Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2073848_0001.png
Den 9. september 2019
MFVM 885
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning vedrørende procentdelen af
registreringsdossierer, der skal udtages til kontrol i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning vedrørende procentdelen af registreringsdossierer,
der skal udtages til kontrol i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH) (komitésag). Undersøgelser har vist, at et markant antal registreringsdossierer ikke
indeholder de informationer, de skal, hvilket gør det svært for
EU’s kemikalielovgivning,
REACH, at
leve op til sit formål med bl.a. at sikre et højt beskyttelsesniveau. Kommissionen vil med forslaget
revidere procentdelen af registreringsdossierer, der skal kontrolleres, således at procentdelen øges
fra mindst 5% til mindst 20%. Forslaget er sat til mulig afstemning på møde i REACH-komitéen den
17.-18. september 2019. Forslaget forventes at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser. Regeringen støtter princippet om, at det er
virksomhederne, der skal levere information om de stoffer, de ønsker at markedsføre. Det er derfor
vigtigt, at registreringen af information om stoffernes iboende egenskaber og farlighed under
REACH er velfungerende både for at beskytte mennesker og miljø mod unødige og ukendte risici, for
at sikre en fair konkurrence og for at stimulere innovation, ved at der er tilstrækkelige oplysninger
om alternative stoffers egenskaber i tilfælde af substitution af problematiske stoffer. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Kommissionens forordning vedrørende ændring af artikel 41,
stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) i henhold til artikel 41, stk. 7 i samme
forordning.
Der træffes endelig afgørelse om ændringen i henhold til artikel 133, stk.4 i REACH-forordningen og
efter forskriftsprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i
forordningen nr. 182/2011.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 149: Notat om komitésag om procentdel registreringsdossierer der udtages til kontrol (REACH)
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og aboslut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden
for fristen.
Forslaget er sat til mulig afstemning på møde i REACH-komitéen den 17.-18. september 2019.
Formål og indhold
Producenter og importører af kemiske stoffer har ansvaret for at indsamle oplysninger om de iboende
egenskaber ved og anvendelserne af de stoffer, de fremstiller eller importerer ind i EU i en årlig
mængde på 1 ton eller mere. Virksomhederne skal desuden vurdere farer og potentielle risici ved
stoffet. Disse oplysninger indsendes til ECHA i et registreringsdossier. Dossieret indeholder
oplysninger om fareegenskaber og, hvis relevant, risici ved anvendelse af stoffet, og hvordan disse
risici bør håndteres.
For at sikre at registreringsdossiererne overholder de krav, som lovgivningen (REACH) stiller, er der i
artikel 41, stk. 5 i REACH krav om, at Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) skal udvælge en
andel på mindst 5% af det samlede antal registreringsdossiererne, som skal udtages til kontrol. Ved
kontrol af registreringsdossiererne kan ECHA ifølge artikel 50 og 51 i REACH kræve, at registranterne
fremsender yderligere oplysninger om de registrerede stoffer for at sikre overholdelse af
informationskravene i forordningen.
Evalueringer udført af ECHA og Kommissionen, såvel som en kortlægning udført af de tyske
myndigheder indikerer, at et markant antal registreringsdossierer ikke indeholder de informationer,
som de skal, hvilket gør det svært for REACH-forordningen at leve op til sit formål med bl.a. at sikre et
højt beskyttelsesniveau. Ved evalueringen af REACH i 2018 blev informationsmanglerne i
registreringsdossiererne fremhævet som et presserende problem.
Kommissionen vil med forslaget revidere den procentdel af registreringsdossierer, der skal
kontrolleres. Kommissionen foreslår, at procentdelen øges fra mindst 5% til mindst 20% for alle
tonnagebånd. Herudover skal kontrollen af 20% af registreringsdossiererne gennemføres inden 2023
for stoffer, der er registreret i tonnagebåndet over 100 tons/år, mens kontrollen af
registreringsdossierer for stoffer registreret i tonnagebåndet under 100 tons/år skal gennemføres
inden 2027.
Registreringsdossierer, der skal kontrolleres, inkluderer både dossieret indsendt af den ledende
registrant og dossierer indsendt af medregistranter. Typisk er det kun den ledende registrants dossier,
der indeholder oplysninger om stoffernes iboende egenskaber, mens medregistranterne fremsender
relativt få oplysninger om tonnage, anvendelse etc. Fremgangsmåden er beskrevet i REACH Artikel 11,
stk. 1. Hvis ECHA vælger at fokusere på dossierer fra ledende registranter, vil stort set alle data om
stoffernes iboende egenskaber blive kontrolleret. ECHA screener desuden alle registreringsdossiererne
og fokuserer deres kontrol på de stoffer (beskrevet i de ledende registranters dossierer), hvor
datamangel hindrer en vurdering af, hvorvidt stofferne udgør en bekymring eller ej.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 149: Notat om komitésag om procentdel registreringsdossierer der udtages til kontrol (REACH)
2073848_0003.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol i forhold til om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med
forsalget; om udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke
overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en gennemførselsforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet
vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget, da
bevillingen til ECHA er uforandret. Ressourcer til den ekstra kontrol
af registreringsdossiererne opnås ifølge ECHAs arbejdsprogram for 2020 ved omprioritering og
effektivisering af agenturets arbejde. Medlemslandene i EU har d. 27. juni 2019 vedtaget
rådskonklusioner, hvor de opfordrer Kommissionen til i fremtiden at sikre, at ECHA har de fornødne
ressourcer til rådighed til at gennemføre kontrollen med registreringsdossiererne.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes
endvidere ikke at medføre nævneværdige ændringer i de erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet den øgede
kontrol med registreringsdossierer vil sikre, at formålet med REACH i højere grad realiseres, og at
virksomheder og myndigheder i højere grad kan træffe informerede beslutninger om, hvilke
foranstaltninger, der skal træffes, så eventuelle risici ved brug af stofferne undgås.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk har meddelt, at de støtter forslaget om øget kontrol med REACH
registreringerne.
3F har meddelt, at de støtter Kommissionens forslag om at øge antallet af kontroller.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Begrænsningsforslaget har været til diskussion i REACH-komitéen den 9.-10. juli 2019, hvor flere
lande udtrykte støtte til Kommissionens forslag. På den baggrund forventes det, at der vil være et
kvalificeret flertal af medlemslande, som vil støtte forslaget.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 149: Notat om komitésag om procentdel registreringsdossierer der udtages til kontrol (REACH)
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter princippet om, at det er virksomhederne, der skal levere information om de stoffer,
de ønsker at markedsføre, og med det følger et klart ansvar, som fremgår af lovgivningen. Det er derfor
vigtigt, at registreringen af information om stofferne under REACH fungerer af hensyn til at sikre, at
de rette foranstaltninger træffes for at undgå eventuelle risici ved brug af stofferne, at konkurrencen
mellem virksomhederne foregår på lige vilkår, ved at så mange registranter som muligt lever op til
lovgivningen krav, og at innovation stimuleres, ved at der er tilstrækkelige oplysninger om alternativer
stoffers egenskaber og farlighed, når virksomheder ønsker at substituere problematiske stoffer.
Regeringen noterer, at da der for mange stoffer er flere registranter for hvert stof, vil en større andel
end 20% af alle
stoffer
blive kontrolleret, og at Det Europæiske Kemikalieagentur har meldt ud, at de
forventer, at de i 2027 vil have kontrolleret de stoffer, hvor datamangel ellers ville hindre en vurdering
af, hvorvidt stofferne udgør en bekymring. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4