Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3653 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1969297_0001.png
9. november 2018
Samlenotat
Rådsmøde uddannelse, ungdom, kultur og sport den 26.-27. november 2018
Kultur og sport
8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af pro-
grammet Et Kreativt Europa 2021-2027 og om ophævelse af forordning (EU) nr.
1295/2013
side 2
KOM(2018) 366
- Fremskridtsrapport
9. Rådskonklusioner om arbejdsplanen for kultur 2019-2022
side 16
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
10. Rådskonklusioner om styrkelse af europæisk indhold i den digitale økonomi
side 20
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
11. Bekæmpelse af spredning af desinformation på internettet: status og fremtids-
perspektiver
side 25
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
12. Konklusioner fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådet, om sportens økonomiske dimension og socio-økonomiske gevin-
ster
side 28
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
13. Store sportsbegivenheder som innovationsdrivere
KOM-dokument foreligger ikke
side 31
- Politisk drøftelse
Dok. nr. 18/02684-11
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0002.png
Side 2
Ad 8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse
af programmet Et Kreativt Europa 2021-2027 og om ophævelse af forord-
ning (EU) nr. 1295/2013
KOM(2018) 366
- Fremskridtsrapport
Revideret notat (ændringer markeret med streg i margenen).
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM (2018) 366 den 30. maj 2018 fremlagt forslag til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt
Europa til støtte for de europæiske kulturelle og kreative sektorer for perioden 1.
januar 2021 til 31. december 2027. Forslaget, som den 8. juni 2018 er oversendt i
dansk sprogversion, bygger på og viderefører for en stor dels vedkommende det nu-
gældende rammeprogram Et Kreativt Europa 2014-2020, hvorfra Danmark i perio-
den 2014-2017 har modtaget støtte på over 178 mio. kr. Kommissionen har i forsla-
get til det nye Et Kreativt Europa 2021-2027 dog lagt op tilpasninger på baggrund
af økonomiske, teknologiske, sociale og politiske udviklingstendenser. Bl.a. peger
Kommissionen på den øgede konkurrence, som de kulturelle og kreative sektorer i
Europa konfronteres med fra nye og stærke globale aktører såsom søgemaskiner og
online sociale platforme, der f.eks. har skabt behov for at udnytte digitale teknologi-
er for at være konkurrencedygtig på et globalt marked.
Forslaget til sektorprogram på kulturområdet indgår i forslaget til den flerårige
finansielle ramme (FFR) for perioden 2021-2027
”Et moderne budget for en Union,
der beskytter, styrker og forsvarer” under budgetkategori 2 samhørighed og værdier,
undertema
om ”investering i mennesker, social samhørighed & værdier”. Kommissi-
onen foreslår et samlet budget på 1,850 mia. € (svarende til ca. 13,875 mia. kr.) i
den 7-årige budgetperiode (løbende priser).
De kulturelle og kreative sektorer foreslås at omfatte navnlig arkitektur, arkiver,
biblioteker og museer, kunsthåndværk, audiovisuelle værker (såsom film, tv, video-
spil og multimedier), kulturarv, design og mode, festivaler, musik, litteratur, scene-
kunst, bøger og forlagsvirksomhed, radio og billedkunst.
Programmets generelle mål foreslås at være a) at fremme europæisk samarbejde om
kulturel og sproglig mangfoldighed og kulturarven og b) øge de kulturelle og kreati-
ve sektorers konkurrenceevne, navnlig i den audiovisuelle sektor. Programmets spe-
cifikke mål foreslås at være 1) at forbedre den økonomiske, sociale og eksterne di-
mension af samarbejdet på europæisk niveau for at udvikle og fremme Europas
kulturelle mangfoldighed og kulturarv, styrke de kulturelle og kreative sektorers
konkurrenceevne og forstærke de internationale kulturelle relationer, 2) at fremme
den europæiske audiovisuelle industris konkurrenceevne og skalerbarhed og 3) at
fremme politiksamarbejde og innovative indsatser til støtte for alle programmets
områder, herunder fremme et mangfoldigt og pluralistisk mediemiljø, mediekend-
skab og social inklusion.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0003.png
Side 3
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 167, 5 (om kultur) og artikel 173, 3 (om in-
dustri) og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF arti-
kel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes at have
statsfinansielle konsekvenser via EU’s budget for 2021-2027
svarende til Danmarks
finansieringsdel heraf. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på 1,850 mia. €
(løbende priser
svarende til ca. 13,875 mia. kr.) Heraf betaler Danmark ca. 2 pct.
(svarende til ca. 278.000 mio. kr.) Forslaget vurderes ikke at have væsentlige er-
hvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
Regeringen har under forhandlingerne overordnet støttet formålet med forslaget om
at fremme europæisk samarbejde om kulturel og sproglig mangfoldighed og kultur-
arv og øge konkurrenceevnen i de kulturelle og kreative sektorer, navnlig i den au-
diovisuelle sektor. Regeringen har samtidig lagt vægt på, at drøftelserne om forsla-
get ikke foregriber forhandlingerne om EU’s
næste flerårige finansielle ramme.
Forslaget har under det østrigske formandskab været præsenteret og enkelte gange
behandlet i sin helhed i Rådets kulturarbejdsgruppe, hvor der har været mulighed
for at stille uddybende spørgsmål til Kommissionen. Det er under behandlingen af
forslaget blevet bekræftet af formandskabet, at spørgsmålet om budgettet for forsla-
get, jf. forslagets artikel 7, ikke hører til i kulturarbejdsgruppen, men i et andet regi.
Formandskabet har i en sen fase udarbejdet flere kompromisforslag om både dele af
og hele forslaget, men har til sidst erkendt, at der er behov for mere tid til at disku-
tere navnlig nye elementer i forhold til det nuværende program. F.eks. Kommissio-
nen forslag om at indføje et kvalitetsmærke til projekter, som er af høj kvalitet, men
som pga. budgetbegrænsninger ikke kan få støtte. Eller forslag om at kunne give
støtte til En Europæiske Unions Ungdomsorkester og Det Europæiske Filmakademi
uden indkaldelse af ansøgninger.
Forslaget er således sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur
og sport) den 26.-27. november 2018 med henblik på en fremskridtsrapport, som
ventes taget til efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 366 af 30. maj 2018 fremlagt forslag til Euro-
pa-Parlamentets Rådets forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt Eu-
ropa 2021-2027 og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1295/2013 (det nugældende
Et Kreativt Europa-program for 2014-2020). Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 167, stk. 5 (kultur) og artikel 173, stk. 3 (industri) og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal. Forslaget er oversendt i dansk sprogversion den 8.
juni 2018.
Kommissionen tager i forslaget bl.a. afsæt i, at de kulturelle og kreative sektorer er
en del af europæisk identitet, bidrager væsentligt til EU’s økonomiske udvikling og
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 4
skaber beskæftigelse og vækst. Kommissionen peger endvidere på, at de kulturelle
og kreative sektorer bl.a. er med til
at forme EU’s relationer til resten af verden
ved f.eks. at sikre global opmærksomhed om Europas særklasse og styrke EU’s
globale position.
Kommissionen henviser til, at europæisk støtte til den kulturelle og audiovisuelle
sektor er blevet ydet gennem mange år; senest gennem programmet Et Kreativt
Europa 2014-2020, som udgør en unik platform for koordineret og konstruktiv støt-
te til sektorerne på tværs af kontinentet. For at fremme konkurrenceevnen og den
kulturelle og sproglige mangfoldighed i den audiovisuelle
sektor har der fra EU’s
side været anvendt en række instrumenter, der kombinerer lovgivning, politikstøt-
te og finansiering. I strategien for det digitale indre marked er der f.eks. lagt op til
at modernisere de retlige rammer, hvilket ifølge Kommissionen kræver en juste-
ring af EU’s finansielle støtte til den audiovisuelle industri i lyset af nye tendenser
på markedet, ændring af forbrugsmønstre og den øgede sammensmeltning mellem
lineære og ikkelineære tjenester.
Kommissionen fremhæver samtidig, at de kulturelle og kreative sektorer står over
for en række udfordringer i form af 1)
øget konkurrence
fra nye og stærke globale
aktører, som har skabt behov for udvikling af nye forretningsmodeller, 2)
digitali-
seringen
og det digitale skifts konsekvenser for måden at skabe, tilgå, forbruge,
omsætte og distribuere kunst og kultur på, 3)
fragmentering af markedet
som følge
den kulturelle og sproglige mangfoldighed i Europa og begrænset udbredelse af
kunst og kultur på tværs af grænserne og dermed mangel på kritisk masse, 4) en
stigende
markedskoncentration,
hvor få store aktører inden for visse kulturelle og
kreative fag tegner sig for en stor del af det globale salg, 5)
ikke tilstrækkelig kon-
kurrencedygtighed
inden for Europas audiovisuelle industri, hvor flere samproduk-
tioner f.eks. vil kunne bidrage til større grænseoverskridende udbredelse af film og
6) stigende udbredelse af
misinformation,
hvor kunstnerisk frihed og et mangfol-
digt og frit medielandskab er afgørende for at formidle forskellige meninger og per-
spektiver.
Kommissionen har i forbindelse med forslaget gennemført høring af interesserede
parter, herunder en åben offentlig høring om EU-fonde inden for værdier og mobili-
tet, og har analyseret bl.a. midtvejsevalueringen af det nuværende program Et
Kreativt Europa 2014-2020. Midtvejsevalueringen konkluderer bl.a., at budgettet
for Et Kreativt Europa 2014-2020 ikke er tilstrækkeligt til at have en stor indvirk-
ning på europæisk plan og/eller på sektorniveau. Endvidere peger midtvejsevalue-
ringen på bl.a. på, at finansieringen fra Media-delprogrammet er spredt ud over for
mange prioriteter, hvilket svækker delprogrammets potentielle indvirkning.
Kommissionen har derudover hentet input fra forskellige interessenter, uafhængi-
ge undersøgelser samt anbefalinger fra eksperter fra medlemsstaterne som led i
den åbne koordinationsmetode. Tilbagemeldingerne fra disse aktører er overord-
net, at det nuværende Et Kreativt Europa-program har mange fordele, men også
områder, der kan forbedres og forenkles. F.eks. vurderer aktørerne, at der er et
øget pres på Europas kulturelle mangfoldighed og kulturarv, at europæiske værker
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0005.png
Side 5
ikke udbredes tilstrækkeligt og ikke i tilstrækkelig grad når ud til publikum, at der
mangler uddannelses- og mobilitetsmuligheder for kunstnere og kreative fagfolk,
ligesom der er særlige udfordringer for den audiovisuelle industri i et stadigt mere
integreret digitalt marked.
Hvad angår behovet for
forenkling
i forhold til det nuværende Et Kreativt Europa-
program anfører Kommissionen bl.a. at ville indføre øget fleksibilitet i det nye pro-
gram, øget brug af partnerskabsrammeaftaler og kaskadetilskud (mulighed for en
modtager af tilskud til på et senere tidspunkt at viderefordele sit tilskud til nye
partnere), styrkelse af erfarings- og vidensudveksling, incitamenter i Media-
delprogrammet, der belønner resultater og evnen til at nå ud til publikum, tilde-
lingskriterier i forhold til fremtidige indsatser inden for musikbranchen og over-
sættelse, der belønner succes på markedet og en indsats for at nå ud til publikum
samt tydeligere retningslinjer, ansøgningsprocesser og -procedurer og forenklede
rapporteringskrav. Endelig fremhæver Kommissionen behovet for at et enkelt kon-
taktpunkt for eksterne brugere og for, at de kulturelle og kreative sektorer kan
nyde godt af en ”kvikskranke”-tilgang.
3. Formål og indhold
Det foreslåede program med et samlet budget på 1,850 mia. € (løbende
priser
svarende til ca. 13,875 mia. kr.) opdeles i tre programområder: 1) Kultur-
programområdet, 2) Media-programområdet og 3) Det tværsektorielle programom-
råde. Den vejledende finansielle fordeling foreslås at være højst
0,609 mia. € (sva-
rende til ca. 4,5 mia. kr. og ca. 32,9 % af det samlede budget) til Kultur-
programområdet, højst
1,081 mia. € (svarende til ca. 8,1 mia. kr. og ca. 58,4 % af
det samlede budget) til Media-programområdet og højst
0,160 mia. € (svarende til
ca. 1,2 mia. kr. og ca. 8,6 % af det samlede budget) til Det tværsektorielle program-
område. I beløbet indgår også udgifter til gennemførelse af programmet. Derudover
lægges der op til, at yderligere finansielle bidrag kan stilles til rådighed fra de eks-
terne finansieringsinstrumenter som f.eks. de nuværende instrumenter for nabo-
skab og udviklingssamarbejde for at støtte aktiviteter, der er i overensstemmelse
med mål i forslaget til Et Kreativt Europa 2021-2027.
Programmets generelle mål foreslås at være a) at fremme europæisk samarbejde
om kulturel og sproglig mangfoldighed og kulturarven og b) øge de kulturelle og
kreative sektorers konkurrenceevne, navnlig i den audiovisuelle sektor.
Programmets specifikke mål foreslås at være 1) at forbedre den økonomiske, socia-
le og eksterne dimension af samarbejdet på europæisk niveau for at udvikle og
fremme Europas kulturelle mangfoldighed og kulturarv, styrke de kulturelle og
kreative sektorers konkurrenceevne og forstærke de internationale kulturelle rela-
tioner, 2) at fremme den europæiske audiovisuelle industris konkurrenceevne og
skalerbarhed og 3) at fremme politiksamarbejde og innovative indsatser til støtte
for alle programmets områder, herunder fremme et mangfoldigt og pluralistisk
mediemiljø, mediekendskab og social inklusion.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0006.png
Side 6
Hvert programområde foreslås at have differentierede prioriteter, som uddybes
nærmere i et bilag til forslaget (Bilag I):
Kulturprogramområdet foreslås at fokusere på at:
Styrke den tværnationale dimension og udbredelsen af europæiske kulturelle
og kreative aktører og værker.
Øge den kulturelle deltagelse i Europa.
Fremme den samfundsmæssige robusthed og sociale inklusion gennem kultur
og kulturarv.
Øge de europæiske kulturelle og kreative sektorers kapacitet til at vokse og
skabe beskæftigelse og vækst.
Styrke europæisk identitet og europæiske værdier gennem kulturel bevidsthed,
kunstuddannelse og kulturbaseret kreativitet inden for uddannelse.
Fremme den internationale kapacitetsopbygning inden for europæiske kultu-
relle og kreative sektorer, så de kan blive aktive på internationalt plan.
Bidrage til EU’s globale strategi for internationale forbindelser gennem kultu-
relt diplomati.
Prioriteterne foreslås, jf. bilag I, gennemført gennem
horisontale aktioner
som
f.eks. støtte til samarbejdsprojekter, europæiske netværk, tværeuropæiske plat-
forme, organisationer inden for det kulturelle og kreative område samt gennem
politikudvikling, herunder indsamling af data og udveksling af bedste praksis.
Endvidere foreslås
sektorspecifikke aktioner
som f.eks. støtte til indsatser til fordel
for musikbranchen, bog- og forlagsbranchen, kulturarv og arkitektur samt udvik-
lingen af de kreative aspekter af design- og modebranchen og kulturturisme og
disse områders markedsføring og repræsentation uden for EU. Endelig foreslås
Kulturprogramområdet at støtte særlige aktioner, som skaber synlighed mht. Eu-
ropas kulturelle mangfoldighed og kulturarv, herunder f.eks. Den Europæiske Kul-
turhovedstad.
Mediaprogramområdet foreslås at fokusere på at:
Pleje talenter og færdigheder og stimulere samarbejdet og innovationen inden
for skabelse og produktion af europæiske audiovisuelle værker.
Øge biograf- og onlinedistribution og give bredere adgang på tværs af grænser-
ne til europæiske audiovisuelle værker, herunder gennem innovative forret-
ningsmodeller og anvendelse af nye teknologier.
Fremme europæiske audiovisuelle værker og støtte publikumsudvikling i og
uden for Europa.
Prioriteterne foreslås overordnet gennemført gennem støtte til skabelse og mar-
kedsføring af, adgang til og formidling af europæiske værker med potentiale til at
nå ud til et stort publikum i og uden for Europa og dermed bl.a.tilpasse sig nye
markedsudviklinger.
Prioriteterne i Mediaprogramområdet bør, jf. bilag I, tage hensyn til forskellene
imellem landene mht. indholdsproduktion, distribution og adgang, størrelse og
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0007.png
Side 7
karakteristika for de forskellige markeder. Konkret lægges der op til at gennemfø-
re prioriteterne gennem bl.a.:
Udvikling af audiovisuelle værker.
Produktion af innovativt TV-indhold og historiefortælling.
Reklame- og markedsføringsredskaber.
Støtte til internationalt salg og udbredelse af ikkenationale værker på alle
platforme.
Støtte til udvekslinger mellem virksomheder og netværksaktiviteter til fremme
af europæiske og internationale samproduktioner.
Fremme af europæiske værker ved branchearrangementer og på udstillinger i
og uden for Europa.
Initiativer til fremme af publikumsudvikling og filmuddannelse.
Uddannelses- og mentoraktiviteter mhp. audiovisuelle aktørers evne til at til-
passe sig nye markedsudviklinger og digitale teknologier.
Et netværk for europæiske videostreamingaktører.
Netværk for europæiske festivaler.
Netværk for europæiske biografdirektører.
Foranstaltninger til en mere afbalanceret kønsdeltagelse i den audiovisuelle
sektor.
Tværnational udveksling af erfaringer og knowhow i den audiovisuelle sektor
og blandt de politiske beslutningstagere.
Det tværsektorielle programområde foreslås at fokusere på at:
Støtte tværsektorielt, tværnationalt politisk samarbejde.
Fremme innovative tilgange på tværs af kulturelle og kreative sektorer.
Fremme tværgående aktiviteter, der omfatter flere sektorer med henblik på
tilpasning til de strukturelle ændringer, som mediebranchen oplever.
Oprette og støtte programkontorer, så de kan levere information om program-
met og opmuntre til tværnationalt samarbejde i de kulturelle og kreative sek-
torer.
Prioriteterne i det tværsektorielle programområde bør, jf. bilag 1 til forslaget, gen-
nemføres navnlig gennem:
Politisk samarbejde og opsøgende indsats, herunder f.eks. politikudvikling,
tværnational udveksling af erfaringer og knowhow.
Det kreative innovationslaboratorium, herunder fremme nye former for at ska-
be i krydsningsfeltet mellem de forskellige kulturelle og kreative sektorer.
Programkontorer, herunder fremme programmet på nationalt plan og formid-
ler information om de forskellige typer finansiering, der er til rådighed på EU-
plan.
Tværgående aktiviteter til støtte for nyhedsbranchen, herunder tackle de
strukturelle ændringer, som mediebranchen står over for ved at fremme og
overvåge et mangfoldigt og pluralistisk medielandskab.
Der lægges op til, at Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne sikrer
sammenhæng og komplementaritet med relevante politikker og programmer inden
for navnlig ligestilling, uddannelse, ungdom og solidaritet, beskæftigelse og social
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0008.png
Side 8
inklusion, forskning og innovation, industri og erhvervsliv, landbrug og udvikling
af landdistrikter, miljø- og klimaindsatsen, samhørighed, regionalpolitik og bypoli-
tik, statsstøtte og internationalt samarbejde og udvikling.
Der foreslås endvidere skabt mulighed for, at en aktion, der støttes af Et Kreativt
Europa 2021-2027, også kan modtage støtte fra andre EU-programmer, ligesom det
foreslås, at støtteberettigede projekter under visse forudsætninger kan tildeles
kvalitetsmærket ”Seal of Excellence” –
en anerkendelse, som ydes projekter, der
fortjener finansiering uden at modtage det som følge af budgetbegrænsninger. Kva-
litetsmærket skal fremme muligheder for alternativ finansiering.
EU-finansiering kan antage de former, der er fastsat i finansforordningen, særligt
tilskud, priser og udbud. Der kan også ydes finansiering i form af finansielle in-
strumenter.
Med henblik på
overvågning, evaluering og kontrol
er der i bilag II til forslaget
udarbejdet indikatorer for hvert af forslagets programområder. Endvidere foreslås
Kommissionen tillagt beføjelser til at vedtage delegerede retsakter for at udarbejde
bestemmelser for en overvågnings- og evalueringsramme, herunder gennemføre
eventuelle ændringer af eller supplere de foreslåede indikatorer i bilag II.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
artikel 294) medlovgiver. Forslaget skal forhandles i Europa-Parlamentets Kultur-
og Uddannelsesudvalg (CULT), der har udpeget MEP Silvia Costa (S&D/IT) som
Europa-Parlamentets ordfører for forslaget. Forslaget har været præsenteret i ud-
valget den 19. oktober 2018, og ordføreren har offentliggjort sit udkast til betænk-
ning af 26. oktober 2018. Den foreløbige tidsplan for behandling af forslaget er, at
Europa-Parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg forventes at stemme om be-
tænkning om forslaget den 20. februar 2019 med efterfølgende plenarafstemning i
april 2019.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets ”vigtigste EU-merværdi
kommer fra pro-
grammets stærke tværnationale dimension, som det allerede er påvist i 2014-2020-
programmet Et Kreativt Europa”. Kommissionen peger endvidere på, at ”det i
midtvejsevalueringen blev konstateret, at programmets generelle mål og priorite-
ter er generelt sammenhængende og supplerer nationale politikker og programmer
og er således i overensstemmelse
med nærhedsprincippet”. Ifølge Kommissionen
giver programmets multilaterale tværnationale karakter en særlig værdi, der er
svær at opnå gennem national finansiering, som har tendens til at fokusere på
nationale aktiviteter og
i mindre grad
på bilateralt tværnationalt samarbejde.
Regeringen kan som udgangspunkt tilslutte sig Kommissionens betragtninger om-
kring nærhedsprincippet, idet forslagets tværnationale karakter komplementerer
og supplerer de nationale indsatser, som hovedsageligt har et nationalt eller bilate-
ralt sigte.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0009.png
Side 9
6. Gældende dansk ret
De danske filmstøtteordninger er reguleret i filmloven, jf. lov nr. 186 af 12. marts
1997 med efterfølgende ændringer.
De danske kunststøtteordninger er reguleret i lov om billedkunst og kunstnerisk
formgivning, jf. lov nr. 457 af 8. maj 2013, litteraturloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
31 af 14. januar 2014, musikloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 32 af 14. januar 2014,
scenekunstloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 30 af 14. januar 2014 samt i lov om Sta-
tens Kunstfonds virksomhed, jf. lov nr. 458 af 8. maj 2013.
Statslig støtte til museer er reguleret i museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 358
af 8. april 2014. Statslig støtte til biblioteksområdet er reguleret i lov om biblio-
teksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 100 af 30. januar 2013.
Støtte til produktion af dansk tv-drama, dokumentarprogrammer og børne- og
ungdomsprogrammer via Public Service-Puljen er reguleret i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj 2018.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser via EU’s budget via
Danmarks finansieringsandel heraf. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget
for 2021-2027
på 1,850 mia. € (løbende priser –
svarende til ca. 13,875 mia. kr.).
Heraf betaler Danmark ca. 2 pct. (svarende til ca. 278 mio. kr.) Udgiftsniveauet for
Et Kreativt Europa forhandles som led i Kommissionens forslag til den næste fler-
årige finansielle ramme for 2021-2027, som blev offentliggjort den 2. maj 2018.
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have væsentlige erhvervsøkonomiske eller
samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgs-
mål med frist den 19. juni 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
Forslaget er atter blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 5. november 2018. Høringen gav ikke anledning til be-
mærkninger.
Forslaget er endvidere blevet udsendt i bred høring til berørte interessenter med
frist den 17. august 2018.
Der var ved høringsfristens udløb modtaget høringssvar fra følgende:
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0010.png
Side 10
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd (6/8), Creative Europe Desk DK (17/8),
Dansk Artist Forbund (17/8), Dansk Erhverv (18/8), Danske Koncert- & Kulturhu-
se (18/8), Danske Professionshøjskoler (17/8), Design Danmark (10/8), Det Danske
Filminstitut (17/8), Det Danske Kulturinstitut (17/8), Europa-Nævnet (26/7), For-
eningen af Danske Sceneinstruktører (20/8), Kulturhusene i Danmark (17/8), Ra-
dio- og tv-nævnet (15/8), Region Hovedstaden (26/6), Region Midtjylland (17/8),
Statens Kunstfond (6//), VISDA Visuelle Rettigheder Danmark, Aarhus Universitet
(8/8).
Høringssvarene kan opsummeres som følger:
Europa-Nævnet, Radio- og tv-nævnet, Statens Kunstfond og Aarhus Universitet
har ingen bemærkninger.
Forslaget modtages overordnet positivt:
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd AAKS hilser bl.a. forsættelsen af program-
met og den foreslåede forhøjede finansielle ramme velkommen, ligesom man er
positiv over for ønsket om at implementere realistiske og overkommelige perfor-
manceindikatorer.
Region Hovedstaden er ligeledes positiv over for en forlængelse af Et Kreativt Eu-
ropa, som ligger i forlængelse af regionens strategiske arbejde med at fremme væk-
sten inden for de kreative erhverv.
Danske Koncert- og Kulturhuse
støtter bl.a. forslagets ambition om ”at styrke Eu-
ropas kulturelle og kreative sektorer og udnytte deres fulde potentiale i et økono-
misk, socialt og internationalt perspektiv”, ligesom man bl.a. bakker op om forsla-
get til øgede bevillinger.
Kulturhusene i Danmark er enig i forslagets overordnede betragtninger, Danske
Professionshøjskoler er overordnet positive over for forslaget og det øgede fokus på
de kreative erhverv, ligesom Det Danske Kulturinstitut samlet set finder forslaget
overordentlig velgennemtænkt.
Dansk Artist Forbund bifalder bl.a. anerkendelsen i forslaget af kultur som et me-
get vigtigt aktiv i borgernes hverdag og som bidrag til en fælles og fredelig samek-
sistens og forståelse i og på tværs af nationale grænser.
Creative Europe Desk DK bifalder bl.a. de kulturpolitiske indsatser, der er inde-
holdt i forslaget, ligesom man bl.a. bifalder, at forslaget lægger op til at etablere et
nyt program efter nogenlunde samme model som det nuværende Et Kreativt Euro-
pa program 2014-2020. Der henvises til, at det nuværende program i 2014-2017
har bidraget til danske projekter med gennemsnitligt 38,7 mio. kr. pr. år, men at
programmets effekt er mere end økonomisk, og at programmet bl.a. har været med
til at drive relevante temaer som f.eks. internationalisering, innovation, udvikling
og publikumsudvikling frem.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0011.png
Side 11
Det Danske Filminstitut bifalder forslaget, som bl.a. vurderes at indeholde tilpas-
ninger til at kunne imødegå de kommende års forventede udfordringer i den audio-
visuelle sektor i Europa. Der peges f.eks. på, at finansieringen af audiovisuelt ind-
hold er under øget pres, og at værdikæden for filmskabelse og distribution er under
grundlæggende forandring. Samtidig er der ikke for indeværende udviklet forret-
ningsmodeller, som både kan kompensere for det tabte og samtidig konkurrere på
det globale marked på et niveau, der økonomisk sikrer mindre produktioner fra
små sprogområder substantielt. Endvidere bemærkes det bl.a., at sektoren ofte er
afhængig af nationale støtteordninger og EU-finansiering til at udvikle, producere
og distribuere film, hvor kulturel og sproglig mangfoldighed kan være en barriere
for cirkulation af europæiske film på tværs af grænserne.
Dansk Erhverv hilser forslaget velkomment som et vigtigt initiativ, der kan medfø-
re værdifulde resultater og muligheder for virksomheder, institutioner og borgere.
Der peges bl.a. på, at der er et stort potentiale i de kreative erhverv, som i Dan-
mark udgør 8 % af den samlede omsætning i alle brancher og af dansk eksport.
Endvidere anses de kreative erhverv som vigtige drivere for vækst, innovation og
digitalisering, ligesom de kreative erhverv skaber værdi i andre erhverv.
VISDA Visuelle Rettigheder Danmark noterer sig med tilfredshed, at billedområ-
det overordnet set er omfattet af målgruppen for forslaget. Der henvises bl.a. til, at
skabelsen af værker af billedkunst og visuelle værker er central for samfundets
demokrati og fri debat samt individets dannelse. Samtidig peges der på, at billed-
skabere har stadigt sværere vilkår i Europa som følge af bl.a. pres på ophavsretten
og konkurrenceretlige regler.
Forslaget giver også anledning til spørgsmål og ønsker:
Mht. forslaget generelt
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd efterlyser flere muligheder for at støtte ud-
veksling og mobilitet på amatørniveau og foreslår bl.a. at indarbejde konkrete ini-
tiativer til støtte for Europas mange amatører på kulturområdet.
Dansk Artist Forbund henviser til, at de kreative arbejdsmarkeder i hele Europa er
præget af atypiske arbejdsformer, som skaber utryghed og manglende risikovillig-
hed i arbejdslivet. Manglende social sikring blandt udøvere og skabere er en
væksthæmmende faktor i de kreative sektorer, hvilket kunne adresseres tydeligere
i programmet.
Dansk Erhverv og Design Danmark beklager, at designområdet får relativt lidt
opmærksomhed i forslaget. Dansk Erhverv peger på, at design som en del af kul-
turarven og den europæiske identitet, som kompetence og som metode bruges som
værdiskaber og innovationsdriver mange steder i erhvervslivet og den offentlige
sektor. Endvidere er området en brobygger mellem kunst og kultur på den ene side
og erhverv, økonomi og teknologi på den anden side. Der opfordres derfor til, at
design tænkes mere aktivt ind i programmet. Design Danmark henviser til, at de-
sign som kompetence kan spille en vigtig rolle fremover i forhold til opbygningen af
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0012.png
Side 12
en europæisk identitet, i forhold til innovation, iværksætteri, brobygning mellem
kunstarter og borgerne samt i forslagets omtalte by-, arkitektur- og regionsudvik-
ling. Design er i høj grad er en europæisk
”opfindelse”, som langt tilbage i historien
har haft helt sit eget særpræg. Der henvises bl.a. til, at design er en speciel dansk
identitetsmarkør. Bl.a. på den baggrund bør design få sin plads i paletten af nye
satsningsområder i forslaget på linje med f.eks. musikindustrien, film og audiovi-
suelle medier.
Danske Koncert- og Kulturhuse er skeptisk over for en række elementer i forslaget.
F.eks. synes der at være en tendens til, at programmet vil for mange ting på én
gang med risiko for bl.a. udelukkelse af velkvalificerede ansøgere og for, at projek-
ter bl.a. udvikles for at passe til målsætninger og ansøgningskriterier, fremfor at
være drevet af kunstnerisk nødvendighed. Det foreslås at indføre brugen af ”frie
midler” –
dvs. støttemidler som vurderes og uddeles ud fra mere åbne kriterier, der
vil kunne tilgodese relevante projekter fra sektorerne.
Danske Professionshøjskoler finder det bl.a. vigtigt at sætte særligt ind på området
for design og mode såvel som den audiovisuelle sektor. Man finder det endvidere
positivt med muligheden for at lave koblinger til både Erasmus+-programmet og
Horizon Europe-programmet, herunder koblingen til iværksætteri og forsknings-
formidling. Det findes positivt, at forslaget fokuserer på specifikke sektorer som
eksempelvis design- og modebranchen. Samtidig bemærkes det, at animationsom-
rådet ikke eksplicit er nævnt i forslaget. I forhold til de foreslåede indikatorer i
bilag II til forslaget peges der på, at de i højere grad skal afspejle fokusområder
som iværksætteri, arbejdet med små- og mellemstore virksomheder, innovation og
digitalisering.
Creative Europe Desk DK rejser bl.a. kritik af, at forslagets mange nye mål ikke
følges op af tilstrækkelige midler. Man tvivler således på muligheden for en succes-
fuld opgaveløsning med udgangspunkt i det fremlagte budget. Det anbefales, at der
sker fortsat støtte til computerspil, og at kultur for børn og unge tilgodeses. Man
ser derimod f.eks. ikke nogen værdi i et ”Seal of excellence”-kvalitetsmærke.
Det Danske Kulturinstitut peger bl.a. på, at støtte til EUNIC (European Union
National Institutes of Culture) bør nævnes eksplicit i forslaget på linje med støtten
til Det Europæiske Filmakademi og Det Europæiske Ungdomsorkester. Støttein-
tensiteten bør endvidere forblive høj, især på kultur- og det tværgående område,
hvor det kan være svært for aktører at finde medfinansiering. Der bør derudover
bl.a være lige adgang til programmet for alle lande, kunstarter og grupperinger
man bør f.eks. ikke glemme de meget anderledes forhold, som mindre lande og
sprog har sammenlignet med større sprog og lande. Derfor bør de mindre lande og
sprogområders position tydeliggøres yderligere som det sker i det nuværende Me-
diaprogram.
Foreningen af Danske Sceneinstruktører FDS finder det bl.a. højst utilfredsstillen-
de, at teatret/scenekunsten ikke er nævnt udtrykkeligt i udkastet til forordningen,
men indgår i betegnelsen ”de udøvende kunstarter”. For at sikre, at bl.a. scenein-
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0013.png
Side 13
struktører skal kunne søge europæiske midler, er det vigtigt, at området vedr. tea-
ter og anden scenekunst specifikt nævnes i definitionen af ”kulturelle og kreative
sektorer”.
Kulturhusene i Danmark vil bl.a. gerne advokere for, at kulturens evne til at skabe
fællesskab og inklusion gennem deltagerbaserede og procesorienterede aktiviteter
får en mere fremtrædende plads i udkastet. Bl.a. ser man gerne, at begrebet ”kul-
turhuse”
(cultural centres) bliver tilføjet listen over kulturelle og kreative sektorer
i forslaget på linje med biblioteker og museer.
Region Midtjylland tilslutter sig særligt, at forslaget bl.a. søger at fremme synergi-
er mellem kultur og andre ressortområder (f.eks. uddannelse, socialpolitik, by- og
regionaludvikling). Man hæfter sig ved, at kultur i forslaget beskrives som et er-
hverv, som skal være konkurrencedygtigt. Man finder det samtidig vigtigt, at pro-
grammet giver mulighed for, at kunsten kan udvikle sig på egne præmisser, lige-
som programmet bør afspejle, at kultur skal ses som basis for udvikling af samfund
og mennesker.
Særligt mht. Kulturprogramområdet
Dansk Artist Forbund bifalder udpegningen af musikbranchen som en særlig sek-
torspecifik aktion med indførelse af tildelingskriterier, der belønner markedssucces
og tidligere resultater. Man peger på, at det i høj grad er på det område, man fin-
der grundlag for yderligere vækst, beskæftigelse og udenrigshandel samt et højt
niveau af det kunstneriske udtryk.
VISDA Visuelle Rettigheder Danmark opfordrer til, at billedkunsten medtages
med en særlig sektorspecifik aktion med støtte til billedområdet eller alternativt
nævnes under de andre sektorspecifikke aktioners punkt d) i bilaget I til forslaget.
Særligt mht. Mediaprogramområdet
Det Danske Filminstitut anser Media-underprogrammet som et vægtigt supple-
ment til de ændrede betingelser, som præger den audiovisuelle sektor, med en for-
ventning om, at programmet økonomisk kan medvirke til at sikre en audiovisuel
mangfoldighed. Bl.a. bør underprogrammet investere mere i distribution og frem-
me af ikke-nationale film, bidrage til undertekstning og styrke støtten til mindre
projekter og små og mellemstore virksomheder. Programmet bør ligeledes styrke
og øge støtte til filmuddannelsesaktiviteter og til øget adgang til Europas kulturarv
gennem digitalisering, restaurering og udnyttelse. Forslaget om et online-bibliotek
over EU-film findes positivt, idet det kan skabe overblik og synlighed over værker
og rettigheder. Programmet vil derudover kunne bruges til at identificere nye må-
der og metoder til at fremme og investere i nye digitale teknologier og hermed
kunne bidrage til at imødegå de digitale udfordringer som f.eks. uautoriseret brug
af audiovisuelle værker.
Særligt mht. det tværsektorielle programområde
Region Midtjylland ser det som positivt, at der under det tværsektorielle program-
område foreslås et kreativt innovationslaboratorium, der går på tværs af de kultu-
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0014.png
Side 14
relle og kreative sektorer, som i Danmark hører under helt separate områder, hvad
angår offentlig støtte og innovationsprogrammer.
Øvrige spørgsmål:
Ad forenkling
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, Creative Europe Desk DK, Danske Koncert-
og Kulturhuse, Det Danske Filminstitut, Det Danske Kulturinstitut, Foreningen af
Danske Sceneinstruktører FDS, Kulturhusene i Danmark og Region Midtjylland
finder det positivt, at der i forslaget er lagt op til de forenklede administrative og
finansielle procedurer: Creative Europe Desk DK bifalder ambitionen i forslaget
om forenklingstiltag, der sigter på bl.a. fleksibilitet, tydeligere retningslinjer, ind-
førelse af engangsbeløb mv. Man anbefaler samtidig bl.a., at der tages skridt mod
en stabil projektplanlægning og en fast ansøgningskalender, at regler og vejledning
forenkles og tydeliggøres, og at man sikrer hurtigere ansøgningsbehandling.
Danske Koncert- og Kulturhuse finder det vigtigt at have fokus på forenklingen af
ansøgningsprocessen og rapporteringskravene og opfordrer til at benytte faste
deadlines for de forskellige puljer og indskrive dette i programmets tekst.
Det Danske Filminstitut bemærker, at det er nødvendigt med et løbende fokus på
forenkling af programmet
f.eks. ved at reducere antallet af tilskudsaftaler, trans-
aktioner og lette afrapporteringen. Der bør ligeledes være opmærksomhed på at
styrke formidlingen af resultaterne. Det Danske Kulturinstitut ser det som glæde-
ligt, at der lægges op til forenkling af ansøgningsprocedurer, men finder det ønske-
ligt, at det bliver endnu nemmere at ansøge, uden at der derved opstår større mu-
ligheder for svindel. Foreningen af Danske Sceneinstruktører FDS finder det posi-
tivt, at der lægges op til at afbureaukratisere EU-ansøgninger. Kulturhusene i
Danmark tilslutter sig målsætningen om at forenkle ansøgnings- og rapporterings-
kravene, således at mindre aktører ikke udelukkes fra at søge støtte. Region
Midtjylland noterer sig med glæde, at der med forslaget er lagt op til forenkling af
ansøgninger og budgetter. Man burde dog have mindre fokus på at finansiere kul-
turorganisationers administrative drift og mere følge Erasmus+-logikken med en
enklere ansøgningsform og
”lump sums”. Endvidere burde man have
tydeligere
definitioner på, hvad midlerne må bruges til.
Ad garantifacilitet
Creative Europe Desk DK og Det Danske Filminstitut finder det vigtigt, at sker
tilstrækkelig undervisning af berørte aktører i forbindelse med den finansielle ga-
rantifacilitet.
Ad uddannelse af fagfolk i den kulturelle og kreative sektor
Region Midtjylland finder det vigtigt, at programmet bakker op om kulturinstituti-
oners alternative og skræddersyede læringsforløb for forskellige kunstdiscipliner.
Creative Europe Desk DK anbefaler, at der i programmet fortsat fokuseres på ka-
pacitetsopbyggende tiltag og foreslår, at man skeler til det nuværende Media-
delprograms efteruddannelsesstøtte og laver tilsvarende i kulturprogrammet.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0015.png
Side 15
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget, herunder forslagets generelle målsætning om at fremme europæisk
samarbejde om kulturel og sproglig mangfoldighed og kulturarv og om at øge kon-
kurrenceevnen i de kulturelle og kreative sektorer, bakkes generelt op af medlems-
landene. Der er samtidig stillet spørgsmål til flere bestemmelser i forslaget. Det
gælder navnlig spørgsmål om henvisninger til regler i finansforordningen, som går
igen i Kommissionens forslag til sektorretsakter.
En gruppe af lande lægger vægt på at sikre kontinuitet i forhold til det nuværende
program, mens en anden gruppe af lande finder det vigtigt, at der i det kommende
program også skabes mulighed for at adressere fornyelser i de kulturelle og kreati-
ve sektorer som følge af f.eks. den teknologiske udvikling. En række lande har støt-
tet, at der skabes en bred adgang til programmet, mens enkelte lande ønsker, at
programmet fokuserer på professionelle kunstnere og kulturudøvere.
En række lande finder det derudover vigtigt at få tydeliggjort Kommissionens in-
tention om at forenkle programmet og programforvaltningen i selve forslaget, lige-
som et stort flertal af lande har udtalt sig til fordel for indsættelse af en program-
komité.
Endelig har forslaget som forventet ført til spørgsmål blandt medlemslandene, der
spænder fra de ambitiøse politiske målsætninger, der søges opfyldt gennem et støt-
teprogram til kulturelle og kreative sektorer, til hvordan den europæiske merværdi
kan blive sikret og til, hvordan prioriteter eksempelvis konkret kan tage hensyn til
forskelle imellem landene, for så vidt angår audiovisuel indholdsproduktion, di-
stribution og adgang.
Forslaget har under det østrigske formandskab været præsenteret og behandlet
enkelte gange i sin helhed i Rådets kulturarbejdsgruppe, hvor der har været mu-
lighed for at stille uddybende spørgsmål til Kommissionen. Det er under behand-
lingen af forslaget blevet bekræftet af formandskabet, at spørgsmålet om budgettet
for forslaget, jf. forslagets artikel 7, ikke hører til i kulturarbejdsgruppen, men i et
andet regi. Formandskabet har i en sen fase udarbejdet kompromisforslag om bå-
de dele af og hele forslaget, men har til sidst erkendt, at der er behov for mere tid
til at diskutere navnlig nye elementer i forhold til det nuværende program. F.eks.
Kommissionens forslag om at indføje et kvalitetsmærke til projekter, som er af høj
kvalitet, men som pga. budgetbegrænsninger ikke kan få støtte. Eller forslaget om
at kunne give støtte til den Europæiske Unions Ungdomsorkester og Det Europæi-
ske Filmakademi uden indkaldelse af ansøgninger.
Forslaget er således sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kul-
tur og sport) den 26.-27. november 2018 med henblik på en fremskridtsrapport,
som ventes taget til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet formålet med forslaget om at fremme europæisk
samarbejde om kulturel og sproglig mangfoldighed og kulturarv og om at øge kon-
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0016.png
Side 16
kurrenceevnen i de kulturelle og kreative sektorer, navnlig i den audiovisuelle sek-
tor.
Regeringen lægger samtidig vægt på, at drøftelserne om forslaget ikke foregriber
forhandlingerne om EU’s næste flerårige
finansielle ramme, idet regeringens ho-
vedprioritet for FFR-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau sva-
rende til 1,00 pct. af EU’s BNI.
Regeringen peger på, at kultur har en værdi i sig selv og derudover også har en
bredere social og økonomisk betydning.
Regeringen er i den forbindelse positiv over for, at der bygges videre på det nuvæ-
rende Et Kreativt Europa-program samtidig med, at der i forslaget lægges op til
differentierede prioriteter for forslagets programområder, således at der kan tages
højde for de forskellige udgangspunkter inden for de kulturelle og kreative sekto-
rer.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at det i forslaget indgår, at programmet kun
støtter aktioner og aktiviteter, der giver en europæisk merværdi. Regeringen er
enig i, at markedet for kulturelle og kreative værker er fragmenteret som følge af
Europas kulturelle og sproglige mangfoldighed og finder, at det kommende pro-
gram på linje med det nuværende program bør tage hensyn til forskelle imellem
landene mht. f.eks. størrelse og sprogområde, således at projekter fra små sprog-
områder f.eks. ikke stilles ringere end projekter fra store sprogområder. Regerin-
gen finder det ligeledes vigtigt, at der sikres bred og lige adgang til programmet,
herunder for både professionelle og ikke-professionelle kulturaktører og for de en-
kelte kulturelle og kreative sektorer.
Regeringen kan videre støtte forslagets intention om forenkling, herunder i forhold
til ansøgningsprocedurer og forvaltning af programmet.
Regeringen vil tage formandskabets fremskridtsrapport til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om forslaget ved grund- og
nærhedsnotat af 19. juni 2018 og ved oversendelse af høringsnotat af 11. september
2018.
Ad 9. Rådskonklusioner om arbejdsplanen for kultur 2019-2022
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 17
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner om arbejdsplanen for
kultur for 2019-2022, der skal afløse den nuværende kulturarbejdsplan, som udlø-
ber i år.
Rådskonklusionsudkastet skal bl.a. ses som en opfølgning på Det Europæiske Råds
konklusioner fra december 2017, der bl.a. opfordrer til at undersøge muligheder for
at adressere rammevilkår for udviklingen af de kulturelle og kreative industrier.
Endvidere skal konklusionsudkastet ses med baggrund i Kommissionens meddelelse
fra maj 2018 om en ny europæisk kulturdagsorden, der fremlægger Kommissionens
bud på strategiske målsætninger og konkrete indsatser til styrkelse af det europæi-
ske kultursamarbejde.
Kulturarbejdsplanen udgør en form for rullende dagsorden for Rådets kultursam-
arbejde, og på linje med tidligere arbejdsplaner lægger udkastet til rådskonklusio-
ner om kulturarbejdsplanen op til at definere en række prioriterede temaer, princip-
per for arbejdet med temaerne samt en tidsplan for slutprodukter i form af undersø-
gelser, rapporter, workshops, konferencer og andre erfarings- og udvekslingsaktivi-
teter mv. til opfølgning på temaerne. Som led i arbejdet med planen foreslås det, at
der som hidtil bl.a. nedsættes en række arbejdsgrupper, der skal arbejde på grund-
lag af den åbne koordinationsmetode
dvs. informations- og videndeling og udveks-
ling af god praksis uden nogen form for harmonisering. Deltagelse i arbejdsgrup-
perne er som hidtil frivillig for medlemsstaterne.
Udkastet bygger på erfaringer fra den nuværende kulturarbejdsplan, herunder drøf-
telser under det bulgarske formandskab af hidtidige erfaringer med arbejdsplan-
samarbejdet og af ønsker til den nye plan.
Drøftelserne i rådsarbejdsgruppen vidner om, at der blandt medlemsstaterne er
mangfoldige ønsker til, hvilke temaer der bør prioriteres, ligesom der er forskellige
ønsker med hensyn til, hvordan der skal følges op på temaerne. Samtidig støtter et
overvældende flertal af medlemslandene samt Kommissionen det foreliggende ud-
kast til rådskonklusioner, som indeholder en fyldigere og mere detaljeret kulturar-
bejdsplan end tidligere arbejdsplaner på kulturområdet.
Regeringen havde foretrukket en mere fokuseret kulturarbejdsplan, men vil ikke
modsætte sig det foreliggende udkast til rådskonklusioner i lyset af, at konklusions-
udkastet bakkes op af et overvældende flertal af medlemsstater.
Rådskonklusionsudkastet, hvor selve forslaget til den næste kulturarbejdsplan ind-
går som bilag, er sat på dagsordenen til vedtagelse på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018. Rådskonklusionerne forventes
vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Vedtagelse af en ny kulturarbejdsplan indgår som en prioritet i det østrigske for-
mandskabsprogram.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0018.png
Side 18
Udkastet til rådskonklusioner skal ligeledes bl.a. ses som en opfølgning på Det
Europæiske Råds konklusioner fra 14. december 2017, der bl.a. anerkender kultu-
rens rolle i opbygningen af inklusive og sammenhængende samfund og oprethol-
delsen af konkurrenceevnen, og opfordrer til at undersøge muligheder for at adres-
sere rammevilkår for udviklingen af kulturelle og kreative industrier.
Rådskonklusionsudkastet skal ligeledes ses med baggrund i Kommissionens med-
delelse fra 22. maj 2018 om en ny europæisk kulturdagsorden, hvor Kommissionen
bl.a. foreslår, at de strategiske målsætninger for det fremtidige kultursamarbejde i
EU opdeles i en social dimension, en økonomisk dimension og en ekstern dimensi-
on
– dvs. gående på EU’s relationer udadtil. Endvidere foreslår Kommissionen, at
to tværgående temaer om hhv. kulturarven og det digitale område ligeledes bør
være i fokus i forbindelse med EU’s kultursamarbejde.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner lægger op til, at den kommende kulturarbejdsplan
skal bygge på
vejledende principper
om f.eks., at kulturen har en egenværdi og
derudover bidrager til social og økonomisk udvikling, at kulturel og sproglig mang-
foldighed er et vigtigt aktiv for EU, som skal beskyttes og fremmes, at regelmæssig
dialog mellem medlemslandene, de europæiske institutioner og civilsamfundet
samt internationale relationer skaber synergi og fører til bedre resultater mv.
Det foreslås, at de
prioriterede temaer
for den kommende periode bliver:
A.
B.
C.
D.
E.
Bæredygtighed i kulturarven
Samhørighed og livskvalitet.
Et økosystem til fordel for kunstnere, skabere og europæisk indhold.
Kønsligestilling.
Internationale kulturelle relationer.
Samtidig lægges der op til, at der arbejdes videre med kulturstatistik som et vigtigt
tværgående tema, ligesom digitalisering også foreslås at indgå på tværs af temaer-
ne, hvor det er relevant.
Med hensyn til
arbejdsmetoder
for opfølgning på de prioriterede temaer kan der
være tale om arbejdsgrupper på grundlag af den åbne koordinationsmetode, ud-
vekslingsaktiviteter, ad-hoc eller ekspertgrupper i Kommissionsregi, undersøgel-
ser, konferencer, seminarer, Det Europæiske Kulturforum, dialog med civilsam-
fundet, pilotprojekter, fælles initiativer med internationale organisationer, råds-
konklusioner, uformelle embedsmandsmøder mv.
Den konkrete opfølgning
foreslås at bestå i bl.a.:
Ad A Bæredygtighed i kulturarven
Udveksling blandt fagpersoner og konference om deltagerorienteret forvaltning
af kulturarven.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0019.png
Side 19
Kortlægning af god praksis med hensyn til beskyttelse af kulturarven i lyset af
klimatilpasninger efterfulgt af en arbejdsgruppe (åben koordinationsmetode)
og eventuelt studieture.
Workshop og udveksling blandt fagpersoner om kvalitetsprincipper for indsat-
ser til beskyttelse af kulturarven.
Ad B Samhørighed og livskvalitet
Arbejdsgruppe (åben koordinationsmetode) til identifikation af aktiviteter og
kulturområder, der har en relevant social og økonomisk effekt.
Arbejdsgruppe (åben koordinationsmetode) til udveksling af viden og erfarin-
ger om, hvordan man fremmer et bygningmiljø af høj kvalitet til gavn for alle.
Efterfulgt af en konference og eventuelt rådskonklusioner.
Undersøgelse eller arbejdsgruppe (åben koordinationsmetode) om forståelse af
digitale publikumsgrupper.
Undersøgelse af kulturens bidrag til deltagelse, værdier og demokrati.
Ad C Et økosystem til fordel for kunstnere, skabere og europæisk indhold
Undersøgelse om professionelle kunstneres og kulturaktørers status og ar-
bejdsforhold efterfulgt af en arbejdsgruppe (åben koordinationsmetode).
Workshop om kunstnerisk ytringsfrihed.
Konference, eventuelle rådskonklusioner og arbejdsgruppe (åben koordinati-
onsmetode) om koproduktion i den audiovisuelle sektor.
Ad D Kønsligestilling
Kortlægning af kvindelige kunstneres og kulturaktørers situation (f.eks. mht.
adgang til ressourcer, repræsentation i besluttende organer, løn mv.). Eventu-
elt efterfulgt af rådskonklusioner.
Ad E Internationale kulturelle relationer
Opfølgning på Kommissionens og medlemslandenes igangværende arbejde med
udviklingen af en strategisk tilgang til internationale kulturelle relationer.
I lyset af det store antal prioriteter og konkrete indsatser har formandskabet fore-
slået, at arbejdsplanen skal have en
varighed
på fire år og har i et bilag indsat en
indikativ tidsplan.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0020.png
Side 20
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke sig selv væsentlige økonomiske konse-
kvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelses-
niveauet.
Eventuelle udgifter som led i national opfølgning på kulturarbejdsplanen vil blive
afholdt inden for Kulturministeriets ramme.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 5. november 2018. Høringen gav ikke an-
ledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner bakkes generelt op af et overvældende flertal af
medlemslande og Kommissionen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at et samarbejde om fælles problemstillinger ud fra en plan og
på grundlag af en åben koordinationsmetode er velegnet for kulturområdet, som
henhører under medlemsstaternes kompetence, og hvor Unionen alene kan under-
støtte og supplere medlemsstaternes indsatser. Kulturområdet kan og bør derfor
ikke være et kerneområde for EU-samarbejdet.
Regeringen havde foretrukket en mere fokuseret kulturarbejdsplan, men kan sam-
tidig konstatere, at der hos et overvældende flertal af medlemslande er stor opbak-
ning til at øge antallet af prioriteter og indsatser under kulturarbejdsplanen og
derved give mere fylde til samarbejdet om planen set i forhold til den nuværende
kulturarbejdsplan. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at deltagelse i den
konkrete opfølgning på arbejdsplanen som hidtil er frivillig for medlemsstaterne.
Regeringen vil på den baggrund ikke modsætte sig det foreliggende udkast til
rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. rådskonklusioner om en ny kulturarbejdsplan har ikke været forelagt
for Folketingets Europaudvalg.
Ad 11. Rådskonklusioner om styrkelse af europæisk indhold i den digitale
økonomi
KOM-dokument foreligger ikke.
- Vedtagelse
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 21
Nyt notat.
1. Resumé
Det østrigske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om styrkelse af
europæisk indhold i den digitale økonomi.
Udkastet til rådskonklusioner tager afsæt i, at Europas mediesektor samt andre
kulturelle og kreative sektorer har stor betydning for Europas socioøkonomiske ud-
vikling samt europæisk identitet, sammenhængskraft og demokratisk debat. Udka-
stet skal desuden ses i lyset af, at digitaliseringen både giver en række muligheder
og udfordringer for udbud og adgang til europæisk indhold, herunder at sektorerne
konkurrerer i et stærkt konkurrencedygtigt globalt marked, der det sidste årti har
været præget af nye spillere, herunder særligt globale online-platforme.
Udkastet lægger med en række opfordringer til medlemsstaterne og Kommissionen
op til at sætte fokus på en række politikområder, som tilsammen udgør en ramme,
der kan bidrage til at sikre kulturel diversitet og mediemangfoldighed og bedst mu-
lig udnyttelse af sektorernes økonomiske og kulturelle potentiale i den digitale øko-
nomi. Udkastet adresserer følgende
politiske prioriteter på EU’s dagsorden: 1)
fremme af diversitet, synlighed og innovation, 2) etablering af lige konkurrencevil-
kår, 3) øget tillid til informationsformidling og kilder samt 4) styrkelse af færdighe-
der og kompetencer.
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til at sætte det vigtige emne om
europæisk indhold i en digital økonomi på dagsordenen. Regeringen støtter konklu-
sionsudkastets ambitioner. Desuden finder regeringen, at eventuelle initiativer ikke
bør skabe urimelige byrder for erhvervslivet eller opstille unødige barrierer for inno-
vation og vækst i den digitale økonomi.
Rådskonklusionerne forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 26.-27. november 2018.
2. Baggrund
Det østrigske formandskab har som overordnet emne for dets formandskab vedrø-
rende det audiovisuelle område valgt muligheder og hovedudfordringer for Europas
mediesektor samt andre kulturelle og kreative sektorer i den digitale økonomi.
Emnet skal ses i lyset af sektorernes betydning for Europas socioøkonomiske ud-
vikling via deres bidrag til innovation og kreativitet på andre områder gennem
crossover effekter. Samtidig udgør europæisk indhold fra disse sektorer en integre-
ret del af europæisk identitet, skaber sammenhængskraft og er forum for demokra-
tisk debat.
Digitaliseringen giver en række muligheder for øget udbud af og adgang til euro-
pæisk indhold. Samtidig medfører digitaliseringen udfordringer for Europas ind-
holdsproducerende og indholdsdistribuerende sektorer, bl.a. i form af stigende ind-
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 22
virkning på værdikæderne i sektorerne. Den kulturelle og kreative industri samt
medieindustrien konkurrerer i et stærkt konkurrencedygtigt globalt marked, der
det sidste årti har været præget af nye spillere, herunder særligt globale online-
platforme. De algoritmedrevne forretningsmodeller for disse platforme, der udby-
der kulturelt og kreativt indhold, herunder medieindhold, og som er baserede på
personaliseret distribution af indhold og brugerrettede reklamer, har rejst spørgs-
mål vedrørende gennemsigtighed, desinformation, mediepluralisme, beskatning,
vederlæggelse af indholdsproducenter, beskyttelse af privatlivets fred, fremme af
indhold og kulturel diversitet.
Det østrigske formandskabs udkast til rådskonklusioner har under formandskabet
været drøftet på møderne i rådsarbejdsgruppen for audiovisuelle spørgsmål.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner har til formål at sætte fokus på en række politikom-
råder, som tilsammen udgør en ramme, der kan bidrage til at sikre kulturel diver-
sitet og mediemangfoldighed og bedst mulig udnyttelse af mediesektorens og de
andre kulturelle og kreative sektorers økonomiske og kulturelle potentiale i den
digitale økonomi. Udkastet adresserer følgende politiske
prioriteter på EU’s dags-
orden:
Fremme af diversitet, synlighed og innovation
Etablering af lige konkurrencevilkår (”level playing field”)
Øget tillid til informationsformidling og kilder
Styrkelse af færdigheder og kompetencer.
Uden at foregribe
verserende forhandlinger om forslag til retsakter og EU’s næste
flerårige finansielle ramme, opfordrer udkastet til rådskonklusioner bl.a. til føl-
gende:
Ad fremme af diversitet, synlighed og innovation
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til inden for deres respektive kompe-
tenceområder til bl.a. at:
fremme udvikling af konkurrencedygtige europæiske platforme med adgang til
europæisk indhold samt fremme initiativer og værktøjer med henblik på øget
adgang til et så bredt udbud af europæisk indhold som muligt
om muligt facilitere samarbejde mellem public service-medier og private medi-
er
anerkende at online platforme på linje med andre aktører skal overholde rele-
vant lovgivning mv.
støtte de indholdsproducerende og indholdsdistribuerende sektorers adgang til
økonomiske midler samt anerkende betydningen af koproduktion
fremme innovative tilgange indenfor publikumsopbygning og øge kendskab til
vigtigheden af troværdig dataindsamling mv.
øge social diversitet i den indholdsproducerende sektor samt styrke kønsmæs-
sig ligestilling inden for sektoren.
Kommissionen opfordres til at:
fortsætte støtte og løbende evaluering af det uafhængige ”Media Pluralism
Monitoring tool” til vurdering af risici for mediepluralisme i EU i den digitale
verden
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 23
reflektere over den stigende betydning af online forretningsmodeller inden for
produktion og distribution af indhold og deres indvirkning på mediepluralisme.
Ad
etablering af lige konkurrencevilkår (”level playing field”)
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til inden for deres respektive kompe-
tenceområder til bl.a. at:
anerkende relevansen af verserende drøftelser i Rådet med relation til beskat-
ning af den digitale økonomi
sikre at online platforme er gennemsigtige i deres forretningsbetingelser, prak-
sis for reklamering mv. under forbehold for forretningshemmeligheder
respektere princippet om rimelig vederlæggelse af rettighedshavere på tværs af
de digitale værdikæder
fortsætte med at arbejde imod skabelse af vilkår inden for hvilke skabere af
europæisk indhold kan kapitalisere på muligheder som følge af den digitale
økonomi.
Kommissionen opfordres til at:
fortsætte dets bestræbelser på at sikre lige konkurrencevilkår i de europæiske
indholdssektorer, hvor online platforme er aktive
overveje hvordan konkurrenceforvridning kan undgås i lyset af udviklingen i
økosystemet for digitale medier og kulturelt og kreativt indhold
fortsætte reflektioner med medlemsstater for at sikre retssikkerhed vedrørende
online platformes aktiviteter i økosystemet for digitale medier og kulturelt og
kreativt indhold bl.a. i lyset af e-handelsdirektivet.
Ad øget tillid til informationsformidling og kilder
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til inden for deres respektive kompe-
tenceområder til bl.a. at:
styrke det europæiske medieøkosystem med henblik på at sikre bæredygtig
produktion og synlighed af professionel journalistik
sikre effektiv beskyttelse af journalister og andre medieaktører samt disses
kilder
fremme professionel journalistik via udvikling af færdigheder mv. og nye tek-
nologier samt fremme uafhængig journalistik og beskytte journalister mod
utilbørlig påvirkning
fremme lovlig distribution af indhold og udvikle effektive metoder mod ulovlig
distribution og uautoriseret brug af kreativt indhold.
Kommissionen opfordres til at:
fortsætte med at støtte projekter til overvågning af mediefrihed og medieplura-
lisme og assistance til journalister, som er under trussel
underrette medlemslandene om effekterne af implementering af EU-kodeks for
praksis vedrørende desinformation
øge gennemsigtigheden og forudsigeligheden af statsstøtte i kontekst af økosy-
stemet for digitale medier og kulturelt og kreativt indhold.
Ad styrkelse af færdigheder og kompetencer
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til inden for deres respektive kompe-
tenceområder til bl.a. at:
fremme og støtte mediekendskab og digitalt kendskab hos borgere og medieak-
tører
tilpasse uddannelsesprogrammer mv. i overensstemmelse med brug af både
traditionelle og nye medier og teknologier
etablere en struktureret dialog mellem studerende, akademikere og industrien.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0024.png
Side 24
Kommissionen opfordres til at:
styrke mediekendskab via støtte til uddannelsesinitiativer rettet mod både
studerende, professionelle undervisere og andre professionelle aktører samt
borgerrettede kampagner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konse-
kvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 5. november 2018. Høringen gav ikke an-
ledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt landene til udkastet til rådskonklusioner. Om-
drejningspunktet for drøftelserne i rådsarbejdsgruppen for audiovisuelle spørgsmål
har overordnet været, om konklusionerne skal være fokuserede eller omhandle alle
forhold, der kan være relevante for kulturelt og kreativt indhold og medieindhold
samt distributionen heraf i den digitale økonomi, herunder også skattemæssige,
ophavsretlige og konkurrencereguleringsmæssige forhold. I den forbindelse har
man fra dansk side talt for et fokuseret indhold.
Samlet set synes der med det foreliggende udkast overordnet at være taget højde
for Danmarks forslag og synspunkter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til at sætte det vigtige emne
om europæisk indhold i en digital økonomi på dagsordenen. Regeringen støtter
konklusionsudkastets ambitioner om at sætte fokus på en række politikområder,
som tilsammen udgør en ramme, der kan bidrage til at sikre kulturel diversitet og
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 25
mediemangfoldighed og bedst mulig udnyttelse af mediesektorens og de andre kul-
turelle og kreative sektorers økonomiske og kulturelle potentiale i den digitale
økonomi. Bl.a. regulering på ophavsretsområdet kan nævnes som et væsentligt
element heri ved bl.a. at have som ambition at skabe en velfungerende digital
markedsplads for ophavsret, hvor der genereres indtægter, som føres tilbage til
skaberne af kulturelt indhold. Eventuelle initiativer bør ikke skabe urimelige byr-
der for erhvervslivet eller opstille unødige barrierer for innovation og vækst i den
digitale økonomi. Regeringen finder, at konklusionerne indeholder et passende
niveau af opfordringer og vejledning til medlemsstaterne og Kommissionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 11. Bekæmpelse af spredning af desinformation på internettet: status
og fremtidsperspektiver
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Det østrigske formandskab har foreslået en politisk drøftelse af bekæmpelse af des-
information på internettet i tilknytning til den forventede vedtagelse af rådskonklu-
sioner om styrkelse af europæisk indhold i den digitale økonomi på rådsmødet (ud-
dannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018.
Til brug for drøftelsen har formandskabet fremlagt et diskussionsoplæg, hvor mini-
stre opfordres til at udveksle synspunkter om medieaktørers rolle og ansvar i forhold
til at bekæmpe desinformation på internettet.
Regeringen ser positivt på muligheden for at udveksle synspunkter om emnet, her-
under i forhold til mediepluralisme og fremme af uddannelse, mediekendskab og
kvalitetsjournalistik. Regeringen vil under drøftelsen tage udgangspunkt i, at der
generelt i forhold til bekæmpelse af desinformation og påvirkningskampagner er
behov for, at der på såvel nationalt som europæisk plan arbejdes på fælles initiati-
ver og tiltag af forskelligartet karakter, og at der i arbejdet tages højde for at sikre
beskyttelsen af menneskerettigheder, herunder særligt retten til ytringsfrihed og
pressefrihed.
Alle lande forventes på rådsmødet at bidrage til den politiske drøftelse.
2. Baggrund
Det østrigske formandskab har foreslået en politisk drøftelse af bekæmpelse af
desinformation på internettet i tilknytning til den forventede vedtagelse af råds-
konklusioner om styrkelse af europæisk indhold i den digitale økonomi på rådsmø-
det (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 26
Kommissionen har den 26. april 2018 udsendt en meddelelse om bekæmpelse af
desinformation på internettet, som sigter på at fremme en europæisk tilgang for at
tackle online desinformation. Meddelelsen fastlægger Kommissionens syn på ud-
fordringerne med desinformation på internettet, de overordnede principper og mål-
sætninger, der bør ligge til grund for bekæmpelse heraf samt en række specifikke
foranstaltninger, som Kommissionen har til hensigt at træffe. En af målsætnin-
gerne er at udvikle et ambitiøst adfærdskodeks for desinformation, som især skal
forpligte online platforme og reklameindustrien til at sikre åbenhed og begrænse
målretningsmuligheder for politisk reklame. Kodekset blev offentliggjort den 26.
september 2018. Efterfølgende har Google, Facebook, Twitter og Mozilla og en
række brancheforeninger for online-platforme, reklameindustrien og annoncører
den 16. oktober 2018 tiltrådt kodekset. Kommissionen vil ved udgangen af 2018
evaluere implementeringen af kodekset.
Senest har det Europæiske Råd i dets konklusioner af 18. oktober 2018 bl.a. efter-
spurgt foranstaltninger til beskyttelse af EU’s demokratiske systemer og til at be-
kæmpe desinformation, herunder i forbindelse med de kommende europæiske valg,
med respekt for fundamentale rettigheder.
3. Formål og indhold
Punktet har til formål at skabe mulighed for, at ministrene deler synspunkter om
medieaktørers rolle og ansvar i forhold til at bekæmpe desinformation. Formand-
skabet lægger i den forbindelse op til, at ministrene kan forholde sig til følgende to
spørgsmål:
1. Hvilke tiltag på EU-plan er i forhold til desinformation mest effektive set i
lyset af vigtigheden af mediepluralisme, kvalitetsjournalistik, mediekendskab
og spørgsmål om gennemsigtighed og ansvarlighed?
2. Er der i forhold til problemstillingen påbegyndt eller planlagt initiativer på
nationalt plan?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med den politiske drøftelse på
rådsmødet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomi-
ske konsekvenser.
8. Høring
Punktet vedrørende den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 27
specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist 5. november 2018. Hørin-
gen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på muligheden for at drøfte spørgsmålet om bekæmpelse af
desinformation på internettet, herunder i forhold til mediepluralisme og fremme af
uddannelse, mediekendskab og kvalitetsjournalistik.
Det er regeringens opfattelse, at der er behov for, at der på såvel nationalt som
europæisk plan arbejdes på fælles initiativer og tiltag. Derfor er regeringen over-
ordnet enig i den fælleseuropæiske tilgang til problemet, der skitseres i Kommissi-
onens meddelelse om ”Bekæmpelse af desinformation på internettet: en europæisk
tilgang”, herunder særligt det forhold,
at der er tale om en yderst kompleks pro-
blemstilling, og at der ikke findes én enkelt løsning, som kan tage hånd om alle
udfordringerne ved desinformation og desinformationskampagner. Der er derfor
behov for en række forskelligartede indsatser på de områder, der er beskrevet i
Kommissionens meddelelse. Eventuelle initiativer bør ikke skabe urimelige byrder
for erhvervslivet eller opstille unødige barrierer for innovation og vækst i den digi-
tale økonomi.
Det er desuden regeringens opfattelse, at medlemsstaterne af hensyn til ytrings-
friheden og mediefriheden skal afstå fra indblanding og censur og sikre et miljø,
der er gunstigt for en inkluderende og pluralistisk offentlig debat. Samtidig skal
det understreges, at lovligt indhold er beskyttet af ytringsfriheden, selv om det kan
være skadeligt, og at det derfor skal behandles på en anderledes måde end ulovligt
indhold. I forhold til ulovligt indhold på internettet henvises der til Kommissionens
henstilling af 1. marts 2018 om foranstaltninger til effektiv bekæmpelse af ulovligt
indhold på nettet. Det bemærkes i den forbindelse, at regeringen i december 2017
nedsatte Ytringsfrihedskommissionen, som har som sin overordnede opgave at
kortlægge og vurdere ytringsfrihedens aktuelle rammer og generelle vilkår i Dan-
mark. Kommissionens arbejde skal danne grundlaget for en politisk debat om yt-
ringsfrihedens udfoldelse i Danmark, og det er derfor ikke kommissionens opdrag
at fremsætte konkrete forslag til ny lovgivning. Kommissionen kan dog komme
med mere generelle anbefalinger, som kan danne grundlag for debat. Blandt de
emner, som kommissionen naturligt vil beskæftige sig med, er de sociale medier og
indholdet af den offentlige debat og meningsudveksling, der foregår på disse.
Kommissionen skal efter planen afslutte sit arbejde i første halvdel af 2019. Der
forventes ikke at ske delvise afrapporteringer.
Der har i de seneste år været en række forsøg på at påvirke valg og folkeafstem-
ninger bl.a. i Europa og USA gennem systematisk tilrettelagte desinformations-
kampagner (påvirkningskampagner). Sådanne kampagner har til formål at så mis-
tillid og skabe spændinger i samfundet, hvilket kan påvirke den politiske beslut-
ningsproces, fordi kampagnerne forvrænger den offentlige meningsdannelse. Rege-
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0028.png
Side 28
ringen tager denne trussel mod de danske interesser og demokratiske værdier al-
vorligt og har præsenteret en række initiativer til et styrket værn mod udenlandsk
påvirkning af danske valg og demokratiet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet om en drøftelse af bekæmpelse af desinformation på internettet har ikke
tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens meddelelse
om ”Bekæmpelse af desinformation på internettet: en
europæisk tilgang” har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg ved
grund- og nærhedsnotat af 18. juni 2018 om meddelelsen (KOM(2018)0236).
Ad 12. Konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanterne, forsam-
let i Rådet, om sportens økonomiske dimension og dens socioøkonomiske
fordele
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det østrigske formandskab har fremlagt udkast til konklusioner fra Rådet og fra
regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet, der omhandler sportens økonomiske
dimension og dens socioøkonomiske fordele.
Udkastet tager afsæt i, at sport spiller en vigtig rolle for Europas økonomi i forhold
til vækst, innovation og beskæftigelse. Sportens rolle udspiller sig på tværs af for-
skellige sektorer og har således økonomiske implikationer for sundhedssektoren,
regional udvikling, turisme, integration, uddannelse og social sammenhængskraft.
Målet med rådskonklusionerne er at kvantificere sportens økonomiske dimension,
med særligt fokus på sportens socioøkonomiske effekter.
Konklusionsudkastet inviterer medlemsstaterne til på forskellig vis at bidrage til at
fremme kvantificering af sportens økonomiske dimension ved bl.a. at overveje at
udvikle sammenlignelige datasystemer og understøtte samarbejde mellem medlems-
staterne og Kommissionen mhp. udvikling af sammenlignelige definitioner, metoder
og standarder vedr. den socioøkonomiske dimension af sportssektoren.
Konklusionerne forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 26. november 2018.
2. Baggrund
Det østrigske formandskab har valgt ’den økonomiske dimension af idrætten og
dens
socioøkonomiske fordele’ som overordnet emne for dets formandskab på
sportsområdet. Emnet indgår i den nuværende EU-arbejdsplan på sportsområdet
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 29
for perioden 1. juli 2017
30. juni 2020. Udkastet til konklusioner om den økono-
miske dimension af idrætten og dens socioøkonomiske fordele har været drøftet på
sportsarbejdsgruppens møder under østrigsk formandskab.
3. Formål og indhold
Afsættet for konklusionerne er, at sport spiller en vigtig rolle for Europas økonomi
i forhold til vækst, innovation og beskæftigelse. Sportens rolle udspiller sig på
tværs af forskellige sektorer og har således økonomiske implikationer for sund-
hedssektoren, regional udvikling, turisme, integration, uddannelse og social sam-
menhængskraft. Ifølge de seneste undersøgelser af sportens økonomiske dimensi-
on, står sport for 2,12 pct. af EU's samlede BNP og sportssektoren beskæftiger ca.
5,67 mio. mennesker. Sport betragtes endvidere som et værdifuldt middel til reali-
sering af EU's 2020 strategi vedr. styrkelse af sammenhængskraften.
Formålet med rådskonklusionerne er at sætte fokus på behovet for at kvantificere
sportens bidrag til økonomien, med særligt fokus på sportens socioøkonomiske ef-
fekter, herunder de sundhedsøkonomiske effekter ved fysisk aktivitet, sportsrela-
terede projekters betydning for regional udvikling, innovationens bidrag til økono-
misk vækst, merværdien i forbindelse med frivilligt arbejde mv.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. medlemsstaterne til:
a. at overveje at udvikle sammenlignelige datasystemer mhp. at kvantificere
sportens økonomiske dimension.
b. at understøtte og udbrede ideen om at udvide definitionen af sportens økono-
miske dimension til også at omfatte socioøkonomiske aspekter, herunder frivil-
lighed, sundhedsøkonomiske aspekter og innovation på et europæisk og natio-
nalt niveau.
c. at overveje samarbejde mellem medlemsstaterne og Kommissionen mhp. ud-
vikling af sammenlignelige definitioner, metoder og standarder vedr. den socio-
økonomiske dimension af sportssektoren.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. Kommissionen til:
a. at fremme og understøtte tiltag der har til formål at forbedre og lette medlems-
staternes kvantificering af den økonomiske dimension af idrætten.
b. at initiere en evaluering af eksisterende datasystemer, der anvendes til kvanti-
ficering af sportens økonomiske dimension.
c. at udvide eksisterende datasystemer med yderligere metoder til kvantificering
af sportens økonomiske dimension.
d. at styrke samarbejdet med Kommissionen og andre EU institutioner vedr.
sportens rolle i moderne økonomier, med særligt fokus på sportens betydning
for den regionale udvikling.
Konklusionsudkastet opfordrer idrætsbevægelsen til:
a. at støtte dataindsamling vedr. økonomiske effekter ved frivilligt arbejde
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0030.png
Side 30
b. at overveje at fremme sammenlignelige analyser om økonomiske effekter ved
frivilligt arbejde og fysisk aktivitet og inaktivitet.
c. At opfordre til erfaringsudveksling vedr. udvikling af metoder til måling socio-
økonomiske effekter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for
EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Udkastet er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgs-
mål med frist den 5. november 2018. Høringen gav ikke anledning til bemærknin-
ger. Udkastet har desuden været sendt i høring hos idrætsorganisationerne DIF,
DGI og Firmaidrætten samt Idrættens Analyseinstitut (Idan), Team Danmark og
Antidoping Danmark.
Antidoping Danmark havde ingen kommentarer.
Team Danmark, Firmaidrætten og DIF har eksplicit tilkendegivet støtte til Dan-
marks forbehold over for at adressere emnet på EU-niveau, jf. punkt 9.
DIF har endvidere fremhævet en række generelle forbehold over for rådskonklusi-
onsudkastet. DIF peger således på, at værdien af det frivillige arbejde er meget
vanskeligt at kvantificere i en foreningsbaseret model. DIF har endvidere udtrykt
bekymring for, at forslaget vil pålægge foreningslivet en forholdsmæssig stor byrde
ved indsamling, behandling, udveksling samt kvantificering af data.
Idan har foreslået, at det tydeliggøres, at eventuelle økonomiske analyser, som
idrætsbevægelsen skal fremme, udføres af uafhængige institutioner.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 31
DGI har foreslået en enkel præcisering, således at det fremgår at det frivillige ar-
bejde har en signifikant uddannelsesmæssig nytteværdi.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt landene til udkastet til konklusioner.
Danmark har været skeptisk over for behovet for at adressere emnet, men kan i
sidste ende acceptere det foreliggende udkast, idet det på dansk foranledning er
blevet udvandet til at være mindre forpligtende.
Samlet er der overordnet set taget højde for Danmarks forslag og synspunkter.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens tilgang til idrætssamarbejdet i EU er, at man fra dansk side især har
fokus på emner af grænseoverskridende karakter, hvor EU-samarbejdet giver en
klar merværdi.
Et generelt opmærksomhedspunkt for Danmark er, at skiftende formandskaber
tager emner op inden for idrætsområdet, der i bedste fald er perifere at adressere
for EU-niveauet.
Dataindsamling og harmonisering anses for relevant i en national kontekst.
Regeringen finder, at udvikling af harmoniserede metoder til kvantificering af
sportens økonomiske dimension ikke er det mest centrale for EU’s idrætssamar-
bejde. Regeringen finder endvidere ikke, at det er hensigtsmæssigt at forpligte
medlemsstaterne til at udvikle sammenlignelige og harmoniserede metoder til
kvantificering af sportens økonomiske dimension på EU–niveau.
Regeringen finder dog samlet set, at det foreliggende konklusionsudkast indehol-
der et passende niveau af opfordringer og vejledning til medlemsstaterne, Kommis-
sionen og idrætsbevægelsen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 13. Store sportsbegivenheder som innovationsdrivere
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har foreslået en politisk drøftelse på rådsmødet af store sportsbegi-
venheder som innovationsdrivere.
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
Side 32
Til drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg med følgende spørgs-
mål:
1.
Er der behov for mere empirisk dokumentation for de spillover effekter som
store sportsbegivenheder har på innovation?
2. Hvilke midler kunne tages i brug mhp. at skabe opmærksomhed om store
sportsbegivenheders innovationsværdi?
Regeringen ventes at deltage i drøftelsen med afsæt i egne erfaringer.
2. Baggrund
Det østrigske formandskab sætter i sit skriftlige oplæg fokus på, at sport er en vig-
tig drivkraft for innovation samt at sportssektoren er tæt forbundet med teknolo-
gisk udvikling og kreativitet. Formandskabet peger på, at store sportsbegivenheder
ikke alene har betydning for den lokale, regionale og nationale økonomi, men de
har også innovationsfremmende potentiale.
Den politiske drøftelse af temaet skal ses i sammenhæng med det østrigske for-
mandskabs prioriteringer, hvor
sportens økonomiske dimension
indgår.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at undersøge innovationspotentialet i forbindelse med
store idrætsbegivenheder. Formandskabets undersøgelser af patentdata i perioden
1998-2018 peger på, at store sportsbegivenheder rummer innovationspotentiale i
værtslandet og har betydning for patentaktiviteten, dvs. antallet af ansøgninger til
patenter. Der peges i den forbindelse på, at andre sektorer drager nytte af sportsre-
lateret patentaktivitet. Det gælder eksempelvis kommunikationsteknologier, medi-
cin- og gymnastikudstyr, tøj- og møbelindustrier mv.
Til drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg med følgende
spørgsmål:
1.
Er der behov for mere empirisk dokumentation for de spillover effekter som
større sportsbegivenheder har på innovation?
2. Hvilke midler kunne tages i brug mhp. at skabe opmærksomhed om sore
sportsbegivenheders innovationsværdi?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med den politiske drøftelse på
rådsmødet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Rådsmøde nr. 3653 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-27. november 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse mv. 26-27/11-18 - kultur- og sportsdelen
1969297_0033.png
Side 33
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekven-
ser og vurderes ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Formandskabets skriftlige oplæg til den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i
EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 5. november 2018.
Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets ønske om en politisk drøftelse af store sportsbegivenheder som
innovationsdrivere skal drøftes på møde i Rådets sportsarbejdsgruppe den 26. ok-
tober 2018, hvor formandskabet ventes at få opbakning til at afholde drøftelsen.
Alle lande forventes at bidrage til den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannel-
se, ungdom, kultur og sport) den 26. november 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at drøftelsen af store sportsbegivenheders innovationspotentiale
ikke har
umiddelbar relevans for EU’s idrætssamarbejde, men noterer sig samtidig
formandskabets ønske om at drøfte emnet.
Danmark vil på den baggrund i rådsarbejdsgruppen om sport foreslå, at den politi-
ske drøftelse om store sportsbegivenheder i tillæg vinkles i en mere kultu-
rel/sportsspecifik retning med fokus på store sportsbegivenheders betydning for
fællesskab af tilskuergrupper, sportsrelaterede events eller tiltag, som er affødt af
store sportsbegivenheder mv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.