Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
2013603_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 808383
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Bedre digitalt samar-
bejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccination og
bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til sundhedsmini-
steren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund
(EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at den dataansvarlige myndighed
efter databeskyttelsesforordningen skal foretage et skøn over valg af korrektionsme-
tode (sletning eller berigtigelse), og at der i skønnet skal tages hensyn til formålet med
fortsat at bevare de oprindelige oplysninger?”
Svar:
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra d, at personoplysnin-
ger skal være korrekte og om nødvendigt ajourførte, og at der skal tages ethvert rime-
ligt skridt for at sikre, at personoplysninger, der er urigtige i forhold til de formål, hvortil
de behandles, straks skal slettes eller berigtiges (princippet om rigtighed).
Den registrerede har endvidere efter databeskyttelsesforordningens artikel 16 ret til
at få urigtige oplysninger om sig selv berigtiget uden unødig forsinkelse.
Den registrerede har desuden efter databeskyttelsesforordningens artikel 17, stk. 1,
ret til at få personoplysninger om sig selv slettet af den dataansvarlige i en række nær-
mere angivne tilfælde, herunder bl.a. hvis personoplysningerne ikke længere er nød-
vendige til at opfylde de formål, hvortil de er blevet indsamlet. Der gælder en række
undtagelser til den registreredes ret til sletning, jf. databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 17, stk. 3.
I betænkning nr. 1565/2017 om databeskyttelsesforordningen er der på side 337 an-
ført følgende om retten til at blive glemt i den offentlige sektor:
”Det å på de baggru d a tages, at artikel 17 ikke i deholder e selvstæ dig ret til
at blive glemt i den offentlige sektor. Dette skyldes, at det ofte vil være nødvendigt for
offentlige myndigheder at kunne dokumentere det grundlag, som en afgørelse eller an-
den beslutning i sin tid blev truffet på. Især offentlige myndigheder bør udvise en bety-
delig tilbageholdenhed med helt at slette oplysningerne, som på et tidspunkt har ud-
gjort en del af det grundlag, som en afgørelse er truffet på. Når offentlige myndigheder
skal slette urigtige eller vildledende oplysninger, vil det derfor ofte skulle ske ved at
notere berigtigelsen (de korrekte oplysninger) på sagen uden at fjerne de oplysninger,
der i forvejen fremgik. Det kan eventuelt ske i form af
et otat, der lægges på sage .”
L 127 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om den dataansvarlige myndighed efter databeskyttelsesforordningens artikel 5, til sundhedsministeren
Samlet set vil det derfor være sådan, at når offentlige myndigheder skal overholde ar-
tikel 5, stk. 1, litra d (princippet om rigtighed), vil det ofte skulle ske ved, at den offent-
lige myndighed noterer berigtigelsen (de korrekte oplysninger) på sagen uden at fjerne
de oplysninger, der i forvejen fremgik, f.eks. ved at tilføre sagen et notat, der klart og
tydeligt angiver de rette forhold.
./.
For så vidt angår muligheden for at få slettet oplysninger i den fælles digitale infra-
struktur henvises til samtidig besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 127 - Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindel-
ser til forældre vedrørende børnevaccination og bestemmelser om territorial gyldig-
hed for Færøerne og Grønland)).
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Annette Baun Knudsen
Side 2