Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2077348_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2019
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2019-0032/06-0076
1199724
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (Alm. del), som Folketingets
Erhvervsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 177: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 7 om ministeren vil kommentere på afsløringen af techgiganters aflytning og overvågning af private samtaler og oplyse, hvad der kan gøres fra dansk side for at stoppe dette, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på afsløringen af techgiganters af-
lytning og overvågning af private samtaler og oplyse, hvad der
kan gøres fra dansk side for at stoppe dette, jf. artiklen: ”Gro-
tesk og dybt problematisk: Politikere i hård kritik af techgigan-
ter efter afsløring af overvågning i hjemmet”, politiken.dk., den
20. august 2019?”
Svar:
1.
Borgere skal kunne regne med, at det, der bliver sagt inden for hjemmets
fire vægge, bliver inden for hjemmets fire vægge, når de ønsker det. Derfor
er det også meget problematisk, hvis store techvirksomheder uberettiget ind-
samler informationer om borgernes private samtaler.
Når der i sager som denne – hvor de relevante virksomheder har hovedkon-
tor i andre EU-lande – opstår spørgsmål om grænseoverskridende behand-
ling af personoplysninger, skal sagerne håndteres gennem et nyt system om
samarbejde mellem myndigheder i de relevante EU-lande.
Det nye system skal sikre en ensartet anvendelse af databeskyttelsesforord-
ningen i hele EU, og det nyoprettede Europæiske Databeskyttelsesråd har
det sidste ord i en sag som denne. Det er netop i sådanne sager, at der er be-
hov for en fælleseuropæisk tilgang for at få klarlagt, om databeskyttelses-
reglerne er overtrådt og i bekræftende fald fastsætte en passende sanktion.
Det bør derfor også være i disse sager, at de nye EU-regler står sin prøve,
og jeg ser frem til at følge udviklingen. Der henvises desuden til Datatilsy-
nets bidrag nedenfor, hvor den nærmere proces er beskrevet.
2.
Datatilsynet er i Danmark den centrale myndighed, som udøver tilsyn
med reglerne i databeskyttelsesforordningen. Dette sker i fuld uafhængig-
hed, hvorfor tilsynet blandt andet ikke kan modtage instrukser fra Justitsmi-
nisteriet. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Datatilsynet, der over for ministeriet har oplyst følgende:
”Datatilsynet kan oplyse, at efter databeskyttelsesforordningens
artikel 56 håndteres sager mod virksomheder, der opererer i
flere europæiske lande, af én ledende tilsynsmyndighed, som er
datatilsynet i det EØS-land, hvor virksomheden har sit europæ-
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 177: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 7 om ministeren vil kommentere på afsløringen af techgiganters aflytning og overvågning af private samtaler og oplyse, hvad der kan gøres fra dansk side for at stoppe dette, fra justitsministeren
iske hovedkontor. Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at
selve håndteringen af sådanne sager sker i overensstemmelse
med de særlige regler om den såkaldte ”one-stop-shop meka-
nisme”, der findes i forordningens kapitel VII (artikel 60-76), jf.
henvisningen til databeskyttelsesforordningens artikel 60 i arti-
kel 56, stk. 1.
Google har den 6. februar 2019 underrettet Det Europæiske Da-
tabeskyttelsesråd om, at hovedparten af virksomhedens tjenester
pr. 22. januar 2019 har europæisk hovedkontor i Irland. Det er
derfor det irske datatilsyn, der er ledende tilsynsmyndighed i sa-
ger vedrørende Googles stemmeassistent. Det samme gør sig
formentligt gældende for så vidt angår Apples stemme-assistent.
Datatilsynet og de andre europæiske datatilsyn er i stedet at anse
for berørte tilsynsmyndig-heder. Ved en berørt tilsynsmyndig-
hed forstås således ifølge forordningen artikel 4, nr. 22, en til-
synsmyndighed, der er berørt af en behandling af personoplys-
ninger, fordi
a) den dataansvarlige eller databehandleren er etableret
på denne tilsynsmyndigheds medlemsstats område,
b) de registrerede, der har bopæl i denne tilsynsmyn-
digheds medlemsstat, i væsentlig grad er påvirket af
eller sandsynligvis i væsentlig grad vil kunne blive
påvirket af behandlingen, eller
c) en klage er blevet indgivet
Det skal i den forbindelse nævnes, at det irske datatilsyn ikke vil
kunne træffe afgørelse i sådanne sager alene. Det irske tilsyn er
ifølge databeskyttelsesforordningens artikel 60 således som le-
dende tilsynsmyndighed bl.a. forpligtet til at forelægge et ud-
kast til afgørelse for de andre berørte tilsynsmyndigheder og
samarbejde med dem med henblik på at nå til enighed. Hvis det
ikke er muligt at blive enige om udkastet til afgørelse, skal sa-
gen forelægges for Det Europæiske Databeskyttelsesråd, som
efter at have fået sagen forelagt vil stemme om, hvad der er den
rigtige afgørelse. Denne beslutning er det irske datatilsyn heref-
ter forpligtet til at følge og dermed sende til og håndhæve over
for virksomheden. Datatilsynet vil således som berørt tilsyns-
myndighed have mulighed for at præge en sådan afgørelse fra
det irske datatilsyn.
Datatilsynet kan endvidere oplyse, at tilsynet senest den 29. au-
gust 2019 har været i kontakt med det irske datatilsyn, der har
bekræftet, at tilsynet har igangsat drøftelser med Apple og
Google om de to virksomheders stemmeassistenter. Det irske
datatilsyn tilkendegav i øvrigt ved denne lejlighed også, at tilsy-
net i regi af møder i Det Europæiske Databeskyttelsesråd lø-
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 177: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 7 om ministeren vil kommentere på afsløringen af techgiganters aflytning og overvågning af private samtaler og oplyse, hvad der kan gøres fra dansk side for at stoppe dette, fra justitsministeren
bende vil orientere de andre europæiske tilsynsmyndigheder,
herunder Datatilsynet, om disse drøftelser og eventuelle under-
søgelser, som vil blive iværksat som opfølgning herpå.
Datatilsynet skal endelig bemærke, at tilsynet udøver sine funk-
tioner i fuld uafhængighed. Datatilsynet ser imidlertid med stor
alvor på sagen, som tilsynet derfor også vil følge nøje. Data-til-
synet har endvidere den 26. august 2019 holdt møde om sagen
med repræsentanter for den danske tech-ambassadør, inden
tech-ambassadørens møder med de involverede virksomheder i
USA.”
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at ministeriet har fået oplyst, at Uden-
rigsministeriets tech-ambassadør i uge 35 har afholdt to møder med hen-
holdsvis Google og Apple på hovedkvartersniveau i Silicon Valley. Formå-
let med møderne var at rejse regeringens bekymringer i forhold til de kon-
krete afsløringer. Derudover var formålet at afklare fakta i sagen og anmode
om yderligere oplysninger om tech-virksomhedernes praksis. Der er efter
møderne af tech-ambassadøren sendt opfølgende skriftlige spørgsmål til
virksomhederne.
4