Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 127
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-02-2019
Enhed: JURA/DAICY
Sagsbeh.: DEPANBK
Sagsnr.: 1810035
Dok. nr.: 813241
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. januar 2019 stillet følgende spørgs-
mål nr. 33 (L 127 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven m.v. (Bedre digitalt
samarbejde i sundhedsvæsenet, påmindelser til forældre vedrørende børnevaccina-
tion og bestemmelser om territorial gyldighed for Færøerne og Grønland)) til
sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pe-
der Hvelplund (EL)
Spørgsmål nr. 33:
”Lovforslaget
er bygget op om en indberetningspligt, hvor lægen ikke kan modsætte
sig indberetning og det er i henhold til det fremsatte lovforslag ministeren, der fast-
sætter regler om adgang og indberetningspligt. Det fremgår endvidere af forslaget, at
Sundhedsdatastyrelsen er den dataansvarlige for den fælles digitale infrastruktur. Mi-
nisteren bedes derfor oplyse, om det er patienten, der ejer egne helbredsdata? Og
hvorfor det ikke er patienten, som ikke er underlagt tavshedspligt, der pålægges ind-
beretning af egne data?”
Svar:
Lovforslaget fastsætter ikke, hvem der
–
populært sagt
–
har
”ejerskab”
over de hel-
bredsoplysninger m.v., der indberettes og behandles i sundhedsvæsenet, herunder i
den foreslåede fælles digitale infrastruktur.
De vigtige begreber i denne sammenhæng er dataansvar og den registreredes (patien-
tens) rettigheder.
Efter lovforslagets § 193 b, stk. 1, får Sundhedsdatastyrelsen dataansvaret for de op-
lysninger, der registreres i den fælles digitale infrastruktur til brug for direkte patient-
behandling. De kildesystemer, som bidrager med oplysninger til infrastrukturen, kan
have deres egne dataansvarlige, hvor eksempelvis den praktiserende læge har dataan-
svaret for en elektronisk patientjournal i en lægepraksis, ligesom regionsrådet har da-
taansvaret for en elektronisk patientjournal på et sygehus.
Patienten, som de pågældende helbredsoplysninger m.v. vedrører, har omvendt en
række rettigheder i forhold til de oplysninger om denne, som bliver behandlet i sund-
hedsvæsenet, f.eks. ret til indsigt i de oplysninger, der opbevares om patienten
–
her-
under i den fælles digitale infrastruktur.
For at få den fælles digitale infrastruktur sat i drift, vil sundhedsministeren i medfør af
den foreslåede § 193 b, stk. 3, bl.a. kunne fastsætte regler om, hvilke systemer, der
skal tilknyttes den digitale infrastruktur som kildesystemer, såvel som regler om typen
af oplysninger, der må registreres i infrastrukturen. Lovforslaget indebærer således en
pligt for den dataansvarlige (i praksis: den systemansvarlige) til at tilslutte relevante
kildesystemer og levere de omfattede oplysninger og på den måde understøtte, at op-
lysninger overføres til infrastrukturen.