility should be construed in the terms of
the bill. If there are legal requirements to be observed, it should generally be the legislative authority
responsible for compliance with the law and not the individual carrier.
Best regards
Board of Airline Representatives in Denmark
Per Levring
Secretary General
Den 15. august 2018 kl. 15.48 skrev Shari Boateng <[email protected]>:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af
bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol
ved indre Schengengrænser)
Udlændinge- og Integrationsministeriet fremsender hermed følgende høringsanmodning vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af
reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser).
Ministeriets
j.nr.:
2018-10537.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger
senest onsdag
den 12. september 2018.
Med venlig hilsen
Shari Boateng
Overassistent
Forkontoret for Asyl- og Migrationsafdelingen og Familie- og Opholdsafdelingen
Direkte telefon: +45 6198 3456
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
Telefon: +45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0004.png
Bedsteforældre for Asyl
Høringssvar, deres sags nr.
2018-10537
30. aug. 2018
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Høringssvar til forslag om ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser).
Forslaget angår i princippet alene en uændret forlængelse af lov 1499 af 11.december
2015 om midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser fra udløb folketingsår
2017-18 (12,11,2018) til udløb folketingsår 2023-24.
Specielt lægges vægt på
transportøransvar,
hvorved transportøren (chauffør, konduk-
tør, skipper) under bødeansvar er pligtige til før grænsen at sikre sig, at passagerer har
fornødne visum og rejsehjemmel. Transportøransvar indgår i Udlændingeloven § 43
og angår indrejse fra lande uden for Schengenområdet, men kan af udlændinge-
ministeren overføres til midlertidige grænsekontrol internt i Schengenområdet. Dette
fandt sted ved Lov af 2015. Transportøransvaret har ikke hidtil været anvendt i praksis
Bedsteforældre for Asyl skal herefter anføre:
Forlængelsen af den midlertidige
grænsekontrol begrundes med det stigende flygtningepres i 2015. Dette pres er for
Danmarks vedkommende aftaget meget betydeligt siden 2015. Alligevel indeholder
ændringsforslaget, udover forlængelse, en forvarsling om at bringe transportøransvaret
i anvendelse.
Bedsteforældre for Asyl tager stærkt afstand for denne stramning.
Transportpersonalet er ikke uddannet til at varetage denne funktion, som har politi-
mæssig karakter og ved selve grænseovergangen udøves af statsansat personale med
specielle beføjelser. Privat ansat personale i transportsektoren kan ikke forvente, at
rejsende frivilligt udleverer deres dokumenter til dem udover eventuelle betalings-
dokumenter/billetter.
Transportpersonalet har ikke bemyndigelse til at sætte passagerer af, med mindre de
ikke har betalt. Magtanvendelse kan utvivlsomt komme på tale. Transportpersonalet
vil vel i den forbindelse falde ind under dansk lov om voldelig adfærd?
Grænsekontrol er et offentligt anliggende, som ikke bør endsige kan overgives til
uuddannede, privat ansatte personer.
Bedsteforældre for Asyl v. Niels Stephensen
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0005.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0006.png
Udlændige- og Integrationsministeriet
12. september 2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af ud-
lændingeloven (Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 15. august 2018 vedrørende ovennævnte.
Der henvises til tidligere høringssvar af 4. december 2015, der vedlægges til orientering. Dansk
Erhverv kunne dengang som udgangspunkt støtte forslaget om skabelse af hjemmel til indførelse
transportøransvar for personbefordringsvirksomheder under særlige og nærmere angivne om-
stændigheder. Baggrunden herfor var den ekstraordinære situation, der opstod på den tid.
Situationen er i mellemtiden normaliseret. Dansk Erhverv ser derfor ingen grund til at opretholde
den ekstraordinære hjemmel, der blev indført i 2015. Vi anbefaler derfor, at hjemmelen bortfalder
som planlagt.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport & Infrastruktur
[email protected]
JHS/JHS
Deres j.nr.: 2018-10537.
Side 1/1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0007.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0008.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Britt Wittrup <[email protected]>
11. september 2018 09:09
[email protected]; [email protected]
Høring over udkast til forslag om lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven
Lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser)
Danske Busvognmænd har modtaget ovennævnte lovforslag i høring med anmodning om
bemærkninger.
Idet vores holdning til reglerne om transportøransvar ikke har ændret sig siden høringen om
samme tilbage i december 2015, henviser vi til vores høringssvar af 4. december 2015, se
nedenfor:
Jeg står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål eller kommentarer til nedenstående.
”Lov
om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Danske Busvognmænd har modtaget ovennævnte lovforslag i høring med anmodning om bemærkninger.
Foreningen repræsenterer busvognmænd og busoperatører, der som led i deres erhverv udfører
grænseoverskridende passagertransport med busser. Denne transport foregår både som turistbustrafik og
rutebustrafik.
I førstnævnte tilfælde foregår den ofte med afgrænsede grupper, der er sat sammen forud for rejsens
gennemførelse. Det kan være grupper i form af medlemmer af samme forening, familie eller lignende,
medarbejdere på samme virksomheder osv. Endelig kan de rejsende være kunder, der alle individuelt har
købt den samme rejse hos en rejsearrangør eller et rejsebureau.
Udføres der international rutebustrafik sælges der typisk individuel rejsehjemmel til den enkelte rejse
uden, at de passagerer, der befordres i bussen på anden vis udgør en samlet gruppe. Denne
rejsehjemmel sælges både som reserverede billetter og som billetter, der sælges umiddelbart inden
bussens afgang.
Det fremgår, at formålet er at sikre, at transportører i tilfælde af indførelse af midlertidig grænsekontrol
kan pålægges at kontrollere rejselegitimation og visum for udlændinge, som bringes her til landet over en
grænse, hvor der foretages midlertidig grænsekontrol.
Vi ser i Danske Busvognmænd en række alvorlige problemer ved, at vore medlemsvirksomheder
pålægges strafansvar, hvis de bringer udlændinge uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet
fra et andet Schengenland, hvis der er indført midlertidig grænsekontrol ved den pågældende grænse.
En sådan kontrol er af flere grunde en meget vanskelig opgave at forene med international busdrift:
Chaufførernes primære opgave er at føre bussen sikkert og pålideligt. En pligt til at foretage
kontrol af pas og visa vil fjerne opmærksomheden fra denne opgave.
Busoperatørerne og deres medarbejdere har ikke erfarings- og uddannelsesmæssig baggrund for
at foretage sådan en kontrol. Særligt opgaven med at kontrollere om et pas eller visum er gyldigt
og ikke falskt, er vanskelig grænsende til umulig for busoperatører og deres medarbejdere.
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0009.png
Der nævnes i høringssvaret bødestraffe på op til 8.000 kr. for tilfælde, hvor en operatørs kontrol af pas og
visum blev vurderet til ikke at have været tilstrækkelig.
Det nævnes endvidere, at de pligter med hensyn til at sørge for tilbagerejse og med hensyn til at erstatte
statens udgifter, som gælder i tilknytning til transportøransvaret i forhold til de ydre Schengen-grænser,
også skal gælde, hvis der indføres grænsekontrol ved grænsen.
Vi har noteret os, at der i høringen ikke er fortaget en vurdering af de økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Det finder vi stærkt bekymrende, men tager det foreløbig som et udtryk
for, at Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet er klar over, at omkostningerne er ganske
betydelige uden endnu at kunne fastlægge deres omfang.
Danske Busvognmænd vil foreslå følgende ændringer og præciseringer til lovforslaget:
Såfremt strafansvaret fastholdes skal der skitseres et lavere bødeniveau på maksimalt 1.000 DKK
pr. konstateret tilfælde af utilstrækkelig kontrol af rejselegitimation og visum. Bødestraffen skal
udmåles pr. transport/køretøj og altså ikke akkumuleres pr. person.
Der skal i god tid udarbejdes præcise retningslinjer der formidles til bustransportørerne, hvori det
beskrives, hvordan kontrollen kan foretages for at leve op til lovgivningens krav.
Muligheden for at kunne pålægge transportøren at sørge for tilbagerejse eller alternativt erstatte
statens udgifter hermed bør bortfalde.”
Med venlig hilsen / Best regards
Britt Wittrup
Danske Busvognmænd / Danish Bus and Coach Owners Association
Vesterbrogade 10, 3.
DK-1620 København V
Tel: +45 7022 7099
Mobil: +45 2966 4692
Fax: +45 7022 1099
E-mail:
[email protected]
Home Page
www.db-dk.dk
2
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0010.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotholmsgade 10
1216 København K
Att.
[email protected]
og
[email protected]
5. september 2018
Høring over udkast til lov om ændring af lov om ændring af udlæn-
dingeloven (Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Hermed bekræftes modtagelsen af Udlændinge- og Integrationsministe-
riets høringsbrev af 15. august 2018 vedrørende ovennævnte forslag til
lovændring.
Danske Rederier har den overordnede holdning, at ID-kontrol er en
myndighedsopgave, som både vil være en økonomisk byrde og kan væ-
re vanskeligt at løfte for rederierne. I andre lande løftes opgaven af
grænsemyndigheder, hvilket vi grundlæggende mener, er den rette løs-
ning. Derfor støtter vi ikke forlængelsen af muligheden for at pålægge
transportøransvar.
Hvis myndighederne alligevel i en givet situation pålægger rederierne et
transportøransvar, bør man lade det ledsage af økonomisk kompensati-
on til rederierne, der løser denne samfundsopgave. Dette er i tråd med,
hvad repræsentanter for den danske regering udtalte, da det svenske
transportøransvar trådte i kraft i januar 2016. Og samtidig vil det et styk-
ke henad vejen løse problemstillingen om konkurrenceforvridning mellem
bro og færger.
Det bør således ikke være rederiernes ansatte, som skal være grænse-
vagter. Til forskel fra en politibetjent eller tolder, kan fx ansatte på en
færge ikke kræve, at bagagerum åbnes som en del af kontrollen, og der
er derfor svært at sikre en fuldstændig kontrol og dermed berettigelse af
et transportøransvar.
Danske Rederier er generelt positiv over lovens § 3, om at der skal frem-
sættes forslag om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse
1/2
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0011.png
med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser ud fra en
vurdering af udviklingen i flygtninge- og migrantsituationen og de admini-
strative og økonomiske konsekvenser af transportøransvaret, bibehol-
des.
Danske Rederier kan dog ikke se, at lovforslaget indeholder en sandsyn-
liggørelse af behovet for fortsat opretholdelse af transportøransvaret.
Danske myndigheders mulighed for og anvendelse af midlertidig græn-
sekontrol har tidligere vist sig tilstrækkeligt.
Danske Rederier står naturligvis til rådighed for en uddybning af hørings-
svaret eller spørgsmål til samme.
Med venlig hilsen
Henriette Ingvardsen
Erhvervsjuridisk chef
M: +45 20 33 06 09
hei@danishshipping
.dk
2/2
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0012.png
10. september 2018
PEHE
DI-2015-14917
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Ministeriets j.nr.: 2018-10537
Bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (revision af reglerne om transportør-ansvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol indre Schengen-grænser)
Ved mail af 15. august 2018 er DI blevet anmodet om bemærkninger til ovennævnte
lovforslag.
DI’s medlemskreds
på persontransporttransportområdet omfatter
luftfartsvirksomheder, busoperatører, togoperatører og taxivirksomheder.
Blandt DI’s
medlemsforeninger er brancheforeningerne Dansk Luftfart, Dansk Kollektiv Trafik og
Dansk Tog. Nedenstående bemærkninger afgives således også på vegne af disse 3
foreninger.
Lovforslaget er en følge af, at lovændringen vedrørende transportøransvar i 2015 pålagde
lovgiver en revision af nødvendigheden af de midlertidige regler om transportøransvar
ved de indre Schengen-grænser i folketingsåret 2017-2018. Det foreslås, at hjemlen til at
pålægge transportøransvar indtil videre fastholdes, idet revisionsbestemmelsen foreslås
ændret til folketingsåret 2023-2024, altså om 5 år.
I lighed med vores høringssvar af 4. december 2015, skal det overordnet anføres, at DI
lægger afgørende vægt på, at enhver form for grænsekontrol sker inden for rammerne af
Schengen-samarbejdet. Endvidere er DI principielt modstander af, at virksomheder
pålægges at udføre en myndighedsopgave under strafansvar. Grænsekontrol er en
myndighedsopgave, og den bør udføres af myndigheder, der er i besiddelse af de rette
værktøjer og kompetencer til at udføre opgaven.
Det fremgår af bemærkningernes punkt 4, at bestemmelsen ikke har økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det synspunkt står vi helt uforstående
overfor. At det modsatte er tilfældet blev tydeligt dokumenteret i forbindelse med Sveriges
indførelse af grænsekontrol og transportøransvar over Øresund.
I det øjeblik bestemmelsen tages i anvendelse overvæltes myndighedsopgaven således til
erhvervslivet, der uden kompensation og under strafansvar pålægges en omkostningstung
myndighedsopgave, der samtidig kan have betydelig påvirkning på virksomhedens
trafikprogram. At der de facto er tale om en udflytning af en ressourcekrævende
myndighedsopgave fremgår da også af bemærkningernes henvisning til Rigspolitiets
*SAGDI-2015-14917*
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0013.png
vurderinger (nederst side 5). Det er vores principielle opfattelse, at alle meromkostninger,
der pålægges transportøren eller dennes underleverandør som følge af delegering af
grænsekontrol, må kompenseres af staten og/eller den offentlige ordregiver.
Vi noterer, at bestemmelsen fortsat påtænkes at være tidsbegrænset, idet den ifølge
forslaget vil blive taget op til ny revision i Folketingsåret 2023-2024. Vi bifalder
bestemmelsen om en ny revision, men er samtidig af den opfattelse at perioden frem til
revisionen ikke bør være for lang. Vi anbefaler derfor, at lovteksten i § 3 ændres til
”folketingsåret 2020-2021”, således at perioden ikke overstiger de 3 år,
der hidtil har
været gældende.
Vi står naturligvis til rådighed for drøftelse og uddybning af ovenstående synspunkter mv.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
33 77 46 72
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0014.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
ES-DAA <[email protected]>
10. september 2018 14:38
UIM Hovedpostkasse; Peter Christian Binau-Hansen
ES-DAA
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven j.nr.: 2018-10537 (UIM Id: 470665): ES 232-18
ES 232-18
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne høring over
udkast til forslag til
lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne
om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser).
ES har sammen med Atlantic Airways, Danish Air Transport, Sun Air og Thomas Cook, som alle er medlemmer af ES,
modtaget denne høring.
ES medlemmer har ikke meddelt ES bemærkninger, som man ønsker rejst af ES. Det udelukker imidlertid ikke, at
medlemmerne selv har svaret høringen.
ES har således ikke bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of EASA GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0015.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
1 - ERST Høring <[email protected]>
12. september 2018 14:05
[email protected]; [email protected]
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser), jeres j.nr.: 2018-10537(ERST
Sagsnr: 2018 - 11157)
Kære Udlændinge- og Integrationsministeriet
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Revision
af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser).
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Christina Gardshodn
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
Direktionssekretariatet - Team Jura
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291355
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0016.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0017.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Nella Festirstein <[email protected]>
16. august 2018 12:57
UIM Hovedpostkasse
Peter Christian Binau-Hansen; [email protected]; VMR-Journal
Høringssvar fra Færøernes Landsstyre over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne
om transportøransvar ... ) (UIM Id: 470665)
Høringsliste - transportøransvar.pdf; Høringsbrev.pdf; Udkast til lovforslag med ny
revision i 2023-24.pdf
Vedhæftede filer:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og visum
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
“Forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven
(Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol
ved indre Schengengrænser)”
Ifølge lovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
Fra:
Shari Boateng <[email protected]>
Sendt:
15. august 2018 14:48
Til:
3F Sømændene <[email protected]>; A.P. Møller - Mærsk A/S <[email protected]>;
[email protected]; Advokatrådet <[email protected]>; Air Greenland A/S <[email protected]>;
[email protected]; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>;
Assuranceforeningen SKULD <[email protected]>; Asylret <[email protected]>; BARD - Board of Airlines
Representatives in Denmark <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Besa Trans <[email protected]>; Billund Lufthavn <[email protected]>; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
<[email protected]>; Dansk Luftfart <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide
<[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Fiskeriforening <[email protected]>;
Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Danmarks
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0018.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
[email protected] [email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325649
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 18/01890-2
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM ÆNDRING AF
UDLÆNDINGELOVEN (OPHÆVELSE AF BESTEMMELSE
OM REVISION AF REGLERNE OM
TRANSPORTØRANSVAR I FORBINDELSE MED
MIDLERTIDIG GRÆNSEKONTROL VED INDRE
SCHENGENGRÆNSER)
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 15. august
2018 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om
revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser).
Formålet med lovudkastet er at ændre revisionsbestemmelsen i lovens
§ 3, således at bestemmelsen om transportøransvar opretholdes
uændret, og at Folketinget i folketingsåret 2023-24 på ny får lejlighed til
at vurdere reglerne.
Reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser blev indført med lov nr.
1499 af 11. december 2015. Instituttet afgav 4. december 2015
høringssvar i forbindelse med lovforslagets behandling, hvortil
henvises.
1
Institut for Menneskerettigheder har ikke i øvrigt bemærkninger til
forslaget.
11. SEPTEMBER 2018
1
Institut for Menneskerettigheders høringssvar af 4. december 2015,
tilgængelig på:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/tranportoeransvar-forbindelse-
midlertidig-graensekontrol-ved-indre-schengengraenser.
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
Med venlig hilsen
Cecilie Vester Kofoed
SPECIALKONSULENT
2/2
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0020.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Deres ref.: Peter Christian Binau-Hansen
Dato: 12-09-2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
ITD kvitterer for fremsendte forslag og muligheden for at afgive bemærkninger hertil.
ITD bemærker, at det af forarbejderne til lov nr. 1499 af 11. december 2015 om
ændring af udlændingeloven, ikke er tilsigtet, at vejgodstransportører er omfattet af
dette ansvar.
ITD bemærker desuden, at vi som udgangspunkt er imod længevarende grænsekontrol
ved indre Schengengrænser og skal herudover bemærke, at indrejsekontrol er en
myndighedsopgave, der principielt ikke bør pålægges transportvirksomheder.
ITD skal i det øvrige henvise til høringssvar til lov nr. 1499 af 11. december 2015.
Med venlig hilsen
Maria Feldberg
Jurist
ITD
Side
1
af
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0021.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Sara Glahder Lindberg <[email protected]>
10. september 2018 15:50
'[email protected]'; '[email protected]'
Henrik Thomassen
Høring over lov om ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser)
Til rette vedkommende i Udlændinge- og Integrationsministeriet
KL har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af
bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) med frist for afgivelse af bemærkninger den 12. september.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0022.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
UIM Hovedpostkasse <[email protected]>
12. september 2018 12:42
UIM AM & FO
VS: 2018-10537: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) (UIM Id: 470665) - frist
den
Høringsliste - transportøransvar.pdf; Høringsbrev.pdf; Udkast til lovforslag med ny
revision i 2023-24.pdf; Udkast til lovforslag med ny revision i 2023-24.pdf
Vedhæftede filer:
Fra:
Betina Høireby [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. september 2018 11:13
Til:
UIM Hovedpostkasse; Peter Christian Binau-Hansen
Cc:
Erik Nielsen
Emne:
2018-10537: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse
om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
(UIM Id: 470665) - frist den
LO har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Betina Høireby
Sekretær
Politisk/Økonomisk Afdeling – Arbejdsmarked- og Uddannelsesteamet
Direkte tlf.: 3524 6136
Mail:
[email protected]
LO • Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D, 2300 København S. •
www.lo.dk
Fra:
Shari Boateng <[email protected]>
Sendt:
15. august 2018 15:48
Til:
3F Sømændene <[email protected]>; A.P. Møller - Mærsk A/S <[email protected]>;
[email protected];
Advokatrådet <[email protected]>; Air Greenland A/S <[email protected]>;
[email protected];
Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>;
Assuranceforeningen SKULD <[email protected]>; Asylret <[email protected]>; BARD - Board of Airlines
Representatives in Denmark <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Besa Trans <[email protected]>; Billund Lufthavn <[email protected]>; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
<[email protected]>; Dansk Luftfart <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide
<[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Fiskeriforening <[email protected]>;
Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Danmarks
Skibskredit A/S <[email protected]>; Danmarks Skibsmæglerforening <[email protected]>;
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0023.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
[email protected]
27. august 2018 06:24
[email protected]; [email protected]
[email protected]; [email protected]; [email protected]; HLA051
@politi.dk
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) (UIM Id: 470665)
Høringsliste - transportøransvar.pdf; Høringsbrev.pdf; Udkast til lovforslag med ny
revision i 2023-24.pdf
Opf�½lgning
Afmærket
Vedhæftede filer:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Rigspolitiet har ikke bemærkninger til det vedhæftede udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven.
Med venlig hilsen
Hans-Viggo Jensen
Seniorrådgiver
Politiområdet
Nationalt Udlændingecenter
Postadresse:
Polititorvet 14, 1780 København V.
Besøgsadresser:
Ejby Industrivej 125-135, 2600 Glostrup
Sandholmgårdsvej 40, 3460 Birkerød
Tlf.:
+45 45155200
Lokal: (15) 5200
Mobil: +45 51233009
E-mail:
[email protected]
Web:
www.politi.dk
Fra:
Shari Boateng [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. august 2018 15:48
Til:
3F Sømændene; A.P. Møller - Mærsk A/S; [email protected]; Advokatrådet; Air Greenland A/S; [email protected];
Amnesti Nu; Amnesty International; Assuranceforeningen SKULD; Asylret; BARD - Board of Airlines Representatives in
Denmark; Bedsteforældre for Asyl; Besa Trans; Billund Lufthavn; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik; Dansk
Luftfart; Børnerådet; Børns Vilkår; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU; Danes Worldwide; Danmarks
Biblioteksforening; Danmarks Fiskeriforening; Danmarks Rederiforening; Danmarks Rejsebureau Forening; Danmarks
Skibskredit A/S; Danmarks Skibsmæglerforening; [email protected]; Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Byggeri;
Dansk Erhverv; Dansk Flygtninge Hjælp; Dansk Industri; Dansk Luftfart; [email protected]; Dansk Rib Charter
Brancheforening; Dansk Socialrådgiverforening; Dansk Tog; Dansk Transport og Logistik; Dansk Turistfart ApS; Danske
Advokater; Danske Bus- og vognmænd; Danske Færger; Danske Havne; Danske Regioner; Danske Speditører;
Datatilsynet; Den Danske Dommerforening; Den Danske Europabevægelse; Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder; Den Katolske Kirke i Danmark; Det Juridiske Fakultet; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur;
Direktoratet for Kriminalforsorgen; Dommerfuldmægtigforeningen; [email protected]; Domstolsstyrelsen;
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0024.png
Københavns Byret
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholrnsgade 10
1216 København K
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 99 68 70 15
CVR21 659509
administration. kbhc dornstoldk
J.nr. 9099.2018.63
Den 27.
august
2018
Ved en mail af 15. august 2018 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om even
tuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at udkastet ikke giver byret
terne anledning til at fremkomme med bemærkninger.
Der henvises til Deres j.nr. 2018-10537.
Med
Søi
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0025.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0026.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0027.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0028.png
SOS Racisme
Nørre Allé 7,
2200 Kbh. N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Til: Udlændinge- og Integrationsministeriet
[email protected]; [email protected];
København, d. 8. september 2018
Høringssvar fra SOS Racisme vedr.:
Forslag til Lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Revision af
reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol
ved indre Schengengrænser).
SOS Racisme takker for tilsendelse af lovforslaget om at udskyde en evt. revision af lovgivningen om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser til 2023-
2024.
SOS Racisme var imod forslaget om transportøransvar, da det blev fremsat, og er stadigvæk imod det.
Folketinget burde være blevet belært af de lidelser, som transportøransvar ved lufttrafik har medført
for flygtninge i det meste af verden. De har i stedet for en relativ sikker og hurtig flugt, måttet rejse på
farlige ruter og med synkefærdige både; mange er omkommet under flugten. Enhver har ret til at søge
asyl i et andet land, og denne menneskerettighed for flygtninge er vigtig at opretholde. I denne måned
er det 75 år siden, at mange jøder blev reddet fra koncentrationslejrene ved at blive sejlet illegalt fra
Danmark til Sverige. Det er vi stolte af, og det er vi blevet påskønnet for, modsat de lukkede grænser
op til 2. verdenskrig, som kostede livet for mange jøder og andre, der var forfulgt af politiske eller
etniske grunde.
Danmark har siden 1986 desværre lagt mange hindringer i vejen for at spontane flygtninge kan komme
til Danmark. Som et af de første lande, indførte Danmark i 1986 transportøransvar med risiko for store
bøder for flyselskaber for at undgå spontane flygtninge og migranter. Mange andre lande fulgte efter.
UNHCR udtalte dengang, at det at give transportselskaberne sanktioner, når passagererne ikke have
relevante papirer, svarede til at delegere asylafgørelsen ud til personer, som ikke havde kompetencer
på dette område. Danmark har således et medansvar for, at flygtninge under flugten kan omkomme på
vej til sikre lande, og for at det ikke lykkes dem at flygte fra deres land, hvor de risikerer at blive dræbt,
fængslet eller tortureret.
Vi ønsker ikke, at Middelhavet skal fungere som kirkegård for flere døde flygtninge på vej til Europa,
og vi ønsker heller ikke, at folk ikke kan komme med en sikker færge på et tidspunkt, hvor de har
behov for at flygte. Danmark burde hellere hjælpe flygtninge med at rejse under sikre forhold, sådan
som vi tidligere har gjort ved særlige begivenheder, fx. med flygtninge i særtog fra Ungarn efter kuppet
i 1956 og med busser fra Eks-Jugoslavien under krigen, - og som vi også tidligere har gjort, da vi
genbosatte kvoteflygtninge i Danmark. Desuden burde Danmark gå ind for en fordeling af de
flygtninge, der kommer til Europa, og for at skabe sikre korridorer og flugtruter til Europa.
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
Da udkastet til den aktuelle lov om transportøransvar i forbindelse med intern grænsekontrol i EU- og
Schengenområder var i høring, advarede vi imod at indføre loven af følgende grunde i vores
høringssvar af 3. december 2015:
1. Vi er af den opfattelse, at den lovgivning, der har kostet flygtninge flest menneskeliv bl.a. i form af
druknedød i Middelhavet og i grænsefloder til EU, er loven om transportøransvar for flyselskaber. Jo
mere man strammer grænsekontrollen både på vej ind i Europa og mellem de europæiske lande, jo
flere asylansøgere vil blive transporteret på endnu mere farlige måder for at komme over grænserne
fx i synkefærdige skibe, i containere, under en lastbil, ved udmattelse på lange vandringer og lignende.
2. Forslaget tilskynder til at asylansøgere må gøre øget brug af
og blive mere afhængige af og betale
flere penge til - menneskesmuglere
ikke kun til og over
EU’s
grænser, men også internt i EU og
Schengenlandene.
3. Hvis man skal gøre noget effektivt for at undgå menneskesmugling, må man fordele asylansøgerne i
EU og man må lave lovlige adgangsveje for asylansøgere til EU.
4. Grænsekontrollen og transportøransvaret vil gå ud over alle og medføre en hel del forsinkelser på
rejser.
5. Grænsekontrollen og transportøransvaret vil dog især blive foretaget særlig grundigt hos folk med
mørk hud- eller øjenfarve, og folk, der ikke taler dansk, og dermed være diskriminerende over for dem.
6. Almindelige vognmandsselskaber og kontrollører vil formentlig ikke kunne se om
rejsedokumentationen er ægte eller falsk.
7. Udgifterne til kontrol og bøder og returbilletter vil medføre større udgifter for transportselskaberne,
og det vil øge billetpriserne for passagererne generelt.
SOS Racisme mener det samme i dag! Vi mener således, at muligheden for at indføre transportøransvar
i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser bør afskaffes nu og ikke
holdes åben til 2024.
Venlig hilsen,
Anne Nielsen
Næstformand
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0030.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
´[email protected]´ <[email protected]>
14. september 2018 08:57
[email protected]
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) (UIM Id: 470665)
Fra:
Lise Krüger Andersen
Sendt:
13. september 2018 17:05
Til:
´[email protected]´ <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af
bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) (UIM Id: 470665)
Sø- og Handelsretten har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Med venlig hilsen
Lise Krüger Andersen
Juridisk chef
Direkte: + 45 99 68 47 21
[email protected]
Sø- og Handelsretten
Amaliegade 35, 2. sal
1256 København K.
Tlf.: 99 68 46 20
www.shret.dk
Fra:
´[email protected]´
Sendt:
16. august 2018 08:46
Til:
Lise Krüger Andersen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af
bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) (UIM Id: 470665)
Fra:
Shari Boateng [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. august 2018 15:49
Til:
3F Sømændene <[email protected]>; A.P. Møller - Mærsk A/S <[email protected]>;
[email protected];
Advokatrådet <[email protected]>; Air Greenland A/S <[email protected]>;
[email protected];
Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>;
Assuranceforeningen SKULD <[email protected]>; Asylret <[email protected]>; BARD - Board of Airlines
Representatives in Denmark <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>;
Besa Trans <[email protected]>; Billund Lufthavn <[email protected]>; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik
<[email protected]>; Dansk Luftfart <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0031.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Morten Brønnum Andersen <[email protected]>
12. september 2018 09:46
[email protected]; [email protected]
Søren Ramsing
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven
Sydtrafik høringssvar transportøransvar.pdf
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Vedr. høring om transportøransvar (udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven)
I 2015 henviste trafikselskaberne vedr. høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser) til høringssvar fra Sydtrafik
Dette høringssvar er vedhæftet.
Trafikselskaberne er fortsat af den opfattelse, at det ikke er hensigtsmæssigt, at transportøren kan pålægges ansvar for
kontrol i forbindelse med midlertidig grænsekontrol
Med venlig hilsen
Morten Brønnum Andersen
Seniorkonsulent
Trafikselskaberne i Danmark
Mobil: 2320 6131
Mail:
[email protected]
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0032.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0033.png
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0034.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Samfundsanalyse <[email protected]>
16. august 2018 14:19
UIM Hovedpostkasse; Peter Christian Binau-Hansen
Høringssvar - Ældre Sagen - Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser (UIM Id: 470665)
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra:
Shari Boateng [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. august 2018 15:48
Til:
3F Sømændene; A.P. Møller - Mærsk A/S; [email protected]; Advokatrådet; Air Greenland A/S; [email protected];
Amnesti Nu; Amnesty International; Assuranceforeningen SKULD; Asylret; BARD - Board of Airlines Representatives in
Denmark; Bedsteforældre for Asyl; Besa Trans; Billund Lufthavn; Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik; Dansk
Luftfart; Børnerådet; Børns Vilkår; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU; Danes Worldwide; Danmarks
Biblioteksforening; Danmarks Fiskeriforening; Danmarks Rederiforening; Danmarks Rejsebureau Forening; Danmarks
Skibskredit A/S; Danmarks Skibsmæglerforening; [email protected]; Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Byggeri;
Dansk Erhverv; Dansk Flygtninge Hjælp; Dansk Industri; Dansk Luftfart; [email protected]; Dansk Rib Charter
Brancheforening; Dansk Socialrådgiverforening; Dansk Tog; Dansk Transport og Logistik; Dansk Turistfart ApS; Danske
Advokater; Danske Bus- og vognmænd; Danske Færger; Danske Havne; Danske Regioner; Danske Speditører;
Datatilsynet; Den Danske Dommerforening; Den Danske Europabevægelse; Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder; Den Katolske Kirke i Danmark; Det Juridiske Fakultet; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur;
Direktoratet for Kriminalforsorgen; Dommerfuldmægtigforeningen; [email protected]; Domstolsstyrelsen;
Erhvervsflyvningens Sammenslutning; [email protected]; Fagligt Fælles Forbund (3F); Finansrådet; Fiskeriets Arbejdsmiljøråd;
[email protected]; Flygtninge Under Jorden; Flygtningenævnet; FOA; Focus Advokater; Folkehøjskolernes
Forening; Foreningen af Offentlige Anklagere; [email protected]; Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af
Udlændingeretsadvokater; Forsikring og Pension; FTF - Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd; Færøernes
Landsstyre; [email protected]; HK/Danmark; HORESTA; Indvandrermedicinsk klinik; Indvandrerrådgivningen;
Institut for Menneskerettigheder; International Transport Danmark; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Kirkernes Integrationstjeneste; KL - Kommunernes Landsforening; Fredsfonden; [email protected];
Landsforeningen af Forsvarsadvokater; Landsorganisationen LO; [email protected]; Mellemfolkeligt Samvirke; North Sea
Operators Committee Denmark; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre); Politiforbundet; Vestre Landsret; Østre Landsret;
Red Barnet; [email protected]; Refugees Welcome; Retspolitisk Forening; Retssikkerhedsfonden; Rigsadvokaten;
Rigspolitiet; Dansk Røde Kors; Rådet for Etniske Minoriteter; DUI - Leg & Virke; UNICEF Danmark; [email protected];
Ungdommens Røde Kors; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer;
Københavns Byret; Retten i Esbjerg; Retten i Glostrup; Retten i Helsingør; Retten i Herning; Retten i Hillerød; Retten i
Hjørring; Retten i Holbæk; Retten i Holstebro; Retten i Kolding; Retten i Lyngby; Retten i Nykøbing Falster; Retten i
1
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
1947655_0035.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den
J.nr,
40A-ØL-67-18
mit:
RSL
22 AUG. 2010
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og visum
Sendt pr. e-mail til [email protected] og [email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev
af
15. august 2018 (Sagsnr. 2018-10537)
anmodet om eventuelle bemærkninger til boring over udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Revision af reglerne om transportoransvar i forbindelse med midlertidig græn
sekontrol ved indre Schengengrænser).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Bent,Carls
/
bo
Bredgade 59. 1260 Knbcnlmvn K.
Tlf. 9968 62 00
Hjeinmide: www.oesirelandsatdk