Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
L 97
Offentligt
1982503_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. december 2018
J nr.
2018-2447
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 20. november stillet mig følgen-
de spørgsmål nr. 3 til L 97, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. november 2018 fra DI Energi og
Dansk Fjernevarme om overskudsvarme, jf. L 97 - bilag 7.
Svar
Indledningsvist skal det bemærkes, at det efter endt høringsperiode, hvor branchen
og organisationerne har haft mulighed for at kommentere på lovforslaget, ikke er
muligt at ændre eller slette bemærkningerne til et allerede fremsat lovforslag. Det
skal dog understreges, at dette svar indgår i forarbejderne til lovforslaget på lige fod
med bemærkningerne.
Da lovforslaget øger muligheden for fortjeneste ved salg af overskudsvarme nyttig-
gjort med varmepumper, har det været relevant i lovforslaget at henvise til forhand-
lingerne om overskudsvarme, hvor regeringen foreslår at indføre et forrentningsloft.
Det skal sikre, at investeringerne i overskudsvarme sker på et oplyst grundlag.
Lovforslag L 97 tager dog ikke hul på forhandlingerne om nye regler på overskuds-
varme, ligesom der ikke lovgives i bemærkningerne, som DI og Dansk Fjernvarme
udtrykker bekymring over.
Lovforslaget indeholder tre dele, nemlig nye regler for forbrugerbindinger, pligt-
mæssig digital kommunikation og indførelsen af mulighed for, at der kan indregnes
overskud i varmeprisen for varme produceret på eldrevne varmepumper med VE-
kilder eller overskudsvarme som varmekilde. Det sidste er desuden et element,
som både Dansk Fjernvarme og Dansk Industri bifalder i deres høringssvar.
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at der kun kan indregnes overskud
for den del af en varmeleverance, der rent faktisk er overskudsvarme, og ikke
kommer af et ekstra forbrug af brændsel. Heri ligger, at overskudsvarme er varme,
der reelt er til overs, og altså ikke varme, der produceres ved et egentligt merfor-
brug af brændsel.
Denne forståelse af begrebet overskudsvarme er ikke ny. Og det fremgår da også i
en af de passager, som foreslås slettet, at denne tolkning allerede gælder for indu-
striel overskudsvarme. Definitionen stammer bl.a. fra afgiftslovgivningen, Energisty-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
L 97 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om begrebet falsk overskudsvarme, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1982503_0002.png
relsens vejledning til projektbekendtgørelsen fra 2005, samt gældende praksis fra
Energiklagenævnet og Forsyningstilsynet. Med andre ord ændrer bemærkningerne
ikke ved hverken eksisterende begreber eller praksis på området.
De afsnit i bemærkningerne, som Dansk Fjernvarme og Dansk Industri foreslår
slettet, sikrer, at eldrevne varmepumper, som udnytter overskudsvarme, sidestilles
med industriel overskudsvarme. Der indføres dermed ikke en ny forståelse af be-
grebet overskudsvarme med forslaget. Bemærkningerne forklarer alene, at over-
skudsvarme udnyttet ved eldrevne varmepumper skal forstås på samme måde,
som man forstår overskudsvarme fra industrivirksomheder, jf. den gældende § 20 b
i varmeforsyningsloven.
Afslutningsvist vil jeg gentage, at lovforslaget ikke foregriber de igangværende for-
handlinger om overskudsvarme, og en ny regulering for udnyttelse af overskuds-
varme skal ske ved en lovændring. Det samme gælder introduktion af nye begreber
eller definitioner i for eksempel varmeforsyningsloven.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2