Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 90
Offentligt
1985386_0001.png
Folketingets Social-
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2017 - 5024
Doknr.
637275
Dato
10-12-2018
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. december 2018 stillet
følgende spørgsmål nr. 6 (L 90) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren
kommentere henvendelsen af 24/10-18 fra Foreningen Far, jf. L
90
bilag 2.”
Svar:
Jeg noterer mig med tilfredshed, at Foreningen Far ser positivt på nøgleele-
menter i det nye familieretlige system, herunder bl.a. den énstrengede struktur,
visitationen af sager, den konflikthåndterende tilgang med fokus på at finde
helhedsorienterede løsninger for familierne, samarbejdet med bl.a. kommuner-
ne og muligheden for at aftale, at barnet har delt bopæl.
Det væsentligste for mig i aftalen om ét samlet familieretligt system er, at vi nu
slår helt fast, at hensynet til barnet altid skal sættes øverst, når der træffes
afgørelser efter forældreansvarsloven. Det gælder uanset, om det er far eller
mor, der ansøger om f.eks. samvær eller forældremyndighed. I det nye familie-
retlige system skal vi finde de helhedsorienterede løsninger, der er bedst for
barnets trivsel og hverdag.
For nogle brudte familier er fælles forældreskab, 7/7-deleordninger, og at bar-
net har bopæl hos begge forældre, vigtige elementer i et godt barneliv. Det
giver vi endnu mere plads til i det nye system, hvor forældrene kan aftale, at
barnet har delt bopæl. Vi understøtter også det fælles forældreskab ved, at
forældrene i Familieretshuset mødes med en konflikthåndterende tilgang, hvor
de opnår større forståelse for barnet og barnets situation og støttes i at finde
enighed med den anden forælder om den bedste løsning for netop deres barn.
Men det familieretlige system skal også kunne finde den bedste løsning for
børn, der ikke blot lever i en brudt familie, men som også oplever f.eks. vold,
overgreb eller alkoholmisbrug. For de børn er fælles forældreskab og 7/7-
deleordninger ikke nødvendigvis reelle løsninger, der sikrer deres trivsel og
beskytter dem mod vold og anden behandling, der udsætter dem for skade
eller fare.
For så vidt angår Foreningen Fars forslag om, at der skal kunne træffes afgø-
relse om, at et barn har delt bopæl, er det væsentligt at holde sig for øje, at når
et barn har delt bopæl, skal forældrene være enige om de beslutninger, som en
bopælsforælder normalt kan træffe alene. Det drejer sig om overordnede be-
1
L 90 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at kommentere henvendelsen af 24/10-18 fra Foreningen Far, til børne- og socialministeren
1985386_0002.png
slutninger i barnets daglige liv om f.eks. daginstitution, og hvor i landet barnet
skal bo. Det er væsentligt for barnets trivsel og hverdag, at sådanne beslutnin-
ger kan træffes hurtigt og ikke gang på gang giver anledning til konflikter mel-
lem forældrene. Det er derfor, at vi giver mulighed for, at forældre, der er enige
om det, kan aftale, at barnet har delt bopæl, men at vi ikke i øvrigt ændrer ved,
hvad der kan træffes afgørelse om efter forældreansvarsloven.
Jeg kan i øvrigt henvise til høringsnotatet, som er sendt til Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg, og hvor bl.a. høringssvaret fra Foreningen Far er
behandlet.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
1. Høringsnotat oversendt til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 7. no-
vember 2018.
2