Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 146
Offentligt
2021083_0001.png
26. februar 2019
J.nr. 2018 - 2625
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 146 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven
(Permanent forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner og på visse øer, indførelse af
øfradrag i yderkommuner og på visse øer, fradrag for passage af Fjordforbindelsen Frede-
rikssund, nedsættelse af bundskatten m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 15. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 146 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen og virkningen på Ginikoefficienten af nedsættelsen af bundskatten sammenlignet med en tilsvarende nedsættelse af kommuneskatten, til skatteministeren
2021083_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse fordelingsvirkningen og virkningen på Gini-koefficienten af nedsæt-
telsen af bundskatten sammenlignet med en tilsvarende nedsættelse af kommuneskatten?
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler samt for de enkelte per-
centiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af disponibel indkomst
samt som andel af den samlede indkomstmasse.
Svar
En reduktion af bundskattesatsen med 0,03 pct.-point, som foreslået i lovforslaget, skøn-
nes at forøge den disponible indkomst med ca. 80 kr. i gennemsnit. Målt i procent af den
disponible indkomst eller af bruttoindkomsten er der tale om en meget beskeden virk-
ning,
jf. tabel 1.
Ændringen er omtrent fordelingsneutral, da Gini-koefficienten skønnes
øget med mindre end 0,001pct.-point.
Tabel 1. Fordeling på indkomstdeciler af en reduktion af bundskatten hhv. kommuneskatten
Reduktion af bundskatten
Ændring i
Ændring i
Ændring i
disponibel
disponibel
brutto-
indkomst
1
indkomst
indkomst
2
Kr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
20
40
50
60
70
80
90
100
110
150
80
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Reduktion af kommuneskatten
Ændring i
Ændring i
Ændring i
disponibel
disponibel
brutto-
indkomst
1
indkomst
indkomst
2
Kr.
20
50
50
60
70
80
90
100
110
170
80
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Decil
Anm.: 2025-regler i 2019-niveau. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkom-
ster, hvor der tages højde for stordriftsfordele.
1: Ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.
2: Bruttoindkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, positiv nettokapi-
talindkomst, positiv nettoaktieindkomst samt pensionsindbetalinger.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2015 fremskrevet til 2019 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
En ændring af kommuneskatten med samme provenuvirkning kan opnås, hvis kommune-
skattesatserne i alle landets kommuner reduceres med 0,04 pct.-point.
1
At satsnedsættel-
sen er større ved en reduktion af kommuneskattesatserne end ved en reduktion af bund-
1
Det er kommunerne selv, der fastsætter satserne. Det er forudsat, at det er muligt at opnå en ensartet nedsættelse af de
kommunale skattesatser i alle landets kommuner.
Side 2 af 3
L 146 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen og virkningen på Ginikoefficienten af nedsættelsen af bundskatten sammenlignet med en tilsvarende nedsættelse af kommuneskatten, til skatteministeren
2021083_0003.png
skattesatsen skyldes forskel i udskrivningsgrundlagene. Således medregnes ligningsmæs-
sige fradrag og negativ nettokapitalindkomst (rentefradraget) i grundlaget for kommune-
skatten.
Virkningerne på indkomstdeciler af en nedsættelse af kommuneskattesatsen er dog stort
set de samme som ved en nedsættelse af bundskattesatsen, og Gini-koefficienten skønnes
tilsvarende øget med mindre end 0,001 pct.-point.
Tabel 2
viser en tilsvarende fordeling for de ti øverste indkomstpercentiler.
Tabel 2. Fordeling på indkomstpercentiler af en reduktion af bundskatten hhv. kommuneskatten
Reduktion af bundskatten
Ændring i
Ændring i
Ændring i
disponibel
disponibel
brutto-
indkomst
1
indkomst
indkomst
2
Kr.
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Alle
120
130
130
130
140
140
150
160
170
280
150
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Reduktion af kommuneskatten
Ændring i
Ændring i
Ændring i
disponibel
disponibel
brutto-
indkomst
1
indkomst
indkomst
2
Kr.
130
130
140
140
140
150
160
170
190
330
170
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Per-
centil
Anm., noter og kilder: Se tabel 1
.
Side 3 af 3