Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 55 Bilag 1, L 55 A Bilag 1, L 55 B Bilag 1
Offentligt
1947656_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven og udlændin-
geloven (Revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlerti-
dig grænsekontrol ved indre Schengengrænser samt justering af de supplerende
overførte betingelser for ægtefællesammenføring)
1. Hørte myndigheder og organistrationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. august til den 12. september
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
3F Sømændene, A.P. Møller - Mærsk A/S, Abildskou A/S, Advokatrådet, Air Green-
land A/S, Alba Turist ApS, Amnesti Nu, Amnesty International, Arriva Danmark
ApS, Assuranceforeningen SKULD, Asylret, Atlantic Airways, BARD
Board of Airli-
ne Representatives in Denmark, Bedsteforældre for Asyl, Besa Trans, Bilfærgernes
Rederiforening, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Bran-
cheforeningen Dansk Luftfart, Børnerådet, Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danish Air Transport, Danmarks Biblioteks-
forening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebu-
reau Forening, Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Skibsmæglerforening, Danpi-
lot, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtninge-
hjælp, Dansk Industri, Dansk Luftfart, Dansk Metals Maritime Afdeling, Dansk Rib
Charter Brancheforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tog, Dansk Trans-
port og Logistik, Dansk Turistfart ApS, Danske Advokater, Danske Busvognmænd,
Danske Færger, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Danske Regioner,
Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Euro-
pabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den katolske
Kirke i Danmark, Det Juridiske Fakultet, DI Transport, DIGNITY
Dansk Institut
Mod Tortur, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, DSB, Egons Turist & Minibusser A/S, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Erhvervsstyrelsen, Espergærde Turist ApS, Eurolines Scandinavia
ApS, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fisker-
nes Forbund, Flygtninge Under Jorden, Flygtningenævnet, FOA
Fag og Arbejde,
Focus Advokater, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, Foreningen af Udlændinge-
Side
1/6
24. september 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 10537
532408
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
retsadvokater, Forsikring & Pension, Funktionærernes & Tjenestemændenes Fæl-
lesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Gråhundbus, NeptunBus, HK/Danmark, HO-
RESTA, Indvandrermedicinsk Klinik, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menne-
skerettigheder, International Transport Danmark, ITD
Brancheorganisationen for
de da ske vejgodstra sport, Jet Ti e, Joh ’s Turist og Mi ibus ApS, Karup Luft-
havn, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden),
Københavns Lufthavne A/S, Københavns Universitet, Landsforeningen af Forsvars-
advokater, Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Mellem-
folkeligt Samvirke, North Sea Operators Committee Denmark, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed, (Tidl.
Fredsfonden), Politiforbundet, Primera Air Scandinavia, PRO-Vest, Red Barnet,
Rederiforeningen af 2010, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retssikker-
hedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter,
Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, Sammenslutningen af Mindre Er-
hvervsfartøjer, Samtlige byretter, SAS, Småøernes Færgeselskaber, SOS mod Ra-
cisme, Star Air, Sun Air of Scandinavia, Sydtrafik, Sø- og Handelsretten, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere, Søfartsrådet, Sønderborg Lufthavn, Søværnets
Operative Kommando, Thomas Cook, Top Tourist ApS, Trafikselskaberne i Dan-
mark, Træskibs Sammenslutningen, Udlændingenævnet, Udlændingestyrelsen,
UNHCR Regional Representation for Northern Europe, UNICEF Danmark, Vestre
Landsret, Work-live-stay Southern Denmark, Ægteskab Uden Grænser, Ældresa-
gen, Østre Landsret, Aalborg Lufthavn og Aarhus Lufthavn.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Amnesti Nu, BARD
Board of Airline Representatives in Denmark,
Bedsteforældre for Asyl, Danes Worldwide, Dansk Erhverv, Dansk Flygtninge-
hjælp, Danske Busvognmænd, Danske Rederier, DI, Erhvervsflyvningens Sammen-
slutning, Erhvervsstyrelsen, Flygtningenævnet, Færøernes Landsstyre, Institut for
Menneskerettigheder, ITD
Brancheorganisationen for den danske vejgodstrans-
port, KL, LO, Rigspolitiet, Samtlige byretter, Scandlines, SOS Racisme, Sydtrafik,
Sø- og Handelsretten, Udlændingenævnet og Ældre Sagen.
Amnesti Nu, Vestre Landsret og Østre Landsret har oplyst, at de ikke ønsker at
udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er an-
ført i kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke
vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvi-
se til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrations-
udvalg.
Side
2/6
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
2. Høringssvarene
2.1 Indledning
Danes Worldwide, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Flygtningenævnet,
Færøernes Landsstyre, KL, LO, Rigspolitiet, Samtlige byretter, Sø- og Handelsret-
ten, Udlændingenævnet
og
Ældre Sagen
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
2.2 Generelle bemærkninger
Advokatrådet
anfører, at lovforslagets bemærkninger burde indeholde en nær-
mere angivelse af baggrunden for, at revisionsbestemmelsen, der følger af lov nr.
1499 af 11. december 2015, ikke er blevet overholdt.
Dansk Flygtningehjælp, Danske Busvognmænd, Institut for Menneskerettighe-
der
og
Sydtrafik
henholder sig til tidligere høringssvar fra 4. december 2015 til
lovforslag L 74 (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol
ved indre Schengengrænser).
DI
er uforstående over for, at det i lovforslagets pkt. 4 er anført, at forslaget ikke
har økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet en iværk-
sættelse af transportøransvaret vil pålægge erhvervslivet en myndighedsopgave
under strafansvar og uden kompensation.
Erhvervsstyrelsen
vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal henvise til, at ministeriets bemærk-
ninger til høringssvarene afgivet i forbindelse med det lovforberedende arbejde
forud for lov nr. 1499 af 11. december 2015 fremgår af den kommenterede hø-
ringsoversigt, som den 8. december 2015 blev oversendt til Folketinget, og som er
tilgængelig på Folketingets hjemmeside.
For så vidt angår Advokatrådets bemærkning om, at lovforslagets bemærkninger
burde indeholde begrundelsen for, at reglerne om transportøransvar ved de indre
Schengengrænser ikke blev revideret i folketingsåret 2017-18 henvises til, at ud-
lændinge- og integrationsministeren allerede ved brev af 15. juni 2018 til Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget (UUI Alm. del, Bilag 171) har orienteret Folketinget
om, at den manglende revision skyldtes en beklagelig fejl.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet, idet lovforslaget alene ændrer revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1499 af
11. december 2015, jf. lovforslagets pkt. 4. Det fremsatte lovforslag foreslår såle-
des ingen ændringer i de materielle regler, som blev indført ved lov nr. 1499 af 11.
december 2015.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lov nr. 1499 af 11.
december 2015, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 74 som fremsat, side 6.
Side
3/6
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
2.3 Udskydelse af revisionen af reglerne om transportøransvar
Bedsteforældre for Asyl
anfører, at det stigende flygtningepres, som lå til grund
for reglernes indførelse, er aftaget meget siden 2015, og bemærker, at organisati-
onen tager stærkt afstand fra reglerne om transportøransvar.
Dansk Erhverv
ser ingen grund til at opretholde reglerne om transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser, idet der
ikke længere foreligger en ekstraordinær situation, som det var tilfældet i 2015.
Danske Rederier
støtter ikke forlængelsen af muligheden for at pålægge transpor-
tøransvar og påpeger, at lovforslaget ikke ses at indeholde en sandsynliggørelse af
behovet for en fortsat opretholdelse af reglerne.
DI
kritiserer, at aktivering af reglerne om transportøransvar betyder, at erhvervsli-
vet
uden kompensation og under strafansvar
pålægges en omkostningstung
myndighedsopgave, der samtidig kan have betydelig påvirkning på virksomhedens
trafikprogram. DI anbefaler, at revisionsbestemmelsen ændres således, at regler-
ne tages op til revision i folketingsåret 2020-2021, hvorved perioden ikke oversti-
ger de tre år, der hidtil har været gældende.
SOS Racisme
mener, at reglerne om transportøransvar ved indre Schengengræn-
ser ikke bør opretholdes til 2024, men i stedet bør afskaffes nu med henvisning til
bl.a., at reglerne om transportøransvar forhindrer flygtninge i at komme i sikker-
hed og tilskynder asylansøgere til at benytte sig af menneskesmuglere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at der i lov nr. 1499 af 11.
december 2015 blev indsat en bestemmelse, hvorefter der senest i folketingsåret
2017-18 skulle fremsættes forslag om revision af reglerne om transportøransvar
ved de indre Schengengrænser. Formålet var at sikre, at Folketinget på ny fik lej-
lighed til at vurdere, om reglerne om transportøransvar evt. havde virket efter
hensigten. Der henvises til Folketingstidende 2015-16, A, L 74, ændringsforslag nr.
2 stillet den 9. december 2015.
Indtil videre er reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig græn-
sekontrol ved indre Schengengrænser ikke blevet iværksat. Det er således ikke
muligt på nuværende tidspunkt at vurdere, hvorvidt reglerne har virket efter hen-
sigten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at muligheden for at kunne iværk-
sætte transportøransvar ved de indre Schengengrænser fortsat er en vigtig del af
myndighedernes beredskab til at håndtere en mulig fremtidig situation, hvor pres-
set på Danmark øges voldsomt. Det foreslås derfor i lovforslaget at opretholde
revisionsbestemmelsen med den ændring, at udlændinge- og integrationsministe-
ren pålægges at fremsætte et nyt lovforslag om revision af reglerne i folketings-
året 2023-2024. Henset til, at reglerne ikke har været anvendt i de seneste tre år,
vurderes det mest hensigtsmæssigt, at en sådan revision først sker efter fem år.
Side
4/6
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
2.4 Tilrettelæggelse af kontrollen
BARD
Board of Airline Representatives in Denmark, Bedsteforældre for Asyl,
Danske Rederier, DI, ITD
Brancheorganisationen for den danske vejgodstrans-
port
og
Scandlines
anfører, at kontrol af, om udlændinge har de fornødne rejse-
dokumenter, er en myndighedsopgave, idet virksomheder ikke har kompetencer
eller den fornødne bemyndigelse til at udføre opgaven. Hvis transportøransvaret
alligevel pålægges, bør det ledsages af økonomisk kompensation.
Scandlines
påpeger desuden, at transportøransvaret kun i begrænset omfang vil
have den ønskede effekt, og at udøvelsen af transportøransvaret med stor sand-
synlighed vil medføre betydelige trafikale gener og betydelig konkurrenceforvrid-
ning. Scandlines anfører endvidere, at virksomheden savner lovgrundlag og mu-
lighed for at kunne foretage ID-kontrol på tysk grund.
SOS Racisme
mener, at grænsekontrol og transportøransvar medfører forsinkel-
ser, at vognmandsselskaber formentlig ikke vil kunne vurdere, om rejsedokumen-
ter er ægte eller falske, samt at udgifterne til kontrol vil øge billetpriserne.
Det bemærkes, at der med lovforslaget ikke lægges op til ændringer af de gælden-
de regler om indførelse af transportøransvar i forbindelse med midlertidig græn-
sekontrol ved indre Schengengrænser, herunder tilrettelæggelsen af kontrollen.
Lovforslaget udskyder alene tidspunktet for, hvornår reglerne skal være genstand
for en revision fra folketingsåret 2017-2018 til folketingsåret 2023-2024.
For så vidt angår kontrolopgaven, som pålægges transportvirksomhederne ved en
eventuel iværksættelse af transportøransvaret skal Udlændinge- og Integrations-
ministeriet bemærke, at det fremgår af pkt. 7 i de almindelige bemærkninger til
lov nr. 1499 af 11. december 2015, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 74 som
fremsat, side 6, at når der ved den indre grænse efter artikel 23 i Schengengræn-
sekodeksen kan indføres midlertidig grænsekontrol, vurderes det, at der tilsvaren-
de vil kunne indføres regler om transportøransvar i forbindelse med en sådan
grænsekontrol.
3. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag adskiller sig fra det udkast, der har været sendt i høring,
på navnlig følgende punkt:
Ved lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås det at ændre udlændingelovens § 9, stk. 16,
således, at den herboende person skal opfylde mindst én ud af tre såkaldt supple-
rende overførte betingelser, mod to ud af tre supplerende overførte betingelser i
den gældende bestemmelse.
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 16, kan opholdstil-
ladelse (ægtefællesammenføring) efter stk. 1, nr. 1, litra e, medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, kun gives,
Side
5/6
L 55a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og intetrationsministeren
hvis den herboende person opfylder to ud af tre supplerende betingelser vedrø-
rende aktivt medborgerskab, beskæftigelse og indkomst.
Udlændingelovens § 9, stk. 16, blev indført ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 om æn-
dring af udlændingeloven (Reform af reglerne om ægtefællesammenføring med
nyt integrationskrav i stedet for tilknytningskravet, skærpet boligkrav m.v.). Loven
udmønter den aftale, som regeringen den 7. februar 2018 indgik med Dansk Fol-
keparti og Socialdemokratiet om stramme, afbalancerede og realistiske regler for
ægtefællesammenføring, hvor integrationen er i centrum. Aftalen omtales heref-
ter som aftalen af 7. februar 2018.
Det fremgår af aftalens bilag 1 (om skærpelse af de overførte betingelser for per-
manent opholdstilladelse, der stilles som krav for ægtefællesammenføring for
herboende indvandrere) bl.a., at den herboende person skal opfylde én ud af tre
supplerende betingelser.
Ved brev af 3. juli 2018 til Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har
udlændinge- og integrationsministeren orienteret om, at ministeren agter hurtigst
muligt i den kommende folketingssamling at fremsætte et lovforslag, der ændrer
ordlyden af bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 16, således at den herbo-
ende person skal opfylde mindst én ud af de tre supplerende betingelser. Dermed
vil bestemmelsens ordlyd blive bragt i overensstemmelse med aftalen af 7. febru-
ar 2018, hvilket var hensigten med lov nr. 742 af 8. juni 2018, jf. Udlændinge- og
Integrationsudvalget 2017-18, UUI Alm. del Bilag 185.
I overensstemmelse med brevet af 3. juli 2018 til Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg foreslås det med lovforslagets § 2, nr. 1, at ændre udlændinge-
lovens § 9, stk. 16, således, at den herboende person skal opfylde mindst én ud af
tre supplerende betingelser, mod to ud af tre supplerende betingelser i den gæl-
dende bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
Side
6/6