Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 73 Bilag 10
Offentligt
1980388_0001.png
Til lovforslag nr.
L 73
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [6. december 2018]
2. udkast
(ÆF fra erhvervsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om erhvervsfremme
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervs‐
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 4 og 5. Radi‐
kale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændrings‐
forslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 3
1)
I
stk. 3
ændres »Europa-Parlamentets og Rådets forord‐
ning om procedure« til: »Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 764/2008 af 9. juli 2008 om procedu‐
rer«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
2)
Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Der etableres 7 erhvervshuse beliggende i følgende
byer:
1) Aalborg
2) Aarhus
3) Herning
4) Odense
5) Haderslev
6) Sorø
7) København
Stk. 2.
Der etableres 5 filialer beliggende i følgende byer:
1) Nykøbing Mors
2) Horsens
3) Hillerød
4) Vordingborg
5) Rønne
Stk. 3.
Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler forbundet med de i stk. 1 nævnte erhvervs‐
huses og de i stk. 2 nævnte filialers placering i de nævnte
byer.«
[Antal erhvervshuse og filialer samt disses placering]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1980388_0002.png
2
Til § 13
3)
Efter
stk. 4
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5.
Uanset stk. 1 kan erhvervsministeren efter nær‐
mere aftale med KL godkende, at der i bestyrelserne delta‐
ger 1 observatør, der repræsenterer de særlige bornholmske
forhold.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Undtagelse vedrørende sammensætning af erhvervshusbe‐
styrelsen]
Ny paragraf
4)
Efter § 32 indsættes som ny paragraf med tilhørende
overskrift:
»Beskæftigelsesministeriet
§ 02.
I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organise‐
ring og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 707 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 27, stk. 1, § 28, stk. 4,
og
§ 29, nr. 3,
ændres »vækst‐
fora« til: »erhvervshuse«.«
[Konsekvensrettelser]
Til § 41
5)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 194, stk. 1,
ændres »udviklings- og forskningssamarbejde,« til: »udvik‐
lings- og forskningsarbejde,«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om procedure ændres til Europa-Parla‐
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 764/2008 af 9. juli
2008 om procedurer. Der er tale om en lovteknisk ændring
af henvisningen, og ændringen medfører ikke indholdsmæs‐
sige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Med henvisning til den politiske aftale af 24. maj 2018
om forenkling af erhvervsfremmesystemet mellem regerin‐
gen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folke‐
parti) og Dansk Folkeparti, samt »Aftale om etablering af
tværkommunale erhvervshuse« mellem Erhvervsministeriet
og Kommunernes Landsforening (KL) af 25. oktober 2018
foreslår regeringen, at der skal etableres 6 erhvervshuse med
særskilte bestyrelser og 6 filialer. Det fremgår, at erhvervs‐
husene skal placeres i Aalborg, Aarhus, Odense, Haderslev,
Sorø og København, og filialerne i Nykøbing Mors, Her‐
ning, Horsens, Hillerød, Vordingborg og Rønne.
Det er Radikale Venstres opfattelse, at der bør etableres
et erhvervshus i Herning - og ikke kun en filial. Ændrings‐
forslaget har til formål at udmønte dette.
Ændringsforslaget imødekommer et ønske fra en lang
række kommuner i Midt- og Vestjylland om at kunne fort‐
sætte samarbejdet om erhvervsudviklingen i området, jf. hø‐
ringssvaret fra Business Region MidtVest.
Radikale Venstre mener, at det er vigtigt at sikre, at virk‐
somhederne i Midt- og Vestjylland fortsat udvikles, herun‐
der i forhold til internationalisering, kapitalformidling og in‐
novation, og at dette bedst kan ske ved, at de specialiserede
statslige ordninger forankres i et erhvervshus i Herning.
Derudover finder Radikale Venstre, at etableringen af et
erhvervshus i Herning skaber en bedre balance mellem er‐
hvervshusenes fordeling i landet.
Til nr. 3
Det foreslås, at uanset stk. 1 kan erhvervsministeren efter
nærmere aftale med KL godkende, at der i bestyrelserne del‐
tager 1 observatør, der repræsenterer de særlige bornholm‐
ske forhold.
Det følger af den politiske aftale mellem regeringen og
Dansk Folkeparti af 24. maj 2018 om forenkling af er‐
hvervsfremmesystemet, at der etableres tværkommunale er‐
hvervshuse med tilhørende filialer, herunder en filial på
Bornholm. For at tage højde for de særlige bornholmske for‐
hold, får filialen på Bornholm en selvstændig bestyrelse, der
på linje med de øvrige erhvervshusbestyrelser kan bidrage
til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategi for den
decentrale erhvervsfremmeindsats.
For at understøtte en sammenhængende og effektiv spe‐
cialiseret erhvervsservice, der tager højde for bornholmske
virksomheders behov, vurderes det hensigtsmæssigt, at for‐
manden for filialbestyrelsen på Bornholm kan få plads som
observatør i bestyrelsen for det erhvervshus, som filialen er
tilknyttet. Tilsvarende kan det pågældende erhvervshus få en
observatørpost i filialbestyrelsen.
Det foreslåede stykke berører ikke den observatørpost,
som Erhvervsministeriet er tillagt i medfør af stk. 3.
Til nr. 4
Efter § 27, stk. 1, i lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., skal de regionale råd blandt
andet understøtte samarbejde med uddannelsesinstitutioner
og vækstfora.
Efter § 28, stk. 4, udpeger rådet som tilforordnet blandt
andet en repræsentant for vækstfora. Efter § 29, nr. 3, vare‐
tager det regionale arbejdsmarkedsråd blandt andet opgaven
med at samarbejde og koordinere beskæftigelsesindsatsen
med arbejdsløshedskasser og øvrige aktører, herunder
vækstfora.
Som følge af nedlæggelsen af de seks regionale vækst‐
fora foreslås, at de steder i loven, hvor vækstfora nævnes,
det vil sige i § 27, stk. 1, § 28, stk. 4, og § 29, nr. 3, i loven,
ændres dette til erhvervshuse.
Til nr. 5
Det foreslås, at begrebet udviklings- og forskningssamar‐
bejde ændres til udviklings- og forskningsarbejde. Der er ta‐
le om en lovteknisk justering af begrebet, så begrebet brin‐
ges i overensstemmelse med gældende ret, og ændringen
L 73 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
1980388_0003.png
3
medfører ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober 2018 og var til
1. behandling den 8. november 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget blev ved 1. behandling sambehandlet med
lovforslag nr. L 67 (Forslag til lov om ændring af lov om
dansk turisme og lov om Visitdenmark) og L 68 (Forslag til
lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regio‐
nalfond og den Europæiske Socialfond).
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 3. juli 2018
dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 267. Den
23. oktober 2018 sendte erhvervsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputation
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt over for udvalget har redegjort for sin
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Christian Thoning (V) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) May-Britt Kattrup (LA)
Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S)
Thomas Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1