Grønlandsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 70 Bilag 1
Offentligt
1
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring i Grønland
(Ændring som følge af gradvis forhøjelse af den grønlandske pensionsalder)
§1
I lov om arbejdsskadesikring i Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 75 af 16. januar 2017, som ændret ved § 2 i lov
nr. 461 af 15. maj 2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 21, stk. 7, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Udbetaling af løbende erstatning ophører med udgangen af den måned, hvor tilskadekomne når pensionsalderen, jf.
inatsisartutlov om alderspension. Er tilskadekomne på tidspunktet for afgørelsen, jf. stk. 1, 2 år eller mindre fra at nå
pensionsalderen, udbetales erstatningen efter reglerne i § 31, stk. 4, som et kapitalbeløb på to gange den årlige løbende
erstatning, jf. stk. 6. Det samme gælder tilskadekomne, der har nået pensionsalderen.«
2.
§ 21, stk. 8,
ophæves.
3.
§ 24, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Den løbende erstatning ophører med udgangen af den måned, hvor efterladte når pensionsalderen, jf.
inatsisartutlov om alderspension.«
4.
§ 31, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Erstatning for tab af erhvervsevne udbetales som et kapitalbeløb, når den tilkendes personer, der på afgørelsestids-
punktet, jf. § 21, stk. 7, 3. pkt., er 2 år eller mindre fra at nå pensionsalderen, jf. inatsisartutlov om alderspension. Det
samme gælder tilskadekomne, der har nået pensionsalderen.«
5.
§ 31, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»En tilkendt løbende erstatning kan dog ikke omsættes til et kapitalbeløb, når modtageren er 2 år eller mindre fra at
nå pensionsalderen, jf. inatsisartutlov om alderspension.«
6.
I
§ 76
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
I sager, der er omfattet af stk. 4, anvendes § 21, stk. 7, 2.-4. pkt., § 24, stk. 4, § 31, stk. 1, 2.-3. pkt., § 31, stk.
2, 2. pkt., og § 79, i stedet for § 22, stk. 7, 2. pkt., § 22, stk. 8, § 25, stk. 4, § 32, stk. 1, 2. pkt., § 32, stk. 2, 2. pkt., og §
82 i anordning nr. 991 af 3. oktober 2008 ved tilkendelse og udbetaling af erstatning for tab af erhvervsevne og erstat-
ning for tab af forsørger.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
7.
§ 79
affattes således:
Ȥ 79.
En sikringspligtig forsikringstager kan ikke opsige en forsikring på grund af en forhøjelse af præmien, som
alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der er en følge af denne lov, inatsisartutlov om alderspension eller af
ændringer af disse love eller af anordning nr. 991 af 3. oktober 2008.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-6, har virkning fra 1. januar 2017.
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det grønlandske landsting, Inatsisartut, vedtog den 23.
november 2015, at pensionsalderen i Grønland skulle
forhøjes fra 65 til 66 år fra den 1. januar 2017, og yder-
ligere fra 66 til 67 år fra den 1. januar 2021.
Forhøjelserne er gennemført ved inatsisartutlov nr. 20
af 23. november 2015 om alderspension.
Forhøjelsen af pensionsalderen har betydning for mod-
tagere af erstatning for tab af erhvervsevne og erstat-
ning for tab af forsørger, som tilkendes efter lov om
arbejdsskadesikring i Grønland. Det skyldes, at disse
erstatninger efter den gældende lov om arbejdsskade-
sikring i Grønland senest ophører, når modtageren
fylder 65 år.
Erstatning for tab af erhvervsevne har til formål at
kompensere tilskadekomne for de erhvervsmæssige
følger af en arbejdsskade og træder således i stedet for
en egentlig lønindtægt.
Erstatning for tab af forsørger har til formål at kompen-
sere efterladte for det tab af forsørger, der er opstået
som følge af dødsfaldet. Kompensationen kan højst
fastsættes til 10 år.
Forhøjelsen af pensionsalderen betyder således, at
tilskadekomne og efterladte vil opleve, at erstatningen,
der skal dække en tabt lønindtægt eller et tab af forsør-
ger, ophører, før de opnår ret til pension efter
inatsisartutloven om alderspension.
Lovforslaget har til formål at sikre, at udbetalingen af
erstatning for tab af erhvervsevne og erstatning for tab
af forsørger udmåles for perioden, indtil modtageren
får ret til alderspension.
Forhøjelsen af pensionsalderen indebærer en forøgelse
af udgifterne til arbejdsskadeerstatning. Dette skyldes,
at udbetalingerne af erstatningerne forlænges.
Med lovforslaget foreslås, hvis det bliver vedtaget,
konsekvensændringer som følge af forhøjelsen af den
grønlandske pensionsalder.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov om arbejdsskadesikring i Grønland
Erstatning for tab af erhvervsevne træder i stedet for
den lønindkomst, som tilskadekomne har mistet på
grund af arbejdsskaden, jf. § 21.
Efter gældende regler ophører erstatning for tab af
erhvervsevne ved udgangen af den måned, hvor tilska-
dekomne fylder 65 år, jf. § 21, stk. 8. Dette svarer til
den pensionsalder, der var gældende i Grønland.
Erstatning for tab af erhvervsevne kan udbetales enten
som en løbende erstatning eller som en engangserstat-
ning (kapitalerstatning). Erstatning for et tab af er-
hvervsevne under 50 pct. udbetales som en kapitaler-
statning. Er tabet af erhvervsevne mindst 50 pct., udbe-
tales erstatningen løbende. Af en løbende erstatning
kan tilskadekomne få omsat den del af erstatningen, der
svarer til et tab af erhvervsevne på 50 pct., til en kapi-
talerstatning. En tilkendt midlertidig erstatning kan
ikke omsættes til en kapitalerstatning. Udbetalingsreg-
lerne følger af § 31.
En kapitalerstatning træder i stedet for den løbende
erstatning og har som den løbende erstatning til formål
at kompensere tilskadekomne for et indtægtstab i den
erhvervsaktive alder.
En tilkendt løbende erstatning kan ikke omsættes til et
kapitalbeløb, når tilskadekomne er fyldt 63 år, jf. § 31,
stk. 2. Erstatning for tab af erhvervsevne, der er til-
kendt tilskadekomne, der er fyldt 63 år på tidspunktet
for afgørelsen, udbetales altid som et kapitalbeløb på to
gange den årlige løbende erstatning, jf. § 21, stk. 7, og
§ 31. Det samme gælder for tilskadekomne, der på
tidspunktet for afgørelsen har nået pensionsalderen, jf.
§ 21, stk. 8.
Erstatning for tab af forsørger til efterladte ophører
ligeledes, når den efterladte fylder 65 år, jf. § 24, stk. 4.
Dog tilkendes der efter praksis sjældent erstatning for
tab af forsørger, indtil den efterladte fylder 65 år. Dette
skyldes, at erstatning for tab af forsørger tilkendes for
en periode, der højst kan udgøre 10 år, jf. § 24, stk. 2.
Enkelte ældre, efterladte ægtefæller eller samlevere kan
således have fået tilkendt erstatningen til 65 år som
følge af den indtil 1. januar 2017 gældende pensionsal-
der på 65 år i Grønland.
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3
Erstatning for tab af forsørger udbetales som udgangs-
punkt som en løbende erstatning, men kan omsættes til
kapitalbeløb efter anmodning fra den efterladte, jf. §
24, stk. 3 og 4, og § 31, stk. 3.
Efter gældende regler kan en sikringspligtig forsik-
ringstager (arbejdsgiveren) ikke opsige en forsikring,
som er tegnet efter anordning nr. 991 af 3. oktober
2008 om ikrafttræden af lov om arbejdsskadesikring i
Grønland, på grund af en forhøjelse af præmien, som
alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der er
en følge af lov om arbejdsskadesikring i Grønland, jf. §
79.
2.1.2. Inatsisartutlov om alderspension
Indtil den 1. januar 2017 var den gældende alder for at
modtage alderspension 65 år, jf. § 1, stk. 1 i
inatsisartutlov nr. 20 af 23. november 2015 om alders-
pension. Med virkning fra den 1. januar 2017 er pensi-
onsalderen forhøjet til 66 år, og med virkning fra den 1.
januar 2021 forhøjes pensionsalderen yderligere til 67
år, jf. § 1, stk. 2.
Det betyder, at tilskadekomne, der ikke havde nået
pensionsalderen den 1. januar 2017, oplever, at erstat-
ningen for tab af erhvervsevne ophører, før de opnår ret
til alderspension. Det drejer sig om tilskadekomne, der
er født den 1. januar 1952 eller senere. Personer der er
født før denne dato har opnået ret til at modtage alders-
pension pr. 1. januar 2017. Denne personkreds bliver
således ikke berørt af den forhøjede pensionsalder, da
erstatning for tab af erhvervsevne og tab af forsørger er
udbetalt.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede løsning
Erstatning for tab af erhvervsevne træder i stedet for en
tabt lønindtægt, som tilskadekomne oplever som følge
af arbejdsskade. Beskæftigelsesministeriet finder, at det
forudsætningsvis ligger heri, at erstatning for tab af
erhvervsevne bør kunne udmåles, indtil modtageren
opnår ret til alderspension.
Forhøjelsen af den grønlandske pensionsalder indebæ-
rer, at visse tilskadekomne og efterladte med de gæl-
dende regler ikke modtager kompensation for tab af
erhvervsevne og tab af forsørger for den fulde periode
frem til, at retten til alderspension indtræder.
Det drejer sig om tilskadekomne og efterladte, der har
en pensionsalder på over 65 år efter ændringen af den
grønlandske pensionsalder.
Dette skyldes, at retten til erstatning ophører, før disse
modtagere opnår ret til alderspension.
Skal disse tilskadekomne og efterladte opnå ret til
erstatning, indtil de når pensionsalderen, forudsætter
det ændring af lov om arbejdsskadesikring i Grønland
som tager højde for den ændrede pensionsalder i Grøn-
land, jf. inatsisartutlov om alderspension.
For at tilpasse lov om arbejdsskadesikring i Grønland
til fremtidige ændringer af pensionsalderen i Grønland
bør loven ikke henvise til en bestemt alder for opnåelse
af ret til alderspension, men i stedet tilpasses inatsisar-
tutlovens regler om opnåelse af ret til alderspension.
Tilsvarende ændringer af lov om arbejdsskadesikring
er gennemført i forbindelse med ændringer af folke-
pensionsalderen ved lov nr. 1587 af 20. december 2006
(Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efter-
løns- og folkepensionsalderen m.v.) og lov nr. 496 af 6.
juni 2007 (Opfølgning af anbefalinger fra arbejdsska-
deudvalgene m.v.).
Forhøjelsen af pensionsalderen i Grønland er trådt i
kraft den 1. januar 2017, jf. § 31 og § 1, stk. 2, i
inatsisartutlov om alderspension.
Ændringen af pensionsalderen i Grønland omfatter
personer, der er født den 1. januar 1952 eller senere.
For så vidt angår lov om arbejdsskadesikring i Grøn-
land får ændringen af pensionsalderen betydning for
tilskadekomne og efterladte, der er født den 1. januar
1952 eller senere, og som er berettigede til erstatning
efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland eller an-
ordning nr. 991 af 3. oktober 2008 om ikrafttræden af
lov om arbejdsskadesikring i Grønland. Personer, der
er født før denne dato, har opnået ret til at modtage
alderspension pr. 1. januar 2017 eller før. Denne per-
sonkreds bliver således ikke berørt af den forhøjede
pensionsalder, da erstatning for tab af erhvervsevne og
tab af forsørger er udmålt til det fyldte 65. år, som er de
pågældende personers pensionsalder.
Forslaget indebærer, at tilskadekomne fremadrettet
tilkendes erstatning for tab af erhvervsevne frem til
pensionsalderen, jf. inatsisartutlov om alderspension.
De efterladte, der efter gældende praksis har fået til-
kendt erstatning for tab af forsørger til de fylder 65 år,
vil fremover få tilkendt erstatning til pensionsalderen,
jf. inatsisartutlov om alderspension.
Forslaget indebærer videre, at Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring ved lovens ikrafttræden af egen drift skal
genoptage en række sager, hvor der tidligere er truffet
afgørelse om erstatning til det 65. år efter lov om ar-
bejdsskadesikring i Grønland og anordning nr. 991 af
3. oktober 2008 om ikrafttræden af lov om arbejdsska-
desikring i Grønland. Genoptagelsen sikrer, at tilska-
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
4
dekomne og efterladte kan få tilkendt den yderligere
erstatning, som de efter forslaget bliver berettigede til.
Der henvises til lovforslagets specielle bemærkninger
til § 2.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at det er uhen-
sigtsmæssigt, såfremt forslaget, der vil indebære mer-
udgifter for arbejdsgiverne, skal medføre, at forsik-
ringsselskaberne skal fritstille arbejdsgiverne (forsik-
ringstagerne) efter almindelige forsikringsmæssige
principper, hvilket skal ske, når forsikringsvilkårene,
herunder prisen for forsikringerne, ændres.
Den gældende regel herom i lov om arbejdsskadesik-
ring i Grønland tager således ikke højde for de merom-
kostninger for forsikringstagerne (arbejdsgiverne), der
er en følge af forhøjelsen af pensionsalderen.
Beskæftigelsesministeriet foreslår på den baggrund, at
den nugældende regel om forsikringstagernes mang-
lende adgang til at opsige eksisterende forsikringsafta-
ler udvides, således at den omfatter ændringer af både
inatsisartutloven om alderspension, af lov om arbejds-
skadesikring i Grønland, og af anordning nr. 991 af 3.
oktober 2008 om ikrafttræden af lov om arbejdsskade-
sikring i Grønland, der medfører meromkostninger for
forsikringstagerne (arbejdsgiverne).
Forslaget indebærer, at forsikringstagerne ikke kan
opsige forsikringerne som følge af ændringer af lov om
arbejdsskadesikring i Grønland, inatsisartutlov om
alderspension eller anordning nr. 991 af 3. oktober
2008.
Herved sikres, at forsikringstagerne ikke kan opsige
forsikringsaftaler på grund af en forhøjelse af præmien,
der alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne som
følge af ændringer af disse love og af den nævnte an-
ordning, herunder meromkostninger som følge af for-
højelsen af pensionsalderen.
Tilsvarende ændring er gennemført i lov om arbejds-
skadesikring i forbindelse med ændringen af folkepen-
sionsalderen i Danmark den 1. januar 2016 ved lov nr.
1810 af 23. december 2015 (regulering af folkepensi-
onsalderen).
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget skønnes i gennemsnit at påvirke cirka 15
sager om tab af erhvervsevne om året fremadrettet.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings Center for Ar-
bejdsskader i Grønland skal derudover genoptage ca.
85 sager (2009-2018), hvori der er tilkendt erstatning
for tab af erhvervsevne til det fyldte 65. år, og hvor
tilskadekomne eller efterladte er omfattede af forhøjel-
sen af pensionsalderen.
I anordningerne for Grønland om arbejdsskadesikring
før den 1. januar 2009 fandtes andre regler om udbeta-
ling af erstatning for tab af erhvervsevne og erstatning
for tab af forsørger. Reglerne i disse anordninger inde-
bærer, at ændringerne af pensionsalderen i inatsisartut-
loven fra 65 til 66 år den 1. januar 2017 og til 67 år i
2021 ikke får betydning for tilskadekomne og efterlad-
te, der er omfattet af disse regler.
Beskæftigelsesministeriets vurdering af de samlede
økonomiske konsekvenser for både det offentlige og
private er, at de økonomiske implementeringsomkost-
ninger af forslaget er 10 mio. kr. for skadesårgangene
2009-2018 som følge af, at forslaget får virkning for
afgørelser, der før lovforslagets ikrafttrædelse er truffet
efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland og anord-
ning nr. 991 af 3. oktober 2008 om ikrafttræden af lov
om arbejdsskadesikring i Grønland. De løbende øko-
nomiske omkostninger, når ændringen er fuldt indfaset,
vurderes til 1 mio. kr. om året til nye sager med erstat-
ning. Begge tal er inkl. arbejdsskadeafgift og arbejds-
miljøbidrag.
Da forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring er forpligtede til at opkræve udgiften hos
forsikringstagerne (virksomhederne) opstår merudgif-
terne for arbejdsgiverne som en stigning i forsikrings-
præmierne på ulykkesområdet og som en stigning i
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på er-
hvervssygdomsområdet. For de selvforsikrede vil mer-
udgiften opstå som en stigning i udgifterne til arbejds-
ulykkeserstatninger samt en stigning i bidraget til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring. Merudgiften falder
altså på virksomhederne uanset, om der er tegnet for-
sikring, om der er tale om selvforsikring eller om ud-
giften dækkes af bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring.
Det vurderes, at ca. 20 pct. af erstatningssagerne angår
offentlige arbejdsgivere, og at de økonomiske imple-
menteringsomkostninger hertil ved lovens ikrafttræden
udgør ca. 2 mio. kr. Derudover skønnes det med en vis
usikkerhed, at de løbende omkostninger til nye sager
fremadrettet vil udgøre i gennemsnit ca. 200.000 kr.
om året. Det er ikke muligt at fordele denne udgift på
henholdsvis stat og kommuner i Grønland.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at ca. 80 pct. af erstatningssagerne angår
private arbejdsgivere, og at de økonomiske implemen-
teringsomkostninger hertil ved lovens ikrafttræden
udgør ca. 8 mio. kr. vedrørende genoptagelse af tidlige-
re afgjorte sager. Derudover skønnes det med en vis
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1951081_0005.png
5
usikkerhed, at de løbende omkostninger til nye sager
fremadrettet vil udgøre i gennemsnit ca. 800.000 kr.
om året for forsikringsselskaberne og Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikring.
Forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring er forpligtede til at opkræve udgiften hos for-
sikringstagerne (virksomhederne). Der er derfor ingen
økonomiske konsekvenser for forsikringsselskaberne
og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring af forslaget.
Det bemærkes, at administrationen af de 85 genopta-
gelsessager i Center for Arbejdsskader finansieres af
forsikringsselskaberne og af Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring selv for så vidt angår sager om erhvervs-
sygdomme, jf. § 64 i lov om arbejdsskadesikring i
Grønland og § 3 i lov om oprettelse af den selvejende
institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Forsik-
ringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
opkræver præmie og bidrag hos arbejdsgiverne til fi-
nansiering af denne udgift. Genoptagelse af de ca. 85
sager (2009-2018), vurderes ikke at medføre væsentli-
ge administrative byrder.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Sammenfattende skema
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer i mv.
Et udkast til lovforslag vedrørende ændring af lov om
arbejdsskadesikring i Grønland har i perioden fra den
17. januar til 14. februar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer i Grønland:
IMAK (Lærernes Fagforening), PK (Sygeplejerskernes
Fagforening),
AK
(Tjenestemandsforeningen),
NUSUKA (arbejdsgiverforening), NPK (Pædagogernes
Fagforening), SIK (Fagforbund), Grønlands Erhverv,
KNAPK (Fagforening for fiskere og jægere), ASG
(Akademikernes Sammenslutning i Grønland), Kom-
munerne i Grønland og Grønlands Selvstyre.
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekven- Ingen
ser for stat, kommuner og
regioner
Administrative konse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet mv.
Administrative konse-
kvenser for erhvervslivet
mv.
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser (sæt X)
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
2 mio. kr. ved lovens ikrafttræden og med en vis
usikkerhed 200.000 kr. årligt.
Ingen
Ingen
Ingen
8 mio. kr. ved lovens ikrafttræden og med en vis
usikkerhed 800.000 kr. årligt
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 21, stk. 7, 2. pkt., i
lov om arbejdsskadesikring i Grønland udbetales er-
statningen for tab af erhvervsevne som et kapitalbeløb
på to gange den årlige løbende erstatning, når tilskade-
komne på tidspunktet for afgørelsen er fyldt 63 år.
Det foreslås i
§ 21, stk. 7, 2. pkt.,
at udbetaling af lø-
bende erstatning ophører med udgangen af den måned,
hvor tilskadekomne når pensionsalderen, jf.
inatsisartutlov om alderspension.
Forslaget erstatter gældende lovs § 21, stk. 7, 2. pkt.,
og § 21, stk. 8.
Herved sikres det, at den løbende erstatning for tab af
erhvervsevne udbetales indtil det tidspunkt, hvor til-
skadekomne opnår ret til alderspension efter de til
enhver tid gældende regler om alderspension i Grøn-
land, og at der ikke opstår en periode, hvor tilskade-
komne hverken modtager erstatning for tab af er-
hvervsevne eller alderspension. Forslaget indebærer en
gradvis tilpasning til den forhøjede pensionsalder i
Grønland, idet lovteksten nu henviser til pensionsalde-
ren efter inatsisartutlov om alderspension og ikke til en
konkret alder som ophørstidspunkt for erstatningsudbe-
talingen.
Det foreslås i
§ 21, stk. 7, 3. pkt.,
at når tilskadekomne
på tidspunktet for afgørelsen, jf. stk. 1, er 2 år eller
mindre fra at nå pensionsalderen, udbetales erstatnin-
gen efter reglerne i § 31, stk. 4, som et kapitalbeløb på
to gange den årlige løbende erstatning, jf. stk. 6.
Konsekvensen af, at tilskadekomne får udbetalt erstat-
ning som et kapitalbeløb på to gange den årlige løben-
de erstatning for tab af erhvervsevne ved overgang til
alderspension, fastholdes uændret. Den foreslåede
ændring indebærer, at retten til erstatningen opstår, når
tilskadekomne på tidspunktet for afgørelsen om erstat-
ning for tab af erhvervsevne er 2 år eller mindre fra at
nå pensionsalderen og ikke som i dag, når tilskade-
komne fylder 63 år.
I overensstemmelse hermed foreslås det i
§ 21, stk. 7,
4. pkt.,
at det samme gælder tilskadekomne, der har
nået pensionsalderen. Tilskadekomne, der har nået
pensionsalderen, får dermed ligeledes ret til en erstat-
ning for tab af erhvervsevne, der udgør 2 gange den
løbende årlige ydelse. Herved opretholdes muligheden
for at udbetale erstatning for tab af erhvervsevne til
tilskadekomne, der udnytter deres erhvervsevne udover
pensionsalderen. Det forudsættes, at lovens almindelige
regler er opfyldt. Det indebærer, at der skal være tale
om en skade under arbejdet, og at tabet af erhvervsevne
skal skyldes denne skade.
Der henvises til forslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 21, stk. 8, i lov om
arbejdsskadesikring i Grønland ophører den løbende
erstatning ved udgangen af den måned, hvor modtage-
ren fylder 65 år.
Det foreslås, at bestemmelsen ophæves. Bestemmelsen
er ved forslagets § 1, nr. 1, indsat som § 21, stk. 7, 2.
pkt.
Der henvises til bemærkningerne hertil og til forslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i § 24, stk. 4, i lov om
arbejdsskadesikring i Grønland ophører den løbende
erstatning for tab af forsørger med udgangen af den
måned, hvor den efterladte fylder 65 år.
Dette indebærer, at retten til erstatning ophører, før
disse modtagere opnår ret til alderspension.
Det foreslås i
§ 24, stk. 4,
at den løbende erstatning
ophører med udgangen af den måned, hvor efterladte
når pensionsalderen, jf. inatsisartutlov om alderspensi-
on.
Således sikres disse efterladte ret til erstatning, indtil de
når pensionsalderen, da lov om arbejdsskadesikring i
Grønland tilpasses fremtidige ændringer af pensionsal-
deren i Grønland ved ikke at henvise til en bestemt
alder for opnåelse af ret til alderspension.
Herved sikres, at en løbende erstatning for tab af for-
sørger altid udbetales indtil det tidspunkt, hvor den
efterladte opnår ret til alderspension forudsat, at den
efterladte i øvrigt er berettiget til erstatning for tab af
forsørger indtil dette tidspunkt. Forslaget indebærer, at
der ikke vil opstå en periode, hvor den efterladte hver-
ken modtager erstatning for tab af forsørger eller al-
derspension.
Forslaget svarer til forslaget i § 1, nr. 1, for så vidt
angår efterladte.
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
7
Der henvises til forslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.
Til nr. 4
Erstatning for tab af erhvervsevne kan efter § 31, stk. 1,
udbetales både som en løbende erstatning og som et
engangsbeløb (kapitalerstatning).
Efter § 31, stk. 1, 1. pkt., skal erstatningen udbetales
som en løbende årlig erstatning, når tabet af erhvervs-
evne er 50 pct. eller derover. Er tabet af erhvervsevne
på mindre end 50 pct. udbetales erstatningen som et
engangsbeløb uden den erstatningsberettigedes sam-
tykke. Løbende erstatning for tab af erhvervsevne over
50 pct. kan efter anmodning fra tilskadekomne omsæt-
tes til et engangsbeløb for så vidt angår den del af er-
statningen, der svarer til et tab af erhvervsevne på 50
pct.
Efter den gældende bestemmelse i § 31, stk. 1, 2. pkt., i
lov om arbejdsskadesikring i Grønland udbetales er-
statning for tab af erhvervsevne, der er tilkendt perso-
ner, der er fyldt 63 år på tidspunktet for afgørelsen,
altid som et kapitalbeløb. Kapitalbeløbet udgør to gan-
ge den løbende årlige ydelse.
Det foreslås i
§ 31, stk. 1, 2. pkt.,
at erstatning for tab af
erhvervsevne udbetales som et kapitalbeløb, når den
tilkendes personer, der på afgørelsestidspunktet, jf. §
21, stk. 7, 3. pkt., er 2 år eller mindre fra at nå pensi-
onsalderen, jf. inatsisartutlov om alderspension. Kapi-
talbeløbet udgør fortsat to gange den løbende årlige
erstatning, jf. forslaget i § 1, nr. 1.
Forslaget er en konsekvens af forslaget til § 1, nr. 1, og
regulerer udbetalingsmåden for erstatning for tab af
erhvervsevne, der tilkendes personer, der er to år eller
mindre fra at nå pensionsalderen.
Forslaget indebærer, at tilskadekomne, der kommer til
skade umiddelbart inden de opnår ret til alderspension
(2 år eller mindre fra de når pensionsalderen) vil få en
erstatning, der udgør 2 gange den årlige løbende erstat-
ning.
Det foreslås i
§ 31, stk. 1, 3. pkt.,
at det samme gælder
tilskadekomne, der har nået pensionsalderen. Tilskade-
komne, der har nået pensionsalderen, får dermed lige-
ledes ret til en erstatning for tab af erhvervsevne, der
udgør to gange den løbende årlige ydelse. Herved op-
retholdes muligheden for at udbetale erstatning for tab
af erhvervsevne til tilskadekomne, der udnytter deres
erhvervsevne efter opnåelse af ret til alderspension.
Forslaget indebærer, at der også kan udbetales erstat-
ning for tab af erhvervsevne til personer, der udnytter
deres erhvervsevne efter, at de har opnået ret til alders-
pension, hvis de kommer til skade i forbindelse med
dette arbejde.
Der henvises til forslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i § 31, stk. 2, 2. pkt., i
lov om arbejdsskadesikring i Grønland kan en tilkendt
løbende erstatning for tab af erhvervsevne ikke omsæt-
tes til et kapitalbeløb, når modtageren er fyldt 63 år.
Dette princip foreslås opretholdt. Det indebærer, at
henvisningen til tilskadekomnes alder skal udgå af
loven. I stedet indsættes som konsekvens af forslaget til
§ 1, nr. 1, en neutral henvisning til det tidspunkt, hvor
tilskadekomne er to år eller mindre fra at nå den til
enhver tid gældende pensionsalder.
Det foreslås derfor i
§ 31, stk. 2, 2. pkt.,
at en tilkendt
løbende erstatning ikke kan omsættes til et kapitalbe-
løb, når modtageren er 2 år eller mindre fra at nå pensi-
onsalderen, jf. inatsisartutlov om alderspension. Såle-
des opretholdes det gældende princip, om at den til-
kendte løbende erstatning for tab af erhvervsevne ikke
kan omsættes til et kapitalbeløb, hvis tilskadekomne er
to år eller mindre fra at nå pensionsalderen.
Forslaget er en konsekvens af forslaget i § 1, nr. 1.
Der henvises til forslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.
Til nr. 6
Anordning nr. 991 af 3. oktober 2008 om ikrafttræden
af lov om arbejdsskadesikring i Grønland, der trådte i
kraft den 1. januar 2009, er ophævet ved § 76, stk. 3, i
lov om arbejdsskadesikring i Grønland, der trådte i
kraft den 1. januar 2011. Det følger dog af § 76, stk. 4,
at anordningen fortsat anvendes for sager om arbejds-
ulykker, der er indtrådt før den 1. januar 2011, og er-
hvervssygdomme, der er anmeldt før den 1. januar
2011.
Denne anordning indeholder regler svarende til lov om
arbejdsskadesikring i Grønland for så vidt angår tilken-
delse og udbetaling af erstatning for tab af erhvervsev-
ne og erstatning for tab af forsørger.
Det foreslås
§ 76, stk. 5,
at i sager, der er omfattet af §
76, stk. 4, anvendes § 21, stk. 7, 2.-4. pkt., § 24, stk. 4,
§ 31, stk. 1, 2-3. pkt., § 31, stk. 2, 2. pkt., og § 79, i
stedet for § 22, stk. 7, 2. pkt., § 22, stk. 8, § 25, stk. 4, §
32, stk. 1, 2. pkt., § 32, stk. 2, 2. pkt., og § 82 i anord-
ning nr. 991 af 3. oktober 2008 ved tilkendelse og
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
8
udbetaling af erstatning for tab af erhvervsevne og
erstatning for tab af forsørger.
Det indebærer, at de foreslåede ændringer i lov om
arbejdsskadesikring i Grønland også foreslås anvendt
ved behandlingen af sager efter den ophævede anord-
ning i stedet for de tilsvarende bestemmelser i anord-
ningen. Det drejer sig om afgørelser i sager vedrørende
erstatning for tab af erhvervsevne og tab af forsørger
truffet efter anordning nr. 991 af 3. oktober 2008.
Forslaget har til formål at sikre, at tilskadekomne og
efterladte, der er omfattet af anordningen, sikres sam-
me ret til erstatning til pensionsalderen som tilskade-
komne og efterladte, der er omfattet af lov om arbejds-
skadesikring i Grønland.
Til nr. 7
Efter den gældende bestemmelse i § 79 i lov om ar-
bejdsskadesikring i Grønland kan en sikringspligtig
forsikringstager ikke opsige en forsikring, som er teg-
net efter anordning nr. 991 af 3. oktober 2008, på grund
af en forhøjelse af præmien, som alene er begrundet i
en forøgelse af udgifterne, der er en følge af denne lov.
Det foreslås i
§ 79,
at en sikringspligtig forsikringsta-
ger ikke kan opsige en forsikring på grund af en forhø-
jelse af præmien, som alene er begrundet i en forøgelse
af udgifterne, der er en følge af denne lov, inatsisartut-
lov om alderspension eller af ændringer af disse love
eller af anordning nr. 991 af 3. oktober 2008.
Således opretholdes det gældende princip, dog således
at bestemmelsen udvides med henvisning til lov om
arbejdsskadesikring i Grønland og inatsisartutlov om
alderspension samt til ændringer af disse love.
Herved sikres, at bestemmelsen også får virkning for
fremtidige ændringer af lov om arbejdsskadesikring i
Grønland og inatsisartutlov om alderspension.
Bestemmelsen har til formål at undgå, at forsikrings-
selskaberne skal fritstille deres forsikringstagere (ar-
bejdsgiverne). Efter almindelige forsikringsmæssige
principper skal forsikringsselskaberne fritstille forsik-
ringstagerne ved ændringer af forsikringsvilkårene,
herunder prisen for forsikringerne.
Der henvises til forslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Det foreslås i
stk. 2,
at forslagene i § 1, nr. 1-6, har
virkning fra 1. januar 2017.
Forslaget til stk. 2 indebærer, at loven får virkning for
personer født den 1. januar 1952 eller senere, der fra
lovens ikrafttræden tilkendes erstatning for tab af er-
hvervsevne og erstatning for tab af forsørger efter lov
om arbejdsskadesikring i Grønland eller efter anord-
ning nr. 991 af 3. oktober 2008, der trådte i kraft den 1.
januar 2009, om ikrafttræden af lov om arbejdsskade-
sikring i Grønland.
Forslaget vil dermed få tilbagevirkende kraft.
Forhøjelsen af den grønlandske pensionsalder har in-
gen betydning for personer, der er født før den 1. janu-
ar 1952. Det skyldes, at de har opnået ret til alderspen-
sion som 65 årige før den 1. januar 2017, og at erstat-
ning for tab af erhvervsevne og tab af forsørger udmå-
les til det fyldte 65. år.
Retten tilkommer tilskadekomne og efterladte, der er
omfattede af lov om arbejdsskadesikring i Grønland og
anordning nr. 991 af 3. oktober 2008 om ikrafttræden
af lov om arbejdsskadesikring i Grønland.
Forslaget indebærer, at tilskadekomne og efterladte,
der ikke har været berettigede til at få udbetalt erstat-
ning for tab af erhvervsevne og erstatning for tab af
forsørger før forslagets ikrafttræden den 1. januar 2019,
kan få tilkendt den yderligere erstatning, som de efter
denne lov bliver berettigede til.
Det betyder, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
Center for Arbejdsskader i Grønland skal genoptage en
række sager om erstatning for tab af erhvervsevne og
erstatning for tab af forsørger med henblik på at træffe
afgørelse om yderligere erstatning efter denne lov.
I anordningerne for Grønland om arbejdsskadesikring
før den 1. januar 2009 fandtes andre regler om udbeta-
ling af erstatning for tab af erhvervsevne og erstatning
for tab af forsørger. Reglerne i disse anordninger inde-
bærer, at ændringerne af pensionsalderen i inatsisartut-
loven fra 65 til 66 år den 1. januar 2017 og til 67 år i
2021 ikke får betydning for tilskadekomne og efterlad-
te, der er omfattet af disse regler.
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsskadesikring i Grønland, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 75 af 16. januar 2017, som ændret ved
lov nr. 461 af 15. maj 2017, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 21.
Stk. 2-6.
Stk. 7.
Den årlige ydelse udbetales med 1/12 månedligt
forud og løber fra det tidspunkt, hvor der er påvist et tab
af erhvervsevne, dog ikke fra et tidspunkt, der ligger, før
arbejdsskaden er anmeldt. Er tilskadekomne på tids-
punktet for afgørelsen fyldt 63 år, udbetales erstatningen
efter reglerne i § 31 som et kapitalbeløb på to gange den
årlige løbende erstatning, jf. stk. 6.
1.
§ 21, stk. 7, 2. pkt., ophæves og i stedet indsættes
som 2. - 4. pkt.:
»Udbetaling af løbende erstatning ophører med ud-
gangen af den måned, hvor tilskadekomne når pensi-
onsalderen, jf. inatsisartutlov om alderspension. Er
tilskadekomne på tidspunktet for afgørelsen, jf. stk. 1, 2
år eller mindre fra at nå pensionsalderen, udbetales
erstatningen efter reglerne i § 31, stk. 4, som et kapital-
beløb på to gange den årlige løbende erstatning, jf. stk.
6. Det samme gælder tilskadekomne, der har nået pen-
sionsalderen.«
Stk. 8.
Den løbende erstatning efter stk. 7 ophører med
udgangen af den måned, hvor modtageren fylder 65 år.
§ 24.
Stk. 2-3.
Stk. 4.
For efterladte ophører den løbende erstatning med
udgangen af den måned, hvor modtageren fylder 65 år.
2.
§ 21, stk. 8, ophæves.
3.
§ 24, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Den løbende erstatning ophører med udgan-
gen af den måned, hvor efterladte når pensionsalderen,
jf. inatsisartutlov om alderspension.«
4.
§ 31, stk. 1, 2. pkt., ophæves og i stedet indsættes
som 2. pkt. og 3. pkt.:
»Erstatning for tab af erhvervsevne udbetales som et
kapitalbeløb, når den tilkendes personer, der på afgørel-
sestidspunktet, jf. § 21, stk. 7, 3. pkt., er 2 år eller min-
dre fra at nå pensionsalderen, jf. inatsisartutlov om
alderspension. Det samme gælder tilskadekomne, der
har nået pensionsalderen.«
§ 31.
Løbende årlig erstatning tilkendt efter § 21 for tab
af erhvervsevne på mindre end 50 pct. skal normalt og
uden den erstatningsberettigedes samtykke omsættes til
et kapitalbeløb. Erstatning for tab af erhvervsevne, der er
tilkendt personer, der er fyldt 63 år på tidspunktet for
afgørelsen efter § 21, stk. 7, 2. pkt., udbetales altid som
et kapitalbeløb. Erstatning kan ikke omsættes til kapital-
beløb, når der er truffet midlertidig afgørelse om erstat-
ning for tab af erhvervsevne efter § 21, stk. 3.
Stk. 2.
Ved løbende årlig erstatning tilkendt for tab af
erhvervsevne på 50 pct. og derover omsættes den del af
erstatningen, der svarer til et tab af erhvervsevne på op
til 50 pct., til kapitalbeløb, når den erstatningsberettigede
har anmodet herom. En tilkendt løbende erstatning kan
ikke omsættes til et kapitalbeløb, når modtageren er
5.
§ 31, stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»En tilkendt løbende erstatning kan dog ikke omsæt-
tes til et kapitalbeløb, når modtageren er 2 år eller min-
dre fra at nå pensionsalderen, jf. inatsisartutlov om
alderspension.«
L 70 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
10
fyldt 63 år.
Stk. 3-5.
§ 76.
Stk. 2-3.
Stk. 4.
Anordningen, jf. stk. 3, anvendes fortsat på
1) ulykkestilfælde, der er indtruffet før den 1. januar
2011, og
2) erhvervssygdomme anmeldt før den 1. januar 2011.
Stk. 5.
Ved lovens ikrafttræden reguleres beløbene i §§
22 og 23, § 28, stk. 3, 4 og 5, og § 77 i overensstemmel-
se med § 29. Arbejdsskadestyrelsens direktør bekendt-
gør, hvilke reguleringer der skal finde sted.
Stk. 5.
§ 79.
En sikringspligtig forsikringstager kan ikke opsige
en forsikring, som er tegnet efter anordning nr. 991 af 3.
oktober 2008, på grund af en forhøjelse af præmien, som
alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der er en
følge af denne lov.
»Stk.
5.
I sager, der er omfattet af stk. 4, anvendes §
21, stk. 7, 2.-4. pkt., § 24, stk. 4, § 31, stk. 1, 2-3. pkt.,
§ 31, stk. 2, 2. pkt., og § 79, i stedet for § 22, stk. 7, 2.
pkt., § 22, stk. 8, § 25, stk. 4, § 32, stk. 1, 2. pkt., § 32,
stk. 2, 2. pkt., og § 82 i anordning nr. 991 af 3. oktober
2008 ved tilkendelse og udbetaling af erstatning for tab
af erhvervsevne og erstatning for tab af forsørger.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
7.
§ 79 affattes således:
Ȥ
79.
En sikringspligtig forsikringstager kan ikke
opsige en forsikring på grund af en forhøjelse af præ-
mien, som alene er begrundet i en forøgelse af udgifter-
ne, der er en følge af denne lov, inatsisartutlov om
alderspension eller af ændringer af disse love eller af
anordning nr. 991 af 3. oktober 2008.«
6.
I § 76 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-6, har virkning fra den 1. januar 2017.