Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111
Offentligt
1981954_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 05-12-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1803701
Dok. nr.: 761418
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 111 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Det fremgår af lovforslaget, at
det so udga gspu kt berører bl.a. ”tilflyttere, so
afventer
bopælsregistreri g i forbi delse ed f.eks. fa iliesa
e føri g”. Mi iste-
ren bedes oplyse, om familiesammenførte til flygtninge typisk vil opholde sig i Dan-
mark i en periode, hvor de afventer bopælsregistrering, og i hvilke situationer familie-
sammenførte til flygtninge i øvrigt risikerer at blive berørt af forslaget?
Svar:
Med ”tilflyttere,
som afventer bopælsregistrering i forbindelse med f.eks. familiesam-
e føri g”
henviser lovforslaget til udenlandske ægtefæller og deres børn til perso-
ner, som er bopælsregistrerede i Danmark.
Retten til sundhedslovens ydelser er som udgangspunkt betinget af et bopælskrite-
rium, jf. sundhedslovens § 7, stk. 1 og 2. Der sondres således mellem personer, der er
bopælsregistrerede i Danmark i CPR-registeret, herunder udlændinge med opholdstil-
ladelse her i landet, og personer uden registrering, herunder asylansøgere og udlæn-
dinge uden lovligt ophold samt uregistrerede migranter.
For så vidt angår asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold her i landet, afhol-
der regionerne i dag udgifter til akut sygehusbehandling, mens udgifter til nødven-
dige sundhedsmæssige ydelser dækkes af Udlændingestyrelsen, jf. udlændingelovens
§ 42 a, stk. 1 og 2. Det er kun de udlændinge, der er registreret at myndighederne og
tilknyttet et indkvarteringssted, der i dag er omfattet af Udlændingestyrelsens forsør-
gelsesforpligtelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 2. Det er derfor en forudsætning
for at være omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse, at udlændingens opholds-
sted er kendt af udlændingemyndighederne, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 3, nr. 3.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på disse udlændinges rettigheder til
vederlagsfri sygehusbehandling.
For så vidt angår uregistrerede migranter, dvs. personer, hvis opholdssted ikke er
kendt af udlændingemyndigheder, ændrer lovforslaget ikke på, at regionerne undta-
gelsesvis kan yde akut og fortsat sygehusbehandling vederlagsfrit. Ifølge lovforslaget
kan sådanne personer f. eks. være uregistrerede migranter og andre personer, som
ikke er i stand til at betale. Det gælder endvidere de gravide, som har en herboende
ægtefælle, og som afventer bopælsregistrering, og når at føde her i landet inden bo-
pælsregistreringen.
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om familiesammenførte til flygtninge typisk vil opholde sig i Danmark, mens de afventer bopælsregistrering, til sundhedsministeren
Herudover bemærkes, at børn og unge under 18 år samt alle gravide i tilfælde af akut
fødsel er undtaget fra betalingskravet. Desuden skal ingen akut syge eller tilskade-
komne personer kunne nægtes behandling i det offentlige sundhedsvæsen med hen-
visning til krav om betaling.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at flygtninge, som er bosat i et EU/EØS-land eller
Schweiz, og deres familiemedlemmer, er omfattet af EU-forordning nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger. Som flygtning betragtes en person, der
er omfattet af artikel 1 i FN´s konvention om flygtnings retsstilling. Flygtninge, der er
omfattet af konventionen, kan identificeres ved, at de er tildelt opholdstilladelse i
medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, og § 8, stk. 1.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga
Side 2