Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3691 - økofin Bilag 2
Offentligt
2054878_0001.png
6. maj 2019
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 17. maj 2019
1) Forslag om punktafgiftspakke
KOM(2018)346, KOM(2018)349 og KOM (2018)341
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Ændring af strukturdirektivet for alkohol
KOM(2018)334
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Særordning på momsområdet for små virksomheder
KOM(2018)21
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Direktiv og forordningsforslag om udveksling af betalingsoplysninger til bekæmpelse af
momssvig
KOM(2018)812, KOM(2018)813
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Internationale møder
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Rådskonklusioner vedr. Kommissionens landerapporter 2019
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Genopretning og afvikling af centrale
modparter (CCP’er)
KOM(2016)856
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8)
Styrkelse af ØMU’en: Forslag om europæisk reformstøtteprogram (ERSP)
KOM(2018)391
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6
2
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
Dagsordenspunkt 5:
1. Resume
Internationale møder
ECOFIN ventes på sit kommende møde at drøfte et antal internationale møder. EU-formand-
skabet og Kommissionen ventes således at afrapportere fra IMF-og G20-møderne for finansmini-
stre og centralbankchefer samt fra det første mødet i koalitionen af finansministre for klimahand-
ling,
som alle blev afholdt i forbindelse IMF’s og Verdensbankens forårsmøder i Washington 11.-
13. april 2019. Endvidere ventes ECOFIN at drøfte det kommende G20-møde for finansmini-
stre og centralbankchefer i Fukuoka (Japan) 8.-9. juni 2019 forud for G20-topmødet 28.-29.
juni 2019 i Osaka. ECOFIN ventes tillige at drøfte de igangværende internationale forhandlinger
om digital beskatning i regi af OECD.
2. Baggrund
Der blev afholdt G20-møde for finansministre og centralbankchefer 11.-12. april
og møde i IMF’s ministerkomité (IMFC) 12.-13.
april. Forud herfor fastlagde ECO-
FIN en fælles EU-holdning til G20-mødet og en fælles skriftlig EU-erklæring til
IMFC,
jf. bilag 1.
På finsk og chilensk initiativ afholdtes endvidere i margin heraf et
første møde i Koalitionen af finansministre for klimahandling 13. april, hvor bl.a.
en række EU-lande deltog. Som kulmination på det aktuelle japanske G20-for-
mandskab afholdes i juni både G20-topmøde samt nyt møde for G20-landenes fi-
nansministre og centralbankchefer.
Der foregår i OECD-regi drøftelser af spørgsmålet vedr. beskatning af den digitale
økonomi. Arbejdet er relateret til det løbende OECD-arbejde rettet mod bekæm-
pelse af skatteundgåelse mv., herunder den række anbefalinger om at forhindre ud-
huling af skattebaser og flytning af profitter til lavskattejurisdiktioner (de såkaldte
BEPS-anbefalinger), som blev sat i værk af G20 og nu bl.a. er implementeret i EU.
Et element i BEPS-arbejdet vedrører således beskatning af den digitale økonomi.
OECD nedsatte i september 2013 Task Force on the Digital Economy (TFDE),
som arbejder med dette spørgsmål. TFDE offentliggjorde i oktober 2015 en rap-
port om de forandringer og udfordringer, som digitaliseringen afstedkommer, her-
under spørgsmål om brugerdreven værdiskabelse og særlige karakteristika, som
præger digitaliserede forretningsmodeller. Rapporten finder, at nogle digitale for-
retningsmodeller udfordrer eksisterende internationale skatteprincipper, men kon-
kluderer, at den digitale økonomi ikke kan adskilles fra den øvrige økonomi, og
arbejdet udløste således ikke specifikke anbefalinger på området. Rapporten blev
godkendt af G20’s statsledere i november 2015. TFDE’s mandat blev dog forlæn-
get, og arbejdet er videreført med det formål at levere en endelig afrapportering og
konsensusløsning senest i 2020. I en foreløbig rapport fra marts 2018 konstateres,
at BEPS-anbefalingerne i vid udstrækning er i færd med at blive implementeret, at
de fungerer efter hensigten, men at OECD-landene ikke er enige om behovet for
særbeskatning af den digitale økonomi.
Resultatet af ECOFIN 12. marts 2019 var, at der ikke vedtages unilaterale EU-tiltag
rettet mod digitale virksomheder i form af forslag om omsætningsskatter på visse
digitale tjenesteydelser, og at EU’s fokus rettes mod at finde effektive og globale
2
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
løsninger i regi af OECD. For EU-drøftelsen af den digitale omsætningsskat hen-
vises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 1. marts 2019.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes at få en orientering af Kommissionen og det rumænske EU-for-
mandskab vedrørende IMF- og G20-møderne for finansministre og centralbank-
chefer 11.-12. april.
Ifølge det endelige IMFC-kommuniké af 13. april var der bl.a. enighed om, at den
globale vækst er aftagende og præget af negative risici, herunder handelsspændinger,
politisk usikkerhed, geopolitiske risici samt globale kreditvilkår, der hurtigt kan blive
strammet. Landene skal fremme politikker, der håndterer risici, styrker økonomier-
nes modstandsdygtighed og løfte vækstpotentialet på en måde, der kommer alle til
gode. Finanspolitikken bør være balanceret sammensat ift. at bidrage til både vækst
og finanspolitisk holdbarhed. Samtidig forpligter landene sig til at reducere betyde-
lige globale ubalancer, løse handelskonflikter, støtte nødvendig modernisering af
WTO for at forbedre dets funktion, styrke tilliden til internationalt samarbejde og
afstå fra konkurrerende valutadevalueringer.
Der var i IMFC enighed om vigtigheden af fuld, rettidig og konsistent implemen-
tering og færdiggørelse af den finansielle reformdagsorden samt at arbejde for et
globalt fair og moderne internationalt skattesystem, samt bekæmpe hvidvask og ter-
rorfinansiering. Landene vil søge at fremme gældsholdbarhed og
-gennemsigtighed givet stigende gældsudfordringer i mange lavindkomstlande.
Endelig bekræftede IMFC forpligtelsen til at sikre et stærkt, kvotebaseret og velfi-
nansieret IMF og
til at færdiggøre tilpasningen af IMF’s kvoter og stemmer senest
i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens årsmøder i oktober 2019.
G20 har ikke offentliggjort et skriftligt kommuniké fra finansministermødet i Wash-
ington.
Første møde i Koalitionen af finansministre for klimahandling
Kommissionen ventes at orientere ECOFIN om det første møde i Koalitionen af
finansministre for klimahandling 13. april, som blev afholdt i forbindelse med
IMF’s
og Verdensbankens forårsmøder i Washington.
Koalitionen bygger på principper, som blandt andet skal understøtte, at politiske
beslutninger stemmer overens med Parisaftalen, at der bliver investeret i klimatiltag,
samt at der tages hensyn til klima i finanspolitikken. Blandt EU-landene medvirker
Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Luxembourg, Nederlandene, Spanien, Sverige,
Storbritannien, Tyskland og Østrig.
Forberedelse af G20-finansministermøde i Fukuoka 8.-9. juni 2019
ECOFIN ventes ydermere at drøfte det kommende G20-møde for finansministre
og centralbankchefer 8.-9. juni i Fukuoka (Japan), herunder mhp. forberedelse af
3
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
en fælles EU-holdning hertil. Finansministermødet vil forberede G20-topmødet
28.-29. juni 2019 i Osaka.
Der foreligger endnu ikke udkast til fælles EU-holdning til G20-mødet, men ventes
generelt at afspejle den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og
centralbankchefer i Washington 11.-12. april 2019,
jf. bilag 1,
og ventes nærmere
udspecificeret af den økonomiske og finansielle komité (EFC).
Internationale forhandlinger om digital beskatning
Kommissionen lægger endvidere op til en politisk drøftelse af de internationale for-
handlinger om digital beskatning. Disse forhandlinger foregår i regi af OECD’s og
G20’s
Inclusive Framework, hvor 129 lande deltager. Målet er at nå til enighed om
en global løsning senest i juni 2020.
OECD-forhandlingerne drøfter aktuelt to forskellige spor for arbejdet, som evt.
kan kombineres.
I det første spor (reallocation
of taxing rights to the market)
er stillet en række forslag,
som i et vist omfang ændrer allokeringen af beskatningsretten til selskabernes profit
fra virksomhedens hjemland til det land, hvor virksomhedens varer og tjenester
forbruges.
I det andet spor (Global
Anti-Base Erosion
GLOBE)
er stillet et forslag om en global
standard for effektiv minimumsbeskatning. Dette forslag udvider og supplerer de
hidtidige BEPS-initiativer, herunder den eksisterende CFC-beskatning
1
og består af
to elementer:
Dels en form for ”omvendt CFC”, som indebærer,
at et EU-land kan
beskatte den indkomst, som et datterselskab har fra sin aktivitet i EU-landet, hvis
moderselskabets hjemland ikke sikrer en vis effektiv minimumsbeskatning af ind-
komsten.
Det andet element er en form for ”supplerende CFC”, som indebærer
at
et EU-land kan beskatte et moderselskab etableret i landet af
alle
typer af indkomst,
som dets datterselskab i udlandet har. Dette element supplerer således de gældende
CFC-regler, som kun omfatter
visse
typer af indkomst.
Forslag i de to søjler kan ses som alternativer eller kan kombineres.
Der er endnu ikke opnået enighed om konkrete løsninger i OECD, og der har
endnu ikke været en nærmere drøftelse i EU af de konkrete løsningsmuligheder i
OECD-arbejdet. Der er dog meget bred opbakning i EU til målet om at finde gode
og effektive globale løsninger.
CFC-beskatning betyder, at et dansk moderselskab beskattes af indkomsten i sit udenlandske datterselskab, når dattersel-
skabet har CFC-indkomst af en vis størrelse. CFC-indkomst består fx af renter, kursgevinster, royalties, udbytter og (aktie)
avancer. Reglerne sikrer beskatning af indkomster fra aktiver, som er nemme at flytte, dvs. mobile aktiver såsom gæld, im-
materielle rettigheder og aktier.
1
4
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes generelt at kunne tage Kommissionens og EU-formandskabets af-
rapportering fra IMF-, G20-møderne og mødet i koalitionen af finansministre for
klimahandling i april til efterretning samt generelt kunne støtte en fælles EU-linje til
det kommende G20-møde i Fukuoka. Ift. OECD-arbejdet om digital beskatning er
der i EU meget bred opbakning til målet om at finde gode og effektive globale
løsninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne tage Kommissionens og EU-formandskabets afrappor-
tering fra IMF-, G20-møderne samt mødet i koalitionen af finansministre for kli-
mahandling til efterretning. Regeringen forventer ligeledes generelt at kunne støtte
en fælles EU-holdning til det kommende G20-møde.
Regeringen prioriterer ambitiøse og effektive tiltag, der kan dæmme op for skatte-
undgåelse og udvanding af de enkelte landes skattegrundlag samt sikre fair selskabs-
beskatning og lige konkurrencevilkår for virksomheder. Regeringen lægger stor
vægt på, at der findes internationale løsninger på udfordringerne forbundet med
den digitale økonomi, herunder gennem tiltag, som bekæmper skatteundgåelse ge-
nerelt også for digitale selskaber. Regeringen støtter således stærkt løsninger, som
bygger videre
på OECD’s BEPS-standarder,
herunder særligt forslaget om en glo-
bal standard for en effektiv minimumsbeskatning, som vil være i overensstemmelse
med det gældende internationale skatteprincip om, at man beskatter et selskabs pro-
fit dér, hvor værdien skabes. Regeringen ønsker omvendt ikke løsninger, der mere
generelt kan flytte beskatningsretten fra hjemland til forbrugsland i det omfang det
måtte kunne ramme skattebetalingen i Danmark fra danske virksomheder med ak-
tiviteter i udlandet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalget.
5
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
Dagsordenspunkt 8:
Styrkelse af ØMU’en
Forslag om europæisk reform-
støtteprogram (ERSP)
KOM (2018) 391
1. Resume
Kommissionen fremlagde 31. maj 2018 et forslag om oprettelse af et europæisk reformstøttepro-
gram (ERSP). På ECOFIN ventes en politisk drøftelse af den videre håndtering af forslaget.
Forslaget har endnu ikke været substansforhandlet, herunder i lyset af de igangværende parallelle
drøftelser af styrkelse af den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) og Kommissionens forslag
fra maj 2018 til EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027.
Eurotopmødet 14. december 2018 lagde op til etablering af et nyt budgetinstrument til fremme af
konvergens og konkurrenceevne i euroområdet med mulighed for, at ERM2 lande kan deltage på
frivillig basis.
Kommissionen har efterfølgende i forbindelse med drøftelser af budgetinstrumentet i
udvidet eurogruppe (finansministrene fra alle EU-lande på nær UK) uformelt præsenteret overve-
jelser om at basere det nye budgetinstrument på en tilpasning af ERSP-forslaget. Formandskabets
sigte med drøftelsen på det kommende ECOFIN ventes at være at bidrage afklaringen af den
videre lovgivningsmæssige behandling af ERSP-forslaget. Der ventes dog endnu ikke enighed herom
blandt landene, og drøftelsen på ECOFIN ventes ikke at kunne konkludere herpå.
Regeringen støtter arbejdet med at styrke ØMU’en, men
ser ikke et budgetinstrument for euroom-
rådet som en prioritet i dette arbejde. Regeringen er overordnet åben ift. ERSP-forslaget, og er
generelt også fleksibel ift. evt. at basere de videre drøftelser om det nye budgetinstrument på ERSP-
forslaget, så længe dette ligger inden for rammen af eurotopmødets erklæring. Regeringen finder det
i tråd hermed nødvendigt, at deltagelse og finansiering af et budgetinstrument for eurolandene ikke
bliver obligatorisk for ikke-eurolande. Forslaget må indrettes på en måde, så lande, der står uden
for euroen alene bidrager til at garantere og finansiere instrumentet, såfremt de frivilligt vælger at
deltage heri. Derudover bør instrumentet indrettes så det understøtter nationalt ejerskab og ansvar
for at føre en sund og holdbar national økonomisk politik i de deltagende lande.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde 31. maj 2018 et forslag om oprettelse af et europæisk
reformstøtteprogram (ERSP).
2
Forslaget skal ses i sammenhæng med de igangvæ-
rende drøftelser af styrkelsen af den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) og
Kommissionens forslag fra maj 2018 til EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF) for
2021-2027.
Kommissionens ERSP-forslag blev præsenteret og drøftet uformelt på politisk ni-
veau i ECOFIN hhv. 13. juli og 7.-8. september 2018. Substansdrøftelser mellem
landene i Rådet er endnu ikke påbegyndt eller planlagt.
På det udvidede eurotopmøde 14. december 2018 gav stats- og regeringscheferne i
en topmødeerklæring finansministrene i opdrag at arbejde videre med indretning,
2
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat om ERSP-forslag oversendt til Folketingets Europaudvalg 29. juni 2018.
6
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
implementering og timing af et nyt budgetinstrument til fremme af konvergens og
konkurrenceevne i euroområdet,
inden for rammerne af EU’s budget og flerårige
finansielle ramme. Erklæringen lægger op til, at ERM II-lande vil have mulighed for
at deltage i instrumentet på frivillig basis. Ifølge erklæringen skal der indgås en aftale
om budgetinstrumentets overordnede elementer i juni 2019 og forhandlingerne skal
baseres på de relevante forslag fra Kommissionen, om nødvendigt i en tilpasset
form. Kommissionen har efterfølgende i forbindelse med drøftelser af budgetin-
strumentet i udvidet eurogruppe uformelt præsenteret overvejelser om at basere
dette nye budgetinstrument på en tilpasning af ERSP-forslaget. Hvis det nye bud-
getinstrument skal baseres på ERSP, kræver det, at Kommissionen fremlægger et
ændret ERSP-forslag. Der foreligger ikke aktuelt et sådant ændret forslag.
3. Formål og indhold
Formålet med ERSP er at styrke gennemførelse af strukturreformer, der fremmer
økonomisk og social konvergens mellem EU-landene samt at styrke robustheden
af EU’s økonomier. Gennemførelse af strukturreformer er nødvendigt
for en vel-
fungerende ØMU og økonomi i hele EU og for at øge samhørighed, styrke pro-
duktiviteten, skabe job, fremme investeringer og sikre holdbar vækst.
Kommissionen lægger op til at oprette tre særskilte, komplementære instrumenter:
i) Et
reformleveringsinstrument
(’Reform Delivery Tool’, RDT) for alle EU-lande
i form af finansiel støtte til reformgennemførelse.
ii) Et instrument til
teknisk støtte
til reformgennemførelse (’Technical Support
Instrument’, TSI) for alle EU-lande.
iii) En
konvergensfacilitet
(’Convergence Facility’, CF) med målrettet støtte til re-
formgennemførelse i ikke-eurolande, som har taget tiltag mhp. at indføre
euroen som valuta.
Støtten skal være efterspørgselsdrevet og kun EU-lande, der anmoder om assi-
stance, vil modtage støtte fra programmet.
Reformstøtteprogrammet skal træde i kraft fra 2021 og foreslås finansieret over
EU-budgettet. Den samlede finansieringsramme for gennemførelsen af reformstøt-
teprogrammet foreslås i perioden fra 2021 til 2027 at udgøre 25 mia. EUR i løbende
priser (22 mia. EUR i 2018-priser). Af den samlede finansieringsramme tildeles i
Kommissionens forslag vejledende 22 mia. EUR til RDT, 840 mio. EUR til TSI og
2,16 mia. EUR til CF.
De aktuelle drøftelser om et nyt budgetinstrument (BICC
Budgetary Instrument for
Competitiveness and Convergence)
foregår uformelt i regi af udvidet eurogruppe (finans-
ministrene fra alle EU-lande på nær UK), hvor der sigtes på at opnå en enighed om
overordnede elementer i budgetinstrumentet forud for et nyt eurotopmøde i margin
af Det Europæiske Råd 21.-22. juni.
7
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
Drøftelserne af budgetinstrumentet (BICC) tager bl.a. udgangspunkt i et fælles tysk-
fransk forslag (21. februar 2019)
3
samt løbende uformelle input fra Kommissionen.
Der er særlig fokus på tre temaer: 1) instrumentets
formål og udgiftssiden,
herunder om
der skal kunne opnås støtte til både investeringer og reformer 2)
governance,
herunder
processen for at træffe beslutninger om støtte og efter hvilke strategiske retnings-
linjer, koblingen til det europæiske semester, adgangskriterier for støtte mv. og 3)
finansieringssiden,
herunder hvordan instrumentet skal finansieres og sammenhængen
med
EU’s flerårige finansielle ramme.
Kommissionen har præsenteret en idé om at basere det nye budgetinstrument
(BICC) på ERSP-forslaget. Kommissionen har også nævnt muligheden for en kob-
ling mellem det nye budgetinstrument og det nye samlede investeringsprogram, In-
vestEU, der blev fremsat 7. juni 2018 ((KOM(2018)39) og hvor der blev opnået en
foreløbig politisk aftale mellem Rådet og Parlamentet 20. marts 2019.
På ECOFIN 17. maj ventes primært en drøftelse af den videre lovgivningsmæssige
håndtering af det eksisterende ERSP-forslag i lyset af idéen om en relation mellem
ERSP-forslaget og budgetinstrumentet (BICC).
Kommissionens idé vil kræve, at Kommissionen fremlægger et tilpasset ERSP-for-
slag, så det bliver et instrument, der bidrager til eurolandes og evt. ikke-eurolandes
udgifter til investeringer og reformer af betydning for konvergens og konkurrence-
evne. Hvis det nye budgetinstrument omvendt ikke skal baseres på ERSP, vil der
skulle tages stilling til, om der skal igangsættes forhandlinger om ERSP uden en
sådan tilpasning.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke nogen formel rolle ift. dette dagsordenspunkt.
Europa-Parlamentet skal uao. i givet fald medvirke som medlovgiver i vedtagelsen
af ERSP-forordningsforslaget i henhold til TEUF artikel 294 (den almindelige lov-
givningsprocedure). Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om det konkrete
forslag.
I en resolution om EU’s fremtid af 13. februar 2019
4
, har Europa-Parla-
mentet noteret sig Kommissionens oprindelige forslag om ERSP af 31. maj 2018,
samtidig med, at de understreger betydningen af ikke at svække Europa-Parlamen-
tets beføjelser til fælles beslutningstagning og tilsyn med anvendelsen af EU-midler.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
3
4
Der henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN 22. januar 2019.
Europa-Parlamentets beslutning af 13. februar 2019 om status for debatten om Europas fremtid (2018/2094(INI))
8
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
Selve ERSP-forordningsforslaget
ventes at få statsfinansielle konsekvenser via EU’s
budget. Udgiftsniveauerne for reformstøtteprogrammet og underliggende instru-
menter forhandles som led i Kommissionens forslag til den næste flerårige finan-
sielle ramme (MFF) for 2021-2027, som blev offentliggjort 2. maj 2018. Kommis-
sionen lægger heri op til et samlet udgiftsniveau for ESRP på 22 mia. euro (2018-
priser). En evt. dansk finansieringsandel vil afhænge af det endelige forslags kon-
struktion, herunder om der bliver tale om et generelt instrument for alle medlems-
lande eller et (evt. delvist) særskilt instrument for eurolande og deltagende ikke-
eurolande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt formålet med ERSP-forslaget om at fremme reform-
indsatsen i EU. Der er fortsat forskellige meninger om det konkrete design af bud-
getinstrumentet (BICC), bl.a. spørgsmål om størrelse, finansiering, form, gover-
nance m.v. Der er ikke klarhed over landenes holdninger til Kommissionens idé om
at basere det nye budgetinstrument (BICC) på reformstøtteprogrammet. Der ventes
ikke på nuværende tidspunkt konklusioner om dette spørgsmål, herunder om
ERSP-forslaget skal justeres mhp. at udgøre basis for det nye budgetinstrument
(BICC), eller om der evt. vil skulle arbejdes videre med ERSP-forslaget, som det
foreligger.
Regeringen støtter arbejdet med at styrke ØMU’en. Regeringen arbejder
særligt for
flg. hovedprioriteter: 1. Styrkelse af bankunionen i forlængelse af beslutningerne
truffet i udvidet eurogruppe og på udvidet eurotopmøde. 2. Sund og holdbar fi-
nanspolitik i landene på basis af ambitiøse fælles regler, som bør understøtte bedre
konsolidering og gældsnedbringelse især i gode tider, og 3. Stærkere fremskridt med
nationale strukturreformer for at sikre velfungerende økonomier. Den nationale
økonomiske politik og reformer er både afgørende for landenes egne økonomier,
for EU's økonomi som helhed og for at sikre en velfungerende ØMU. Regeringen
ser ikke et budgetinstrument for euroområdet som en prioritet i forhold til at styrke
ØMU’en.
Regeringen er overordnet åben ift. ERSP-forslaget, og er generelt også fleksibel ift.
evt. at basere de videre drøftelser om det nye budgetinstrument på ERSP-forslaget,
så længe dette ligger inden for rammen af eurotopmødets erklæring herom. Rege-
ringen finder det i tråd hermed nødvendigt, at deltagelse og finansiering af et bud-
getinstrument for eurolandene ikke bliver obligatorisk for ikke-eurolande. Forslaget
10. Regeringens generelle holdning
9
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/5-19, pkt. 5 og 8
må indrettes på en måde, så lande, der står uden for euroen alene bidrager til at
garantere og finansiere instrumentet, såfremt de frivilligt vælger at deltage heri.
Regeringen arbejder ligeledes for, at instrumentet indrettes så det det understøtter
nationalt ejerskab og ansvar for at føre sund og holdbar national økonomisk politik
og gennemføre de nødvendige strukturreformer i de deltagende lande og i EU som
helhed.
For regeringens holdning til de enkelte elementer i ERSP-forslaget henvises i øvrigt
til grund- og nærhedsnotat om sagen oversendt til Folketingets Europaudvalg 29.
juni 2018.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelserne om reformstøtteprogrammet og et nyt
budgetinstrument ikke foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle
ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et
samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI, og at alle EU-budgettets
udgifter afholdes inden for dette loft.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om ERSP-forslaget er ikke tidligere forelagt for Folketinges Europaudvalg.
Grund- og Nærhedsnotat blev sendt til Folketingets Europaudvalg 29. juli 2018.
Folketingets
Europaudvalg blev senest skriftligt orienteret om ØMU’ens videreud-
vikling 18. januar 2019 forud for ECOFIN 22. januar 2019, hvor opfølgningen på
Det Europæiske Råd og eurotopmødet 14. december 2018 var på dagsordenen, og
tidligere 5. juli 2018 forud for ECOFIN 13. juli 2018, hvor opfølgningen på Det
Europæiske Råd og eurotopmødet 28.-29. juni 2018 var på dagsordenen. Der hen-
vises til samlenotater oversendt hhv. 10. januar 2019 og 28. juni 2018.
Folketingets Europaudvalg blev 30. november 2018 i forbindelse med forelæggel-
sen af ECOFIN-mødet 4. december 2018 orienteret mundtligt om status for ØMU-
drøftelserne i regi af den udvidede eurogruppe og forberedelserne af eurotopmødet
forud for mødet i udvidet eurogruppe 3.-4. december 2018.
10