Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2072328_0001.png
Notat om delegeret forordning til Folketingets Europaudvalg
Dato
8. august 2019
Kommissionens delegerede forordning, der supplerer Europa-
Parlamentets og Rådets Direktiv 2003/87/EC af 13. oktober 2003 for
så vidt angår tiltag vedtaget af ICAO (International Civil Aviation
Organisation) omhandlende overvågning, rapportering og verifika-
tion af emissioner fra international luftfart med henblik på imple-
mentering af de globale markedsbaserede foranstaltninger
(GMBM)
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 18. juli 2019 udstedt en delegeret forordning om
overvågning, rapportering og verifikation af emissioner fra luftfart, der supplerer
bestemmelser i
EU’s kvotehandelsdirektiv
omhandlende international luftfart.
Forordningen giver Kommissionen mandat til at vedtage nærmere bestemmelser
for overvågning, rapportering og verifikation med henblik på at implementere
FN’s
luftfartsorganisations (ICAO) globale markedsbaserede foranstaltninger (GMBM).
Forordningen skal
sikre, at ICAO’s regler på området overholdes i EU, og samtidig
sikre, at der ikke forekommer konkurrenceforvridning ift. kvotehandelsdirektivets
bestemmelser for luftfart. Forordningen giver Kommissionen mandat til at imple-
mentere ICAO´s regler for luftfart i EU´s kvotehandelssystem ved at inkludere flyv-
ninger til og fra EU i kvotehandelssystemet og stille krav til tilsvarende rapportering.
Forordningen forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller væsentlige statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forordningen forventes at få
mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet der stilles nye krav til luftfartøjs-
operatørernes rapportering og verifikation.
Regeringen arbejder for at fastholde og forbedre kvotehandelssystemet som det
centrale instrument til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og teknolo-
gineutral drivhusgasreduktion i EU. Regeringen støtter tiltag i kvotehandelssyste-
met til overholdelse af aftaler indgået i ICAO, herunder tiltag der sikrer overholdelse
af rapporteringsforpligtigelser for emissioner i dette regi. Regeringen støtter, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund. Frist for indsi-
gelse til Kommissionen er den 19. september 2019.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
DK-1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 135: Delegeret retsakt om emissioner fra international luftfart
2072328_0002.png
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 18. juli 2019 udstedt en delegeret forordning
(C(2019)5206) om overvågning, rapportering og verifikation af emissioner fra inter-
national luftfart.
Den delegerede forordning er udstedt med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter
for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, artikel 28c.
I EU har luftfartens udledninger været overvåget siden 2009, idet luftfartøjsoperatø-
rerne skal rapportere emissioner og opgøre trafikarbejdet relateret til vægt af pas-
sagerer, baggage og gods, kaldet tonkilometerdata.
I Kommissionens forordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemissi-
oner (601/2012) fra 21. juni 2012 jf. Kommissionens gennemførelsesforordning om
overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner (2018/2066) fra 19. decem-
ber 2018 fastlægges en forpligtigelse for luftfartøjsoperatører til at anvende be-
stemte elektroniske skabeloner til rapportering af emissioner for flyvninger inden for
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), såkaldte intra-EØS flyv-
ninger, samt for flyvninger mellem en lufthavn inden for EØS og ethvert tredjeparts-
land. Dette gør sig gældende frem til 2023.
FN’s luftfartsorganisation
ICAO vedtog på sin samling i oktober 2016 en resolution
for implementeringen af ICAO´s
globale markedsbaserede foranstaltninger
fra
2021, hvorved luftfartøjsoperatørerne pålægges krav om returnering af kreditter for
emissioner over deres individuelle 2020 niveau, såkaldt offsetting. Danmark har
tilsluttet sig denne resolution.
Den 27. juni 2018 vedtog ICAO’s
råd den første udgave af ”International
Standards
and Recommended Practices on Environmental Protection(SARPs) - Carbon Off-
setting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) (Annex 16, Vo-
lume IV to the Agreement)”.
Disse standarder og anbefalede metoder skal sikre en
ensrettet overvågning, rapportering og verifikation af CO
2
-emissioner for internatio-
nal luftfart.
EU’s gældende regler
for luftfarttøjsoperatører under det europæiske
kvotehandelssystem (EU ETS) adskiller sig fra
ICAO’s standarder
på flere områder,
herunder omfattede flyvninger, antallet af målemetoder, håndtering af datamangel
og emissionsfaktoren for flybrændstof samt hensigten om at anvende internationa-
le, FN baserede CO
2
-kreditter i stedet for EU ETS CO
2
-kvoter.
Med den delegerede forordning
tilpasser Kommissionen EU’s regler til ICAO’s
standarder, således som den har hjemmel til i kvotehandelsdirektivets artikel 28c.
Kommissionen udstedte en forordning om samme emne i marts 2019, som Rådet
gjorde indsigelse imod, idet man fandt, at Kommissionens involvering i overførslen
af data til ICAO-sekretariatet var i modstrid med Chicago-konventionen.
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 135: Delegeret retsakt om emissioner fra international luftfart
2072328_0003.png
Den delegerede forordning træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder. Indsigelse imod den
delegerede forordning kan i Rådet vedtages med kvalificeret flertal.
2. Formål og indhold
De gældende EU-regler i kvotehandelsdirektivet fastsætter regler for overvågning,
rapportering og verifikation af emissioner fra luftfartøjsoperatører, der udfører flyv-
ninger fra/til og mellem lufthavne inden for EØS-området,
dvs. EU’s medlemsstater
samt Norge, Island og Liechtenstein. Disse regler har været gældende siden 2012.
Kommissionen vil med den delegerede forordning anvende disse regler som ud-
gangspunkt for EU’s implementering af
ICAO´s
globale markedsbaserede foran-
staltninger.
Kommissionens hensigt er at sikre en så enkel tilgang som mulig og
derved undgå at indføre en række nye administrative byrder for luftfartøjsoperatø-
rer
omfattet af EU’s kvotehandelssystem
og medlemslandenes kompetente myn-
digheder.
Den delegerede forordning fastsætter, at luftfartøjsoperatører
i tråd med ICAO’s
standarder skal rapportere verificerede emissioner fra luftfartsaktiviteter, når disse
emissioner samlet er større end 10.000 ton CO
2
for flyvninger mellem to staters
lufthavne inden for EØS såvel som for flyvninger fra/til en lufthavn i EØS og en
lufthavn i et tredjepartsland. Dette indbefatter også mellemstatslige flyvninger fra og
til regioner i EØS´ yderste periferi samt EØS´ oversøiske lande og territorier, f.eks.
flyvninger til de Kanariske Øer, Fransk Guyana og Azorerne.
I forordningen anbefales luftfartøjsoperatører desuden at rapportere flyvninger ud-
ført mellem to tredjepartslandes lufthavne.
Af forordningen fremgår det at det er medlemsstaternes ansvar at overføre emissi-
onsdata til ICAO sekretariatet. En kopi af data skal sendes til Kommissionen for at
sikre dennes overblik over medlemsstaternes emissioner.
Det fremgår ligeledes, at Kommissionen på baggrund af anmodning fra en med-
lemsstat kan anmode om assistance fra Eurocontrol, den europæiske organisation
for lufttrafikstyring, til at supplere emissionsdata, og til en samlet kontrol af emissi-
onsdata, med det formål at sikre medlemsstatens fyldestgørende og retvisende
rapportering af emissionsdata til ICAO.
Endvidere lægger forordningen op til, at Kommissionen vil revidere sin skabelon til
obligatorisk elektronisk rapportering, så den medtager de nye informationer, der
skal indberettes i henhold til ICAO´s standarder.
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 135: Delegeret retsakt om emissioner fra international luftfart
2072328_0004.png
Forordningen vil desuden medføre yderligere ændringer i Kommissionens Forord-
ning (EU) Nr. 601/2012 om overvågning og rapportering og i Kommissionens For-
ordning (EU) No 600/2012 om akkreditering og verifikation med henblik på at ind-
rette bestemmelserne, så de stemmer med ICAO´s standarder og øvrige retnings-
linjer vedtaget i ICAO for emissioner fra luftfartøjsoperatører.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet
eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra, at de har mod-
taget meddelelse herom. Der er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-
Parlamentet forventes at behandle sagen.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt med henblik på at supplere en allerede vedta-
get retsakt
(EU’s kvotehandelsdirektiv).
Det er derfor regeringens vurdering, at det
følger heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Gældende dansk ret
De eksisterende EU-regler er gennemført i lovbekendtgørelse om CO2-kvoter nr.
1095 af 28/11/2012 med de ændringer, der følger af lov nr. 1497 af 23/12/2014.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning vil ved vedtagelse være direkte gældende i dansk ret.
Det vurderes ikke, at den vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning forventes at få mindre økonomiske konsekvenser for de
omfattede luftfartøjsoperatører, idet den medfører nye krav til rapportering og verifi-
kation. Aktuelt drejer det sig om 8 operatører. De direkte omkostninger forventes at
være begrænsede, idet operatørerne allerede indsamler størstedelen af de kræve-
de data.
Forordningen pålægger den nationale administration at modtage, godkende og
kontrollere de nye overvågningsplaner og rapporteringer, hvilket medfører omkost-
ninger svarende til et �½ årsværk i 2019 og et helt årsværk i 2020 og frem. Denne
udgift finansieres af en mindre forhøjelse af de med hjemmel i Lov om CO2-kvoter
fastsatte gebyrer.
Statsfinansielle konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes at medføre mindre statsfinansielle udgifter, der
vil bestå af nye administrationsopgaver særlig i relation til den kommende rapporte-
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 135: Delegeret retsakt om emissioner fra international luftfart
2072328_0005.png
ring og deltagelse i ICAO-relaterede opgaver. Disse opgaver er i dag ikke en del af
administrationen af EU´s kvotehandelssystem og varetages overordnet af Trafiksty-
relsen. Derudover tilføjes en række opgaver vedr. Danmarks rapporteringsforpligti-
gelser til ICAO til EU´s kvotehandelssystem, herunder at tilse Danmarks forpligti-
gelser for rettidig og rettelig kommunikation med ICAO sekretariatet i et samarbejde
mellem Energistyrelsen og Trafikstyrelsen.
De statsfinansielle konsekvenser vurderes at svare til et �½ årsværk og vil blive
afholdt inden for ministeriets egen ramme.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forordningen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Den delegerede forordning har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsy-
nings- og Klimapolitik.
Der er ikke modtaget høringssvar
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet gjorde indsigelse mod den tidligere delegerede forordning om CORSIA, da
man fandt, at det var i modstrid med ICAO’s regler, at Kommissionen
påtog sig
rollen med at fremsende emissionsdata til ICAO. Med den nye delegerede retsakt
har Kommissionen søgt at imødekomme Rådet. Det forventes, at Rådet ikke vil
gøre indsigelse mod den nye delegerede forordning.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for at fastholde og forbedre kvotehandelssystemet
som det centrale instrument til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og
teknologineutral drivhusgasreduktion i EU.
Regeringen støtter tiltag i kvotehandelssystemet til overholdelse af aftaler indgået i
ICAO, herunder tiltag der sikrer overholdelse af rapporteringsforpligtigelser for
emissioner i dette regi.
Regeringen arbejder for, at de kvoteomfattede luftfartsoperatører deltager på lige
konkurrencemæssige vilkår på tværs af medlemslandene, og at dette princip vide-
reføres i ICAO på tværs af ICAO´s medlemslande.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 135: Delegeret retsakt om emissioner fra international luftfart
2072328_0006.png
Regeringen arbejder generelt for, at medlemsstaterne varetager kommunikationen
med ICAO,
herunder fremsendelse af emissionsdata i relation til ICAO’s globale
markedsbaserede foranstaltninger, af hensyn til medlemsstaternes generelle virke i
ICAO. I lyset af, at kvotehandelssystemet er et fælleseuropæisk system, og at
Kommissionen forvalter kvotehandelssystemet, støtter regeringen, at medlemssta-
terne skal sende kopi af deres emissionsdata til Kommissionen. På dette grundlag
støtter regeringen, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegere-
de retsakt, og vil 8 dage fra oversendelse af dette notat lægge dette til grund.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6