Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 46
Offentligt
1968913_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. november 2018
2018-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål vedrørende L 46
Forslag til lov om ændring af lov om
en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren uddybe bemærkningerne til L 46 om, hvorfor Metroselskabet
I/S skal foretage byudviklingsopgaven og ikke Københavns Kommune eller By
& Havn I/S? Ministeren bedes herunder redegøre for den særlige konstruktion
omkring overdragelse af byggeretten over og under banearealet, når projektet
også indeholder elementer, som har karakter af klassisk byudvikling.
Svar:
Det fremgår af aftale af 14. oktober 2016 mellem staten, Københavns Kommune
og Frederiksberg Kommune, at parterne er enige om, at Metroselskabet I/S
skal foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station. Det fremgår ligele-
des, at udviklingsprojektet vil skulle forelægges Borgerrepræsentationen i Kø-
benhavns Kommune, samt at Metroselskabet I/S vil kunne inddrage By & Havn
I/S under udviklingsarbejdet.
Udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station består i dag primært af stationsfa-
ciliteter og et baneareal i drift. Da der fortsat skal være banedrift på arealet, er
det mest hensigtsmæssigt, at infrastrukturforvalterne fortsat ejer banearealet,
således at de kan varetage vedligehold af skinner m.v. Det er således udeluk-
kende en tidsubestemt byggeret over banearealet,
dvs. ”luften”,
som overdrages
til Metroselskabet I/S.
Der skal opføres et bærende dæk på og hen over banearealet, hvorpå der kan
opføres boliger m.v. Dette er en atypisk og teknisk kompliceret konstruktion at
opføre
særligt da banedriften samtidig skal være i drift og forstyrres mindst
muligt. Samtidig er udviklingsopgaven tæt knyttet til anlægget af metroen, da
Metroselskabet I/S skal anlægge en underjordisk metrostation under udvik-
lingsområdet.
L 46 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil uddybe bemærkningerne til L 46 om, hvorfor Metroselskabet I/S skal foretage byudviklingsopgaven og ikke Københavns Kommune eller By & Havn I/S, til transport-, bygnings- og boligministeren
1968913_0002.png
Da der på samme areal både skal anlægges en metrostation, opføres et bærende
dæk på og hen over et baneareal i drift, samt foretages almindelig byudvikling,
vurderer jeg det mest hensigtsmæssigt, at projekterne varetages af samme ud-
viklingsaktør. Metroselskabet I/S vurderes at være i besiddelse af de rette kom-
petencer til at varetage denne opgave, og selskabet vil i fornødent omfang ind-
drage fx By & Havn I/S.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen