Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 65 Bilag 1, L 65 A Bilag 1, L 65 B Bilag 1
Offentligt
1948243_0001.png
13-08-2018
Til
Sundheds- og Ældreministeriet
Att.
Anja Gade Andersen
Høringssvar:
Flytning af kontrol med alkoholsalg får ingen effekt i nuværende form
Høringssvar til forslag om lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af to-
bak og alkohol til personer under 18 år (Flytning af inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen
til Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af kontrolopgave til Sikkerhedsstyrelsen)
Alkohol & Samfund støtter regeringens ønske om at stoppe salg af alkohol til personer under al-
dersgrænserne. Vi tvivler dog på, at flytningen af kontrolopgaven fra politiet til Sikkerhedsstyrel-
sen har nogen forebyggende effekt, hvis ikke styrelsen får til opgave at kontrollere det egentlige
ulovlige salg af alkohol, og hvis ikke styrelsen får ressourcer med, til at gennemføre tilsynet i butik-
kerne.
Det er regeringens opfattelse, at det trods forbuddet er nemt for unge under 18 år og børn under
16 år, at købe alkohol. Alkohol & Samfundet deler denne opfattelse. Vi hilser derfor velkommen,
at bødestørrelsen bliver fordoblet.
I Alkohol & Samfund tvivler vi på, at en ’anonym’ kontrol, som det er nævnt i udkastet, kan lade sig
gøre i praksis med de rammer, som lovforslaget lægger op til. Kontrollen foregår i fuld myndig-
hedspåklædning og på nuværende tidspunkt må kontrolløren ikke optræde i civil. Sandsynligheden
for at der sker ulovligt salg af alkohol med en kontrollant til stede, er derfor meget lille.
Fremover skal kontrollen af ulovligt salg af alkohol foretages i forbindelse med tilsynet af salg af
tobak. Det mener vi er utilstrækkelig, fordi fokus ved kontrolbesøg vedrørende tobak er på tydelig
skiltning af aldersgrænsen i butikken, på at tobaksprodukterne er lovlige. Fokus er ikke på om bu-
tikkerne bryder aldersgrænserne, når de sælger varerne.
I Alkohol & Samfund mener vi, at de højere bøder kun vil have en forebyggende effekt hvis:
Anonym kontrol af salg af alkohol bliver et fokusområde for alkoholkontrollen, så butik-
kerne rent faktisk risikerer at få en bøde.
Betydelig flere ressourcer end de nuværende 0,7 årsværk fremadrettet bliver afsat til kon-
trollen.
1
Alkohol & Samfund, Drejervej 15,5. 2400 København NV
www.alkohologsamfund.dk
1
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0002.png
0,7 årsværk svarer til, at en medarbejder i Sikkerhedsstyrelsen, i hver af de 5 danske regioner, bru-
ger lidt over 5 timer om ugen på at gennemføre både tobaks- og alkoholkontrol, transport mellem
butikkerne og administrationen af tilsynet. Det mener vi ganske enkelt er utilstrækkeligt.
Alkohollicens i detailhandlen
Alkohol & Samfund foreslår, at butikker skal have en licens til salg af alkohol og at denne licens kan
inddrages, hvis loven om salg af alkohol ikke bliver overholdt. Denne sanktionsmulighed er nød-
vendig, fordi vores egen stikprøvekontrol viser, at ulovligt salg af alkohol er et massivt og udbredt
problem. Over de seneste 18 måneder har vi gennemført over 200 forsøgskøb af alkohol med
unge og børn og i over 60% af tilfældene, solgte butikkerne alkohol ulovligt.
Detaljerede bemærkninger til lovforslaget
Fokusområde anonym kontrol
Side 14, afsnit 2.2.3 (4. afsnit)
Anonym kontrol bør være et fokusområde. Derfor mener vi, at det bør fremgå, at Sikkerhedssty-
relsens opgaver udvides til at omfatte anonym kontrol af salg af alkohol som fokusområde. Sikker-
hedsstyrelsen bør i den forbindelse kunne optræde i civil og der bør afsættes ressourcer ud over
de ressourcer, der i forvejen er afsat til tobakskontrollen (0,7 årsværk).
Ressourcer
Side 15, afsnit 3
Alkohol & Samfund anbefaler, at anonym kontrol bliver foretaget udover de kontrolbesøg, som
Sikkerhedsstyrelsen foretager på tobaksområdet. Regeringen bør afsætte tilstrækkelige ressourcer
til at Sikkerhedsstyrelsen kan kontrollere så mange butikker, at branchen oplever en markant kon-
trol. Det betyder at kontrolopgaven ikke kun skal ske i forlængelse af de eksisterende opgaver,
men at kontrollen med salg af alkohol skal ske som en ny opgave med en egen økonomisk ramme.
Kontrol af salgsforbud
Side 25, afsnit 3
Sikkerhedsstyrelsen får fremadrettet til ’opgave at kontrollere, om salgsforbuddet bliver over-
holdt’. Alkohol & Samfund mener, at det skal præciseres, at forudsætningen for en effektiv kontrol
af salgsforbuddet er, at Sikkerhedsstyrelsen kan optræde uden myndighedspåklædning. Yderligere
skal det præciseres, at kontrollen af salgsforbuddet skal være en fokusopgave.
Med venlig hilsen
Peter Konow
Direktør
2
Alkohol & Samfund, Drejervej 15,5. 2400 København NV
www.alkohologsamfund.dk
2
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0003.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Den 13. august 2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Bryggeriforeningen har modtaget ovennævnte høring og har følgende bemærkninger:
Generelle bemærkninger
Bryggeriforeningen støtter op om at styrke håndhævelsen af forbuddet mod salg af alkohol til
personer under henholdsvis 16 og 18 år.
Bryggeriforeningen ønsker i den forbindelse at understrege vigtigheden af, at de differentierede
salgsaldersgrænser fastholdes. Salgsaldersgrænserne, som de fremgår i dag, er realistiske og nyder
derfor befolkningens opbakning. For høje salgsaldersgrænser vil i endnu højere grad medføre
omgåelse af reglerne og vil derfor de facto være virkningsløse. For at opnå fuld effekt af de
differentierede salgsaldersgrænser er det selvfølgelig nødvendigt, at reglerne efterleves i praksis, og
Bryggeriforeningen hilser derfor en øget indsats og opmærksomhed på håndhævelse af reglerne
velkommen.
Bemærkninger til forslag til ændringer i lov om lægemidler
Bryggeriforeningen har ingen bemærkninger hertil.
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0004.png
Bemærkninger til forslag til ændringer i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år
Lovforslagets § 2, nr. 1:
Med lovforslagets § 2, nr. 1 foreslås det at indsætte § 2 b, hvorefter
Sikkerhedsstyrelsen ud over at kontrollere, at der sker korrekt skiltning også får til opgave at
overvåge, om der sker salg til mindreårige. Det er Bryggeriforeningens holdning, at en øget kontrol
i praksis vil være gavnlig.
Lovforslagets § 2, nr. 2:
I bemærkningerne til lovforslaget foreslås det at hæve bødeniveauet ved
overtrædelse af lovens §§ 1-2 til det, der svarer til en fordobling af de aktuelle bødetakster.
Bryggeriforeningen er ikke afvisende over for forslaget men bemærker, at det kan overvejes, om
ansvaret
fortsat
alene
skal
påhvile
butiksindehaveren,
restauratøren,
hotelværten,
kantineindehaveren m.v, eller om det kunne være formålstjenligt også at pålægge det ansatte perso-
nale et ansvar.
Bryggeriforeningen er af den opfattelse, at butiksindehaverne m.fl. i høj grad forsøger at komme
problemet med overholdelsen af salgsaldersgrænserne til livs, men at butikspersonalet ikke er
bevidste nok om vigtigheden af at overholde reglerne i det daglige arbejde. Bryggeriforeningen
foreslår derfor, at man fra lovgivers side kigger nærmere på en løsning, der også omfatter en direkte
konsekvens for den ansatte, der sælger alkohol i strid med reglerne om salgsaldersgrænser.
Med venlig hilsen
BRYGGERIFORENINGEN
Pernille Jepsen
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0005.png
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0006.png
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0007.png
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0008.png
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0009.png
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0010.png
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0011.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Odense, den 13. juli 2018
Høringssvar: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år – Sagsnr.: 1805334
Dansk Selskab of Folkesundhed hilser enhver stramning på tobaks- og
alkoholområdet meget velkommen. Det er veldokumenteret at salg af tobak og
alkohol til mindreårige foregår dagligt i næsten alle butikker.
Tobaks- og alkoholrelaterede sygdomme har store konsekvenser for både
brugerne, deres pårørende og samfundet. Den danske middellevetid kan ikke
øges uden at alkohol-og tobaksforbrug mindskes i Danmark. Afhængigheden af
begge grundlægges allerede i barndommen/ungdommen, for de flestes
vedkommende. Det er samfundets opgave at beskytte børn og unge mod
stærkt skadelige og afhængighedsskabende produkter.
Dansk Selskab for Folkesundhed
glæder sig over,
at Sikkerhedsstyrelsen
overtager opgaven fra Politiet, der ikke helt har haft ressourcer til at
håndhæve forbud mod salg af tobak og alkohol til mindreårige. Det er også
meget glædeligt, at bøderne for overtrædelse af loven sættes kraftigt op.
Dansk Selskab for Folkesundhed har følgende
kommentarer:
Loven lægger op til at butikspersonalet skal bede om ID hvis de er
i tvivl
om personen er fyldt 16 /18 år (alkohol/tobak). Dette er angivelig meget
svært at vurdere eller huske. Derfor bør loven laves om, så alle, helt
rutinemæssigt, skal vise billed-ID ved køb af tobak og alkohol. Dette
fungerer fint i andre lande, f.eks. USA, hvor selv 50+ årige viser ID når
de køber øl.
Problemet med, at personer uden kørekort ikke har billed-ID kan nemt
løses ved at f.eks. kørekortkontoret udsteder billed-ID; i mange andre
lande har man personlig billed-ID, som ikke er kørekort eller pas.
Udgifterne dertil kan betales af dem der søger om billed-ID.
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0012.png
Der er meget stor forskel på at føre produkttilsyn og at observere om
tobak og alkohol sælges til mindreårige. Tilsynsbesøg med dialog om
tobak og alkoholsalg til mindreårige er fine, men når det gælder
overholdelse, er det bøderne der gør en forskel. Dansk Selskab for
Folkesundhed foreslår derfor, at Sikkerhedsstyrelsen kommer på
uanmeldte besøg/anonym kontrol, gerne i samarbejde med mindreårige
unge der ansættes i studenterjob til at prøve at købe tobak i butikken.
Dansk Selskab for Folkesundhed opfordrer til følgende
specificeringer:
I hele lovudkastet tales om ’tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter’.
Vi mener det er meget vigtigt at specificere, at loven udover almindelige
tobaksprodukter som cigaretter, cerutter, cigarillos og cigarer også
omfatter salg af vandpibetobak, snus, skrå, elektroniske cigaretter, ’heat
not burn’ produkter (=opvarmet tobak), urtecigaretter og andre
varianter af nikotinholdige produkter.
Der kan udstedes højere bøder hvis overtrædelsen af §§ 1-2 er af grov
eller gentagen karakter. Det er meget utydeligt hvad der menes med
grov karakter, særligt ved førstegangsovertrædelse. Er det barnets alder
eller hvad bestemmer grovheden i overtrædelsen? Dette bør specificeres.
Det er glædeligt at der overføres 1,3 årsværk til opgaven fra
Lægemiddelstyrelsen til
Sikkerhedsstyrelsen. Et andet sted står dog, at omkostningerne afholdes
inden for de eksisterende økonomiske rammer på Sundheds- og
Ældreministeriets ressortområde. Det vil være godt at præcisere at med
økonomiske rammer menes de nye rammer, altså når 0,9 millioner
kroner er blevet tilført.
Alderen 18 år omtales for både tobak og alkohol, men man skal være 16
år for at købe alkohol under og op til 16,5%, dette bør specificeres i
loven (der står kun 18 år).
Venlig hilsen
Maja Bertram
Formand
Charlotta Pisinger
Bestyrelsesmedlem
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0013.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
[email protected]; [email protected]
Kopi til
[email protected]
København, 26. juli 2018
Høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov
om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Sundheds- og Ældreministeriet har den 9. juli 2018 udsendt et forslag til lov om æn-
dring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år. De Samvirkende Købmænd, DSK, der repræsenterer mere end 1.400
dagligvarebutikker, vil gerne benytte muligheden for at kommentere forslaget.
Til ændringer vedr. lov om lægemidler, § 1, samt bemærkningerne hertil
DSK har noteret sig, at regeringen ønsker at flytte kontrollen med salg af håndkøbs-
lægemidler fra Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen, selvom denne kontrol er
tæt forbundet med Lægemiddelstyrelsens øvrige opgaver i forbindelse med dette salg,
herunder udstedelse/evt. tilbagekaldelse af tilladelser, regeludstedelse og fortolkning,
formidling af reglerne og udarbejdelse af undervisningsmateriale herom (e-learning)
osv. Helt principielt finder vi det uhensigtsmæssigt at adskille kontrollen fra disse an-
dre, grundlæggende aktiviteter.
Flytningen indebærer tilsyneladende også, at en klage over en afgørelse fra Sikker-
hedsstyrelsen nu skal behandles af Erhvervsministeriet, som ifølge bemærkninger til
§1, nr. 8
”… ikke
har de faglige kompetencer til at efterprøve de lægemiddelfaglige
spørgsmål…”. Denne konstruktion forekommer uhensigtsmæssig.
DSK har endvidere noteret sig, at det gebyr, der i dag betales til Lægemiddelstyrelsen
for kontrolbesøg i de fysiske butikker, bortfalder, idet der ikke skal betales gebyr for
Sikkerhedsstyrelsens kontrol. Det kan vore medlemmer selvfølgelig kun være tilfredse
med. Det er imidlertid uklart af afsnit ”3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige”,
hvorvidt det også gælder for detail-internethandel af håndkøbslægemidler, som fortsat
kontrolleres af Lægemiddelstyrelsen. Der er ikke overensstemmelse mellem det første
afsnit, som angiver ”Gebyrer
for selve inspektionerne af detailhandlerne bortfalder så-
ledes”, og det efterfølgende afsnit, som angiver ”… opgaven med inspektion
(…) over-
går fra gebyrfinansiering i Lægemiddelstyrelsen til at være en del af Sikkerhedsstyrel-
sens bevillingsfinansierede
tilsyn”. Det burde fremgå
mere tydeligt, hvis det alene gæl-
der inspektion i de fysiske butikker.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26 | DK-2300 København S |Tlf. +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr.15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
1
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0014.png
§ 1, 3.
Det fremgår af afsnit 2.1.3.3, at Lægemiddelstyrelsen fortsat skal kontrollere detailfor-
handling af håndkøbslægemidler på internettet, selvom kontrol af fysiske butikker flyt-
tes til Sikkerhedsstyrelsen. Det virker umiddelbart mærkværdigt, især da det betyder,
at de virksomheder, der forhandler håndkøbslægemidler både i fysiske butikker og på
internettet, vil blive udsat for kontrol med overholdelse af regler om de samme produk-
ter fra to forskellige myndigheder. Endvidere fremgår dette ikke af teksten i selve lov-
forslaget, idet § 1, 3. blot
siger ”Sikkerhedsstyrelsen
kontrollerer overholdelsen af reg-
ler udstedet i medfør af § 39
b… uden for apotek”. Burde det ikke her fremgå, at dette
alene omfatter de fysiske butikker? Det ville gøre loven mere brugervenlig, at man
kunne få denne oplysning uden at skulle læse alle bemærkningerne igennem.
Det fremgår ikke, hvordan man vil håndtere en virksomhed, som forhandler håndkøbs-
lægemidler på internettet, og til dette formål har et lokale med håndkøbslægemidlerne,
hvorfra der forsendes håndkøbslægemidler til forbrugere. I dette tilfælde vil det ikke
være tilstrækkeligt, at Lægemiddelstyrelsen kontrollerer hjemmesiden, der bør også
være en fysisk kontrol af ”lageret” og forsendelsen. Også denne uklarhed taler for, at
man i § 1, nr. 3, præciserer, hvilke virksomheder Sikkerhedsstyrelsen skal føre kontrol
med, idet alle andre virksomheder så skal kontrolleres af Lægemiddelstyrelsen.
Det fremgår af lovteksten, at
”Sikkerhedsstyrelsen
udarbejder en rapport om ethvert
kontrolbesøg…”.
Det fremgår af bemærkningerne til nr. 3 (side 20), at rapporten sen-
des til virksomheden og Lægemiddelstyrelsen. DSK foreslår, at dette medtages i lov-
teksten.
Til ændringer vedr. lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18
år
Indledningen:
I indledningen fremgår det i sidste afsnit,
side 6 midten, at ”regeringen
undersøger
muligheden for, at der kan ske frakendelse af retten til at markedsføre tobak i grove
gentagelsestilfælde.”
DSK støtter, at regeringen undersøger muligheden for en sank-
tion ovenpå gentagne bøder, men anbefaler, at en forhandler kan sættes i karantæne
i en given periode fremfor en egentlig (tidsubegrænset) frakendelse.
Til bemærkninger om gældende ret:
I dag påhviler ansvaret alene butiksindehaveren
herunder eventuel forpagter
også
selvom de gældende regler om aldersgrænser er tydeligt skiltet, og selvom medarbej-
derne er nøje instrueret i reglerne. På den baggrund foreslår DSK en flersidet indsats,
hvor unge købere og muligvis
afhængig af nærmere juridisk analyse - også perso-
nale eventuelt kan ifalde bødestraf. DSK foreslår således, at unge (hvis 15-17 årig)
kan idømmes en bøde på f.eks. 500 kroner, hvis vedkommende køber tobak uden at
være minimum 18 år.
I Canada kan medarbejdere pålægges en bøde, hvis de sælger tobak og alkohol mv.
til personer under de fastsatte aldersgrænser. DSK foreslår, at der iværksættes en
nærmere juridisk / kriminalpolitisk analyse af, hvorvidt en lignende ordning kan være
hensigtsmæssig i Danmark.
2
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0015.png
Til § 2:
Den foreslåede ændring betyder, at bøderne som udgangspunkt fordobles i forhold til
det hidtidige niveau. DSK er ikke modstander af øget håndhævelse
tværtimod!
men det bør nøje undersøges og overvejes, hvorvidt minimumsbøder på kr. 10.000 er
foreneligt med et proportionalitetsprincip, der sædvanligvis indebærer, at der skal være
et rimeligt forhold mellem det passerede og sagens udfald. Med en typisk avance på
ca. 6% af en gennemsnitlig salgspris på 42 kroner pr. pakke cigaretter kan man over-
veje, om en minimumsbøde på kr. 10.000 er rimelig, når den økonomiske gevinst ligger
i omegnen af 2,50 kroner incl. moms pr. pakke.
Der henvises flere gange til
overtrædelser af ”grov eller gentagen karakter.” Det synes
ikke at fremgå, hvad der forstås ved en grov overtrædelse, hvorimod gentagne over-
trædelser taler for sig selv. DSK opfordrer derfor til, at definitionen af
en ”grov” over-
trædelse kommer til at fremgå i lovens bemærkninger.
”I
tilfælde af en ny sag mod samme person
vil de anførte strafpositioner…
” Med den
foreslåede formulering er der tvivl om, hvorvidt butikker mv. vil blive behandlet ens
uanset virksomhedens ejerskab. Det bør naturligvis sikres, at den økonomiske belast-
ning af butikken
herunder eventuelt risikoen for at miste retten til salg af tobaksvarer
i en given periode
ikke afhænger af butikkens ejerskab; altså hvorvidt butikkens ejer
er en del af den daglige drift, eller om butikken er ejet af et større selskab, i branchen
betegnet som ”kapitalkædedrift.”
Øvrige bemærkninger vedr. lov om forbud mod salg af tobak
DSK har tidligere i år lanceret et forslag til en samlet indsats for mindre forbrug af tobak
blandt unge. Forslaget til ”Nationalt Tobaksforlig” kan
(gen)ses via dette link
https://dsk.dk/koebmaend-efterlyser-nationalt-tobaksforlig/.
Særligt i relation til nær-
værende lovforslag vil det være relevant med et ID-krav til alle under f.eks. 23 år, da
kassemedarbejderne hermed kan undgå ubehagelige konfrontationer med kunder lige
omkring de 18 år.
DSK foreslår, at det tydeliggøres, at straf udelukkende kan ske, når et forhold er kon-
stateret af myndighederne, og ikke blot omtalt i f.eks. medier, der har benyttet sig af
mindreårige til at få fremprovokeret et ulovligt salg.
Skulle vore bemærkninger give anledning til spørgsmål, må I endelig kontakte os.
Med venlig hilsen
Claus Bøgelund Nielsen
(Lov om forbud mod salg af tobak)
Kirsten Jacobsen
(Lov om lægemidler)
3
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0016.png
Anja Gade Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Rikke Skadhauge Seerup
8. august 2018 12:47
Anja Gade Andersen; Charlotte Robson Overby
VS: HØRING: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år - Frist den 13. august
2018
1805334
665502
Sag:
Sagsdokument:
Fra:
Rikke Kristensen
Sendt:
8. august 2018 12:23
Til:
Rikke Skadhauge Seerup <[email protected]>
Emne:
VS: HØRING: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år - Frist den 13. august 2018
Kære Rikke
Denne er sendt til mig ved en fejl.
Med venlig hilsen
Rikke Kristensen
Fuldmægtig, Jura og Psykiatri
Direkte tlf. 72269476
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
Fra:
Birita Ludvíksdóttir <[email protected]>
Sendt:
8. august 2018 12:13
Til:
Rikke Kristensen <[email protected]>
Cc:
Turid Arge <[email protected]>; Jan Simonsen <[email protected]>
Emne:
VS: HØRING: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år - Frist den 13. august 2018
Kære Rikke,
Heilsu- og Innlendismálaráðið har modtaget ovenforstående lovforslag i høring.
Iht. § 3 i lovforslaget kan loven ikke sættes i kraft for Færøerne.
1
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0017.png
Eftersom både området lægemidler og salg af tobak og alkohol er overtaget sagsområde, er det korrekt anført i
lovforslaget, at denne lov ikke skal gælde for Færøerne.
Vinaliga/Sincerely
Birita Ludvíksdóttir
Løgfrøðiligur ráðgevi/Legal adviser
Heilsu- og Innlendismálaráðið/
Ministry of Health and the Interior
Eirargarður 2 • 100 Tórshavn • Faroe Islands
Tel. +298 304050 • Mobile +298 734066
[email protected] • www.himr.fo
Fra:
Rikke Skadhauge Seerup [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. juli 2018 11:45
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; info@patientforeningen-
danmark.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ældreforum
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DKetik
Institutionspostkasse <[email protected]>; Det Etiske Råd kontakt <[email protected]>; Heilsu- og
innlendismálaráðið <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægemiddelstyrelsen
DKMA <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
SIS
Institutpostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; 'd-
[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]';
[email protected]; [email protected];
2
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0018.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Charlotte Robson Overby <[email protected]>; Anja Gade Andersen <[email protected]>; Anna Skat Nielsen
<[email protected]>; Katrine Ring <[email protected]>
Emne:
HØRING: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år - Frist den 13. august 2018
Til høringsparterne
Se venligst vedlagte høringsbrev og materiale vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Flytning af inspektionsopgaver fra
Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af kontrolopgave til Sikkerhedsstyrelsen)
Sundheds- og Ældreministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet senest den 13.
august 2018. Bemærkningerne bedes fremsendt til
[email protected]
og
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Mvh.
Rikke
Rikke Skadhauge Seerup
Fuldmægtig, Lægemiddelpolitik
Direkte tlf. 72269461
Mail:
[email protected]
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Fax 7226 9001
www.sum.dk
3
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0019.png
KL
NOTAT
Høringssvar til høring vedr, ændring af lov om læge-
midler og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
KL har den 9. juli 2018 modtaget høringen om ændring af lov om lægemidler
og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol.
KL takker for muligheden for at afgive høringssvar.
KL vil gerne gøre opmærksom på, at høringsfristen har været meget kort, da
det har været henover en ferie.
Generelle bemærkninger
Lov om ændring af lov om lægemidler
Lovforslag lækker op til, at man samler en række regulerings og tilsyns op-
gaver vedr. produktsikkerhed i et center. Derved flyttes tilsynet vedrørende
salg af håndkøbsmedicin fra Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen.
KL har ingen bemærkninger til denne ændring.
Lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
Alkohol og tobak er årsag til en lang række kroniske sygdomme og en lav
middellevetid for danskerne. Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge og
danske unge er dem i Europa, der oftest er drikker sig fulde i alkohol.
Kommunerne har gennem de sidste 10 år arbejdet målrettet på at fremme
børn og unges sundhedsvaner. Senest har KL har i sit forebyggelsesudspil
fra januar 2018, sat øget fokus på forebyggelsesopgaven i kommunerne.
Men kommunerne kan ikke løse forebyggelsesopgaven alene, og det er vig-
tigt med et fælles ansvar for danskernes sundhed.
I
det forebyggende ar-
bejde målrettet børn og unge er det en vigtig opgave at love og regler om
salg af tobak og alkohol bliver overholdt.
KL ser derfor frem til, at der fortsat er et effektivt og systematisk tilsyn, der
kan være med til at sikre at der bliver levet op til lovgivningen vedr, salg af
tobak og alkohol.
(Å4'1
vh. an Agerba ,
Kontorchef, ocial og Sundhed
Dato: 13. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04380
Dok. ID: 2608862
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3952
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
wwvv.kl.dk
Side 1 af 1
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0020.png
13. august 2018
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
E-mail:
[email protected], [email protected]
Strandboulevarden 49
2100 København Ø
Tlf +45 3525 7500
Fax +45 3525 7701
www.cancer.dk
UNDER PROTEKTION AF
HENDES MAJESTÆT DRONNINGEN
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af lov om lægemidler
og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Kræftens Bekæmpelse takker for muligheden for at kommentere på udkast til lov om ændring
af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.
Kræftens Bekæmpelse er enig med regeringen i, at der er brug for en yderligere indsats i
forhold til at sikre overholdelsen af reglerne for salg af tobak og alkohol. I dag er det for nemt
for unge at købe tobak og alkohol i detailhandlen, da der i mange tilfælde ikke sker ID-kontrol
ved købet.
Kræftens Bekæmpelse finder det positivt, at kontrollen med håndhævelsen af aldersgrænsen
for køb af tobak og alkohol styrkes ved, at Sikkerhedsstyrelsen fremover vil have det
administrative ansvar for at kontrollere, at reglerne overholdes.
Effekten af kontrollen vil dog formentlig være begrænset - ikke mindst i lyset af, at
Sikkerhedsstyrelsen med lovforslaget ikke får tilført nye ressourcer til at løfte opgaven med
kontrol af butikkernes overholdelse af aldersgrænserne for salg af tobak og alkohol.
Hvis regeringen reelt ønsker at sætte handling bag ordene om at sikre, at børn og unge ikke
kan købe tobak og alkohol og dermed forebygge rygning, tidlig debut og stort alkoholindtag,
kræver det yderligere tiltag.
I forhold til salg af alkohol og tobak bør skærpet kontrol suppleres med indførelse af
lovpligtig tjek af alle købere, der ikke
tydeligt
er over 18 år. Det kan for eksempel gøres ved
at kræve id for alle op til 25 år efter hollandsk forbillede. En sådan udvidelse af gruppen, der
skal vise id, vil mindske sandsynligheden for, at det i praksis er muligt for mindreårige at
købe tobak og alkohol og dermed sikre at lovgivningen reelt bliver overholdt.
Desuden foreslås det, at regeringen tager ansvar for at udbrede tekniske løsninger, der kan
understøtte efterlevelsen af aldersgrænser i forbindelse med betalingen.
Et andet tiltag, der vil understøtte efterlevelsen af den nuværende lovgivning, er at gøre det
lovpligtigt for forhandlere at gemme tobaksprodukter væk. Selvom mange af detailbranchens
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0021.png
store kæder allerede frivilligt har besluttet at lægge tobaksprodukterne under disken, er det
først, når det omfatter alle forhandlere, at vi vil kunne opnå den fulde effekt i forhold til at
sænke antallet af unge, der begynder at ryge.
Derudover mener Kræftens Bekæmpelse, at hvis regeringen ønsker at understøtte udskydelsen
af unges alkoholdebut og begrænse deres alkoholforbrug, bør der indføres én samlet 18-års
aldersgrænse for køb af alkoholholdige drikke på over 1,2 %. En ensartet 18-års aldersgrænse
vil dels gøre det væsentligt nemmere for forhandlerne at efterleve lovgivningen på området,
dels gøre området mere gennemsigtigt for forbrugerne.
Endelig mener vi, at det er på sin plads at påpege, at Danmark har underskrevet
WHO’s
rammekonvention om tobakskontrol, FCTC. Ifølge artikel 5.3 heri har Danmark forpligtet sig
til at imødegå tobaksindustriens indflydelse på sundhedspolitikken.
Vi mener derfor, at det er meget problematisk, at Sundheds- og Ældreministeriet beder
navngivne firmaer fra tobaksindustrien som Philip Morris og British American Tobacco om at
komme med høringssvar til nærværende udkast til lovforslag.
Er der behov for yderligere uddybning af høringssvaret, stiller vi os gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Mette Lolk Hanak
Forebyggelseschef
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0022.png
/
",
!"*
0
!"* ++"+
!"#
$
%
&
%
"!!
#!
1
&
"
2
3 - ,+44 *+!!
'
%
(
3 - ,+44 *,,#
5 %
5 %
777
-
-
6
6
&
%
%
!#
(
!"*
%
%
+
!!
&
%
)
#
$
%
!,!
%
(
'
.
.
(
%
%%
-
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0023.png
9
1
%
%
%
%
'
(
%
&
% &
%
1
$
/
.
(
8
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0024.png
København den 18. juli 2018
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 - København K
Sendt per e-mail til
[email protected] og [email protected] med kopi til [email protected].
Høringssvar vedr. Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Jeg vil indledningsvis gerne takke for invitationen til at kommentere på lovforslaget. Fra Philip
Morris ApS’ side har vi udelukkende
forholdt os til den del af lovforslaget, der vedrører salg af
tobak.
Der bør ikke være nogen tvivl om, at børn og unge ikke skal benytte tobaksprodukter eller andre
produkter indeholdende nikotin, hvorfor man også for mange år siden indførte en aldersgrænse på
18 år for køb af sådanne produkter. Fra vores side gør vi alt, hvad vi kan for at undgå, at dette sker,
hvilket også gælder brug af eksempelvis NemID i forbindelse med digitale transaktioner.
Vi er derfor også glade for, at Regeringen med dette forslag til lov forhøjer indsatsen i forhold til at
sikre, at loven efterleves, og at der tages affære, hvis manglende alderskontrol observeres. Vi har
ikke konkrete forslag til forbedringer, men mener det er et område, der bør være fokus på
fremadrettet og følges tæt, for at sikre den mest effektive form for håndhævelse. Vi understøtter
allerede nu forhandlerledet i forhold til at indføre konkrete tiltag, og undervise i nødvendigheden af
at spørge om ID, også selvom det skaber konflikter i købssituationen eller forlænger
ekspeditionstiden.
Vi står naturligvis til rådighed, skulle Ministeriet have spørgsmål eller kommentarer til ovenstående,
eller ønsker idéer til yderligere forbedringer på området.
Med venlig hilsen
Thomas Aarestrup Jepsen
Manager Corporate Affairs
Philip Morris ApS
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0025.png
Til Sundheds- og Ældreministeriet
SSP-Samrådet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
(Flytning af inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen og
tilførsel af kontrolopgave til Sikkerhedsstyrelsen)
Benny Husted
Formand
Tlf.: 2325 8547
Benny.husted@skan-
derborg.dk
Martin Bannow
Næstformand
Tlf.: 4031 7105
[email protected]
www.ssp-samraadet.dk
SSP-Samrådet takker for muligheden for at kommentere og afgive høringssvar på oven-
nævnte lovforslag.
SSP-Samrådet har følgende bemærkninger til det fremsatte lovforslag:
SSP-Samrådet er enig i Regeringens opfattelse af, at det til trods af forbuddet mod at
sælge tobak og spiritus til personer under 18 år og alkohol til børn under 16 år, er relativt
nemt for børn og unge at købe alkohol og tobak i detailhandlen, da der ikke sker tilstræk-
kelig ID-kontrol ved købet. Der er således et klart behov for at styrke kontrolindsatsen, så-
ledes at loven og intentionerne med loven overholdes.
SSP-Samrådet bakker op om, at Sikkerhedsstyrelsen får til opgave at føre tilsyn med over-
holdelsen af forbuddet om salg af alkohol og tobak til personer under henholdsvis 16 og
18 år, såfremt dette ikke medfører, at det lokale politi afholder sig fra at lave lokale kon-
troller. Det er SSP-Samrådets indtryk, at den lokale kontrol, som foregår i et samarbejde
mellem det lokale SSP-samarbejde, og i særlig grad politiet har den bedste effekt.
Sikkerhedsstyrelsens kontrolfunktion vil være et positivt ekstra tiltag. Det er dog væsent-
ligt, at der i den sammenhæng afsættes tilstrækkelige ressourcer til opgaven. At afsætte
1.3 årsværk i til opgaven i Sikkerhedsstyrelsen, vil efter SSP-Samrådets opfattelse ikke
være tilstrækkeligt til at løse en kontrolopgave, der drejer sig om at overvåge om salget
rent faktisk finder sted, på trods af omfattende skiltning og instruktion af medarbejdere.
Der bør afsættes de nødvendige ressourcer til at varetage kontrolbesøg på baggrund af
anmeldelser fra borgere og offentlige myndigheder.
SSP-Samrådet har erfaret, at der også sker salg af alkohol over nettet via dagligvarebutik-
kernes netbutikker. I den sammenhæng spørges og kontrolleres der angiveligt ikke for al-
der. En øget forebyggelsesindsats med kontrol bør således også give mulighed for at kon-
trollere netsalg. Dette kan formodentlig lade sig gøre med tekniske krav i forbindelse med
selve betalingen på nettet.
SSP-Samrådet bakker op om at hæve bødestørrelser ved overtrædelser af loven, jf forsla-
get. SSP-Samrådet vil dog anbefale, at der i sidste instans ved alvorlige og gentagne over-
trædelser indføres en sanktionsmulighed for at fratage butikken retten til at sælge alkohol
og tobak.
SSP-Samrådet anbefaler, at man undersøger forskellige tekniske løsninger. Det kunne fx
være, at alt køb af alkohol og tobak skal betales med kort eller lignende som sikrer, at per-
sonen der køber har den rigtige alder.
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
SSP-Samrådet vil endvidere anbefale, at der indføres et fast krav om, at der altid skal vises
ID ved køb af alkohol og tobak uanset alder. På denne måde vil man kunne sikre sig en
bedre kultur for kassemedarbejdere til at afkræve ID.
På vegne af SSP-Samrådet
Benny Husted
Formand
Martin Bannow
Næstformand
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0027.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Tel.: 70 25 77 11
Fax:
70 25 16 37
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
DJJ
Dato: 13. august 2018
Journal: hoering_071/2018
Vedr. Udkast til forslag om lov om ændring af lov om lægemidler og lov
om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Flere orale sygdomme eksempelvis oral cancer og marginal parodontitis er as-
socieret med tobak og/eller alkohol. Tandlægeforeningen byder derfor en
stramning vedr. salg af tobak og alkohol til mindreårige velkommen. Der findes
utallige eksempler på, at tobak og alkohol i dag sælges til mindreårige i butik-
ker.
Tandlægeforeningen har følgende kommentarer til lovforslaget:
Tandlægeforeningen finder det positivt, at bøderne for overtrædelse af loven
sættes kraftigt op.
Det fremgår, at det ved straffens udmåling betragtes som en særligt skær-
pende omstændighed, hvis overtrædelsen af §§ 1-2 er af grov eller gentagen
karakter. Det bør præciseres, hvordan ”grov karakter” defineres.
I lovforslaget nævnes ”tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter”. Det er
Tandlægeforeningens opfattelse, at det bør præciseres, at loven, udover disse
tobaksprodukter, også omfatter salg af, snus, elektroniske cigaretter, ”heat not
burn”-produkter mv.
Med venlig hilsen
Freddie Sloth-Lisbjerg
Formand, tandlæge mTF
Side 1/1
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1948243_0028.png
TOBAKSINDUSTRIEN
TOBACCOMANUFACTURERS ASSOCIATION OF DENMARK
Vesterbrogade 1 L. 2.sal.
DK-1620 København V.
Telefon: + 45 39 62 68 99
Mobil: + 45 20 35 12 99
E-mail: [email protected]
Kørbenhavn d.10 august 2018
Sundheds -og Ældre ministeriet
Pr. mail til :
[email protected],[email protected]
og
[email protected]
Vedr. sagsnummer 1805334
Tak for lejligheden til at kommentere på ovennævnte udkast til lovændring.
Det er Tobaksindustriens klare holdning, at nydelse af tobak er et valg for voksne. Derfor mener vi heller
ikke, at børn og unge under 18 år bør have adgang til at købe tobak.
Vi har imidlertid også noteret os, at det aktuelle tilsyn og kontrol mv. af forbuddet mod salg af tobak til
mindreårige ikke formår at sikre en tilfredsstillende efterlevelse af lovens klare og enkle bestemmelse.
Det er beklageligt, da overholdelse af forbuddet mod salg af tobak til mindreårige synes at være den bedste
og enkleste vej til en realisering af regeringens målsætning om en røgfri generation i 2030. Vel og mærke på
en måde, hvor der tages hensyn til såvel de voksne, som har valgt at ryge, som til beskyttelsen af de
mindreårige, der ikke bør begynde at ryge, eller som bør stoppe hermed.
En strikt overholdelse af forbuddet mod salg til mindreårige vil efter vores vurdering således bidrage til at
sikre et fortsat fald i antallet af børn og unge, som ryger. Faldet i antallet af rygere blandt mindreårige er
dokumenteret i såvel den årlige Rygevaneundersøgelse fra Sundhedsstyrelsen og i den seneste
”Su dhedsprofil” sa t i i istere s uddybe de svar på spørgs ål
al . del til Folketi gets Su dheds-
og Ældreudvalg på foranledning af Flemming Møller Mortensen (S).
Tobaksindustrien støtter derfor regeringens intention om at skabe bedre rammer for overholdelse af
forbuddet mod salg af tobaksvarer til mindreårige gennem udnyttelse af den synergi, der ligger i at
overføre kontrolopgaven til Sikkerhedsstyrelsen, som i forvejen foretager besøg på udsalgssteder i
forbindelse med håndhævelsen af regler om tobaksprodukter fastsat i andre regelsæt. Endvidere bør der
også sikres et ID-system, som letter handlens mulighed for, at kontrollere alder hos køberen.
En øget kontrol kan imidlertid næppe stå alene. Tobaksindustrien anerkender nødvendigheden af og kan
derfor støtte, at den forbedrede kontrol af salgsforbuddet, som en overførsel til Sikkerhedsstyrelsen vil
medføre, følges op af skærpede sanktioner i tilfælde af gentagne overtrædelser, således som lovudkastet
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
også lægger op til. Tobaksindustrien noterer sig i den forbindelse også regeringens overvejelser om at
fratage handlende, som ikke kan eller vil overholde lovens forbud, muligheden for at handle med
tobaksvarer.
Tobaksindustrien står selvsagt til rådighed for en uddybning af vores synspunkter.
Venlig hilsen
Tobaksindustrien
Jens Hennild
Direktør, cand.jur.