Erhvervsudvalget 2018-19 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2078548_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
20. september 2019
Skriftlig orientering om forslag til taksonomi til fremme af
bæredygtige investeringer
Denne skriftlige orientering vedrører forslaget til forslag til taksonomi til fremme
af bæredygtige investeringer. Sagen er ikke på dagsordenen for et rådsmøde, men
forelagt for Europaudvalget 20. september 2019.
Taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
EU’s klimamålsætninger kræver mobilisering af private investeringer til at under-
støtte den grønne omstilling. EU har i nogle år arbejdet på tiltag til såkaldt
bæredygtig
finansiering,
som netop har dette fokus.
Kommissionen fremsatte i maj 2018 tre lovforslag på området. Der er siden opnået
politisk enighed om to af forslagene (Det drejer sig om bæredygtige finansielle
benchmarks samt oplysningskrav til finansielle virksomheder, som begge blev fore-
lagt udvalget i januar).
Der ventes snart enighed i Rådet om det tredje forslag
en
”taksonomi” –
som skal
skabe fælles definitioner af, hvad der udgør bæredygtig økonomisk aktivitet.
Målet med taksonomien er at skabe større gennemsigtighed i forhold til bæredyg-
tighed for potentielle investorer, både private og offentlige investorer. Taksono-
mien skal generelt øge omfanget af bæredygtige investeringer. Investorer, der øn-
sker at investere bæredygtigt, vil i kraft af en fælles taksonomi få sikkerhed for, at
deres investeringer lever op til stringente krav om bæredygtighed. Ensartede defi-
nitioner af bæredygtighed på tværs af hele EU (hvor der i dag er forskellige defini-
tioner) kan øge investeringsmulighederne for de investorer, der ønsker at investere
bæredygtigt.
En økonomisk aktivitet er ifølge forslaget
’bæredygtig’, hvis den bidrager substan-
tielt til mindst ét af seks kriterier:
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 50: Skriftlig orientering vedr. forordning om taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer, som er relevant for Folketingets Erhvervsudvalg, fra finansministeren
Side 2 af 3
1) bekæmpelse af klimaforandringer;
2) tilpasning til klimaforandringer;
3) bæredygtig brug og beskyttelse af vandressourcer;
4) omstilling til cirkulær økonomi og genbrug samt forebyggelse af affald;
5) forebyggelse og forhindring af forurening;
6) beskytte og genoprette biodiversitet og økosystemer.
Samtidigt må aktiviteten ikke skade nogle af de øvrige kriterier, og den skal desuden
efterleve et minimum af standarder for eksempelvis arbejdstager- og menneskeret-
tigheder.
Det er de finansielle markedsdeltagere, der skal vurdere, om forslagets krav til bæ-
redygtighed af de underliggende økonomiske aktiviteter er opfyldt og informere in-
vestor herom. Markedsdeltagere kan være investeringsforeninger og banker. EU-
landene skal sikre tilpas afskrækkende sanktioner mod virksomheder, der markeds-
fører produkter som bæredygtige, men som ikke er i overensstemmelse med takso-
nomien.
Økonomiske aktiviteter, der fx bidrager til at bekæmpe klimaforandringer (krite-
rium 1), kunne fx være skovrejsning, el-produktion ved vindkraft, bygningsrenove-
ring mv. Hvis en finansiel markedsdeltager markedsfører produkter, der indebærer
investeringer i sådanne aktiviteter, vil disse investeringer kunne kaldes bæredygtige
under visse betingelser. Fx hvis de indebærer nul-emission, eller bidrager til at sænke
CO2-emission osv. Og aktiviteten må ikke skade fx biodiversitet eller forurene.
Specifikationerne af de enkelte bæredygtighedskriterier skal yderligere udmøntes på
teknisk niveau gennem delegerede eller implementerende retsakter. Det skal bl.a.
sikre, at kriterierne løbende kan justeres og holdes ambitiøse i takt med teknologisk
og videnskabelig udvikling osv. Der etableres et forum, hvor uafhængige eksperter
og EU-landene kan rådgive Kommissionen ved dennes tekniske arbejde med rets-
akterne.
Forslaget indebærer ikke i sig selv nogle begrænsninger på udbuddet af investerings-
produkter, der ikke er bæredygtige. Forslaget styrer alene hvilke investeringspro-
dukter, der må
markedsføres
som bæredygtige.
Regeringen støtter generelt et højt ambitionsniveau for bæredygtig finansiering, så
private investeringer bidrager mest muligt til den grønne omstilling og efterlevelsen
af klimamålsætningerne. Regeringen støtter konkret en taksonomi, så det bliver
nemt og transparent for investorer at investere i bæredygtig økonomisk aktivitet på
tværs af EU. Det er også forventningen, at taksonomien kan understøtte et stigende
markedskrav om bæredygtige investeringsmuligheder.
Regeringen støtter, at taksonomien bliver bindende. Regeringen støtter også, at de
tekniske dele af forslaget skal være evidensbaserede og foretrækker for dette forslag
ERU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 50: Skriftlig orientering vedr. forordning om taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer, som er relevant for Folketingets Erhvervsudvalg, fra finansministeren
Side 3 af 3
brugen af delegerede retsakter frem for gennemførelsesretsakter. Den konkrete ba-
lance mellem de to typer retsakter i kompromisforslaget kan støttes.
Der ventes enighed om en taksonomi på linje med det foreliggende kompromis, og
regeringen vil kunne tilslutte sig en sådan enighed.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister