Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013637_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: DAICY/JURA
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 807877
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 19 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kir-
sten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 19:
”Ministeren
bedes redegøre for, om borgere og patienter, der frabeder sig, at der ind-
hentes eller videregives oplysninger i den digitale infrastruktur, kan nægtes behand-
ling?”
Svar:
En patient kan ikke nægtes behandling, fordi patienten har frabedt sig, at der indhentes
oplysninger i den fælles digitale infrastruktur. Men hvis en patient har frabedt sig ind-
hentning af oplysninger, vil det i nogle tilfælde i realiteten indebære, at patienten fra-
beder sig behandling. I andre tilfælde vil behandlingen kunne ske, men på et begrænset
og ikke fuldt ud oplyst
grundlag. Patienten skal derfor informeres om de mulige
konsekvenser for behandlingsmulighederne, hvis patienten frabeder sig indhentning
af oplysninger.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at patienter efter sundhedslovens § 16, stk. 1, har
ret til at få information om deres helbredstilstand og om behandlingsmulighederne,
herunder om risiko for komplikationer og bivirkninger.
Denne ret til information omfatter tillige en ret til at få information om de mulige kon-
sekvenser for behandlingsmulighederne, hvis patienten frabeder sig indhentning af op-
lysninger, hvad enten det er i den fælles digitale infrastruktur eller i de lokale kildesy-
stemer (patientjournaler mv.).
Patienten har herunder ret til at få information om de mulige konsekvenser for risikoen
for komplikationer og bivirkninger, som en manglende indhentning eller videregivelse
af helbredsoplysninger m.v. vil kunne få for den fortsatte behandling af patienten.
Har en patient frabedt sig indhentning af helbredsoplysninger mv. i den fælles digitale
infrastruktur, og en sundhedsperson, der har patienten i behandling, konstaterer dette
i forbindelse med behandlingen af patienten, forudsættes det derfor, at sundhedsper-
sonen i den forbindelse oplyser patienten om de mulige konsekvenser ved, at sund-
hedspersonen ikke kan få adgang til oplysninger i den fælles digitale infrastruktur.
Hvis en patient har frabedt sig indhentning og/eller videregivelse af helbredsoplysnin-
ger, må sundhedspersonalet, ud fra en sundhedsfaglig vurdering, vurdere, om det er
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om borgere og patienter, der frabeder sig, at der indhentes eller videregives oplysninger i den digitale infrastruktur, kan nægtes behandling, til sundhedsministeren
muligt at gennemføre behandlingen uden de oplysninger, som patienten har frabedt
sig bliver indhentet eller videregivet.
Hvis en læge akut har brug for helbredsoplysninger om en patient, der har frabedt sig
indhentning af oplysninger, og patienten samtidig ikke er i stand til at varetage sine
interesser
f.eks. fordi patienten er bevidstløs
kan lægen efter omstændighederne
benytte sig af værdispringsreglen i den foreslåede § 42 a, stk. 2.
./.
Der kan i den forbindelse henvises til samtidige besvarelse af spørgsmål 9 (L 127 - For-
slag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt samarbejde i sundheds-
væsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om
territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Esther Løffler
Side 2