Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3701 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
2059050_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2019-471
Fiskeriafdelingen
3. juni 2019
_______________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019
(fiskeripunkter)
____________________________________________________
1. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet
vedrørende status for Den Fælles Fiskeripolitik og høring om
fiskerimulighederne for 2020
- Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
s. 2
2. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2019/124 for så vidt angår visse fiskerimuligheder
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2019, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på vedtagelse
KOM (2019) 243
s. 7
3. Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til på vegne af Den Europæiske Union at indlede
forhandlinger om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med
Mauretanien
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2019, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
s. 13
_______________________________________________________
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0002.png
2
_______________________________________________________
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet
vedrørende status for Den Fælles Fiskeripolitik og høring om
fiskerimulighederne for 2020
KOM-dokument foreligger ikke
________________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge sin meddelelse indeholdende en status for Den
Fælles Fiskeripolitik og retningslinjer for fastsættelsen af fiskerimuligheder for 2020.
Hensigten med meddelelsen er en tidlig drøftelse af principper forud for fremlæggelsen af
forslag til de årlige forordninger om fiskerimuligheder. Af meddelelsen forventes blandt
andet at fremgå en status for ressourcerne og en tidsplan for fremlæggelsen af forslagene
om fiskerimuligheder for 2020.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende en meddelelse fra Kommissionen
til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende status for Den Fælles
Fiskeripolitik og høring om fiskerimuligheder for 2020.
Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 18. juni 2019 med henblik på præsentation og udveksling af
synspunkter.
3. Formål og indhold
Kommissionen forventes at fremlægge sin årlige meddelelse vedrørende
status for Den Fælles Fiskeripolitik og de politiske retningslinjer for
fastsættelse af fiskerimulighederne for 2020 (TAC
1
/kvoteforordninger).
Kommissionen ønsker at høre medlemsstaternes, de rådgivende råds,
interessenters og offentlighedens holdninger til den i meddelelsen
beskrevne strategi.
I henhold til grundforordningen 1380/2013 er Kommissionen forpligtet
til at rapportere årligt til Europa-Parlamentet og Rådet om fremskridt i
forhold til at opnå maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
2
for bestandene
og bestandssituationen i øvrigt. Disse elementer forventes inkluderet i
denne meddelelse. Endvidere er Kommissionen forpligtet til årligt at
afrapportere om implementering af landingsforpligtelsen. Dette element
1
2
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder
MSY = Maximum Sustainable Yield = maksimalt bæredygtigt udbytte
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0003.png
3
forventes også inkluderet i meddelelsen. Endelig forventes meddelelsen at
indeholde en kortfattet økonomisk analyse.
Fiskerimulighederne for 2020 forventes fastsat i henhold til
målsætningerne i den fælles fiskeripolitik (CFP)
3
, særligt målsætningen om
at nå et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) af bestandene i 2015, hvor
det er muligt, og på en progressiv gradvis måde senest i 2020. MSY skal
således være implementeret fuldt ud i 2020.
MSY og samspillet med flerårige planer
Et vigtigt skridt i forhold til opnåelse af den fælles fiskeripolitiks
målsætninger var vedtagelsen af den flerårige plan for Østersøen i 2016.
Der er i 2018 blevet vedtaget en flerårig plan for demersale bestande i
Nordsøen og i 2019 en flerårig plan for de demersale fiskerier i De Vestlige
Farvande. Kommissionen forventes at foreslå fiskerimuligheder i
overensstemmelse de flerårige planer. Til de flerårige planer har Det
Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) udarbejdet et spænd af
værdier for en række bestande, der vil tillade, at man kan nå målsætningen
om MSY inden for dette spænd, i stedet for at MSY fastlægges som én
enkelt værdi (punkt-værdi).
Forslag om fiskerimuligheder for 2020
Kommissionen forventes at foreslå fiskerimuligheder for 2020 på MSY-
niveau for de bestande, hvor der foreligger fuld analytisk rådgivning med
MSY-estimater.
Er der fastsat en flerårig forvaltningsplan for en bestand, forventes denne
at blive fulgt i Kommissionens forslag til fiskerimuligheder, medmindre
planen er blevet uanvendelig, f.eks. fordi dens mål ikke svarer til MSY. I
sådanne tilfælde Kommissionen forventes at foreslå fiskerimuligheder
med udgangspunkt i MSY.
Uanset at MSY-målsætningen implementeres fuldt ud for 2020 forudses
det fortsat, at der er bestande, hvor der ikke foreligger en fuld rådgivning
om MSY. Eksempelvis på grund af manglende viden om bestandene.
For bestande, hvor der ikke foreligger en fuld analytisk rådgivning,
forventes fiskerimuligheder at blive foreslået på basis af den foreliggende
videnskabelige rådgivning og uden at gå på kompromis med
bevaringsbehovet for bestandene.
3
CFP = Common Fisheries Policy = Den Fælles Fiskeripolitik.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
4
Hvor der slet ikke foreligger videnskabelig rådgivning, forventes
Kommissionen at anvende forsigtighedsprincippet. Kommissionen
arbejder tæt sammen med Det Internationale Havundersøgelsesråd
(ICES) om at udvikle redskaber til at udfylde huller i rådgivningen, så
Kommissionen kan fremlægge forslag på en systematisk, foruddefineret
og gennemsigtig måde.
Med reformen af den fælles fiskeripolitik er landingsforpligtelsen gradvist
blevet indført i 2015-2019. Man har på regionalt niveau arbejdet med den
gradvise implementering af landingsforpligtelsen gennem udarbejdelse af
discardplaner i de forskellige forvaltningsområder.
Med indførelse af landingsforpligtelsen fastsættes fiskerimulighederne
under hensyntagen til, at TAC skal afspejle fangsterne. Der er indført
fleksibilitetsmekanismer, som kan indgå i forvaltningen af bestande
landingsforpligtelsen. Det omfatter år-til-år-fleksibilitet, arts-fleksibilitet,
de minimis-undtagelser og undtagelser baseret på høj overlevelse.
MSY og bestandenes tilstand
Meddelelsen forventes på grundlag af afrapporteringsforpligtelsen at
indeholde oplysninger om bestandssituationen i de forskellige havområder
og fremskridt i forhold til MSY. Det forventes ligeledes at fremgå, at
bestandsanalyserne løbende bliver gennemgået videnskabeligt. Der kan
derfor være situationer, hvor man konkluderer, at der ikke er tilstrækkelige
videnskabelige oplysninger til at foretage fuldstændige analyser af en
bestand, der tidligere har været omfattet af en analytisk rådgivning. På den
anden side kan der ligeledes være nye bestande, hvor der kan gives en
analytisk rådgivning.
Implementeringen af landingsforpligtelsen
Meddelelsen forventes at indeholde oplysninger om status for
implementeringen af landingsforpligtelsen på baggrund af oplysninger fra
medlemsstaterne, de rådgivende råd og Det Europæiske
Fiskerikontrolagentur (EFCA). Det forventes, at det vil blive nævnt, at der
er behov for en yderligere indsats fra både erhverv og medlemsstater for
at forbedre data og vurdere virkningerne af landingsforpligtelsen såvel
som at iværksætte de nødvendige kontrol- og håndhævelsesredskaber. I
den forbindelse forventes det også, at Kommissionen vil fremhæve
mulighederne for i højere grad at anvende elektronisk moniteringsudstyr,
herunder sensorer og kameraer.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
5
Økonomisk analyse og MSY
Kommissionens meddelelse forventes at anføre, at den økonomiske
præstation af EU´s fiskeflåde er forbedret i de senere år. Kommissionen
forventes endvidere at anføre, at fiskeri på MSY-niveau skaber udsigt til,
at bestande kan levere højt udbytte.
Tidsplan for forslag til fiskerimuligheder 2020
Forslaget om fiskerimuligheder for Østersøen i 2020 forventes fremlagt i
august/september 2019 med henblik på vedtagelse på rådsmødet i oktober
2019. Forslag om fiskerimuligheder for Nordsøen, Skagerrak og Kattegat
samt for Sortehavet forventes fremlagt i november 2019 med henblik på
vedtagelse i december 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Meddelelsen har endvidere ikke i sig selv erhvervs-
økonomiske konsekvenser, men anvendelse af retningslinjerne i
sammenhæng med den videnskabelige rådgivning vil have betydning for
fastsættelsen af de årlige fiskerimuligheder. Uden kendskab til den samlede
videnskabelige rådgivning er det ikke muligt at vurdere konsekvenserne
heraf.
Fastsættelse af fiskerimuligheder på baggrund af den biologiske rådgivning
har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der forventes både at
være stigende og faldende TAC’er af relevans for dansk fiskeri i de
kommende forslag om forordninger om fiskerimuligheder for 2020.
Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid blandt andet
afhænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkost-
ninger, herunder brændstof, og af fiskerimønstre. Fiskerimulighedernes
størrelse har selvsagt også afledte erhvervsøkonomiske konsekvenser for
forarbejdningsindustrien.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0006.png
6
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) hilste Kom-
missionens meddelelse om principper for fastlæggelse af fiskerimuligheder
for 2020 velkommen.
DFPO støttede grundlæggende, at fiskerimuligheder fastsættes efter
FMSY
dvs. en fiskeridødelighed og en forvaltning, som sikrer et
maksimalt bæredygtigt udbytte for de kommercielt vigtige bestande.
DFPO anførte, at det er et spørgsmål, om FMSY giver mening og kan
defineres for alle kvoterede arter, og om man arbejder med den rette
forståelse af FMSY, f.eks. i forhold til et blandet, demersalt fiskeri eller i
forhold til industrifiskeriet. DFPO anførte, at der er behov for en bedre
forståelse for, hvordan man kan operationalisere FMSY-begrebet, når det
skal være et centralt element i den fælles fiskeripolitik.
DFPO bemærkede også, at en stabilitetsmekanisme med hensyn til ud-
sving i kvoterne bør gælde for alle arter
uanset om arten er omfattet af
en eller anden form for forvaltningsplan eller ej. DFPO anførte, at det er
et helt centralt element,
som er blevet ”glemt” i de forskellige forvaltnings-
planer, som EU har vedtaget inden for de senere år. DFPO anførte videre,
at kvotefastsættelse efter FMSY inden for de senere år har givet kolossale
udsving i kvoterne, og at denne politik med ”yo-yo” kvoter hverken
er i
fiskernes eller fiskebestandenes interesse.
Generelt anbefalede
DFPO, at TAC’er ikke skal ændres igen og igen fra
år til år, så længe fiskeridødeligheden ligger i den centrale del af intervallet
(og rådgivningen kun anbefaler små og ubetydelige ændringer)
medmindre helt særlige forhold taler herfor. DFPO anførte, at alene den
usikkerhed, som der er forbundet med bestandsvurderingen gør, at det
ikke giver mening år efter år at foretage små og ubetydelige justeringer i
TAC’er.
Foreningen forholdt sig kritisk til den biologiske rådgivning i forhold til
flere konkrete bestande
ikke mindst i forhold til de antagelser og prin-
cipper, der ligger til grund for rådgivningen. DFPO anførte, at det eksem-
pelvis er et generelt problem, at ICES for de såkaldte databegrænsede
bestande rådgiver i forhold til ICES’ egne principper uden for
eksempel
en dialog med fiskerisektoren.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0007.png
7
Endelig anførte DFPO, at man beklager, at de konklusioner, der drages
om fiskeriets økonomiske situation sker på baggrund af ældre data og ikke
data for fiskeriet i 2018.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) anførte, at man støt-
ter den overordnede målsætning om at fastsætte TAC´er i
overensstemmelse med MSY.
DPPO anførte endvidere, at en forvaltning med udgangspunkt i MSY
forudsætter et solidt og troværdigt videnskabeligt grundlag samt en
dynamisk tilgang fra det videnskabelige system. DPPO mente ikke, at dette
grundlag er til stede i 2019, og at det heller ikke vil foreligge for 2020.
DPPO tilkendegav, at EU Kommissionen, medlemslande og andre
klienter i ICES har svigtet opprioritering af ressourcer til videnskabelig
rådgivning, der matcher de politiske målsætninger. Man mente, at alt for
meget MSY rådgivning er præget af voldsom usikkerhed, store udsving,
fejl, jongleren med principper og referenceperioder og introduktionen af
arbitrære TAC-lofter som bl.a. Fcap.
Endelig anførte DPPO, at indtil forudsætningerne for troværdig
videnskabelig MSY-rådgivning er på plads, er det politisk uansvarligt at
lægge sig fast på så usikkert et mål som MSY og på den måde fraskrive sig
det politiske ansvar for at fastsætte TAC´er og for at balancere svag biologi
med reelle samfundshensyn.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil støtte fastlæggelsen af
generelle principper for fastsættelse af fiskerimuligheder. Det forventes
ligeledes, at medlemsstaterne generelt vil støtte målet om MSY, som
fastlagt i forordning 1380/2013.
Endvidere forudses medlemsstaterne at fremhæve behovet for en konkret
vurdering for bestande uden absolut bestandsvurdering i den
videnskabelige rådgivning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for fastlæggelsen af generelle principper for
vedtagelsen af fiskerimuligheder, og støtter det overordnede mål om at nå
MSY for bestandene i overensstemmelse med målsætningerne i reformen
af den fælles fiskeripolitik.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
8
Regeringen understreger vigtigheden af, at TAC’er
fastsættes, så de
afspejler, at fangsterne nu skal landes.
Regeringen understreger i øvrigt nødvendigheden af, at der findes praktisk
anvendelige løsninger på udfordringer i forbindelse med
implementeringen af landingsforpligtelsen, og at der arbejdes på
hensigtsmæssige løsninger i forhold til overvågning og kontrol.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
9
_____________________________________________________
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2019/124 for så vidt angår visse fiskerimuligheder
KOM(2019) 43
________________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af Rådets forordning (EU) 2019/124
blandt andet for så vidt angår visse fiskerimuligheder for brisling, rejer og mørksej.
Forslaget indeholder derudover visse andre elementer.
2. Baggrund
Kommissionen har den 24. maj 2019 fremlagt forslag til Rådets forordning
om ændring af forordning (EU) 2019/124 for så vidt angår visse
fiskerimuligheder. Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 24.
maj 2019.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2019, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på vedtagelse.
3. Formål og indhold
Rådet (landbrug og fiskeri) opnåede i december 2018 politisk enighed om
Rådets forordning 2019/124 om fastsættelse af fiskerimuligheder for 2019
i EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande og for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning
(EU) 2019/124 indeholder ændring af visse fiskerimuligheder for brisling
i Nordsøen, rejer i Skagerrak, mørksej i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat
samt torsk i Nordsøen og hvilling i Nordsøen. Derudover indeholder
forslaget visse andre ændringer af fiskerimuligheder for 2019.
Brisling i Nordsøen
ICES fremlagde sin rådgivning den 12. april 2019. Rådgivningen dækker
som noget nyt både Skagerrak/Kattegat og Nordsøen. Hvor der tidligere
kun foreslå en MSY-rådgivning for Nordsøen, giver ICES nu MSY-
rådgivning for hele området. ICES rådgiver om en samlet TAC for brisling
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
10
i Skagerrak/Kattegat og Nordsøen for perioden 1. juli 2019 til 30. juni
2020 på 138.726 tons.
Kommissionen har for Nordsøen foreslået en EU-TAC på 101.102 tons.
Kommissionen kommer frem til dette tal ved at fratrække den TAC, der
er fastsat i Skagerrak/Kattegat for kalenderåret 2019 på 26.624 t efter
bilaterale konsultationer med Norge i efteråret 2018. Derudover er der
fratrukket de aftalte overførsler af 10.000 tons til Norge og 1.000 tons til
Færøerne. Den danske andel af kvoten er 91.347 tons.
Rejer i Skagerrak og Norske Rende
ICES fremlagde den 28. marts 2019 en ny rådgivning for rejer i Skagerrak
og norske rende i Nordsøen for kalenderåret 2019, samt en foreløbig
rådgivning for de to første kvartaler i 2020. For 2019 anbefaler ICES nu
en TAC i 2019 på 6.163 tons, mens den foreløbige rådgivning for de første
to kvartaler af 2020 er på 6.329 t. Den nye rådgivning gives på baggrund
af den fælles EU/Norge forvaltningsstrategi for bestanden. Den nye
rådgivning er en opdatering af den tidligere ICES rådgivning fra 22.
november 2018, der anbefalede en TAC for de første to kvartaler af 2019
på 4.608 tons.
På et møde i London den 10.-11. april 2019 aftalte EU og Norge på den
baggrund at sætte den endelige TAC for rejer for 2019 i Skagerrak og norsk
del i Nordsøen til 6.163 tons, heraf 4.314 tons til Skagerrak. Det indebærer,
at EU-TAC’en
for Skagerrak og Kattegat revideres fra 1.723 tons til 2.304
tons, hvilket indebærer en tilsvarende forøgelse af den danske kvote for
Skagerrak og Kattegat fra 1.120 tons til 1.497 tons.
Mørksej i Skagerrak/Kattegat og Nordsøen
ICES fremlagde den 22. februar 2019 en revideret rådgivning for mørksej
i Skagerrak/Kattegat, Nordsøen og Nordvestlige farvande. Revisionen
betyder en reduktion af de anbefalede fiskerimuligheder for 2019 fra
135.035 tons til 103.327 tons.
På et møde i London den 10.-11. april 2019 aftalte EU og Norge på den
baggrund at reducere fiskerimulighederne for mørksej i 2019 på linje med
rådgivningen. Det indebærer, at EU-TAC’en
for Skagerrak/Kattegat og
Nordsøen revideres fra 58.524 tons til 44.735 tons, hvilket indebærer en
tilsvarende reduktion af den danske kvote fra 5.056 tons til 3.865 tons.
Derudover skal fiskerimulighederne for Nordvestlige farvande reduceres
fra 11.753 tons til 9.713 tons.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0011.png
11
Torsk og hvilling i Nordsøen
Forslaget indeholder justeringer af fiskerimuligheder for henholdsvis torsk
og hvilling i Nordsøen som følge af ændringer til de minimis undtagelser
4
i discardplanen for Nordsøen, som blev aftalt i forbindelse med rådsmødet
i december 2018 og efterfølgende er formaliseret gennem en revision af
discardplanen. Ændringerne indebærer, at den danske initialkvote for 2019
for torsk i Nordsøen forhøjes fra 4.758 tons til 4.998 tons og for hvilling
i Nordsøen fra 977 tons til 1.385 tons.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. De foreslåede ændringer af TAC og kvoter har visse
erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske fiskere, særligt for så vidt
angår brisling i Nordsøen, hvor Kommissionens forslag betyder en
reduktion af de danske fiskerimuligheder på ca. 60.000 tons sammenlignet
med fiskeriåret 2018/2019, hvilket repræsenterer en førstehåndværdi
omkring 100 millioner kr. Reduktionen af fiskermuligheder for mørksej
forventes isoleret set at få negative økonomiske konsekvenser, men det vil
helt eller delvis blive opvejet af de forøgede fiskerimuligheder for torsk,
hvilling og rejer. Fiskerimulighedernes størrelse har selvsagt også afledte
erhvervsøkonomiske konsekvenser for forarbejdningsindustrien.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) bemærkede, at
man sammen med Danmarks Pelagiske PO og Marine Ingredients
Denmark siden offentliggørelsen af ICES’ rådgivning
har anbefalet, at der
bliver set med kritiske øjne på den biologiske rådgivning for brisling. Det
De minimis” er en begrænset undtagelsesbestemmelse, som indebærer, at visse fangster inden for en nærmere fastsat
grænse ikke skal fratrækkes en kvote, ligesom der ikke er krav om, at sådanne fangster skal bringes i land, men de skal
dog registreres fuldt ud. Den overordnede bestemmelse fremgår af grundforordningen 1380/2013, mens de nærmere
betingelser fastlægges i discardplanerne.
4
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
12
bemærkedes, at
ICES’ rådgivning for
at fiske brisling på MSY ikke blot
følger principperne for en MSY-rådgivning, men også indeholder
anbefaling om et loft for fiskeriindsatsen (Fcap - sikkerhedsmekanisme).
Niveauet for dette loft er
efter DFPO’s opfattelse
fastsat mere eller mindre
arbitrært af ICES, men det har negative konsekvenser for kvote-
fastsættelsen. DFPO påpegede, at loftet for fiskeriindsats som anvendt af
ICES medfører, at TAC’en i henhold til ICES bør reduceres i forhold til
2018/2919. Dette til trods for, at ICES vurderer, at bestanden generelt har
det godt. Der henvises bl.a. til, at gydebiomassen i 2019 er vurderet til at
være 248.824 tons. Rekrutteringen i 2018 vurderes også til at være 25%
højere end gennemsnittet for perioden 2008-2017. At man på den
baggrund kan foreslå en reduktion på 25%, virker ifølge DFPO derfor i
strid med al sund fornuft, når man tager vigtigheden af fiskeriet i
betragtning. DFPO anførte, at hvis rådgivningen ikke havde indeholdt
Fcap sikkerhedsmekanismen, men alene havde været en MSY-rådgivning,
ville rådgivningen have ført til en TAC på 417.874 tons
.
DFPO nævnte, at
kortlivede arter hurtigt opnår den gydedygtige alder og er kendetegnet ved
store udsving i gydebiomassen samt ikke mindst en høj naturlig
dødelighed. Mængder, som ikke indgår i fiskeriet, vil derfor hurtigt
forsvinde og resultere i en uhensigtsmæssig underudnyttelse af bestanden.
DFPO anbefalede på den baggrund en bedre balance mellem sikkerheds-
mekanismen i rådgivningen og de faktiske fiskerimuligheder ved at
anvende et højere loft for fiskeriindsatsen end anbefalet af ICES. Det ville
ifølge DFPO resultere i en TAC på 182.792 tons. Samtidig ville bestanden
stadig være inden for sikre biologiske rammer,
og man ville efter DFPO’s
opfattelse ikke gå på kompromis med kravet om at TAC/kvoter skal
fastsættes på MSY. DFPO påpegede, at den danske fiskeindustri gennem
de seneste fem år årligt har mistet, hvad der svarer til godt 200 mio. kr. i
fiskerimuligheder, som følge af denne underudnyttelse af bestanden. Det
fremhævedes, at brisling er en af de vigtigste arter i det danske
industrifiskeri og en helt central grundpille i produktionen af fiskemel og
-olie i Hanstholm, Thyborøn og Skagen. I 2018 var flere end 60 fartøjer
involveret i fiskeret efter brisling, og værdien af fangsterne er et vigtigt
bidrag til de lokale økonomier. DFPO opfordrede derfor til, at man
forsøger at overbevise EU-Kommissionen om, at socioøkonomiske
forhold også bør tages med i den samlede vurdering, når TAC/kvoter skal
fastsættes.
I forhold til rejer tog DFPO den endelige kvotefastsættelse til efterretning.
Med hensyn til mørksej kritiserede DFPO fremgangsmåden for
reduktionen, idet man er midt i 2019, og reduktionen har stor betydning
for mange fiskere, som har disponeret ud fra det oprindelige
kvotegrundlag og lagt en fiskeplan for året. Det understregedes, at sej
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0013.png
13
optræder i det blandede fiskeri, ofte i store mængder, og at Danmarks
kvote i forvejen ikke svarer til de faktiske fangster. Kvotereduktionen gør
det ifølge DFPO sværere at bytte sig til sej fra andre EU-lande, som også
er berørt af reduktionen, og dansk fiskeri kan komme i klemme pga.
landingspligt, hvor sej kan optræde som ”choke species”. Efter DFPO’s
opfattelse havde det været mere hensigtsmæssigt, hvis man havde taget
tilpasningen af TAC/kvoten over et par perioder. Med hensyn til torsk og
hvilling tog man de foreslåede ændringer til efterretning, idet DFPO dog
fandt det skuffende, at det i EU-systemet tager så lang tid, at få sådanne
justeringer gennemført.
Marine Ingredients Denmark (MID)
var generelt enig i DFPO’s synspunk-
ter. MID anførte supplerende, at ICES tager udgangspunkt i en model,
som lægger et loft for fiskeridødeligheden, og derved indregner
usikkerheden i den videnskabelige rådgivning på en måde, hvor fiskeriet
går glip af mere end 280.000 tons i potentielle fiskerimuligheder i forhold
til rådgivning baseret på forsigtighedsprincippet og den MSY-regel, som
er fastsat i EU's Fælles Fiskeripolitik. Det blev understreget, at dansk
fiskeri og forarbejdning betaler en uforholdsmæssigt høj pris for den
videnskabelige usikkerhed, der er indregnet i ICES-rådgivningen. Hertil
kommer, at Kommissionen i sit forslag har trukket kvoten for 2019 i
Skagerrak og Kattegat fra, uden at præcisere om denne kvote fra 1. juli kan
fiskes i Nordsøen, som jo netop var formålet med sammenlægningen.
MID bemærkede, at brisling er den vigtigste art i det danske industrifiskeri
og en grundpille i produktionen af fiskemel- og fiskeolie i Hanstholm,
Thyborøn og Skagen, samt at brisling næsten udelukkende findes i dansk,
tysk og nederlandsk farvand og derfor en af de få betydelige arter, som
ikke er udfordret af Brexit. MID nævnte, at de danske fiskemels-
producenter er uforstående over rådgivningen, da bestanden befinder sig
langt over de kritiske referencepunkter og der er umiddelbart ingen
sammenhæng mellem den positive bestandsudvikling som ICES
konstaterer, og de fiskerimuligheder Kommissionen lægger op til. MID
mente også, at TAC’en skulle sættes til
182.792 tons beregnet på samme
måde som DFPO. Brisling er ifølge MID et ulykkeligt eksempel på, at en
urimeligt stor regning
i form af manglende fiskerimuligheder - sendes
videre til fiskeriet, forarbejdningsindustrien og fiskerihavnene, som følge
af usikre beregninger. Afslutningsvis pointere
de MID
, at brislingbestanden
er sund og i de senere år har vist en positiv udvikling; deri er fiskeriet og
det Internationale Havforskningsråd (ICES) enige. Hvor uenigheden
opstår
,
er
ifølge MID, hvilken
pris som skal betales for at leve op til
forsigtighedsprincippet. En pris som
,
MID mener
,
er så urimelig stor, at
det kræver en politisk stillingtagen til
,
om der er balance i forholdene.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0014.png
14
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) fremførte generelt
tilsvarende synspunkter som DFPO og MID.
DPPO tilføjede derudover,
at for 2019/2020 rådgiver ICES om én bestand af brisling i både
Nordsøen og i Skagerrak. For Skagerrak er der allerede fastsat en kvote
for 2019. Det er i den forbindelse DPPOs anbefaling, at TAC fastsættes
for Nordsøen alene for perioden frem til 31. december 2019.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke informationer om andre landes holdninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger generelt vægt på, at fiskeriet sker på baggrund af den
bedste videnskabelige rådgivning, herunder at fiskeriet sker i
overensstemmelse med princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte
(MSY).
Den videnskabelige rådgivning for brisling i Nordsøen er ændret på en
måde, der påvirker fastsættelsen af fiskerimulighederne. Kommissionens
metode for fastlæggelsen af TAC i Nordsøen som følge heraf anses for
uhensigtsmæssig i lyset af det faktiske fiskeri i henholdsvis Nordsøen og
Skagerrak/Kattegat. Regeringen lægger på den baggrund vægt på, at der
findes en passende fleksibel overgangsordning for brisling i Nordsøen, der
tillader en balanceret fordeling af fiskerimulighederne mellem Nordsøen
og Skagerrak. En sådan overgangsordning bør fortsat være på linje med
princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY).
Regeringen arbejder derudover for, at forslaget vedtages hurtigst muligt,
så sagen er på plads i forhold til brisling fra den 1. juli 2019.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
15
_____________________________________________________
Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til på vegne af Den Europæiske Union at indlede
forhandlinger om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med
Mauretanien
KOM-dokument foreligger ikke
________________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Den eksisterende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Mauretanien
udløber den 15. november 2019. Fiskeriprotokollen indeholder fastsættelse af
fiskerimulighederne og EU’s finansielle modydelse. Den eksisterende protokol omfatter
adgang for EU-fiskere til fiskeri i mauretansk farvand af rejer, demersale arter, tun og
små pelagiske fisk på i alt 281.500 tons pr. år. Den eksisterende protokols samlede
finansielle modydelse fra EU er fastsat til i alt 236,5 mio. € (ca. 1,76 mia. kr.) for
hele perioden på fire år.
Hertil kommer redernes betaling på op til 31,7 mio. € (ca.
236,4 mio. kr.) årligt. Kommissionen har fået udarbejdet en evalueringsrapport om
protokollen, der viser, at den er moderat effektiv. Kommissionen forventes at fremlægge
en henstilling til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til på Den Europæiske
Unions vegne at indlede forhandlinger om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen
med Mauretanien.
2. Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende forslag om henstilling med henblik
på Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på vegne af
Den Europæiske Union at indlede forhandlinger om en ny protokol til
fiskeripartnerskabsaftalen med Mauretanien.
På baggrund af Kommissionens henstilling udarbejdes der et forslag til
Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandling på Den Europæiske Unions vegne om en ny protokol til
fiskeripartnerskabsaftalen. Forslaget fremsættes med hjemmel i TEUF
artikel 43, stk. 2, i sammenhæng med artikel 218, stk. 3, og kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal uden inddragelse af Europa-Parlamentet.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.
juni 2019, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på vedtagelse.
3. Formål og indhold
Ifølge Kommissionens forslag til henstilling forventes det, at Rådet vil:
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
16
-
bemyndige Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger om
fornyelse af den pågældende protokol,
-
udpege Kommissionen til at føre forhandlingerne herom og
-
godkende forhandlingsdirektiverne i bilaget til henstillingen.
Forhandlingerne vil skulle gennemføres i samråd med Rådets
arbejdsgruppe vedrørende den eksterne fiskeripolitik.
Kommissionen forventes i udkastet til forhandlingsdirektiver at anføre, at
formålet med forhandlingerne er at få vedtaget en ny protokol som led i
fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Mauretanien i overensstemmelse
med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om Kommissionens
meddelelse af 13. juli 2011 om den eksterne dimension af den fælles
fiskeripolitik og forordningen om den fælles fiskeripolitik
(grundforordningen).
Med henblik på at sikre, at den nye protokol fremmer et bæredygtigt og
ansvarligt fiskeri, forventes Kommissionen at basere forhandlingerne på
følgende mål:
-
der tages behørigt hensyn til de bedste videnskabelige udtalelser,
der foreligger, og til de relevante regionale forvaltningsplaner for
at sikre og fremme et miljømæssigt bæredygtigt fiskeri, der ude-
lukkende vil være rettet mod de ressourcer, der er til rådighed,
under hensyntagen til fiskerikapaciteten hos den lokale flåde,
-
det sikres, at adgangen til fiskeressourcerne fastsættes ud fra de
kriterier, der gælder for den nuværende protokol, idet der tages
hensyn til den udvikling, der er observeret i de seneste år og til de
seneste videnskabelige vurderinger,
-
dialogen videreføres for at styrke sektorpolitikken for at fremme
gennemførelsen af en ansvarlig fiskeripolitik i tråd med Maure-
taniens udviklingsmål, idet der tages hensyn til de lokale fisker-
samfunds udkomme og interesser,
-
der bør indføres en klausul om konsekvenserne i tilfælde af en
tilsidesættelse af menneskerettigheder og demokratiske princip-
per, og
-
der bør indføres en klausul om forrang til EU-fartøjer frem for
andre tredjelandes fartøjer.
Aftalen med Mauretanien er den største af EU’s fiskeripartnerskabsaftaler.
Den eksisterende protokol løber fra 16. november 2016 til 15. november
2019 og omfatter adgang for EU-fiskere til fiskeri i mauretansk farvand af
rejer, demersale arter, tun og små pelagiske fisk.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
17
Fiskerimulighederne er fastsat i protokollen og fiskes primært af fartøjer
fra Spanien og Frankrig, men også Italien, Portugal, Tyskland,
Storbritannien, Letland, Litauen og Polen har fiskerimuligheder i området.
Den eksisterende protokols samlede finansielle modydelse er fastsat til i
alt 236,5 mio. € (ca. 1,76 mia. kr.) for hele perioden på fire år
og bygger
på:
et årligt finansielt bidrag for adgang for fartøjer fra EU på 55 mio.
€ (ca. 410 mio. kr.),
og
en yderligere bevilling, som EU betaler til støtte til imple-
mentering af Mauretaniens nationale fiskeri- og havpolitik,
svarende til 4,125 mio. € (ca. 31
mio. kr.) om året.
Hertil kommer redernes bidrag, der ved fuld udnyttelse
fiskerimulighederne skal betale 31,7
mio. € (ca. 236,4
mio. kr.).
af
Den økonomiske støtte til gennemførelse af den mauretanske
fiskeripolitik bidrager generelt til at udvikle og gennemføre den nationale
strategi for bæredygtig udvikling af fiskerierhvervet i Mauretanien med
henblik på at skabe et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri i Mauretaniens
farvande i harmoni med de strategiske mål, der går ud på at bevare
fiskeressourcerne og få fiskeriet bedre integreret i den nationale økonomi.
For at sikre en bæredygtig og ansvarlig forvaltning af ressourcerne og
fremme fiskerierhvervets udvikling er indsatsområder valgt for
fiskeriforvaltningen, fiskeriets økonomiske og samfundsmæssige afkast,
samt beskyttelse af havmiljøet.
Både EU og Mauretanien er kontraherende parter i ICCAT (Den
Internationale Konvention for Bevarelse af Tunfiskebestanden i
Atlanterhavet). For de bestande, som er reguleret i ICCAT gennem kvoter,
som EU har andel i, fisker EU på egne ICCAT-kvoter i mauretanske
farvande.
Fiskerimulighederne forventes efter aftale at kunne udvides, hvis
udvidelsen er i overensstemmelse med konklusionerne fra Den Fælles
Videnskabelige Komite og ikke er til skade for en bæredygtig udnyttelse af
de mauretanske fiskeressourcer.
Vurdering af fiskeriprotokollen med Mauretanien
Der er på Kommissionens foranledning blevet udarbejdet en ex-post og
ex-ante evaluering af den eksisterende protokol mellem EU og
Mauretanien, der er modtaget i 12. april 2019. For så vidt angår fiskeriet
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
18
henviser evalueringen til, at data fra den regionale fiskeriinstans, Komiteen
for det Østlige centrale Atlantiske Fiskeri (CECAF), viser, at visse små
pelagiske bestande (f.eks. sardiner, hestemakrel og ansjos varierer i
udnyttelse fra underudnyttet til overudnyttet. Det bemærkes dog, at EU-
fartøjer kun har udnyttet ca. halvdelen af deres fiskerimuligheder for disse
bestande, mens der har været moderat udnyttelse for øvrige
fiskerimuligheder. Bestandsmæssigt viser evalueringsrapporten desuden,
at senegalesisk kulmule er fuldt udnyttet og anbefales reduceret, at
rejebestandene, der fiskes af EU-fartøjer, ligeledes er fuldt udnyttet og at
blækspruttebestanden udnyttes fuld ud af mauretanske fiskere, og der
derfor ikke er et overskud heraf til andre nationers fiskere. Endelig har
ICCAT konkluderet, at der er en mindre overudnyttelse (men ikke
overfiskeri) af gulfinnet tun, mens der er fuld udnyttelse og overfiskeri af
storøjet tun, som følgelig er underlagt forvaltning- og
bevarelsesforanstaltninger på regionalt niveau.
For så vidt angår værdien af protokollen vurderes det, at protokollen
genererer 1,45 € (ca. 10,8 kr.) for hver anvendt 1 € (ca. 7,45 kr.) samt
direkte beskæftigelse for ca. 342 personer og næsten 900 personer i
indirekte beskæftigelse.
Generelt vurderes protokollen at være moderat effektiv, blandt andet i
forhold til bidrag til opnåelse af bæredygtig forvaltning i mauretansk
farvand og at være god i forhold til støtte til udvikling af den mauretanske
fiskerisektor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslag til henstillinger om at
indlede forhandlinger. Forslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan
først vedtages af Rådet efter Europa-Parlamentets godkendelse.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget om indledning af forhandling om en ny protokol har ikke i sig
selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konse-
kvenser, men en eventuel indgåelse af en ny protokol vil kunne have en
indvirkning på EU-budgettet.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
2059050_0019.png
19
Den samlede finansielle modydelse i den eksisterende protokol er fastsat
til en samlet udgift på EU’s budget på 236,5 mio. € (ca. 1,76 mia. kr.) for
hele perioden på fire år. Den finansielle modydelse kan op- eller
nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederne inden for aftalens
ramme.
Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig
udgift ved aftalen på 1,18 mio. € (ca. 8,8 mio. kr.) pr. år
ved en årlig
budgetudgift for EU på 59 mio. € (ca. 441 mio. kr.).
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) bemærkede, at
foreningen var positivt stemt over for, at fiskeriaftalen blev forlænget for
en ny periode. Det bemærkedes endvidere, at fiskeriaftalen med
Mauretanien er til gavn for EU’s fiskeri, og der er god udnyttelse af
fiskerimulighederne i aftalen. DFPO beklagede, at Danmark historisk ikke
har haft adgang til fiskerimulighederne i aftalen med Mauretanien, Med
udsigt til Brexit og den usikkerhed, det måtte medføre for det fremtidige
fiskeri, er det foreningens opfattelse, at dansk fiskeri også har interesse i at
få adgang til fiskeriet under aftalen med Mauretanien. DFPO anbefalede
derfor, at man fra dansk side under de kommende forhandlinger arbejder
for, at dansk fiskeri får adgang til fiskerimulighederne i en kommende
aftale.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) støttede forlæn-
gelsen af fiskeriaftalen mellem EU og Mauretanien, idet det blev
fremhævet, at fiskeriaftaler med tredjelande inkl. Grønland er et bærende
element i EU's fiskeripolitik og skaber værdi for EU's flåde og udvikling i
partnerskabslandene. DPPO anførte, at fiskeressourcerne ud for
Mauretanien er betydelige og der er et stort potentiale for at udvikle det
bæredygtige fiskeri efter små pelagiske arter. Danmark har historisk ikke
har haft adgang til fiskerimulighederne i aftalen med Mauretanien, men
med Brexit og den usikkerhed, det måtte medføre for det fremtidige
fiskeri, ville det ifølge DPPO være i dansk fiskeris interesse også at få
adgang til fiskeriet under aftalen med Mauretanien. DPPO støttede derfor
DFPO’s anbefaling.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke informationer om andre landes holdninger.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
20
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter særligt, at følgende principper indgår i den nye
fiskeriprotokol med Mauretanien:
At der alene må fiskes på et overskud,
Forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,
At parterne for vandrende og stærkt vandrende arter skal følge
den regionale videnskabelige rådgivning og forvaltningstiltag
vedtaget i de regionale fiskeriforvaltningsorganisationer,
Styrket kontrol, herunder fremme af regionalt samarbejde,
Krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk
udvikling, herunder fremme af opbygning af høringsprocesser,
Størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de
formål, som er opstillet i aftalerne, og
Størst mulig åbenhed i forbindelse med aftalens indgåelse og
evaluering.
Regeringen finder endvidere, at EU-fartøjers eksterne fiskeriaktiviteter
bør forvaltes og kontrolleres efter samme standard som inden for EU-
farvande, herunder at EU’s fiskeriaftaler påviseligt skal understøtte en
social og miljømæssigt bæredygtig udvikling.
Det er vigtigt, at den nye fiskeriprotokol opfylder de generelle principper
om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om
fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19. marts 2012 og er i
overensstemmelse med de generelle principper om bæredygtige
fiskeripartnerskabsaftaler i forordningen om den fælles fiskeripolitik
(grundforordningen).
Midlerne fra fiskeripartnerskabsaftalerne bør i den sammenhæng komme
lokalbefolkningen til gode. Desuden er det vigtigt, at der fastsættes en
eksklusivitetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en
fiskeripartnerskabsaftale med et tredjeland, alene kan fiske i det
pågældende land inden for rammerne af aftalen og ikke indgå private
aftaler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.
Ligeledes er regeringen opmærksom på de socio-økonomiske hensyn,
herunder beskyttelse af det mauretanske kystnære fiskeri, samt at
tunfiskeri i området er omfattet af forvaltningsforanstaltninger, som
vedtages inden for rammerne af ICCAT.
Regeringen vil under forhandlingerne afsøge mulighederne for at fremme
danske fiskeriinteresser under protokollen.
Rådsmøde nr. 3701 (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/6-19, fiskeridelen
21
Regeringen lægger vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne
om den kommende flerårige finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.