Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2072903_0001.png
Den 28. august 2019
MFVM 881
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik på tilpasning
til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stof-
fer i elektrisk og elektronisk udstyr vedrørende undtagelse 44 for bly i lodnin-
ger, der anvendes i visse forbrændingsmotorer (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt en delegeret retsakt om ændring med henblik på tilpasning til den tekni-
ske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af 8. juni 2011 om
begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr. Med retsakten
tilføjes undtagelse 44 om bly, som tillades i en tidsbegrænset periode frem til 21. juli 2024 i lodnin-
ger, der anvendes i visse forbrændingsmotorer. Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en
uændret påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekven-
ser. Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet uændret miljøvirk-
ning. Regeringen kan støtte, at undtagelsen vedtages, da der endnu ikke findes pålidelige alternati-
ver, som kan substituere bly til denne anvendelse, og da beskyttelsesniveauet vil være uændret ved
en vedtagelse af undtagelsen. Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
Baggrund
Kommissionen har den 8. august 2019 fremsendt delegeret retsakt om tilpasning til den tekniske ud-
vikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anven-
delsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1,
litra a). Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den videnska-
belige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
indtil 9. oktober 2019. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 138: Delegeret retsakt vedr. anvendelse af bly i lodninger, der anvendes i visse forbrændingsmotorer (RoHS)
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 13. september
2019.
Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen
af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet) giver aktører og virksomheder
mulighed for at ansøge om midlertidige undtagelser fra de begrænsninger, som et stof er underlagt
under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder en optegnelse over de materialer og komponen-
ter i elektrisk og elektronisk udstyr, til specifikke anvendelser, som er fritaget fra begrænsning i hen-
hold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter
EU’s
kemikalie-
lovgivning, REACH (forordning (EF) nr. 1907/2006), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere stoffet ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen vil være større end de samlede miljø-, sundheds- og
forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele herved.
Kommisionen modtog den 29. juni 2017 en ansøgning om en ny undtagelse til bilag III; undtagelse 44,
for anvendelse af bly i lodninger på sensorer, aktuatorer og motorstyringsenheder, der anvendes til
overvågning og kontrol af motorsystemer, herunder turboladere, og kontrol af udstødningsemissioner
fra forbrændingsmotorer i udstyr, der ikke udelukkende er beregnet til forbrugeranvendelse. Dette
gælder nærmere bestemt for den kategori af elektrisk og elektronisk udstyr, der fremgår af RoHS-
direktivets bilag I, nr. 11 (andet elektrisk og elektronisk udstyr, der ikke er dækket af de øvrige
kategorier i bilag I).
Forbrændingsmotorer omfattet af den ansøgte undtagelse kan f.eks. være kompressorer, vandpumper,
boremaskiner og stenknuserer. Brugen af bly i lodninger på sensorer (f.eks. lufttryks-, temperatur- og
partikel-sensorer), aktuatorer (f.eks. udstødningsspjæld) og motorstyringsenheder i disse
forbrændingsmotorer er nødvendig for at gøre lodningerne modstandsdygtige over for høje
temperaturer og vibrationer.
Kommissionen har vurderet, at undtagelsen kan gives for den specifikke anvendelse for kategori 11
(andet udstyr, der ikke tidligere har været omfattet af RoHS-reglerne), da det er vurderingen, at und-
tagelsen ikke udgør en risiko og således ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Herudover er kravet i artikel 5, stk. 1, litra a) vurderet at
være opfyldt med henvisning til, at der i øjeblikket ikke forefindes nogen alternativer på markedet,
som ville give en tilstrækkelig grad af pålidelighed. Derfor er det ikke videnskabeligt og teknisk muligt i
praksis at substituere eller eliminere bly for de pågældende anvendelser.
Da pålidelige alternativer
endnu ikke er tilgængelige, forventes ingen negativ socioøkonomisk påvirkning på substitution.
Und-
tagelsen forventes heller ikke at gå ud over innovation på området.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 138: Delegeret retsakt vedr. anvendelse af bly i lodninger, der anvendes i visse forbrændingsmotorer (RoHS)
2072903_0003.png
Med beslutningen fastsættes en gyldighedsperiode på fem år regnet fra den 22. juli 2019, som er den
dato, hvor kategori 11 blev omfattet af anvendelsesområdet i RoHS-direktivet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den 9.
oktober 2019, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke be-
kendt med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at retsakten er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Retsakten er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Retsakten har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfunds-
økonomiske konsekvenser eller nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Retsakten skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, idet brugen hidtil ikke
har været begrænset under RoHS-direktivet.
Kommissionen har fastsat en gyldighedsperiode på fem år regnet fra den 22. juli 2019, som er den
dato, hvor kategori 11 blev omfattet af anvendelsesområdet i RoHS-direktivet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at stoffet er blandt de mest sundheds- og miljøproblematiske og kan
derfor ikke støtte undtagelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly, som har en samlet uændret miljøvirkning.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil
otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3