Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3697 - RIA Bilag 4
Offentligt
2058654_0001.png
Skriftlig forelæggelse
Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni
2019 (til orientering)
Der afholdes rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019. Der
henvises til samlenotat, der er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21.
maj 2019.
Med nærværende skriftlige forelæggelse orienteres udvalget om de sager, der
drøftes på indenrigsdelen af rådsmødet.
Sagen vedrørende forslaget om udsendelsesdirektivet forelægges mundtligt for
udvalget med henblik på forhandlingsoplæg og er således ikke indeholdt i nærvæ-
rende notat.
Sidst i notatet orienteres der desuden om to verserende sager ved EU-Domstolen.
Forslag om EU-fondene under den flerårige finansielle ramme
Kommissionen fremsatte i juni 2018 tre forordningsforslag med henblik på videre-
førelse af den nuværende Asyl-, Migrations- og Integrationsfond (AMIF), etable-
ring af Fonden for Integreret Grænseforvaltning og videreførelse af Fonden for
Intern Sikkerhed (ISF), for så vidt angår politisamarbejde. De tre forslag er omfat-
tet af retsforbeholdet, men idet forordningsforslaget om etablering af et instru-
ment for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum udgør en udbygning af
Schengen-reglerne, træffer Danmark i henhold til artikel 4 i protokollen om Dan-
marks stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt denne foranstaltning
gennemføres i national lovgivning.
Den nye Asyl- og Migrationsfonden (AMF) skal overordnet bidrage til en EU-politik
på migrationsområdet, der er robust, realistisk og retfærdig. Instrumentet til fi-
nansiel støtte til grænseforvaltning og visum under Fonden for Integreret Grænse-
forvaltning (BMVI) skal overordnet bidrage til en effektiv beskyttelse af EU’s ydre
grænser, da det er en forudsætning for et sikkert område, hvor personer og varer
kan bevæge sig frit. ISF har til formål at bidrage til at sikre et højt sikkerhedsni-
veau i EU ved navnlig at bekæmpe terrorisme og radikalisering, grov og organise-
ret kriminalitet og cyberkriminalitet og ved at bistå og beskytte ofre for kriminali-
tet.
Forslagene har siden Kommissionens fremsættelse været forhandlet i Rådet, hvor
man nu er nået til enighed for så vidt angår etablering af BMVI og videreførelse af
ISF (politisamarbejde), og disse vil blive præsenteret på rådsmødet til delvis gene-
rel indstilling, der omfatter bestemmelserne om den tekniske og administrative
Side
1/5
22. maj 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Ninna Kirstine Engelbrecht
Tel.
Mail
61 98 33 14
[email protected]
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, integrationsdelen
forvaltning af instrumenterne og bestemmelser om instrumenternes anvendel-
sesområde.
Den delvise generelle indstilling vedrører således
ikke
den budgetmæssige del, der
indgår i forhandlingerne om det overordnede flerårige budget, og som fremlæg-
ges særskilt på et senere tidspunkt. For så vidt angår AMF har det ikke været mu-
ligt for formandskabet at opnå tilstrækkelig opbakning til forslaget i Rådet. Det
forventes, at formandskabet frem mod rådsmødet vil fortsætte bestræbelserne
på at opnå opbakning hertil, således at også dette forslag vil kunne præsenteres til
delvis generel indstilling.
Som følge af, at der i Rådet tegnede sig enighed om forslaget om etablering af
BMVI, som er den eneste, Danmark kan deltage i, blev sagen den 26. april 2019
forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg.
Regeringen har været positiv over for de dele af forslaget, som er omfattet af den
delvise generelle indstilling. Der forventes ikke at være en substansdrøftelse af
forslagene på rådsmødet.
Migration and Asylum: Challenges ahead
Rådet forventes at have en drøftelse af asyl- og migrationsområdet med fokus på
fremtidige udfordringer. Drøftelsen forventes at have til formål at medvirke til at
danne grundlag for Det Europæiske Råds drøftelse den 20.-21. juni 2019 af frem-
tiden på asyl- og migrationsområdet som led i vedtagelsen af den såkaldte strate-
giske dagsorden.
Med den strategiske dagsorden fastlægger Det Europæiske Råd en række strategi-
ske interesser og mål for Unionen. Formålet med den strategiske dagsorden er
således at sætte den overordnede politiske retning for EU’s
udvikli g og arbejde i
den kommende strategiske cyklus for perioden 2019-2024, herunder Det Europæ-
iske Råds overordnede forventninger til den nye Kommission og dennes arbejds-
program. Det er forventningen, at asyl- og migrationsområdet vil indgå som et
fokusområde i Det Europæiske Råds strategiske dagsorden.
Drøftelsen på rådsmødet forventes at have særlig fokus på behovet for en reform
af EU's asylregler. Dette skal bl.a. ses i lyset af den manglende fremdrift i forhand-
lingerne om forslaget til reform af det fælles europæiske asylsystem (CEAS-pakken
fra 2016), herunder at der er lange udsigter til at opnå enighed om forslaget til
ændringen af Dublin-forordningen, særligt for så vidt angår forslaget om obligato-
risk omfordeling, og at en række lande fortsat er modstandere af en opsplitning af
CEAS-pakken, hvilket umuliggør vedtagelse af de forslag, der de facto er opnået
enighed om.
Fokus må endvidere forventes at være på beskyttelsen af EU's ydre grænser, hvor
den allerede opnåede politiske aftale om en ny Frontex-forordning er et velkom-
ment skridt i den rigtige retning, samt sammenhængen med den eksterne dimen-
sion, herunder indsatserne langs migrationsruterne.
Side
2/5
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, integrationsdelen
Bagtæppet for drøftelsen er flerfoldigt. For det første er faldet i indrejsetallet
fortsat ind i 2019. For det andet er der sket en markant reduktion i antallet af
ankomster på den centrale middelhavsrute. Trods de faldende tendenser er det
for det tredje fortsat vurderingen, at der fortsat er et stort pres på EU's ydre
grænser grundet den demografiske udvikling i bl.a. Afrika og politisk uro i flere
lande på den anden side af Middelhavet. For det fjerde ses antallet af asylansøg-
ninger i EU-medlemsstaterne desuden at være på et højere niveau end i 2018.
Endeligt
for det femte
vurderes udsigten til endnu en sommer med ad hoc
løsninger for omfordelingen af personer, der er reddet til søs, at give anledning til
drøftelsen.
Siden sidst: Orientering om sager ved EU-Domstolen
Der verserer aktuelt to relevante sager ved EU-Domstolen,
Chenchooliah
og
Vethanayagam.
Danmark har afgivet indlæg i de to sager, hvor hhv. udtalelse fra
Generaladvokaten og selve afgørelsen ventes inden alt for længe.
C-94/18,
Chenchooliah
Sagen er forelagt EU-Domstolen som led i en verserende irsk retssag, som er an-
lagt til prøvelse af en afgørelse om udvisning af Irland af en tredjelandsægtefælle
(mauritisk statsborger) til en portugisisk unionsborger, som har udøvet sin ret til
fri bevægelighed i Irland. Unionsborgeren er siden vendt tilbage til sin egen med-
lemsstat (Portugal) med henblik på afsoning af en fængselsdom og er således
ophørt med at udøve sin ret til fri bevægelighed. Den mauritiske ægtefælle for-
blev imidlertid i Irland og fortsatte sit ophold der. Efter de irske myndigheders
beslutning, som er baseret på den irske udlændingelovgivning, står hun nu til at
blive udvist med et tidsubegrænset indrejseforbud, idet hun ikke længere kan
aflede en opholdsret fra sin portugisiske ægtefælle efter opholdsdirektivet (direk-
tiv 2004/38/EF).
Den irske ret har til brug for sin afgørelse vedrørende myndighedernes frem-
gangsmåde ved udvisningen af den mauritiske ægtefælle forelagt EU-Domstolen
to spørgsmål om anvendelsen af opholdsdirektivets bestemmelser om udsendelse
i en situation som den foreliggende. Sagen for EU-Domstolen rejser i den forbin-
delse nærmere spørgsmålet, om udvisningen, som er begrundet i at den pågæl-
dende ikke længere har et opholdsgrundlag i Irland, kan ske efter de irske udlæn-
dingeregler, der giver mulighed for at fastsætte et indrejseforbud, eller om EU-
retten forpligter de irske myndigheder til at gå frem efter EU-opholdsdirektivets
udsendelsesregler (artikel 15, jf. artiklerne 30 og 31), hvorefter et indrejseforbud
ikke lovligt kan fastsættes.
Europaudvalget blev ved notat af 17. maj 2018 orienteret om sagen på baggrund
af regeringens beslutning om at afgive skriftligt indlæg. Regeringen har endvidere
deltaget i den mundtlige domsforhandling i Luxembourg den 15. januar 2019,
hvor den afgav indlæg i overensstemmelse med den argumentationslinje, der
fremgår af notatet til udvalget.
Side
3/5
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, integrationsdelen
Dansk ret
Efter dansk ret vil en tredjelandsstatsborger, som befinder sig i en tilsvarende
situation som den mauritiske ægtefælle, kunne udvises i henhold til udlændinge-
loven. Der vil i forbindelse med en sådan afgørelse samtidig blive meddelt et ind-
rejseforbud, der som udgangspunkt vil blive fastsat til to år. I det omfang EU-
Domstolen i denne sag måtte finde, at en praksis som den irske er i strid med op-
holdsdirektivet, vil sagen således også kunne få betydning for muligheden for at
opretholde den danske praksis i tilsvarende sager.
Forslaget til afgørelse
Generaladvokaten har den 21. maj 2019 fremsat sit forslag til afgørelse i sagen.
Generaladvokatens forslag er ikke bindende for EU-Domstolen. Det er derfor
først, når EU-Domstolen har afsagt dom, at sagens eventuelle betydning for dansk
ret kan vurderes.
Generaladvokaten giver i sit forslag til afgørelse udtryk for den opfattelse, at en
tredjelandsstatsborger, som befinder sig i en situation som i hovedsagen, kan
miste
si status so ”berettiget perso ” so o ha dlet i opholdsdirektivets arti-
kel 3, stk. 1, når denne som følge af unionsborgerens tilbagevenden til den med-
lemsstat, hvor unionsborgeren er statsborger, i princippet ikke længere opfylder
den betingelse, som er fastsat i artikel 3, stk. 1, nemlig at
ledsage
eller
slutte sig til
unionsborgeren. Generaladvokaten finder imidlertid, at en sådan tredjelands-
statsborger
uanset det forhold, at den pågældende har mistet sin status som
berettiget person i henhold til opholdsdirektivets artikel 3, stk. 1
fortsat skal
anses for at være omfattet af de processuelle garantier i opholdsdirektivet, der
gælder i forbindelse med udsendelse fra værtsmedlemsstaten, med bl.a. den kon-
sekvens, at der ved afgørelsen ikke kan fastsættes et indrejseforbud.
Generaladvokaten henviser til støtte for sin konklusion bl.a. til, at
følgerne
af for-
tabelse af status so ”berettiget perso ”, heru der udse delse,
stadig er knyt-
tet
til den periode, hvori unionsborgeren og dennes mauritiske ægtefælle opholdt
sig lovligt i Irla d so ”berettigede perso er”.
Det er på nuværende tidpunkt endnu ikke oplyst, hvornår EU-Domstolen vil afsige
dom i sagen, men dom må forventes ultimo 2019.
C-680/17,
Vethanayagam m.fl.
Sagen vedrører reglerne om klageadgang i visumsager. Nærmere bestemt er
spørgsmålet, hvilken medlemsstat der skal behandle klagen, når ansøgningen i
første række er behandlet af en anden medlemsstat end den primære destinati-
onsstat i medfør af en indgået repræsentationsaftale.
Europaudvalget er skriftligt orienteret om sagen i et notat oversendt den 13.
marts 2018, og der henvises til denne orientering for så vidt angår sagens om-
stændigheder og den danske interesse i sagen. Den danske regering har afgivet
skriftligt indlæg i sagen i marts 2019 og mundtligt indlæg i sagen i december 2018
Side
4/5
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, integrationsdelen
i overensstemmelse med den argumentationslinje, der fremgår af notatet til ud-
valget.
Forslaget til afgørelse
Den 28. marts 2019 fremsatte en af EU-Domstolens generaladvokater sit forslag til
afgørelse i sagen.
Generaladvokaten kommer i forslaget til afgørelse frem til den modsatte fortolk-
ning af visumkodeksen end den, som indtages af den danske regering, seks andre
landes regeringer samt Kommissionen. Generaladvokaten mener således, at kom-
petencen til at behandle klager forbliver hos den medlemsstat, som er hovedde-
stinationen.
Generaladvokatens forslag til afgørelse i sagen er ikke bindende for Domstolen.
Det er derfor først, når Domstolen har afsagt dom, at sagens eventuelle betydning
for Danmark kan vurderes.
Det er endnu ikke fastlagt, hvornår EU-Domstolen afsiger dom, men dommen må
forventes i løbet af sommeren.
Side
5/5