Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3661 - RIA Bilag 5
Offentligt
1977334_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. november 2018
Forebyggelseskontoret
Lisbeth Funck Hansen
2018-519-0020
932022
Notat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsfø-
ring og brug af udgangsstoffer til eksplosivstoffer, ændring af bilag
XVII til forordning (EF) nr. 1907/2006 og ophævelse af forordning (EU)
nr. 98/2013 om markedsføring og brug af udgangsstoffer til eksplosiv-
stoffer
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 209 endelig
1.
Resumé
Forordningen skal erstatte den gældende forordning om markedsføring og
brug af udgangsstoffer til eksplosivstoffer
1
, som trådte i kraft den 1. marts
2013. Den gældende forordning begrænser offentlighedens adgang til visse
kemiske stoffer og blandinger af disse stoffer i nærmere angivne koncentra-
tioner med henblik på at nedbringe risikoen for, at disse stoffer mv. misbru-
ges til at fremstille hjemmelavede sprængstoffer. Der lægges med forslaget
op til at styrke og præcisere de gældende regler med henblik på at nedbringe
risikoen for misbrug af sådanne stoffer yderligere. Det er regeringens vur-
dering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forsla-
get forventes at have begrænsede lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen
er endnu ikke på dagsordenen for et rådsmøde, men forventes vedtaget ved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 98/2013 af 15. januar 2013 om markeds-
føring og brug af udgangsstoffer til eksplosivstoffer, EU-Tidende 2013, nr. L 39.
1
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0002.png
en førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet. Med henblik på, at for-
mandsskabet kan indlede trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet,
forventes sagen behandlet på et snarligt møde i Coreper.
2.
Baggrund
Forordningen skal erstatte den gældende forordning nr. 98/2013 (EU) om
markedsføring og brug af udgangsstoffer til eksplosivstoffer
2
, som trådte i
kraft den 1. marts 2013. Den gældende forordning begrænser den alminde-
lige befolknings adgang til visse kemiske stoffer og blandinger af disse stof-
fer i nærmere angivne koncentrationer med henblik på at nedbringe risikoen
for, at disse stoffer mv. misbruges til at fremstille hjemmelavede spræng-
stoffer.
Efter terrorangrebene i Paris den 13. november 2015 og i Bruxelles den 22.
marts 2016 understregede Kommissionen i sin handlingsplan for bekæm-
pelse af ulovlig handel med og brug af skydevåben og eksplosivstoffer samt
i sin meddelelse om gennemførelse af EU's dagsorden om sikkerhed til be-
kæmpelse af terrorisme, at udgangsstoffer til eksplosivstoffer stadig er alt
for let tilgængelige, og at de bestående kontrolforanstaltninger bør styrkes
og harmoniseres yderligere.
Nærværende forslag, der blev fremsat den 17. april 2018, har på denne bag-
grund til formål at styrke og præcisere de gældende regler med henblik på
at nedbringe risikoen for, at udgangsstoffer til eksplosivstoffer anvendes til
hjemmelavede sprængstoffer.
Sagen er endnu ikke på dagsordenen for et rådsmøde. Sagen forventes dog
behandlet på et snarligt møde i Coreper med henblik på, at formandsskabet
kan indlede trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
3.
Forslagets indhold
Gennemgangen af forslaget er baseret på det udkast til en kompromistekst,
som formandskabet har fremlagt den 9. november 2018. Den endelige kom-
promistekst vil kunne indeholde ændringer i forhold hertil.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 98/2013 af 15. januar 2013 om markeds-
føring og brug af udgangsstoffer til eksplosivstoffer, EU-Tidende 2013, nr. L 39.
2
2
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0003.png
3.1. Forslaget generelt
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Funktionsmåde (TEUF), der vedrører det indre markeds oprettelse
og funktion. Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294.
Forslaget indeholder i tråd med den valgte indre markeds-hjemmel en gene-
rel frihandelsklausul, som
med forbehold for regler fastsat i forordningen
eller i andre EU-retsakter
forpligter medlemsstaterne til ikke at fastsætte
sikkerhedsbegrundede handelshindringer for de udgangsstoffer til eksplo-
sivstoffer, som forordningen omfatter.
3
Klausulen er i det væsentlige en vi-
dereførelse af den tilsvarende bestemmelse i den gældende forordning.
Ligesom den gældende forordning indeholder forslaget harmoniserede reg-
ler til begrænsning af den brede offentligheds adgang til stoffer eller blan-
dinger, der kan misbruges til ulovlig fremstilling af eksplosivstoffer. Forsla-
get skal endvidere sikre, at der fortsat sker indberetning af mistænkelige
transaktioner vedrørende udgangsstoffer til eksplosivstoffer i hele leveran-
dørkæden.
4
Forslaget finder anvendelse på de stoffer, der er opført i bilag I og II til for-
slaget og på blandinger og stoffer, hvori de pågældende stoffer er indeholdt
5
.
Forslaget finder som den gældende forordning ikke anvendelse på artikler
defineret i artikel 3, nr. 3, i den såkaldte REACH-forordning
6
, pyrotekniske
artikler og lægemidler
7
.
3.2. Centrale elementer
3.2.1. Udgangsstoffer til eksplosivstoffer underlagt begrænsninger (forsla-
gets bilag I)
3
4
Forslagets artikel 4.
Forslagets artikel 1.
5
Forslagets artikel 2, stk. 1.
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH),
EU-Tidende 2006, nr. L 396.
7
Forslagets artikel 2, stk. 2.
3
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0004.png
Forslagets bilag I (stoffer underlagt begrænsninger) opregner en række stof-
fer
8
, som i sig selv eller i blandinger eller stoffer, hvori de er indeholdt, ikke
må gøres tilgængelige for eller indføres, besiddes eller bruges af almindelige
borgere, medmindre koncentrationen er lig med eller lavere end de grænse-
værdier, der er fastsat for hvert enkelt stof i bilagets kolonne 2.
Bilagets kolonne 3 afspejler, at forslaget viderefører medlemsstaternes mu-
lighed for at opretholde eller indføre en ordning, hvorefter almindelige bor-
gere kan ansøge de nationale myndigheder om licens til at erhverve, indføre,
besidde og bruge visse af stofferne
9
omfattet af bilag I i højere koncentrati-
oner end angivet i bilagets kolonne 2
10
.
Der lægges med forslaget op til at skærpe de gældende begrænsninger for
almindelige borgeres erhvervelse mv. af udgangsstoffer til eksplosivstoffer
på en række punkter:
-
Bilag I udvides med to stoffer
11
, der i dag er omfattet af bilag II (indbe-
retningspligtige stoffer), med den konsekvens, at de pågældende stoffer
fremover underlægges handels- og anvendelsesmæssige begrænsninger
i henhold til forordningen
12
.
Der lægges med forslaget op til, at det for visse stoffer
13
ikke længere
skal være muligt at ansøge om licens, dvs. at de pågældende stoffer helt
skal udgå af licensordningen.
Der indføres med forslaget absolutte grænseværdier for udstedelse af
licens til erhvervelse mv. af stoffer omfattet af licensordningen
14
(bila-
gets kolonne 3).
Den øvre grænseværdi for erhvervelse mv. af stoffet nitromethan uden
licens sænkes fra 30 % til 16 %.
Muligheden i den gældende forordning for, at medlemsstaterne kan ind-
føre en registreringsordning, hvorefter almindelige borgere kan er-
hverve udgangsstoffer alene ved at lade sig registrere hos den kompe-
tente nationale myndighed, afskaffes.
-
-
-
-
3.2.2. Indberetningspligtige eksplosivstoffer (forslagets bilag II)
8
Bilag I omfatter udgangsstofferne salpetersyre, hydrogenperoxid, svovlsyre, nitromethan,
ammoniumnitrat, kaliumklorat, kaliumperklorat, natriumklorat og natriumperklorat.
9
Salpetersyre, hydrogenperoxid, svovlsyre og nitromethan.
10
Forslagets artikel 5, stk. 3.
11
Henholdsvis ammoniumnitrat og svovlsyre.
12
Det bemærkes, at stoffet ammoniumnitrat i dag er undergivet begrænsninger i REACH-
forordningen. Der henvises til pkt. 3.2.10 og pkt. 10 nedenfor.
13
Ammoniumnitrat, kaliumklorat, kaliumperklorat, natriumklorat og natriumperklorat.
14
Note 9.
4
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0005.png
Forslagets bilag II opregner en række stoffer
15
, som i sig selv eller i blan-
dinger er underlagt indberetningspligt ved mistænkelige transaktioner. Ind-
beretningspligten er nærmere beskrevet nedenfor under pkt. 3.2.6.
3.2.3. Justeringer af forordningens målgruppe og øvrige relevante aktører
Den primære målgruppe for forslaget er
som efter den gældende forord-
ning
almindelige borgere. Forslagets artikel 5, stk. 1, fastslår således ho-
vedreglen om, at udgangsstoffer til eksplosivstoffer ikke må gøres tilgæn-
gelige for eller indføres, besiddes eller bruges af almindelige borgere i kon-
centrationer over de grænseværdier, der er fastsat i kolonne 2 i bilag I til
forordningen.
Begrebet ”almindelig borger”
udvides dog med forslaget til ikke blot at om-
fatte fysiske personer, men også juridiske personer. Det afgørende for, om
der er tale om en ”almindelig borger”, er, om den pågældende fysiske eller
juridiske person handler uden for sit sædvanlige erhverv
16
.
I forslaget anvendes endvidere begrebet ”økonomiske aktører”
17
og, som
noget nyt i forhold til den
gældende forordning, begrebet ”professionelle
brugere”
18
.
Det anføres i forslaget, at forskellen mellem en økonomisk aktør og en pro-
fessionel bruger er, at den økonomiske aktør gør et stof omfattet af bilag I
tilgængeligt for en anden person, hvorimod en professionel bruger kun er-
hverver eller indfører et udgangsstof til eksplosivstoffer til eget brug
19
.
Om sondringen mellem en professionel bruger, som udgangsstoffer til ek-
splosivstoffer kan gøres til tilgængelige for, og en almindelig borger, som
de pågældende stoffer ikke kan gøres tilgængelige for, fremgår det af for-
slaget, at denne beror på, om personen vurderes at have en legitim interesse
i at anvende de pågældende stoffer som led i sit erhverv
20
.
3.2.4. Underretning af leverandørkæden
Bilag II omfatter efter forslaget
ligesom den gældende forordning
udgangsstofferne
hexamin, acetone, kaliumnitrat, natriumnitrat, calciumnitrat, calciumammoniumnitrat,
magnesium pulver, magnesiumnitrathexahydrat, og aluminium pulver.
16
Forslagets artikel 3, nr. 7.
17
Forslagets artikel 3, nr. 9.
18
Forslagets artikel 3, nr. 8.
19
Betragtning nr. 9.
20
Betragtning nr. 10.
15
5
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0006.png
Med henblik på at forbedre den praktiske anvendelse af reglerne på området
for udgangsstoffer til eksplosivstoffer indeholder forslaget regler for god
praksis vedrørende videregivelse af oplysninger, således at hver aktør i le-
verandørkæden er opmærksom på, at det produkt, som vedkommende hånd-
terer, er omfattet af begrænsningerne i forordningen
21
.
Med forslaget lægges der således op til at erstatte den eksisterende bestem-
melse om mærkning med en mere generel bestemmelse om, at hver økono-
misk aktør skal underrette den modtagende økonomiske aktør om, at pro-
duktet er underlagt begrænsninger i henhold til forordningen (bilag I) eller
en indberetningsforpligtelse (bilag II).
3.2.5. Kontrol ved salg
Forslaget viderefører den økonomiske aktørs forpligtelse efter den gældende
forordning til at kontrollere en almindelig borgers licens med henblik på at
forhindre, at der udføres transaktioner, der ville være i strid med forordnin-
gen. Som noget nyt indfører forslaget en forpligtelse for den økonomiske
aktør til samtidig at sikre sig bevis for den pågældende borgers identitet.
22
Forslaget indeholder endvidere nærmere regler om god praksis for økono-
miske aktører, som for hver transaktion med professionelle brugere skal
kontrollere, at aftagerens behov for et udgangsstof til eksplosivstoffer er re-
elt og knyttet til den pågældendes erhverv.
3.2.6. Indberetning af mistænkelige transaktioner mv.
Forslaget præciserer og udbygger kravet i de gældende regler om de økono-
miske aktørers pligt til at indberette mistænkelige transaktioner, bortkomst
og tyveri
23
.
Der er efter forslaget bl.a. tale om en mistænkelig transaktion, hvis den po-
tentielle kunde ønsker at købe regulerede udgangsstoffer til eksplosivstoffer
i mængder, kombinationer eller koncentrationer, der er usædvanlige for le-
gitim brug
24
.
21
22
Forslagets artikel 7.
Forslagets artikel 8, stk. 1.
23
Forslagets artikel 9.
24
Forslagets artikel 9, stk. 1
6
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0007.png
Der lægges med formandskabets kompromistekst desuden op til, at økono-
miske aktører og onlinemarkedspladser
uanset e-handelsdirektivets artikel
15 om ikke-overvågning
skal indføre passende, rimelige og proportionale
procedurer til afsløring af mistænkelige transaktioner målrettet det bestemte
miljø, hvori de regulerede udgangsstoffer til eksplosivstoffer udbydes. On-
linemarkedspladser vil dog ifølge kompromisteksten være ansvarsfri med
hensyn til transaktioner, der trods onlinemarkedspladsens behørige omhu
ikke er blevet afsløret.
Hvis en økonomisk aktør har en rimelig begrundet mistanke om, at et stof
eller en blanding er beregnet til ulovlig fremstilling af eksplosivstoffer, skal
dette indberettes til de eksisterende nationale kontaktpunkter, som i henhold
til forslaget skal være tilgængelige døgnet rundt alle årets dage
25
. Det anfø-
res endvidere i forslaget, at eftersom tid er en afgørende faktor for at forhin-
dre eventuelle terrorangreb, skal indberetningen foretages inden 24 timer
26
.
I forslaget udvides den forpligtelse til at indberette væsentlige bortkomster
og tyverier af udgangsstoffer til eksplosivstoffer, der efter den gældende
forordning påhviler økonomiske aktører, til også at omfatte professionelle
brugere samt almindelige borgere, som har erhvervet udgangsstoffer til ek-
splosivstoffer på grundlag af en licens.
3.2.7. Medlemsstaternes pligt til at uddanne og oplyse
Forslaget indfører som noget nyt en forpligtelse for medlemsstaterne til at
organisere uddannelse og regelmæssige oplysningskampagner rettet mod de
retshåndhævende myndigheder,
first response-enheder
og toldmyndigheder
med henblik på at sætte disse i stand til at genkende regulerede udgangsstof-
fer og blandinger til eksplosivstoffer og til at reagere rettidigt og på en pas-
sende måde på mistænkelige aktiviteter
27
.
3.2.8. Medlemsstaternes pligt til at fastsætte regler om straf
Forslaget viderefører bestemmelsen i den gældende forordning om, at med-
lemsstaterne skal sikre, at overtrædelse af forordningen modsvares af effek-
tive, forholdsmæssige og afskrækkende sanktioner efter national ret
28
.
25
26
Forslagets artikel 9, stk. 4.
Forslagets artikel 9, stk. 3.
27
Forslagets artikel 10.
28
Forslagets artikel 13.
7
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0008.png
3.2.9. Medlemsstaternes mulighed for at indføre eller opretholde strengere
regler
Forslaget viderefører beskyttelsesklausulen fra den gældende forordning
(EU) nr. 98/2013, hvorefter medlemsstaterne har mulighed for at indføre
yderligere begrænsninger for udgangsstoffer til eksplosivstoffer, forudsat at
medlemsstaten i det konkrete tilfælde vurderer, at dette er rimeligt begrun-
det i frygten for, at et givent udgangsstof er i fare for at blive anvendt til
ulovlig fremstilling af sprængstoffer
29
.
Medlemsstaterne skal forelægge deres begrundelse for sådanne yderligere
begrænsninger, som Kommissionen straks behandler. Kommissionen har
efter den gældende forordning ret til at ændre eller foreslå en ændring af
bilagene som følge af undersøgelsen. Som noget nyt kan Kommissionen
ifølge forslaget
efter høring af den pågældende medlemsstat
desuden
træffe beslutning om, at den foranstaltning, som medlemsstaten har truffet,
ikke er begrundet, og anmode medlemsstaten om at trække den tilbage
30
.
Med hensyn til medlemsstaternes mulighed for at opretholde eksisterende
strengere regulering bemærkes, at der i formandskabets kompromisforslag
af 9. november 2018 er tilføjet en bestemmelse om, at medlemsstaterne har
ret til at opretholde eksisterende foranstaltninger, der er anmeldt til Kom-
missionen efter artikel 13, stk. 6, i den gældende forordning, dvs. nationale
foranstaltninger, som yderligere begrænser adgangen til udgangsstoffer til
eksplosivstoffer af sikkerhedsmæssige grunde
31
.
3.2.10. Øvrige bestemmelser
Der lægges med forslaget op til, at dele af bilag XVII til den såkaldte
REACH-forordning (vedrørende stoffet ammoniumnitrat) overføres til nær-
værende forordnings bilag I. Ammoniumnitrat er allerede i dag
ud over
begrænsningerne i REACH-forordningen
reguleret i bilag II i nærværende
forordning og dermed omfattet af forordningens bestemmelser om, at der
skal ske indberetning af mistænkelige transaktioner, bortkomst og tyveri.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
29
30
Forslagets artikel 14, stk. 1-3.
Forslagets artikel 14, stk. 6.
31
Forslagets artikel 14, stk. 7.
8
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
Forslaget behandles i LIBE-udvalget, der forventes at afgive sin endelige
rapport den 10. december 2018.
5.
Nærhedsprincippet
Som anført i Kommissionens begrundelse for forslaget blev behovet for re-
gulering på EU-plan anerkendt ved vedtagelsen af forordning (EU) nr.
98/2013, der fastsætter EU-dækkende regler vedrørende begrænsningerne
for og kontrollen med udgangsstoffer til eksplosivstoffer.
Kommissionen anfører endvidere, at der er konstateret væsentlige forskelle
i medlemsstaternes fortolkning og anvendelse af den gældende forordning,
ligesom den gældende forordning giver medlemsstaterne bred mulighed for
at fastsætte nationale foranstaltninger med uensartede regler på tværs af
medlemsstaterne til følge. Forskellige regler og praksis påvirker ifølge
Kommissionen de økonomiske aktører i hele EU, navnlig når de køber og
sælger produkter inden for EU. Dette er et problem for det indre marked,
som begrænser den frie bevægelighed for udgangsstoffer til eksplosivstoffer
i EU.
Kommissionen peger i forslaget desuden på, at forskellige regler og en uens-
artet praksis kan udnyttes til ulovlig anvendelse af udgangsstoffer til eksplo-
sivstoffer med henblik på fremstilling af hjemmelavede sprængstoffer. Hvis
kriminelle kan få adgang til udgangsstoffer til eksplosivstoffer i medlems-
stater med færre begrænsninger eller lavere kontrolniveauer, påvirker dette
sikkerheden for hver medlemsstat til fare for den offentlige sikkerhed på
EU-plan. Denne praksis kan ifølge Kommissionen kun forhindres, hvis
medlemsstaterne harmoniserer deres kontrolsystemer og håndhæver reg-
lerne korrekt.
Kommissionen finder
bl.a. af de grunde, der er fremhævet ovenfor
at
forordningens formål bedre kan gennemføres på EU-niveau.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens overvejelser i
den forbindelse.
6.
Gældende dansk ret
Den gældende forordning nr. 98/2013 (EU) om markedsføring og brug af
udgangsstoffer til eksplosivstoffer gælder i medfør af TEUF artikel 228
9
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0010.png
umiddelbart i dansk ret. Forordningens bestemmelser suppleres i dansk ret
af visse bestemmelser i våbenloven, som er udmøntet i bekendtgørelse om
udgangsstoffer til eksplosivstoffer.
Derudover indeholder REACH-forordningen, der ligeledes gælder umiddel-
bart i dansk ret, visse handels- og anvendelsesmæssige begrænsninger ved-
rørende stoffet ammoniumnitrat.
Endelig indeholder e-handelsloven
32
, som implementerer e-handelsdirekti-
vet
33
, visse bestemmelser om ansvarsfritagelse for onlinetjenesteydere.
6.1. Våbenloven
Justitsministeren kan efter våbenlovens § 4 d, stk. 1, fastsætte regler om en
licensordning som nævnt i artikel 4, stk. 2, i den gældende forordning nr.
98/2013 (EU) om markedsføring og brug af udgangsstoffer til eksplosiv-
stoffer.
Justitsministeren kan endvidere, jf. lovens § 4 d, stk. 2, fastsætte regler, der
begrænser eller forbyder tilgængeliggørelse, besiddelse og brug af udgangs-
stoffer til eksplosivstoffer, som ikke er omfattet af bilag I til den gældende
forordning. Der kan desuden fastsættes regler om, at udgangsstoffer til ek-
splosivstoffer, der ikke er omfattet af bilag I og II til forordningen, er om-
fattet af bestemmelserne om indberetning af mistænkelige transaktioner,
bortkomst og tyveri i forordningens artikel 9.
Justitsministeren er endelig ved lovens § 4 d, stk. 3, bemyndiget til at fast-
sætte regler om opbevaring af udgangsstoffer til eksplosivstoffer.
6.2. Bekendtgørelse om udgangsstoffer til eksplosivstoffer
Justitsministeren har med hjemmel i våbenloven, bl.a. § 4 d omtalt ovenfor,
udstedt bekendtgørelse nr. 956 af 28. august 2014 om udgangsstoffer til ek-
splosivstoffer.
32
Lov nr. 227 af 22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspek-
ter af elektronisk handel.
33
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige
aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre marked
(»Direktivet om elektronisk handel«)
10
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0011.png
Efter bekendtgørelsen
34
må nærmere bestemte stoffer og produkter ikke gø-
res tilgængelige for eller indføres, erhverves, besiddes eller anvendes af fy-
siske personer, der ikke handler som led i deres sædvanlige virksomhed som
handlende eller forretningsdrivende eller deres sædvanlige profession.
Politiet kan i særlige tilfælde meddele dispensation fra forbuddet
35
.
Politiet kan endvidere i særlige tilfælde meddele dispensation fra forbuddet
i artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
98/2013 af 15. januar 2013 om markedsføring og brug af udgangsstoffer til
eksplosivstoffer (licensordning)
36
.
I praksis behandles ansøgninger om dispensation (licens) i henhold til be-
kendtgørelsen bl.a. efter en vurdering af formålet, herunder hvorvidt det øn-
skede stof kan substitueres med et andet stof, der ikke er omfattet af reg-
lerne, eller om en eventuel lavere koncentration af stoffet kan anvendes til
det ønskede formål.
Stoffer og produkter omfattet af bekendtgørelsen må ifølge bekendtgørelsen
kun overdrages eller overlades til fysiske personer, som kan forevise origi-
nal dispensation, og som legitimerer sig som dispensationens adressat
37
.
Bekendtgørelsen indeholder desuden nærmere regler om indberetning af
mistænkelige transaktioner med stoffer og produkter omfattet af bekendtgø-
relsen samt om indberetning i tilfælde af væsentlig bortkomst og tyveri af
sådanne stoffer og produkter
38
.
Stoffer og produkter omfattet af bekendtgørelsen skal efter bekendtgørelsen
opbevares forsvarligt og utilgængeligt for uvedkommende
39
.
Bekendtgørelsen indeholder endelig regler om straf for overtrædelse af be-
kendtgørelsens bestemmelser
40
.
6.3. REACH-forordningens bilag XVII
34
35
Bekendtgørelsens § 1, stk. 1.
Bekendtgørelsens § 2, stk. 1.
36
Bekendtgørelsens § 2, stk. 2.
37
Bekendtgørelsens § 3.
38
Bekendtgørelsens § 4
39
Bekendtgørelsens § 5.
40
Bekendtgørelsens § 6.
11
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0012.png
REACH-forordningen
41
indeholder visse handels- og anvendelsesbegræns-
ninger for ammoniumnitrat med et indhold af nitrogen på mere end 16 vægt-
procent
42
.
6.4. E-handelsloven
Forordningens bestemmelser om økonomiske aktørers pligt til at indberette
mistænkelige transaktioner berører e-handelsloven regler om tjenesteyderes
ansvarsfritagelse. De nævnte regler implementerer e-handelsdirektivets ar-
tikel 15, stk. 1, hvorefter medlemsstaterne ikke må pålægge tjenesteyderne
en generel forpligtelse til at overvåge den information, de fremsender eller
oplagrer, eller en generel forpligtelse til aktivt at undersøge forhold eller
omstændigheder, der tyder på ulovlig virksomhed.
7.
Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningsforslaget vil efter en eventuel vedtagelse gælde umiddelbart i
dansk ret.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for en formel ændring af vå-
benloven, således at der i loven henvises til den nye forordning. Forslaget
vil umiddelbart ikke kræve andre ændringer af våbenloven.
Der vil endvidere skulle foretages en revision af bestemmelserne i bekendt-
gørelse om udgangsstoffer til eksplosivstoffer. Det bemærkes i den forbin-
delse, at forordningen ikke vurderes at have betydning for Danmarks adgang
til at opretholde eksisterende strengere regler, jf. ovenfor, pkt. 3.2.9 ad for-
slagets artikel 14, stk. 7.
Det er herudover under overvejelse, om forslaget vil medføre behov for at
foretage mindre justeringer af e-handelsloven, med henblik på at præcisere,
at forordningens bestemmelse om onlinemarkedspladsers overvågningsfor-
pligtelse udgør en undtagelse til lovens almindelige regler om ansvarsfrihed.
7.2. Økonomiske konsekvenser
41
42
Forordning (EF) nr. 1907/2006.
Forordningens bilag XVII, pkt. 58.
12
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
Forordningsforslaget vurderes umiddelbart ikke at have statsfinansielle kon-
sekvenser af betydning. Det bemærkes dog, at forslaget indfører enkelte nye
forpligtelser for medlemsstaterne, hvis økonomiske konsekvenser endnu
ikke er endeligt afklaret. Det gælder bl.a. en forpligtelse til at udpege en
kompetent myndighed til at foretage inspektion og kontrol af, at forordnin-
gens artikel 4-9 anvendes korrekt.
Det vurderes, at forslaget, der bl.a. præciserer
og på enkelte punkter udvi-
der
de eksisterende forpligtelser for økonomiske aktører, som forhandler
stoffer omfattet af forordningen, vil have begrænsede erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
7.3. Andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes umiddelbart at kunne få en positiv be-
tydning for den offentlige sikkerhed i Danmark og i EU generelt.
8.
Høring
Forslaget har den 19. og den 26. november 2018 været i skriftlig høring i
EU-Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde. Der er desuden
indhentet bidrag fra Beredskabsstyrelsen og Rigspolitiet.
Sagen har endvidere været i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
3F, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Aktive Forbrugere, Akzo No-
bel, Aldi Holding A/S, Altox, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Batteri-
foreningen, Branchen ForbrugerElektronik, Bureau Veritas HSE, Coop
Danmark, Danish Agro, Danmark Apotekerforening, Danmarks Farve- og
Limindustri, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Motor Union, Dansk Af-
faldsforening, Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Au-
tomobil Sports Union, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer
(DAKOFA), Dansk Transport og Logistik, Dansk Varefakta Nævn, Danske
Malermestre, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd,
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, DHI, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Fyrværkeribranche-
foreningen, Ingeniørforeningen i Danmark, Kongelig Dansk Aeroklub, Kos-
metik- og Hygiejnebranchen, Landbrug og Fødevarer, Legetøjsfabrikan-
13
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
1977334_0014.png
terne i Danmark, Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Matas A/S, Model-
flyvning Danmark, Nord A/S, Procesindustriens Arbejdsgiverforening, Sal-
ling Group og Sun Chemical.
Datatilsynet har i høringssvar af 15. november 2018 tilkendegivet, at forsla-
get ikke umiddelbart giver Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Forbrugerrådet Tænk har i høringssvar af 19. november 2018 oplyst, at for-
slaget vurderes at ligge uden for Forbrugerrådet Tænks interesseområde,
hvorfor Forbrugerrådet Tænk vil undlade at forholde sig hertil.
Justitsministeriet har ikke i øvrigt modtaget høringssvar i anledning af sa-
gen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sagen er endnu ikke på dagsordenen for et rådsmøde. Der stiles imidlertid
mod en førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet. Med henblik på at
indhente mandat til at indlede trilogforhandlinger med parlamentet forven-
tes sagen forelagt på et snarligt møde i Coreper.
Forslaget har været forhandlet i arbejdsgruppen om teknisk harmonisering.
Forslaget er generelt blevet positivt modtaget af medlemslandene, og der
forventes at være bred opbakning til forslaget. Det har navnlig været spørgs-
målet om onlinemarkedspladsernes forpligtelser i relation til indberetning
af mistænkelige transaktioner, der har givet anledning til drøftelse blandt
medlemslandene. Der har desuden været fokus på Kommissionens beføjel-
ser med hensyn til at tilføje nye stoffer til forordningen. Et flertal af med-
lemslandene har således afvist Kommissionens oprindelige forslag om, at
tilføjelse af nye stoffer skulle kunne ske ved delegeret retsakt, hvilket er
afspejlet i formandskabets kompromistekst af 9. november 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Man er fra dansk side positiv over for formandskabets kompromistekst, som
indebærer, at de gældende EU-regler om almindelige borgeres
og profes-
sionelle brugeres
erhvervelse mv. af udgangsstoffer til eksplosivstoffer
skærpes på flere centrale punkter, herunder ved tilføjelse af stoffer til bilag
I og sænkelse af grænseværdier. Forslaget vurderes på denne baggrund at
kunne bidrage til at styrke sikkerheden i Danmark og i EU generelt.
14
Rådsmøde nr. 3661 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 6-7/12-18, pkt. 12
Der har fra dansk side i forhandlingerne været fokus på at sikre, at Danmark
efter en eventuel vedtagelse af forslaget vil kunne opretholde de gældende
strengere danske regler på området, som er indeholdt i bekendtgørelse om
udgangsstoffer til eksplosivstoffer, hvilket nu udtrykkeligt er sikret i for-
mandskabets kompromistekst, jf. ovenfor, pkt. 3.2.9 ad forslagets artikel 14,
stk. 7.
Man kan desuden fra dansk side støtte, at de handels- og anvendelsesmæs-
sige begrænsninger for ammoniumnitrat, der følger af REACH-forordnin-
gens bilag XVII, overføres til forordningen om udgangsstoffer til eksplosiv-
stoffer, idet de pågældende begrænsninger vurderes at have et sikkerheds-
mæssigt sigte. Det er i den henseende vigtigt for Danmark, at der ikke i for-
bindelse hermed sker en svækkelse af det eksisterende sikkerhedsniveau,
hvilket imidlertid ikke vurderes at være tilfældet. Der er således med for-
mandskabets kompromistekst lagt op til, at almindelige borgere
som det
også er tilfældet i dag
ikke kan erhverve ammoniumnitrat i en koncentra-
tion over 16 vægtprocent, ej heller efter licens. Adgangen til at erhverve
ammoniumnitrat over den nævnte koncentrationsgrænse er derimod efter
forslaget begrænset til professionelle brugere, som har et legitimt erhvervs-
mæssigt (f.eks. landbrugsmæssigt) formål med at erhverve og anvende stof-
fet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er ved en beklagelig fejl ikke udarbejdet grund- og nærhedsnotat om
forslaget i forlængelse af dets fremsættelse den 17. april 2018. Sagen har
derfor ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15