Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3668 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2019-317
Den 9. januar 2019
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019
SAMLENOTAT
1. Desinformation .............................................................................................................................2
2. EU-LAS .........................................................................................................................................4
3. EU-ASEAN ...................................................................................................................................6
1
Rådsmøde nr. 3668 (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/1-19
1998224_0002.png
1. Desinformation
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af udfordringen fra
desinformation med afsæt i EU’s handlingsplan til imødegåelse af
desinformation og særligt planens eksterne dimension med fokus på EU’s østlige og sydlige naboer samt det vestlige
Balkan.
2. Baggrund
Der ventes en drøftelse af særligt den eksterne dimension af arbejdet med desinformation med
afsæt i Europa-Kommissionens
og EU’s Høje Repræsentants fælles handlingsplan mod
desinformation af den 5. december 2018. Der fandt en drøftelse sted af en koordineret indsats
mod desinformation på rådsmødet for almindelige anliggender den 8. januar 2019.
Handlingsplanen blev budt velkommen af Det Europæiske Råd den 14. december 2018. Det
Europæiske Råd vedtog konklusioner, hvoraf det bl.a. fremgår, at desinformation er en akut og
strategisk udfordring for vores demokratiske systemer. Der lægges op til, at der aflægges rapport
om handlingsplanens implementering til Det Europæiske Råd i marts 2019.
Handlingsplanen fastslår, at trusselsvurderinger udgør grundlaget for arbejdet med
desinformation. Handlingsplanen peger entydigt på Rusland som den største trussel på området i
kraft af landets systematiske kampagner i større skala, som har strategiske implikationer og indgår
i en bredere hybridkonfrontation med vestlige lande, herunder EU’s medlemsstater.
Handlingsplanen indeholder en række tiltag i forhold til en ekstern dimension, som hovedsagligt
har fokus på at styrke indsatsen mod desinformation i EU’s østlige og sydlige nabolag samt på
Vestbalkan. Arbejdet med at udstille desinformation i nabolandene ses som komplementært til at
tackle problemet inden for EU.
Handlingsplanen indeholder fire indsatsområder: Forbedret detektion, koordineret indsats,
inddragelse af onlineplatforme og øget bevidstgørelse. Den lægger bl.a. op til tilførsel af flere
specialiserede ansatte og dataanalyseredskaber til bl.a. Den Fælles Udenrigstjenestes enhed for
strategisk kommunikation (StratCom Task Force Øst, Syd og Vestbalkan) og EU-delegationerne
i nabolandene. Europa-Kommissionen og Den Høje Repræsentant vil i samarbejde med
medlemsstaterne styrke den strategiske kommunikation i nabolandene. Der opfordres til, at
”East
StratCom” fastholder sit eksisterende brede mandat, mens mandaterne for de resterende
to
”StratCom
Task Forces” genovervejes i lyset af den stigende desinformationstrussel i de
sydlige nabolande og på Vestbalkan.
3. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af opfølgningen på EU’s fælles handlingsplan til imødegåelse af
desinformation, med særligt fokus på den eksterne dimension. De relevante EU-institutioner
forventes at orientere om deres fremskridt i implementeringen af handlingsplanen. Der forventes
bred opbakning fra EU-kredsen til dette arbejde.
2
Rådsmøde nr. 3668 (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/1-19
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
I forlængelse af rådskonklusionerne fra Det Europæiske Råd 14. december 2018 forventes der
bred opbakning til opfølgningen på handlingsplanen fra EU’s medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side vurderes handlingsplanen fint at afspejle danske holdninger og interesser fsva.
udfordringen fra desinformation, herunder særligt
som udlagt i rådskonklusionerne fra Det
Europæiske Råd
den trusselsbaserede tilgang til arbejdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Handlingsplanen til imødegåelse af desinformation er forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 12. december 2018 ifm. statsministerens samlede forlæggelse af Det Europæiske
Råd 13.-14. december 2018. Derudover har den koordinerede indsats til imødegåelse af
desinformation været forelagt (skriftligt) for Folketingets Europaudvalg til orientering den 20.
december 2018 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (almindelige anliggender) 8. januar
2019.
3
Rådsmøde nr. 3668 (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/1-19
1998224_0004.png
2. EU-LAS
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) ventes en forberedende drøftelse af udenrigsministermødet mellem EU og LAS
(Den Arabiske Liga) i Bruxelles den 4. februar 2019 forud for EU-LAS-topmødet den 24.-25. februar. Der
ventes generel enighed om, at EU-LAS-møderne er en vigtig ramme for EU til at drøfte bl.a. terrorbekæmpelse,
migration, anti-radikalisering, menneskerettigheder, regional sikkerhed og jobskabelse med lande fra en region, der
har direkte betydning for udviklingen i Europa. Herudover forventes en tidlig drøftelse af håndteringen af
uafklarede spørgsmål om deltagelsen fra Den Arabiske Ligas side fra Syrien og Sudan.
2. Baggrund
Den 4. februar 2019 afholdes et udenrigsministermøde mellem EU og LAS (Den Arabiske Liga)
i Bruxelles, som optakt til et EU-LAS-topmøde den 24.-25. februar 2019 i Egypten. Topmødet
er det første møde på stats- og regeringschefsniveau mellem de to organisationer.
EU-LAS-møderne afholdes på et bagtæppe af langstrakte konflikter og dybe humanitære kriser i
Syrien og Yemen, regionale spændinger mellem især Iran og Saudi Arabien, en fastlåst
mellemøstlig fredsproces og fortsatte udfordringer for respekten for menneskerettigheder,
terrorbekæmpelse og anti-radikalisering i den bredere region. I det lys er EU-LAS-møderne en
vigtig ramme for EU til at drøfte en række væsentlige spørgsmål med direkte betydning for
Europa, herunder terrorbekæmpelse, migration, anti-radikalisering, menneskerettigheder,
regional sikkerhed og jobskabelse.
Det er fortsat uklart, om man fra syrisk side vil søge at deltage i EU-LAS-udenrigsministermødet
og -topmødet. Scenariet får generelt en kølig modtagelse i EU-kredsen, da man ikke ønsker, at
eventuel syrisk deltagelse kan udlægges som en diplomatisk anerkendelse af regimet i Damaskus.
Hertil kommer, at der fortsat er uklarhed om, hvorvidt Sudans præsident Bashir vil ønske at
deltage i EU-LAS-topmødet
et scenarie, der ligeledes mødes med skepsis i EU-kredsen.
3. Formål og indhold
Drøftelsen på rådsmødet ventes at fokusere på EU-landenes prioriteter for EU-LAS-
udenrigsministermødet og hovedelementerne i en mulig sluterklæring fra mødet. Herudover
ventes drøftelsen at fokusere på udestående spørgsmål om Syriens eventuelle deltagelse på både
udenrigsministermødet og topmødet samt niveauet for Sudans deltagelse på topmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
4
Rådsmøde nr. 3668 (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/1-19
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes generel enighed om, at EU-LAS-udenrigsministermødet bl.a. bør adressere
terrorbekæmpelse, anti-radikalisering, migration, menneskerettigheder, regional sikkerhed og
jobskabelse. Hertil ventes der enighed om, at en evt. sluterklæring håndterer alle regionale
aspekter på balanceret vis. Der ventes desuden enighed om, at evt. syrisk deltagelse på
udenrigsministermødet og topmødet bør håndteres med blik for risikoen for, at deltagelsen kan
udlægges som en diplomatisk anerkendelse af Assad-regimet i Damaskus. Tilsvarende forventes
der fra flere EU-medlemslande en skepsis over for evt. deltagelse af Sudans præsident Bashir på
EU-LAS-topmødet i slutningen af februar.
10. Regeringens generelle holdning
Der kan fra dansk side bakkes op om, at EU-LAS-møderne bør adressere EU-prioriteter
herunder migration, terrorbekæmpelse, anti-radikalisering, menneskerettigheder, regional
sikkerhed og jobskabelse. Herudover bakkes op om, at syrisk deltagelse og niveauet for Sudans
deltagelse må være genstand for en nøje EU-drøftelse. Regeringen mener, at man må undgå at
sende signaler om en diplomatisk anerkendelse af regimet i Damaskus. Regeringen forholder sig
dertil skeptisk til eventuel deltagelse af Sudans præsident Bashir. Endelig finder regeringen det
nødvendigt, at eventuelle sluterklæringer adresserer alle regionale aspekter på balanceret vis.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3668 (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/1-19
1998224_0006.png
3. EU-ASEAN
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Som optakt til det 22. EU-ASEAN-udenrigsministermøde, der finder sted i Bruxelles den 21. januar 2019 vil
der samme dag være en drøftelse på rådsmødet (udenrigsanliggender) om
EU’s engagement med ASEAN, ligesom
der er lagt op til vedtagelse af rådskonklusioner herom. Drøftelsen sker i lyset af udsigten til etableringen af et
strategisk partnerskab mellem EU og ASEAN samt Asiens stadig vigtigere globale vægt.
2. Baggrund
FAC-drøftelsen sker umiddelbart forud for afholdelsen af det 22. EU-ASEAN-
udenrigsministermøde, som finder sted i Bruxelles samme dag. Sidstnævnte forventes at munde
ud i en fælles erklæring om bl.a. etableringen af et strategisk partnerskab mellem EU og ASEAN.
Erklæringen forventes at reflektere hensigten om styrket samarbejde på en række områder af
fælles interesse, herunder sikkerhed, bæredygtig konnektivitet, handel og økonomi samt globale
udfordringer, inkl. klimaforandringerne.
Der er i EU-kredsen bred opbakning til en styrkelse af samarbejdet med ASEAN, hvilket ikke
mindst skyldes Asiens stadig større betydning i et globalt perspektiv. EU har en interesse i at
engagere sig med og støtte op om ASEAN som en samlende og stabiliserende regional
samarbejdsstruktur, ligesom EU og ASEAN har en fælles interesse i regelbaseret international
orden og et multilateralt handelssystem. Samtidig vil en opgradering af det politiske forhold
komplementere og forbedre mulighederne for at udbygge de allerede eksisterende og gode
økonomiske bånd. Mens demokratiske principper og værdier er under stigende pres i nogle af
ASEAN-landene, forventes den mere regelmæssige interaktion på højt politisk niveau, som et
strategisk partnerskab vil danne rammen for, at forbedre mulighederne for at have en konkret
dialog om udviklingen. Fra EU’s side er der et ønske om at øge ikke mindst det sikkerheds-
og
forsvarsrelaterede engagement med ASEAN, idet en større europæisk tilstedeværelse i den
regionale sikkerhedsarkitektur ses som vigtig for
varetagelse af EU’s politiske og
sikkerhedsmæssige interesser i en region, der også kendetegnes af strategiske friktioner og
konflikter. Konkret har man bl.a. ønsket at deltage i ASEAN Regional Forum, East Asia Summit
(EAS) og ASEAN Defence Ministers’ Meeting-Plus
(ADMM+).
Fra ASEAN-landenes side skal styrkelsen af forholdet til EU bl.a. ses som et forsøg på at skabe
større strategisk balance i regionen ikke mindst i lyset af stigende rivalisering mellem USA og
Kina. Samtidig er det fortsat uklart, hvor stor en rolle ASEAN konkret ønsker, at EU skal spille i
regionen, og man har f.eks. endnu ikke bekræftet EU’s deltagelse i East Asia
Summit
noget
som EU ellers tidligere har sat som en forudsætning for etableringen af et strategisk partnerskab.
Derfor har EU nu valgt en mere trinvis tilgang, hvor indgåelsen af det strategiske partnerskab
bl.a. ses som et skridt på vejen ift. fremtidig deltagelse ved EAS.
3. Formål og indhold
Som optakt til det 22. EU-ASEAN-udenrigsministermøde
vil FAC drøfte EU’s fremtidige
engagement med ASEAN, herunder også samarbejdets relevans i en bredere geopolitisk og
global kontekst. FAC-drøftelsen giver mulighed for en intern drøftelse af de strategiske
overvejelser omkring forholdet til ASEAN før man mødes med ASEAN-ministrene.
Rådskonklusioner vil rammesætte det efterfølgende EU-ASEAN-udenrigsministermøde og den
6
Rådsmøde nr. 3668 (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 21/1-19
fælles erklæring i kontekst af EU’s bredere syn på og ambitioner for forholdet, herunder EU’s
interesse i og ønske om øget samarbejde om sikkerhed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes bred opbakning til, at EU fortsat arbejder for at styrke og udbygge samarbejdet
med ASEAN i kontekst af et strategisk partnerskab, herunder de politiske relationer og
samarbejdet om sikkerhed samt ift. konnektivitet, handel og fælles svar på globale udfordringer.
10. Regeringens generelle holdning
Der kan fra dansk side støttes op om et styrket samarbejde mellem EU og ASEAN, herunder
gennem etableringen af et strategisk partnerskab.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
EU-ASEAN-samarbejdet har senest været forelagt til orientering (skriftligt) for Folketingets
Europaudvalg den 16. juni 2015.
7