Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2066776_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
16. august 2019
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i den indeværende uge
samt i de kommende to uger i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager,
hvor der er nedsat procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig
forhandling, fremsættelse af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der
i øvrigt følges af den danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse
og afsigelse af dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-
Domstolens hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-71/18
Titel og kort sagsresumé
KPC Herning (forelagt af Vestre Landsret)
Sagen vedrører: 1) Er det foreneligt med
momssystemdirektivets artikel 135, stk. l, litra j, jf. artikel
12, stk. l, litra a, og stk. 2, sammenholdt med artikel 135,
stk. l, litra k, jf. artikel 12, stk. l, litra b, og stk. 3, at en
medlemsstat under omstændigheder som de i hovedsagen
foreliggende betragter en levering af en fast ejendom,
hvorpå der på leveringstidspunktet er opført en bygning,
som et momspligtigt salg af en byggegrund, når det er
parternes hensigt, at bygningen skal rives helt eller delvist
ned for at gøre plads til en ny bygning?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
(repræsenteret ved
Kammeradvokaten)
Processkri
dt
Dom
Dato
04.09.19
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-686/17
Titel og kort sagsresumé
Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs
Frankfurt am Main
1. Skal der med henblik på definitionen af begrebet
»oprindelsesland« i henhold til artikel 113a, stk. 1, i forordning
(EF) nr. 1234/2007 og artikel 76, stk. 1, i forordning (EU) nr.
1308/2013 tages udgangspunkt i definitionerne i toldkodeksens
artikel 23 ff. og EU-toldkodeksens artikel 60? 2. Har
champignoner, der høstes på det nationale område, i henhold til
artikel 23 i forordning (EØF) nr. 2913/92 og artikel 60, stk. 1, i
forordning (EU) nr. 952/2013 indenlandsk oprindelse, når
væsentlige produktionstrin finder sted i andre medlemsstater i
Interessent
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Proces
skridt
Dom
Dato
04.09.19
1
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 109: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/8-9
2066776_0002.png
Den EuropæiskeUnion, og champignonerne først indføres på
det nationale område tre eller færre dage før den første høst? 3.
Skal forbuddet mod vildledning i artikel 2, stk. 1, litra a), nr. i), i
direktiv nr. 2000/13/EF og i artikel 7, stk. 1, litra a), i
forordning (EU) nr. 1169/2011 anvendes på den obligatoriske
oprindelsesbetegnelse i henhold til artikel 113a, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1234/2007 og artikel 76, stk. 1, i
forordning (EU) nr. 1308/2013? 4. Kan der til den
obligatoriske oprindelsesbetegnelse i henhold til artikel 113a,
stk. 1, i forordning (EF) nr. 1234/2007 og artikel 76, stk. 1, i
forordning (EU) nr. 1308/2013 tilføjes præciserende angivelser
med henblik på at forebygge en vildledning, der er forbudt i
henhold til artikel 2, stk. 1, litra a), nr. i), i direktiv nr.
2000/13/EF samtartikel 7, stk. 1, litra a), i forordning (EU) nr.
1169/2011?
T-603/17
Republikken Litauen mod Europa-Kommissionen
Påstande:
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)
2017/1144 af 26. juni 2017 om udelukkelse fra EU-finansiering
af visse udgifter, som medlemsstaterne har afholdt inden for
rammerne af Den Europæiske Garantifond for Landbruget
(EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne (ELFUL) (1), annulleres, for så vidt som den
anvender en finansiel korrektion over for Litauen på 4 207
894,93 EUR.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkost-
ningerne.
Hamas mod Rådet
Påstande:
Rådets afgørelse (FUSP) 2018/475 af 21. marts
2018 om ajourføring af listen over personer, grupper og
enheder, som er omfattet af artikel 2, 3 og 4 i fælles holdning
2001/931/FUSP om anvendelse af specifikke foranstaltninger
til bekæmpelse af terrorisme, og om ophævelse af afgørelse
(FUSP) 2017/1426 (EUT 2018, L 79, s. 26), og
Rådets
gennemførelsesforordning (EU) 2018/468 af 21. marts 2018
om gennemførelse af artikel 2, stk. 3, i forordning (EF) nr.
2580/2001 om specifikke restriktive foranstaltninger mod visse
personer og enheder med henblik på at bekæmpe terrorisme og
om ophævelse af gennemførelsesforordning (EU) 2017/1420
(EUT 2018, L 79, s. 7) annulleres, for så vidt som disse
retsakter vedrører Hamas, herunder Hamas-Izz al-Din al-
Qassem.
Rådet tilpligtes at betale samtlige sagsomkostninger.
Verein für Konsumenteninformation
Skal artikel 9, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om tekniske
og forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og direkte
debiteringer i euro og om ændring af forordning (EF) nr.
924/2009 (herefter »SEPA-forordningen«) fortolkes således, at
betalingsmodtageren forbydes at gøre betaling ved direkte
debiteringsordning afhængig af, at betaleren har bopæl i den
medlemsstat, hvor også betalingsmodtageren har sin bopæl eller
sit hjemsted, når betaling også tillades på anden måde, f.eks.
med kreditkort?
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
04.09.19
T-308/18
Udenrigsministeriet
Dom
04.09.19
C-28/18
Finanstilsynet
Dom
05.09.19
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 109: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/8-9
2066776_0003.png
C-145/18
Regards Photographiques
- Skal bestemmelserne i artikel 103 og 311 i Rådets direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006 samt dets bilag IX, del A,
nr. 7), fortolkes således, at kravet om, at fotografier skal tages af
ophavsmanden, aftrykkes af denne eller under dennes tilsyn,
signeres og nummereres i et antal på op til 30 eksemplarer,
uanset formater og underlag, er det eneste krav, der skal være
opfyldt for, at fotografierne kan være omfattet af den nedsatte
momssats?
- Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, kan
medlemsstaterne da alligevel undtage fotografier, der i øvrigt
ikke har kunstnerisk karakter, fra den nedsatte momssats? -
Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, hvilke
andre betingelser skal fotografier da opfylde for at kunne være
omfattet af den nedsatte momssats? Skal de navnlig have en
kunstnerisk karakter?
- Skal disse betingelser fortolkes ensartet i hele EU, eller
henhører de under de enkelte medlemsstaters ret vedrørende
især intellektuel ejendomsret?
AMS Neve e.a.
Under omstændigheder, hvor en virksomhed er etableret og har
hjemsted i medlemsstat A og har taget skridt til i dette område
at reklamere for og udbyde varer til salg under et tegn, der er
identisk med et EU-varemærke, på et websted, som er rettet
mod erhvervsdrivende og forbrugere i medlemsstat B: i) har en
EU-varemærkedomstol i medlemsstat B da kompetence til at
påkende en påstand om krænkelse af et EU-varemærke i
forbindelse med annoncering og udbud til salg af varer i dette
område? ii) hvis dette ikke er tilfældet, hvilke andre kriterier skal
den pågældende EU-varemærkedomstol da tage hensyn til ved
afgørelsen af, om den har kompetence til at behandle denne
påstand? iii) for så vidt som svaret på nr. ii) kræver, at den
pågældende EU-varemærkedomstol fastslår, om virksomheden
har taget aktive skridt i medlemsstat B, hvilke kriterier skal der
da tages hensyn til ved afgørelsen af, om virksomheden har
taget sådanne aktive skridt?
Budapest Bank e.a.
1) Kan artikel 81, stk. 1, EF, [artikel 101, stk. 1, TEUF]
fortolkes således, at den kan være til hinder for en eneste
adfærd, der har både et konkurrencebegrænsende formål og en
konkurrencebegrænsende virkning, idet begge disse elementer
udgør selvstændige retsgrundlag? 2) Kan artikel 81, stk. 1, EF,
[artikel 101, stk. 1, TEUF] fortolkes således, at den i
hovedsagen omhandlede aftale mellem ungarske banker, som
med hensyn til de to betalingskortselskaber MasterCard og Visa
fastsætter en fælles størrelse på det interbankgebyr, der skal
betales til de kortudstedende banker for brugen af de nævnte
selskabers kort, udgør en aftale med et
konkurrencebegrænsende formål? 3) Kan artikel 81, stk. 1, EF,
[artikel 101, stk. 1, TEUF] fortolkes således, at
kreditkortselskaberne, der ikke deltog direkte i fastlæggelsen af
aftalens indhold, men gjorde det muligt at vedtage denne aftale
og accepterede og anvendte den, også skal betragtes som parter
i en interbankaftale, eller skal det vurderes, at disse selskaber
samordnede deres adfærd med de banker, som indgik aftalen?
4) Kan artikel 81, stk. 1, EF, [artikel 101, stk. 1, TEUF]
fortolkes således, at det for at vurdere, om der foreligger en
Kulturministeriet
Skatteministeriet
Dom
05.09.19
C-172/18
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
05.09.19
C-228/18
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
05.09.19
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 109: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/8-9
2066776_0004.png
overtrædelse af konkurrencereglerne, henset til sagens
genstand, ikke er nødvendigt at afgøre, om der er tale om
deltagelse i en aftale eller om samordning med adfærden hos de
banker, der deltog i aftalen?
C-290/18
Europa-Kommissionen mod Den Portugisiske Republik
Påstande:
Det fastslås, at Den Portugisiske Republik har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 4, stk. 4, i direktiv
92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og
planter, idet den ikke hurtigst muligt og inden for højst seks år
har udpeget syv lokaliteter af fællesskabsbetydning i det
atlantiske biogeografiske område, som blev anerkendt ved
Kommissionens beslutning 2004/813/EF af 7. december 2004,
og heller ikke 54 lokaliteter af fællesskabsbetydning i det
mediterrane biogeografiske område, som blev anerkendt ved
Kommissionens beslutning 2006/613/EF af 19. juli 2006, som
særlige bevaringsområder.
Det fastslås, at Den Portugisiske
Republik har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 6,
stk. 1, i direktiv 92/43/EØF om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter, idet den ikke har iværksat de nødvendige
bevaringsforanstaltninger, der opfylder de økologiske behov for
naturtyperne i bilag I og de arter i bilag II, der findes på de syv
lokaliteter i det atlantiske biogeografiske område, således som
anerkendt ved Kommissionens beslutning 2004/813/EF af 7.
december 2004, og på de 54 lokaliteter af fællesskabsbetydning
i det mediterrane biogeografiske område, som blev anerkendt
ved Kommissionens beslutning 2006/613/EF af 19. juli 2006.
Den Portugisiske Republik tilpligtes at betale sagsomkost-
ningerne.
Pohotovosť
Kan en domstol i henhold til retssikkerhedsprincippet
i
forbindelse med gennemførelsen af den indirekte virkning af et
direktiv i de horisontale relationer mellem borgere og med
henblik på at sikre den fulde virkning af dette direktiv ved en
anvendelse af samtlige fortolkningsmetoder og national
lovgivning
–i
en tvist vedrørende en forbrugerkreditaftale, der
er indgået før den 1. maj 2018, afsige en afgørelse, hvis
virkninger er de samme som de virkninger, der følger af den
lovændring, der blev foretaget af lovgiver med virkning fra den
1. maj 2018 med henblik på at opfylde dommen i sag C-42/15?
Såfremt Domstolen besvarer det første spørgsmål således, at en
domstol ifølge retssikkerhedsprincippet i forbindelse med
gennemførelse af den indirekte virkning af direktivet i de
horisontale relationer mellem borgere med henblik på at sikre
den fulde virkning af direktivet kan afsige en afgørelse, der har
samme virkninger som dem, der følger af den ændring af loven,
der blev foretaget af lovgiver med henblik på at opfylde dom af
1. maj 2018 i sag C-42/15, ønskes følgende spørgsmål besvaret:
2. Skal Den Europæiske Unions Domstols dom af 9. november
2016 i sag C- 42/15, Home Credit Slovakia mod Klára Bíróová,
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23.
april 2008 om forbrugerkreditaftaler og omophævelse af Rådets
direktiv 87/102/EØF fortolkes således, at Den Europæiske
Unions Domstol har fastslået, at direktiv 2008/48/EF ikke
alene er til hinder for en national lovgivning, som kræver en
specificering af afdragene for tilbagebetaling af kapitalen i form
af en amortiseringsplan, men for en hvilken som helst anden
lovbestemt specificering af beløbet, antallet og hyppighed af
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
05.09.19
C-331/18
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Finanstilsynet
Dom
05.09.19
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 109: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/8-9
2066776_0005.png
afdragene for tilbagebetaling af kapitalen? 3. Skal Den
Europæiske Unions Domstols førnævnte dom fortolkes
således, at den ud over hvad der er fastslået vedrørende
kapitalen, også afgør spørgsmålet om, hvorvidt en
medlemsstats lovgivning, der fastlægger forbrugernes ret til en
specificering i en forbrugerkreditaftale af beløbet, antallet og
fristerne for betalingen af renter og andre omkostninger, går
videre end direktiv 2008/48? Såfremt dommen ligeledes
vedrører renter og omkostninger, går et lovkrav om
specificering af tilbagebetalingen af renter og omkostninger i en
anden form end en amortiseringsplan da ligeledes videre end
dette direktiv, navnlig dets artikel 10, stk. 2, litra j)?
C-333/18
Lombardi
Skal artikel 1, stk. 1, tredje afsnit, og stk. 3, i Rådets direktiv
89/665/EØF om samordning af love og administrative
bestemmelser vedrørende anvendelsen af klageprocedurerne i
forbindelse med indgåelse af offentlige indkøbs- samt bygge -
og anlægskontrakter, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/66/EØF af 11. december 2007, fortolkes
således, at de ikke er til hinder for, at vurderingen af, om den
interesse i hovedsøgsmålet, som er gjort gældende af den
tilbudsgiver, mod hvem der er blevet anlagt et særskilt
udelukkelsessøgsmål, der er blevet anset for at være begrundet,
er konkret i et tilfælde, hvor flere virksomheder deltager, og
hvor de samme virksomheder ikke er blevet indstævnt (og der
under alle omstændigheder ikke er blevet iværksat appel mod
tilbuddene), forelægges retten i medfør af den processuelle
autonomi, som medlemsstaterne er tillagt, under anvendelse af
de processuelle instrumenter, som retten råder over i henhold
til lovgivningen, hvorved beskyttelsen af dette subjektive
synspunktsikres i forhold til de etablerede nationale principper
om en parts ret til at anlægge søgsmål (artikel 112 i codice di
procedura civile (den civile retsplejelov)), om bevis for, at der
foreligger den påståede interesse (artikel 2697 i codice civile
(den civile lovbog)), og om de subjektive grænser for dommen,
der kun har virkning i forhold til sagens parter og ikke kan
vedrøre retsstillingen for parter uden for tvisten (artikel 2009 i
codice civile)?
Sky e.a
Sagen vedrører: (1) Kan et EU-varemærke eller et nationalt
varemærke, der er registreret i en medlemsstat, erklæres helt
eller delvist ugyldigt med den begrundelse, at nogle af eller alle
begreberne, der er anvendt ved specificeringen af varer og
tjenesteydelser, mangler tilstrækkelig klarhed og præcision med
henblik på at gøre det muligt for de kompetente myndigheder
og tredjemænd alene på grundlag af disse begreber at afgøre
omfanget af den beskyttelse, som varemærket giver? (2) Hvis
der svares bekræftende på det første spørgsmål, er et begreb
som »computer software« da for generelt, og dækker det varer,
der er for forskelligartede til, at det er foreneligt med
varemærkets funktion som angivelse af oprindelse med henblik
på at gøre det muligt for de kompetente myndigheder og
tredjemænd alene på grundlag af det begreb at fastslå omfanget
af den beskyttelse, som varemærket giver? (3) Kan det udgøre
ond tro, hvis man blot ansøger om registrering af et varemærke
uden nogen hensigt til at bruge det for de specificerede varer og
tjenesteydelser? (4) Hvis der svares bekræftende på det tredje
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Energistyrelsen
Dom
05.09.19
C-371/18
Patent- og
Varemærkestyrelsen
GA
05.09.19
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 109: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/8-9
2066776_0006.png
spørgsmål, er det da muligt at nå frem til, at ansøgningen blev
indgivet delvist i god tro og delvist i ond tro hvis og for så vidt,
ansøgeren havde til hensigt at benytte varemærket for nogle af
despecificerede varer og tjenesteydelser, men ikke havde til
hensigt at benytte varemærket for andre af de specificerede
varer og tjenesteydelser? (5) Er section 32(3) i UK Trade Marks
Act 1994 (lov af 1994 om varemærker) forenelig med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2436/EU og dettes
forgængere?
C-443/18
Europa-Kommissionen mod Den Italienske Republik
Påstande: 1) Det fastslås, at Den Italienske Republik
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 7, stk. 2,
litra c), i gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/789 (1), idet den
ikke i inddæmningsområdet har sørget for omgående at fjerne
som minimum alle planter, der er fundet inficeret med Xylella
fastidiosa, hvis de befinder sig i det inficerede område inden for
20 km fra grænsen mellem dette område og resten af Unionens
område
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 7, stk. 7, i
gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/789, idet den ikke i
inddæmningsområdet har sikret overvågning af forekomsten af
Xylella fastidiosa ved hjælp af årlige undersøgelser på passende
tidspunkter af året
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 6, stk. 2, 7
og 9, artikel 7, stk. 2, litra c), og artikel 7, stk. 7, i
gennemførelses-afgørelse (EU) 2015/789, forpligtelserne i
henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 2000/29/EF (2) og
forpligtelsen til loyalt samarbejde i artikel 4, stk. 3, i traktaten
om Den Europæiske Union, idet Den Italienske Republik hele
tiden har undladt omgående at træffe foranstaltninger mod
spredning af Xylella fastidiosa, hvorved den gentagne gange har
tilsidesat de specifikke forpligtelser i afgørelse (EU) 2015/789
med hensyn til de inficerede zoner, hvilket har ført til en
yderligere spredning af sygdommen.
2) Den Italienske Republik tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
TDK-Lambda Germany
Skal den kombinerede nomenklatur i bilag I til Rådets
forordning (EØF) nr. 2658/87 af 23. juli 1987 om told- og
statistiknomenklaturen og Den Fælles Toldtarif som ændret ved
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
1218/2012 af 12. december 2012 om ændring af bilag I til
Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og
statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (EUT L 351 af
20.12.2012, s. 36-39) fortolkes således, at statiske omformere
som de omhandlede kun skal tariferes i underposition 8504
4030, når de hovedsagelig anvendes sammen med
telekommunikationsapparater, automatiske
databehandlingsmaskiner og enheder dertil, eller er det med
henblik på opfyldelsen af kriteriet »af den art der anvendes«
tilstrækkeligt, at de statiske omformere ud fra deres objektive
beskaffenhed foruden andre anvendelsesområder ligeledes kan
anvendes sammen med telekommunikationsapparater,
automatiske databehandlingsmaskiner og enheder dertil?
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
05.09.19
C-559/18
Toldstyrelsen
Dom
05.09.19
6