Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2073795_0001.png
Den 6. september 2019
MFVM 884
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af chromtrioxid til hårdforkromning i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-forslag foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat revideret forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendel-
sen af stoffet chromtrioxid til hårdforkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver de fire spanske virksomheder Cro-
momed S.A, Cronor S.A., Cromo Europa S.A., Vila Electroquímica S.A. samt den franske virksomhed
Chromatlantique Industriel S.A. tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år. Forslaget
forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 17.-18. september 2019. Forslaget vurderes ikke
at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes
ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse
af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor
der findes egnede alternativer. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesfor-
hold er ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kommis-
sionen har yderligere fastsat en række krav i godkendelsen. Det vurderes dog ikke, at de pålagte
krav vil føre til en tilstrækkelig reduktion af risici for arbejdstagere. Ansøgningens brede anvendel-
sesområde gør det svært at vurdere, om der kan være egnede alternativer til visse anvendelser.
Kommissionen har derfor foreslået at indsnævre anvendelsesområdet ved at tilføje en liste over sær-
lige funktionaliteter, som for eksempel rustbeskyttelse, som brugen af chromtrioxid skal opfylde. En
nyligt afsagt dom
(T-837/16)
i en godkendelsessag om blychromatpigmenter har fastslået, at Kom-
missionen på visse punkter havde tilsidesat betingelserne for godkendelse ved at foreslå betingelser,
der havde til formål at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I det konkrete og reviderede
forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen nu indsat to ikke færdige udkast til betragtnin-
ger, der beskriver hvordan den har taget højde for dommens elementer, men disse vurderes ikke at
være tilstrækkelige. Regeringen agter ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet der lægges
afgørende vægt på, at risikoen for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt, ved at der for flere ar-
bejdsprocesser og i prioriteret rækkefølge stilles skærpede krav om brug af indeslutning, lokal ud-
sugning og åndedrætsværn for at reducere enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvide-
re afgørende vægt på, at forslaget bliver revideret i betydelig grad i forhold til konsekvenserne af
dommen (T-837/16), så det bliver vanskeligere for Kommissionen at afvise alternativer, samt at den
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrixid til hårdforkroming
2073795_0002.png
fuldt ud belyser, hvordan den har taget højde for dommens elementer, før forslaget sættes til afstem-
ning.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til hårdforkromning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 17.-18. september 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra de fire spanske virksomheder Cromomed S.A, Cronor S.A.,
Cromo Europa S.A., Vila Electroquímica S.A. samt den franske virksomhed Chromatlantique Industri-
el S.A, om fortsat anvendelse af op til 50 tons om året af chromtrioxid:
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrixid til hårdforkroming
2073795_0003.png
1.
Til overfladebehandling af metaldele i en række sektorer, herunder luftfartsindustrien,
bilindustrien, stålindustrien, fremstilling af præcisionsdele i metal samt fremstilling af valser.
De 5 virksomheder fremsendte den 19. november 2015 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis den 9. og 2. december 2016 har afgivet følgende udta-
lelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at der er visse usikkerheder i
eksponeringsvurderingen og behov for forbedrede risikohåndteringsforanstaltninger, men at de
forslåede tiltag til risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, forventes at forbedre
situationen. RAC anbefalede desuden yderligere tiltag og måleprogrammer for at mindske
arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. I lyset af det brede
anvendelsesområde for ansøgningen og de usikkerheder, som dette medfører for vurderingen af
egnede alternativer, har SEAC udtrykt bekymring om analysens tilstrækkelighed, da analysen er
baseret på et krav om bred anvendelse på tværs af alle industrier, hvilket umuliggør, at et enkelt
alternativ kan dække alle anvendelser. SEAC pointerede, at alternativanalysen ikke er
fyldestgørende, mangler et klart fokus på de faktiske anvendelser af chromtrioxid hos ansøgerne,
samt at ansøgerne ikke har lavet substitutionsplaner.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgerne har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Den oprindeligt
ansøgte anvendelse, det vil sige uden præcisering af nøglefunktionaliteter, dækker imidlertid et meget
bredt anvendelsesområde, hvilket gør det svært at udelukke, at der kan være egnede alternativer til
visse typer af anvendelser omfattet af ansøgningen. For at imødegå denne usikkerhed har Kommissio-
nen foreslået at indsnævre anvendelserne ved at tilføje krav om nøglefunktionalitet som brugen af
chromtrioxid skal opfylde.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet
af godkendelsen, gennemfører følgende tiltag:
- senest 18 måneder efter at godkendelsen er givet, demonstrerer at arbejdsgange og risikohåndte-
ringsforanstaltninger er passende til at beskytte arbejdstagerne og implementerer de nødvendige
tiltag for at reducere arbejdstagernes udsættelse yderligere,
- anvender kemikalier der mindsker tågedannelse under forkromningsprocessen, overdækker
chrombade under forkromningsprocessen, og adskiller områder hvor der foretages forkromning
fra øvrige arbejdsområder på de steder hvor det er passende,
- gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet,
- anvender resultaterne herfra til at evaluere, om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelses-
forhold er effektive med henblik på yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse af stoffet.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrixid til hårdforkroming
2073795_0004.png
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne
godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den forelig-
gende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de
dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen derfor indsat to ikke færdige be-
tragtninger, der beskriver de kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den tekno-
logiske og økonomiske egnethed af alternativer i den konkrete sag. Kommissionen angiver, at den vil
præsentere yderligere argumenter af socioøkonomisk karakter, der vil begrunde, hvorfor der kan gives
tilladelse til anvendelse af chrom(VI) på trods af ufuldstændigheden af analysen af alternativer, og at
betragtningerne derfor skal udbygges.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke gen-
findes i færdige produkter.
Høring
Det tidligere forslag har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd mener, at det bør veje tungt, at stoffer på bilag XIV skal erstattes af alternativer,
og at det ikke virker som om der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer, ligesom review-
perioden bør kunne reduceres til 3 år.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte, at der gives godkendelser til ovennævnte anven-
delser, og har desuden svært ved at se, at eventuelle godkendelser vil fremme substitution, samt at
review-perioden i givet fald ikke bør være længere end 3 år.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrixid til hårdforkroming
2073795_0005.png
Ligeledes har det reviderede forslag været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte, at der gives godkendelse til ovennævnte anvendel-
se, og har desuden svært ved at se, at en eventuel godkendelse vil fremme substitution, samt at review-
perioden under alle omstændigheder ikke bør være længere end 3 år, og at der savnes en begrundelse
for en godkendelse på 7 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I hovedparten af de tidligere godkendelsessager har et kvalificeret flertal af medlemsstaterne støttet
forslagene. I marts 2019 har retten imidlertid afsagt dom i en sag om godkendelse af blychromatpig-
menter på baggrund af sagsanlæg fra Sverige mod Kommissionen (T-837/16). Dommen vurderes at
have væsentlig betydning for godkendelsesproceduren under REACH. I den konkrete sag er det på
nuværende tidspunkt uvist, i hvor høj grad de øvrige medlemsstater vil lægge dommen til grund for
deres holdning, og om der kan forventes at være et kvalificeret flertal for Kommissionens forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risici for arbejdstagere overstiger et acceptabelt niveau, og at de pålagte krav i
forslagene ikke i tilstrækkeligt omfang vil føre til en reduktion af arbejdstagernes risiko i EU. Regerin-
gen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelserne, som mindst svarer til
de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til
øvrige europæiske virksomheder omfattet af nærværende godkendelse.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i to ikke færdige udkast til betragt-
ninger beskrevet, hvordan Kommissionen har taget højde for dommen om godkendelse af to blychro-
matpigmenter (T-837/16) i forhold til tilgængelighed af passende alternativer. Det vurderes, at Kom-
missionens betragtning om vurdering af tilgængelighed af passende alternativer kan skabe en uønsket
præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kommissionen anlægger en meget snæver fortolkning af,
hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolkning vurderes hverken at leve op til hensigterne med
REACH-forordningen eller at leve op til dommen. Kommissionen mangler endvidere at præsentere
yderligere argumenter af socioøkonomisk karakter, der vil begrunde, hvorfor der kan gives tilladelse til
anvendelse af chrom(VI) på trods af ufuldstændigheden af analysen af alternativer. Da dette er af prin-
cipiel betydning for vurderingen af forslaget, er det imidlertid ikke muligt at tage stilling til, hvorvidt
Kommissionens forslag efterlever dommens elementer.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgø-
rende vægt på, at risikoen for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt, ved at der for flere arbejdspro-
cesser og i prioriteret rækkefølge stilles skærpede krav om brug af indeslutning, lokal udsugning og
åndedrætsværn for at reducere enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgørende
vægt på, at forslaget bliver revideret i betydelig grad i forhold til konsekvenserne af dommen (T-
837/16), så det for Kommissionen bliver vanskeligere at afvise alternativer, samt at den fuldt ud bely-
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag om godkendelse af chromtrixid til hårdforkroming
2073795_0006.png
ser, hvordan den har taget højde for dommens elementer, før forslaget sættes til afstemning. Regerin-
gen vil desuden arbejde for, at udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet reduceres.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 1. juli 2019.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
6