Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2067836_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. august 2019
J nr.
2019-2623
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. juli 2019 stillet mig følgen-
de spørgsmål 3 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål 3
Kan ministeren oplyse den mænge CO2, der udledes pr. passager i henholdsvis
fly-, tog og bustransporten, der udgår fra Danmark, og hvordan dette har udviklet
sig siden 1990?
Svar
Energiforbrug pr. passager afhænger af mange parametre, herunder rejseafstand,
antal passagerer per transportform, brændselstype og stand af transportmiddel.
Energiforbruget og dermed CO
2
-udledningen ved grænseoverskridende transport
er særligt vanskeligt at opgøre.
Der eksisterer forskellige sammenligninger af CO
2
-udledningen pr. personkilometer
for forskellige transportformer, hvor det f.eks. fremgår, at et fly (jet) ca. udleder 3-8
gange mere CO
2
pr. personkilometer end hhv. dieselbus og dieseltog afhængigt af
opgørelsesmetoden og antagelser for belægningsgraden. Der vurderes ikke at
foreligge data, der gør det muligt at opstille sammenlignelige opgørelser ift. udled-
ninger opgjort pr. passager ud af Danmark, som efterspurgt. Der er derfor alene
lavet en beregning af udledningen pr. flypassager fra danske lufthavne.
Energistatistikken opgør udelukkende Danmarks nationale energiforbrug, som i
transportsektoren opgøres på baggrund af den faktisk solgte mængde brændstof i
Danmark, korrigeret for grænsehandel pga. prisforskelle på varer på tværs af lan-
degrænser. Flytrafikken bliver som den eneste af de tre efterspurgte kategorier
opgjort for henholdsvis indenrigs- og udenrigsluftfart.
Antallet af passagerer, der benytter sig af udenrigsluftfart, er ikke en del af energi-
statistikken, men bliver opgjort af Danmarks Statistik, og forefindes tilbage til 2004.
Antallet af passagerer er dog opgjort som et samlet antal passagerer, der passerer
ind og ud af en af de danske lufthavne fra eller til udlandet og ikke alene passage-
rer ud af Danmark.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 111: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 3 om udviklingen i den CO2, der udledes pr. passager i henholdsvis fly-, tog- og bustransporten, fra klima- og energiministeren
2067836_0002.png
Udviklingen i CO
2
-udledning pr. passager i udenrigsluftfart både ind og ud af Dan-
mark, har siden 2004 udviklet sig som vist i figur 1.
Figur
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i dokumentet..1
CO
2
-udledningen per passager for udenrigsluftfart
ton CO2/passager
0,25
0,20
0,15
0,10
0,05
0,00
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
Kilde:
Energistyrelsens Energistatistik og Danmarks Statistik (FLYV35)
Udledningen pr. passager er i perioden 2004 til 2017 faldende på trods af en gen-
nemsnitlig årlig stigning på 1,5 pct. i udenrigsluftfartens samlede CO
2
-udledning.
Faldet i udledningen pr. passager (svarende til ca. 1.6 pct. p.a.) kan bl.a. hænge
sammen med bedre udnyttelse af kapacitet og mere energieffektive fly, men vil
også være meget afhængig af udenrigsluftfartens udbud af ruter.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2