Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 60 Bilag 7, L 60 A Bilag 7, L 60 B Bilag 7
Offentligt
Sagsnr.: 18/16178
Betænkningsbidrag til L 60
Et flertal bestående af undervisningsministeren samt V, LA, K, S, DF, SF og RV bemærker føl-
gende:
Efter fremsættelsen af L 60 har der været rejst spørgsmål om, hvorvidt regeringen med lovforsla-
get har brudt folkeskoleforliget.
For at undgå den usikkerhed, som herved er skabt, fremsættes der ændringsforslag i betænknin-
gen, som vil indebære, at den lovgivningsmæssige udmøntning af delaftalen på undervisningsom-
rådet om at bekæmpe parallelsamfund kan sidestilles med forløbet omkring lektiecafeerne i for-
bindelse med folkeskolereformen i 2013.
Den daværende regering (S, RV og SF) og V og DF indgik her aftale om et fagligt løft af folke-
skolen. K var modstander af aftalens indhold vedrørende faglig fordybelse og obligatorisk lektie-
hjælp i skoletiden og kunne derfor ikke tilslutte sig hele aftalen. Efterfølgende blev der mellem
aftalekredsen og K indgået aftale om, at elementet i aftalen vedrørende faglig fordybelse og obli-
gatorisk lektiehjælp i skoletiden blev udskudt til efter næstkommende folketingsvalg. Aftalen in-
debar således, at folkeskolereformen blev gennemført ved to lovforslag
ét om de elementer i
reformen, som hele folkeskoleforligskredsen var enige om, og ét om de resterende elementer af
reformen med ikrafttræden efter næstkommende folketingsvalg. Forligskredsen bestod herefter
uændret.
Ændringsforslaget vil derfor i overensstemmelse med denne praksis indebære en opdeling af lov-
forslaget i to separate lovforslag, således at den del af lovforslaget, som ikke har støtte fra hele
folkeskoleforligskredsen
indførelse af obligatoriske sprogprøver samt styrket forældreansvar
gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v.
udskilles til et selvstændigt lovforslag.
Folkeskoleforligskredsen kan herefter samlet stemme for de elementer af aftalen, som hele folke-
skoleforligskredsen er enige om. Samtidig vil partier i folkeskoleforligskredsen, som ikke kan støt-
te forslaget om obligatoriske sprogprøver samt styrket forældreansvar gennem mulighed for
standsning af børnecheck mv, kunne stemme imod eller blankt i forhold til disse elementer.
Den lovgivningsmæssige udmøntning af delaftalen på undervisningsområdet om at bekæmpe
parallelsamfund vil således være i overensstemmelse med forligspraksis i folkeskoleforligskredsen,
da fremgangsmåden svarer til den i 2013 benyttede i forbindelse med aftalen om folkeskolere-
formen. Der er således ikke sket nogen ny udvikling i folkeskolekredsens forligspraksis.
I ændringsforslaget er endvidere af hensyn til mindretallet i forligskredsen indsat en revisionsbe-
stemmelse, hvorefter undervisningsministeren skal fremsætte forslag om revision af loven om
obligatoriske sprogprøver og styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning af børne-
check i folketingsåret 2021-22.
Forud for revisionen vil der blive gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det vil blive
evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter hensigten, herunder om de i tilstrækkelig
grad bidrager til at styrke de dansksproglige færdigheder blandt eleverne på de omfattede skoler.
1
L 60a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
Sagsnr.: 18/16178
Revisionsbestemmelsen bevirker, at den til enhver tid siddende minister er forpligtet til som mi-
nimum at fremsætte lovforslag om at ændre revisionsbestemmelsen i folketingsåret 2021-22. Re-
visionsbestemmelsen vil kunne ændres med 90 mandater.
2