Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13
Offentligt
1976756_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 31 (L 13
bilag 7), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 31:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 31. oktober 2018 fra Danske A-
kasser om lovforslagets uhensigtsmæssige konsekvenser, jf. L 13 - bilag 7?”
Svar:
Lovforslaget er udtryk for et helt grundlæggende ønske om, at man skal have en
tæt tilknytning til det danske samfund, hvis man skal drage fordel af dagpengesy-
stemet. Opholdskravet sender dermed et klart signal om, at forudsætningen for ad-
gang til de fulde ydelser i Danmark er, at man har en fast tilknytning til det danske
samfund og har bidraget hertil gennem en længere årrække.
Lovforslaget har ikke virkning for dagpengeudbetalinger før lovens ikrafttræden,
idet opholdskravet
efter forslaget
først vil gælde
efter
lovens ikrafttræden. Der-
til kommer, at personer, der allerede har påbegyndt et dagpengeforløb, kan fortsæt-
te med at få dagpenge resten af dagpengeperioden, selvom pågældende ikke opfyl-
der opholdskravet. Lovforslaget vil gælde for alle medlemmer, der søger om dag-
penge uanset nationalitet. Der henvises endvidere til svar på spørgsmål 5 og
spørgsmål 30.
I de tilfælde, hvor en person skal medregne bopælsperioder i et andet EU/EØS-land
eller Schweiz, vil administrationen foregå ved brug af særlige blanketter og efter
samme principper, som når a-kasserne i dag indhenter oplysninger om forsikrings-
og beskæftigelsesperioder fra andre EU/EØS-lande og Schweiz. Desuden vil der
være mulighed for at udbetale dagpenge i op til seks måneder, hvis personen selv
dokumenterer opholdet. Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål 17-25 vedr.
administration i forhold til andre EU-lande.
I perioden 2016-2018 har der kun været fire sager, hvor a-kasserne har bedt om
forlængelse ud over de seks måneder, fordi de ikke har fået dokumentation for for-
sikrings
og beskæftigelsesperioder fra andre EU/EØS-lande. De fire sager skal
ses i sammenhæng med, at a-kasserne har fået dokumentation fra andre EU/EØS-
lande i 489 sager i perioden 2017
1. halvår 2018. Det er under 1 pct. af sagerne,
hvor a-kasserne ikke har modtaget dokumentation inden for seks måneder.
27. november 2018
J.nr.
18/16425
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om kommentar til henvendelse af 31/10-18 fra Danske A-kasser om lovforslagets uhensigtsmæssige konsekvenser, til beskæftigelsesministeren
Jeg kan bekræfte, at der i EU forhandles om at ændre kravet for, hvornår man kan
sammenlægge forsikrings- og beskæftigelsesperioder, så EU-borgere kan få ret til
dagpenge i Danmark, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for at få dagpenge.
Disse forhandlinger er ikke afsluttede endnu.
EU-borgere har i dag ret til at sammenlægge forsikrings- og beskæftigelsesperioder
fra andre EU-lande, hvis pågældende har haft 8 ugers fuldtidsarbejde i Danmark
inden for en periode på tre måneder.
Lovforslaget har ikke sammenhæng med muligheden for at sammenlægge forsik-
rings- og beskæftigelsesperioder fra andre EU-lande. Lovforslaget regulerer alene
hvilke perioder, der tæller med til opfyldelse af det foreslåede opholdskrav. Her vil
perioder i et andet EU/EØS-land også tælle med.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2