Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2073827_0001.png
Den 6. september 2019
MFVM 883
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af chromtrioxid til rustbeskyttelse af kobberfolie, der anvendes til
fremstilling af litium ion batterier til biler, i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid til rustbeskyttelse af kobberfolie, der anvendes til fremstilling af litium ion batterier
til biler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (ko-
mitésag). Forslaget giver den luxemburgske virksomhed Doosan Electro-Materials Luxemburg SARL
og den ungarske virksomhed Doosan Energy Solution Kft tilladelse til, efter optag på godkendelsesli-
sten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra vedtagelsesdatoen for
gennemførselsretsakten. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 17.-18. sep-
tember 2019. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansiel-
le konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer
det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden
demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre ar-
bejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. En nyligt afsagt dom (T-837/16) i en godkendel-
sessag om to blychromatpigmenter har fastslået, at Kommissionen på visse punkter havde tilsidesat
betingelserne for godkendelse ved at foreslå betingelser, der havde til formål at udbedre utilstrække-
ligheder ved ansøgningen. I det konkrete forslag har Kommissionen nu indsat en betragtning, der
beskriver de kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og øko-
nomiske egnethed af alternativer i den konkrete sag. Denne fortolkning vurderes hverken at leve op
til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen. Da der i den konkrete gennem-
førselsretsakt ikke er tvivl om, at der ikke findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse, er
betragtningen desuden overflødig. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man
lægger afgørende vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver
slettet eller revideret i betydelig grad.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 148: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til rustbeskyttelse af kobberfolie, der anvendes til fremstilling af litium ion batterier til biler
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til rustbeskyttelse af kobberfolie, der anvendes til fremstilling af litium ion batterier til
biler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 17.-18. september 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det
vil sige den dato, hvor anvendelse
skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godken-
delse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes
sikkert, og komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Doosan Electro-Materials Luxemburg SARL
fra Luxemburg og Doosan Energy Solution Kft fra Ungarn om opstart af en produktion med anvendel-
se af op til 15 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse i en blanding i en koncentration på 0,1 % til rustbeskyttelse af kobber-folie, der
skal anvendes i fremstillingen af litium ion batterier til biler.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 148: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til rustbeskyttelse af kobberfolie, der anvendes til fremstilling af litium ion batterier til biler
Doosan Electro-Materials Luxemburg SARL og Doosan Energy Solution Kft fremsendte den 18. maj
2018 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i hen-
hold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur,
ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 9. januar
2019 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet, samt
udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra vedtagelsesdatoen af gen-
nemførselsretsakten for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse
for stoffet, samt udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere, om risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive.
Sverige har stævnet Kommissionens gennemførelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpig-
menter (T-837/16). Sverige har anført, at der forelå oplysninger om mulige alternativer til de beskrev-
ne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i strid med godkendelsesordningen. Dan-
mark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til støtte for Sverige, mens ECHA støttede
Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og har givet Sverige medhold. Af dommen
fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne godkendelser med betingelser, der sigter på
at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved at den foreliggende analyse af alternativer. Kommissio-
nen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der berører bevisbyrden i analysen af
alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn samt muligheden for at tilføje betin-
gelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I det konkrete forslag til
gennemførelsesretsakt har Kommissionen derfor indsat en betragtning, der beskriver de kriterier, som
Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af alternati-
ver i den konkrete sag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 148: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til rustbeskyttelse af kobberfolie, der anvendes til fremstilling af litium ion batterier til biler
2073827_0004.png
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i de færdige produkter.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan støtte forslaget om at godkende anvendelsen af chromtrioxid,
idet det dog fremhæves, at substitution af chrom(VI) skal fremmes, og at en godkendelsesperiode på 7
år er uacceptabel, og at der savnes en begrundelse for den foreslåede periode.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen vurderer i det konkrete forslag, at risici er tilstrækkeligt kontrollerede, og at der ikke findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse. Forslaget til gennemførselsretsakt tager herudover
udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for men-
nesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Idet regeringen således er enig i, at risici er tilstrækkeligt kontrollerede, og at der ikke findes egnede
alternativer til den specifikke anvendelse, kunne regeringen i princippet støtte den foreslåede godken-
delse. Kommissionen har imidlertid i en betragtning til forslaget beskrevet de kriterier, som Kommis-
sionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af alternativer i den
konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionen har anvendt i deres
appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at Kommissionens
betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kommissionen anlæg-
ger en meget snæver fortolkning af hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolkning vurderes hver-
ken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen. Da der i den kon-
krete gennemførselsretsakt ikke er tvivl om, at der ikke findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse, er betragtningen desuden overflødig.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 148: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til rustbeskyttelse af kobberfolie, der anvendes til fremstilling af litium ion batterier til biler
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at betragtningen om de kriteri-
er, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag, enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5