Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2066223_0001.png
Den 12. august 2019
MFVM 874
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til delegeret retsakt om måling af madaffald der
fastsætter en fælles metode og kvalitetsmæssige minimumskrav for at muliggø-
re en ensartet måling af madaffald i medlemsstaterne (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har i forbindelse med beføjelsen i affaldsrammedirektivets artikel 9 stk. 8 fremsat
forslag til en delegeret retsakt indeholdende minimumskrav til målemetoder af madaffald (delegeret
retsakt). Formålet med forslaget er at fastlægge fælles målemetoder således, at der i medlemsstater-
ne kan foretages en ensartet måling af madaffaldet. Forslaget indeholder krav til løbende overvåg-
ning samt indberetning af data for madaffaldet opgjort separat i alle fem led i værdikæden: Pri-
mærproduktionen, forarbejdnings- og fremstillingssektoren, detailhandelen og anden fødevaredi-
stribution, restaurationsbranchen og restaurationstjenester og husholdninger. Forslaget indeholder
desuden anbefalede metoder til måling i de forskellige led af værdikæden samt krav til redegørelse
for de valgte metoder, med henblik på vurdering af kvaliteten af de data, der indberettes. Forslaget
indebærer, at Danmark mindst en gang hvert 4. år skal indberette en detaljeret analyse af madaf-
faldet samt i hvert af de mellemliggende år en beregnet måling af madaffaldet. Både den detaljerede
analyse og beregningerne skal udføres separat for alle led i værdikæden. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller er-
hvervslivet. Forslaget vil have begrænsede statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes at have
en positiv effekt for beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsi-
gelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt en delegeret retsakt om en fælles målemetode og kvalitative minimums-
krav til en ensartet måling af omfanget af madaffald i medlemsstaterne den 3. maj 2019.
Den delegerede retsakt er fremlagt med hjemmel i artikel 9 stk. 8 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2008/98 EF om affald.
Rådet og Europa-Parlamentet har mulighed for at komme med indsigelser til den delegerede retsakt
frem til og med den 23. august 2019.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 107: Delegeret retsakt vedr. måling af madaffald
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastsætte en ensartet metode for måling af madaffald i medlemsstaterne
samt at opstille kvalitative minimumskrav til målemetoden. En ensartet målemetode, der efterlever
specifikke minimumskvalitetskrav, er nødvendig for at kunne evaluere om medlemsstaterne overhol-
der forpligtelsen i det reviderede affaldsrammedirektivs artikel 9 om forebyggelse til ”at træffe foran-
staltninger, der begrænser produktionen af madaffald”. Affaldsdirektivets artikel
37 om rapportering
indeholder endvidere en forpligtigelse til årligt at indberette data for madaffald. Formålet er at overvå-
ge effekterne af de foranstaltninger, som medlemsstaterne iværksætter for at forebygge madaffald.
Derudover skal de indberettede data om madaffald i henhold til affaldsrammedirektivets artikel 9 stk.
6 benyttes til at Kommissionen i 2023 kan vurdere, om der er grundlag for at foreslå bindende reduk-
tionsmål for madaffald i EU.
Følgende konkrete elementer indgår i forslaget:
Krav til overvågning af madaffaldet i alle led i værdikæden
Forslaget fastlægger, at mængden af madaffald skal måles separat i følgende fem værdikædeled; pri-
mærproduktionen, forarbejdnings- og fremstillingssektoren, detailhandelen og anden fødevaredistri-
bution, restaurationsbranchen og restaurationstjenester og husholdninger. Der opregnes i forslaget en
række undtagelser fra kravet om måling af madaffald, herunder for madrester i emballageaffald og
madaffald, der bortskaffes via kloak.
Krav til løbende overvågning/tidinterval
Forslaget fastlægger, at medlemsstaterne skal indberette en detaljeret analyse af det madaffald, der
genereres i de respektive led mindst en gang hvert 4. år. En detaljeret analyse indebærer eksempelvis
en kompositionsanalyse af det affald, der hentes blandet. Herudover skal medlemsstaterne i hvert af
de mellemliggende år indberette beregninger af det madaffald, der genereres i de respektive led. En
beregning af madaffaldet i de respektive led vil for eksempel betyde, at data fra den detaljerede analyse
bliver opdateret i henhold til fx ændret befolkningstal, salg i detailleddet eller andre tal, der fremgår
for eksempel via Danmarks Statistik.
Første måleperiode for alle værdikædeled er 2020, hvor der må
benyttes data tilbage til 2017. Afrapporteringsfristen for indsendelse af data fra første måleperiode er
juli 2022.
Herefter gælder der
en rullende monitoreringsplan, hvor medlemsstaterne mindst en gang hvert 4. år
skal gennemfører de detaljerede analyser for de respektive værdikædeled.
Krav til vurdering af kvaliteten af de data der indberettes.
I forbindelse med, at medlemsstaterne indberetter både de årlige beregnede data samt den 4. årige
detaljerede analyse, skal Kommissionen forelægges en beskrivelse og vurdering af metode til indsam-
ling af data. Formålet er at sikre, at medlemsstaterne indberetter data på baggrund af en valid metode.
Anbefalede metoder til måling i de forskellige led af værdikæden
For hvert led i værdikæden er der i et bilag til direktivet anført forskellige metoder til opgørelsen af
madaffaldet. For eksempel anbefales det, at man i forhold til servicesektoren anvender direkte måling,
dagbøger eller kompositionsanalyse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 107: Delegeret retsakt vedr. måling af madaffald
Gældende dansk ret
Pligten til at indsamle oplysninger om mængden af madaffald i alle værdikædeled, samt metoder til
brug herfor, er i dag ikke normeret i danske regler.
Konsekvenser
Regler, der pålægger Danmark rapporteringsforpligtelser, som udelukkende er forpligtelser over for
Kommissionen, skal normalt blot overholdes i praksis. Det vil sige, at reglerne ikke implementeres i
lovgivningen. Det vurderes, at forslaget kan gennemføres med hjemmel i den gældende affaldsdatabe-
kendtgørelse.
Forslaget har statsfinansielle konsekvenser, idet Miljøstyrelsen for hvert af de fem værdikædeled skal
forestå en detaljeret analyse af madaffaldet som minimum én gang hvert 4. år og en beregning af mad-
affaldet i de mellemliggende år.
De detaljerede analyser af madaffaldet fra primærproduktionen, forarbejdnings- og fremstillingssekto-
ren, detailhandelen og anden fødevaredistribution, restaurationsbranchen og restaurationstjenester,
vil i praksis blive udført af en konsulent. De detaljerede analyser kræver indsamling af ny data en gang
hvert 4. år Data vil blive tilvejebragt ved brug af interview, spørgeskemaundersøgelser med relevante
virksomheder/brancheforeninger og direkte måling for eksempel via Affalds Data Systemet, ved bear-
bejdning af eksisterende data og ved kompositionsanalyser. Det vurderes, at de detaljerede analyser
for disse fire værdikædeled vil koste i alt ca. 2.000.000 kr. over en 4 årig periode.
Den detaljerede analyse af madaffaldet fra husholdningerne vil også i praksis blive udført af en konsu-
lent. Danmark har tidligere indsamlet data for madaffald og madspild i husholdningerne, hvorfor det
vil være væsentlig at anvende den allerede benyttede metode. Det betyder, at der hvert 4. år skal laves
en såkaldt kompositionsanalyse, som koster ca. 1,5 mio. kr.
Samlet set vil de detaljerede analyser koste i alt 3,5 mio. kr. over en 4 årig periode.
De årlige beregninger af madaffaldet i de fem værdikædeled vil blive udført af Miljøstyrelsen på grund-
lag af oplysninger fra Affaldsdatasystemet og de 4. årige detaljerede undersøgelser. Det forventes at
beslaglægge løbende ca.
1
/
3
årsværk hos Miljøstyrelsen.
De samlede statsfinansielle konsekvenser vurderes således at udgøre i alt ca. 3,5 mio. kr. til konsulent-
ydelser samt ca. 1
1
/
3
årsværk i Miljøstyrelsen fordelt over en 4 årig periode. De løbende årlige omkost-
ninger til måleopgaven vil herefter udgøre i gennemsnit godt 0,88 mio. kr. og ca.
1
/
3
årsværk i Miljøsty-
relsen. De statsfinansielle konsekvenser afholdes jævnfør budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
Miljø- og Fødevareministeriets egne rammer.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vil kun medføre meget begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af administra-
tive byrder for virksomhederne. I forbindelse med de detaljerede analyser vil en konsulent med bran-
chekendskab anmode et udvalg af virksomheder om at indberette data, udfylde spørgeskemaer eller
lave aftaler om kompositionsanalyser. Man kan som virksomhed vælge at takke nej til at deltage. Tidli-
gere lignende undersøgelser har involveret mellem 40-50 virksomheder pr. værdikædeled. Det bety-
der, at ca. 200 virksomheder vil blive bedt om at deltage med hver et tidsforbrug på 60-120 minutter
fordelt over en 4 årig periode. En del virksomheder opgør allerede deres madaffald for eksempel su-
permarkederne i Salling Group.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 107: Delegeret retsakt vedr. måling af madaffald
2066223_0004.png
Hvis det som overslag lægges til grund, at analysen for alle fem værdikædeled gennemføres i det sam-
me år, og at ingen virksomheder allerede deltager i en sådan analyse, kan de erhvervsøkonomiske om-
kostninger beregnes til 126.000 kr. pr. gang for alle de involverede virksomheder (det vil sige for det
år, hvor de detaljerede analyser forudsættes foretaget). Der er forudsat en timepris på 313 kr. inklusiv
overhead (jævnfør Danmarks Statistik) og 60 minutter pr. skema.
En vedtagelse af forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der med forslaget fast-
sættes nye regler om måling af madaffald.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Landbrug & Fødevarer støtter en harmoniserede målemetode, men understreger samtidig vigtigheden
i, at medlemsstaterne selv kan vælge egnede metoder i de fem definerede værdikædeled, herunder
fastlægge de afskæringer, der er nødvendige i forhold til at definere, hvad der er madaffald i en dansk
kontekst. Der opfordres til, at tage udgangspunkt i allerede eksisterende metoder og opgørelser på
området. Desuden ønsker Landbrug & Fødevarer inddragelse i forbindelse med definition af de mere
konkrete metoder til måling af madaffald, herunder brug af data mm. særligt indenfor primærproduk-
tionen og forarbejdnings- og fremstillingssektoren.
Danmarks Naturfredningsforening er enig i, at en ensartet måling på tværs af medlemsstaterne er
nødvendig, men mener ikke, at man med den fremlagte metode vil opnå hverken sammenlignelige
eller retvisende data - dertil er metodefriheden for stor. Danmarks Naturfredningsforening udtrykker
desuden bekymring for undtagelserne i forslaget, herunder madaffald der bortskaffes via kloak, og
efterspørger en
klar definition af ”madaffald”.
Afgrænsning af, hvad der forstås som madaffald ved kun
at inddrage spild i produktionskæderne overser, at det væsentligste spild af mad i en cirkulær økono-
miforståelse sker ved og efter forbrug. Hvis spildevandsslam brændes går ressourcerne tabt for det
regenerative landbrug. Kun en ganske forsvindende del af madaffald samles ind fra husholdningerne,
sorteres og genanvendes som kompost eller gødning. Danmarks Naturfredningsforening mener, at det
er her indsatsen, og derfor også dataindsamlingen skal fokuseres.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et kvalificeret flertal af medlemsstaterne vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en harmoniseret målemetode for madaffald med henblik på en ensartet måling af
madaffaldet på tværs af medlemsstaterne. En ensartet måling på tværs af medlemsstaterne er nødven-
dig for at sikre, at data kan sammenlignes på tværs af EU og eventuelt anvendes til at fastsætte bin-
dende EU reduktionsmål for madaffald for 2030. Regeringen støtter at måle madaffaldet i alle led af
værdikæden og, at der således skal afrapporteres separat fra hvert værdikædeled. Regeringen finder, at
der skal være en balance mellem de ressourcer der lægges i opgaven, og de resultater man opnår med
de ressourcer.
Regeringen støtter generelt en tilgang, hvor det er muligt for medlemsstaterne selv at vælge metode til
måling af madaffaldet i det specifikke værdikædeled, men man lægger vægt på, at de indkomne data
giver et præcist og sammenligneligt billede af det målte. Regeringen havde på denne baggrund gerne
set, at de valgfri målemetoder var suppleret med flere detaljerede minimumskrav vedrørende for ek-
sempel brug af vægte, krav til antal involverede husholdninger, minimum antal interviewede, krav til
interviewformen, interviewguides, statistisk dækning af sektor/erhverv eller fordeling mellem
land/by/en-families husstande/etagebyggeri etc. For at sikre validitet i de indberettede data er det
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 107: Delegeret retsakt vedr. måling af madaffald
derfor væsentligt for regeringen, at der sideløbende med forslaget stilles krav til kvaliteten af analyse-
arbejdet, og at medlemsstaterne løbende skal oplyse Kommissionen om de anvendte målemetoder og
om baggrund for eventuelle ændringer af metodevalg.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5