Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111
Offentligt
2014737_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11-02-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1803701
Dok. nr.: 812755
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 25. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 38 til L 111 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 38:
”Ministeren
bedes i forlængelse af svar på spm. 9 oplyse i hvilke tilfælde, der
dispenseres fra hovedreglen om, at der ved indrejse af børn kræves underskrift fra
begge forældre for at opnå registrering i CPR-registret.”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet, som har oplyst følgende:
”Ved i drejse af bør kræver ko
forældre.”
u e so
hovedregel tillige u derskrift fra begge
Det kan oplyses, at Københavns Kommune selv inden for rammerne af lovgivningen
tilrettelægger sin sagsbehandling i forbindelse med behandlingen af en anmeldelse af
flytning, herunder en tilflytning fra udlandet.
Det kan oplyses, at der ikke i lov om Det Centrale Personregister (CPR-loven), jf. lov-
bekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017 med senere ændringer, er fastsat krav om, at
begge forældre skal skrive under på en anmeldelse af tilflytning fra udlandet for et
barn. Der er endvidere ikke i CPR-loven fastsat særlige procedurer for høring eller an-
den inddragelse af forældre ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet for et barn.
Københavns Kommune skal derfor i hver enkelt sag ved anmeldelse af tilflytning for
et barn fra udlandet overveje, hvem der kan repræsentere barnet i sagen, henholds-
vis om der efter anden lovgivning, særligt partshøringsreglerne i forvaltningsloven,
f.eks. skal ske partshøring af andre end den, der har anmeldt tilflytningen til kommu-
nen, f.eks. en forælder, der ikke tilflytter fra udlandet sammen med barnet.
Københavns Kommune har på ministeriets forespørgsel oplyst, at kommunen som
udgangspunkt kræver underskrift fra begge forældre, hvis der er fælles forældremyn-
dighed, og der ved barnets tilflytning til Danmark efterlades en forælder i udlandet.
Formålet hermed er at afklare, om barnet skal opholde sig her i landet i et sådant om-
fang, at barnet skal registreres i CPR som tilflyttet Danmark. For så vidt angår børn,
der tilflytter Danmark på baggrund af familiesammenføring, lægger kommunen dog
til grund, at begge forældre er enige om, at barnet skal opholde sig i Danmark, hvor-
for kommunen ikke kræver underskrift fra begge forældre i sådanne sager.
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om dispensation fra hovedreglen om, at der ved indrejse af børn kræves underskrift fra begge forældre for at opnå registrering i CPR-registeret, til sundhedsministeren
Det kan tilføjes, at Økonomi- og Indenrigsministeriet gennem kontakt til to andre
kommuner har fået oplyst, at de i sager om familiesammenføring af børn følger
samme praksis, og det er i øvrigt Økonomi- og Indenrigsministeriets generelle indtryk,
at sagsgangen i kommunerne i forbindelse med registrering i CPR af tilflytning fra ud-
landet, herunder registrering af tilflytning af børn, helt overordnet forløber uproble-
atisk.”
Jeg kan henholde mig til Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga
Side 2