Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 191
Offentligt
2036795_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 27 . marts 2019
Miljø- og fødev areministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 1 91 , forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Skærpede miljøzonekrav til tunge køretøjer og v arebiler) stillet den 1 8. marts.
Spørgsm ål nr. 1 til L 191
”V
il ministeren kommentere henvendelsen af 1 8/3 -19 fra Dansk Persontransport om negativ
miljøv irkning af miljøzoner?”
Sv ar
DanskPersonTransport støtter generelt en skærpelse af miljøzonekravene, som foreslået i lov forslaget
og støtter generelt en grøn omstilling af busflåden. Imidlertid peger de på, at de foreslåede
skæringsdatoer kan få konsekv enserne for busselskaberne, idet de for nogles tilfælde v il være nødsaget
til at fremsky nde deres investeringer og/eller tilpasse de eksisterende dieselbusser til de skærpede
miljøzonekrav. DanskPersonTransport har samlet opgjort det til 300 busser i Aalborg, Aarhus,
København og Frederiksberg. På den baggrund opfordrer de til, at lov forslaget tilpasses f.eks. ved, at
der for kollektiv transport indføres passende overgangsordninger og dispensationsmuligheder .
For turistbusser opfordrer de generelt til, at ikrafttrædelse af krav ene udskydes et år for trin 1 frem til
1 . juli 2021 og 2 år for trin 2 til 1 . juli 2024.
Med det fremsatte lovforslag får de fem største byer i Danmark mulighed for at indføre skærpede
miljøkrav til v arebiler og tunge køretøjer, herunder busser. De skærpede miljøzonekrav er fastsat som
alderskrav og indføres trinvist af hensy n til, at der skal v ære tid til at indrette sig på krav ene for de
køretøjer, der bliver direkte berørt og for, at erhvervet også på længere sigt kan se, hv il ke krav der
kommer. Køretøjer, der ikke lev er op til alderskravet og som ikke har et installeret et partikelfilter,
kan på linje med de gældende regler få adgang til miljøzonerne, hvis de eftermonterer et partikelfilter.
Da der er tale om minimumskrav, er det allerede nu muligt at inv estere og anvende ny ere busser
såsom euro 6 busser i miljøzonen.
Lov forslaget er udformet, så miljøzonekravene er ens for alle ty per af køretøjer på tv ærs af brancher af
hensy n til lige v ilkår og gennemsigtighed. Som i den nuv ærende lov v il der fortsat v ære mulighed for at
opnå dispensation for reglerne, hvis man er aty pisk hårdt ramt. Der kan med de foreslåede skærpelser
v ære et fornyet behov for at dispensere fra reglerne i en kortere overgangsperiode, idet ny e grupper af
køretøjer omfattes. Tildeling af dispensation vil afhænge af en konkret v urdering. For at sikre ens
sagsbehandling på tværs af landet lægges der med forslaget op til, at Miljøstyrelsen fortsat skal
behandle dispensationsansøgninger.
Der er økonomiske konsekvenser ved lovforslaget. Indfasningstider, tekniske krav og miljøgevinster er
nøje afstemt. Således finder regeringen, at der med lovforslaget samlet set er fundet en fornuftig
balance mellem de miljø- og erhvervsmæssige interesser.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet •
Slotsholmsgade 12
• 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
L 191 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/3-19 fra Dansk Persontransport om negativ miljøvirkning af miljøzoner, til miljø- og fødevareministeren
Jeg henv iser i øv rigt til høringsnotat om lov om skærpede miljøzoner, jf. L 1 91
bilag 1 .
Jakob Ellemann-Jensen
/
Mikkel Dam Schwartz
2