Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 65 Bilag 8, L 65 A Bilag 8, L 65 B Bilag 8
Offentligt
1972317_0001.png
Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 13. november 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år
(Flytning af inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af kontrolopgave til
Sikkerhedsstyrelsen)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget. Sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lov-
forslaget. Flertallet indstiller lovforslag A og B til
vedtagel-
se
med de af sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller lovforslag A til
forkastelse
ved 3. behandling.
Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse
med de af
sundhedsministeren stillede ændringsforslag. Hvis æn-
dringsforslag nr. 1 bliver forkastet, vil mindretallet indstille
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil stem-
me for de af sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget indstiller for-
slaget til vedtagelse. Når det gælder unges sundhed – og un-
ges mulighed for ulovligt at købe tobak og alkohol, selv om
de er under 16 og 18 år – ville S gerne være gået meget læn-
gere, end hvad lovforslaget lægger op til. S understreger
derfor, at dette lovforslag langt fra er nok. Det er en forbed-
ring i forhold til i dag, og derfor stemmer S for forslaget,
men S mener ikke, det er tilstrækkeligt at flytte kontrolopga-
ven til Sikkerhedsstyrelsen, hvortil der samtidig kun tilføres
meget få nye ressourcer.
Socialdemokratiet ønsker, at der oprettes en særskilt kon-
trolinstans under Sundhedsstyrelsen, som både har kapacite-
ten til og forståelsen for at løse den vigtige opgave, det er, at
sikre de unges sundhed og sørge for, detailhandlen overhol-
der loven på dette område.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om lægemidler (Flyt-
ning af inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til Sik-
kerhedsstyrelsen)« omfattende § 1 og § 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år (Tilførsel af kon-
trolopgave til Sikkerhedsstyrelsen)« omfattende § 2 og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX022034
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. november 2018
1972317_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til titlen
2)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til perso-
ner under 18 år og lov om elektroniske cigaretter m.v.
(Tilførsel af kontrolopgave til Sikkerhedsstyrelsen)«.
[Konsekvens af ændringsforslag om tilføjelse af paragraf]
Til § 2
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 2 b
indsættes i
stk. 1
og
2
efter »§§ 1-2 a«: »og regler udstedt i medfør af § 2 a, stk.
5«.
[Præcisering af anvendelsesområdet for kontrolopgaven]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
ændres:
»§§ 1 og 2 a,« til »§§ 1-2 a og regler udstedt i medfør af § 2
a, stk. 5,«.
[Præcisering af anvendelsesområdet for kontrolopgaven]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 5
indsættes i
stk. 1, 2.
pkt.,
efter »§§ 1-2 a«: og regler udstedt i medfør af § 2 a,
stk. 5«.
[Præcisering af anvendelsesområdet for kontrolopgaven]
Ny paragraf
6)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 426 af 18. maj 2016 om elektroniske cigaretter
m.v. foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 15 indsættes i
kapitel 6
som ny paragraf:
§ 15 a.
Sundhedsministeren kan bemyndige Sikkerheds-
styrelsen til at føre kontrol med, at kravet i § 15, stk. 1,
overholdes.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om ad-
gangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne påklages.
Stk. 3.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om udø-
velsen af de beføjelser, som Sikkerhedsstyrelsen bliver be-
myndiget til at udøve efter stk. 1.«
[Bemyndigelse til kontrol af elektroniske cigaretter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag (A og B),
så den del af lovforslaget om flytning af inspektionsopgaver
fra Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen udskilles til
lovforslaget under A og den anden del af lovforslaget om til-
førsel af kontrolopgave til Sikkerhedsstyrelsen udskilles til
lovforslaget nævnt under B.
Til nr. 2
Det foreslås, at titlen ændres til forslag til lov om æn-
dring af lov om lægemidler, lov om forbud mod salg af to-
bak og alkohol til personer under 18 år og lov om elektroni-
ske cigaretter m.v. (Flytning af inspektionsopgaver fra Læ-
gemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af kon-
trolopgave til Sikkerhedsstyrelsen).
Ændringsforslaget stilles, idet lovforslaget også vil om-
fatte en ændring af lov om elektroniske cigaretter m.v., jf.
også ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 3
Det foreslås, at der foretages en lovteknisk ændring,
hvorefter der i det under nr. 1 foreslåede § 2 b, stk. 1 og 2,
indsættes efter »§§ 1-2 a« »og regler udstedt i medfør af § 2
a, stk. 5«.
Ændringen tydeliggør, at Sikkerhedsstyrelsens kontrol
også omfatter regler, som udstedes i medfør af § 2 a, stk. 5, i
lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år. Det fremgår af § 2 a, stk. 5, at sundhedsministe-
ren fastsætter nærmere regler om udformning, opsætning
m.v. af skilte, jf. § 2 a, stk. 4.
I lovbemærkningerne til lovforslaget er det forudsat, at
sådanne regler om udformning, opsætning m.v. af skilte, der
fastsættes i medfør af § 2 a, stk. 5, allerede er omfattet af
kontrollen.
Der er således kun tale om en lovteknisk præcisering,
som ikke er udtryk for en indholdsmæssig ændring af lov-
forslaget.
Til nr. 4
Det foreslås, at der laves en lovteknisk ændring, hvoref-
ter der i det under nr. 2 foreslåede § 5, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§§ 1 og 2 a,« til »§§ 1-2 a,«.
Ændringen medfører, at der kan straffes for overtrædelse
af §§ 1-2 a, og ikke blot §§ 1 og 2 a, som det fremgår af lov-
forslaget. Der er tale om en ændring, således at den under
nr. 2 foreslåede § 5, stk. 1, 1. pkt., harmonerer med resten af
lovforslaget, hvor der henvises til §§ 1-2 a.
Ændringen indebærer, at butiksindehaveren, restauratø-
ren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. kunne straffes
med bøde, hvis § 2 i lov om forbud mod salg af tobak og al-
kohol til personer under 18 år overtrædes.
Til nr. 5
Det foreslås, at der laves en lovteknisk ændring, hvoref-
ter der i den under nr. 2 foreslåede § 5, stk. 1, 1. og 2. pkt.
indsættes »og regler udstedt i medfør af § 2 a, stk. 5« efter
»§§ 1-2 a«.
Ændringen tydeliggør, jf. også ændringsforslagets nr. 2,
at Sikkerhedsstyrelsens kontrol omfatter regler, som udste-
des i medfør af §§ 1-2 a i lov om forbud mod salg af tobak
og alkohol til personer under 18 år.
Der tilsigtes med denne lovtekniske præcisering ingen
indholdsmæssige ændringer af lovforslaget.
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. november 2018
1972317_0003.png
3
Til nr. 6
I lov om elektroniske cigaretter m.v. indsættes en ny pa-
ragraf efter § 15.
Det fremgår af kravet i § 15, stk. 1, i lov om elektroniske
cigaretter m.v., at det ikke er tilladt at markedsføre elektro-
niske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden
nikotin over for personer under 18 år.
I den nye paragraf foreslås det i stk. 1, at sundhedsmini-
steren kan bemyndige Sikkerhedsstyrelsen til at føre kontrol
med, at kravet i § 15, stk. 1, overholdes.
Sundhedsministeren får herved bemyndigelse til at fast-
sætte regler om, at Sikkerhedsstyrelsen skal føre kontrol
med aldersgrænsen for salg af elektroniske cigaretter. En så-
dan kontrol vil indebære, at Sikkerhedsstyrelsen skal kon-
trollere, at salgsforbuddet bliver overholdt i detailhandlen.
Det vil være en forudsætning for sundhedsministerens
udnyttelse af bemyndigelsen i § 3, stk. 1, at der tilføres fi-
nansiering til kontrolopgaven. Sundhedsministeren vil såle-
des først kunne fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsens
kontrol med elektroniske cigaretter, når der tilføres midler
til kontrollen. En sådan tilførsel vil bero på en konkret res-
sourcebetragtning.
I stk. 2 foreslås det, at sundhedsministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelsen efter stk. 1, herunder at afgørel-
serne ikke skal kunne påklages.
Sundhedsministeren får herved bemyndigelse til at fast-
sætte regler om, at de afgørelser, som Sikkerhedsstyrelsen
træffer i forbindelse med deres kontrol af kravet i § 15, stk.
1, i lov om elektroniske cigaretter m.v., ikke kan påklages til
andre administrative myndigheder.
I stk. 3 foreslås det, at sundhedsministeren kan fastsætte
regler om udøvelsen af de beføjelser, som Sikkerhedsstyrel-
sen bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Det forventes, at tilrettelæggelsen af kontrolopgaven skal
ske i sammenhæng med de kontrolopgaver, som Sikkerheds-
styrelsen allerede udfører i forbindelse med produktkontrol
af elektroniske cigaretter, som det, jf. lovbemærkningerne til
lovforslaget, også vil være tilfældet i forhold til alderskon-
trollen på tobaksområdet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2018 og var til
1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældre-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 9. juli
2018 dette udkast til udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudval-
get alm. del – bilag 406, folketingsåret 2017-18. Den 4. ok-
tober 2018 sendte sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Astrid Krag (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S)
Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
46
37
34
14
13
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
7
6
1
1
1
L 65 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet den 13. november 2018
1972317_0004.png
4
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
10
8
Javnaðarflokkurin (JF)
1