Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2078048_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Grønlandsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019-29666
ANA
18. september 2019
GRU alm. del
svar på spørgsmål 32 fra Aaja Chemnitz Larsen
stillet den 27. august 2019 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ifølge artiklen ”EU plans to threaten sanctions on Iceland and Greenland
as ‘mackerel war’ looms” på nyhedsmediet inews.co.uk den 20. august
2019 planlægger EU at sanktionere Grønland i forbindelse med
makrelfiskeriet. Formanden for Europa Parlamentets fiskeriudvalg, Mr.
Davies, skal mødes med EU Kommissionen den 4. september, hvor
mulige sanktioner er på dagsordenen. Vil ministeren kommentere artiklens
indhold samt redegøre for, hvordan regeringen i samarbejde med
Naalakkersuisut arbejder for at forhindre, at konflikten eskalerer
yderligere?
Svar
Sagen tager udgangspunkt i en aftale fra 2014 mellem EU, Norge og
Færøerne
om
forvaltning
af
makrelfiskeri
i
regi
af
kyststatskonsultationerne. Aftalen løb oprindeligt frem til udgangen af
2018, men blev i efteråret 2018 forlænget frem til og med 2020.
Delte fiskebestande i Nordatlanten forvaltes i fiskeriorganisationen
NEAFC. De kontraherende parter i NEAFC er EU, Norge, Island,
Rusland og Danmark for så vidt angår Færøerne og Grønland. Danmark
er omfattet af EU’s medlemskab og indgår således i EU’s
delegation i
kyststatsmøderne.
Fiskeri er et fuldt overtaget ansvarsområde for Grønland, hvorfor
Grønland inden for rammerne af selvstyreloven har kompetencen til at
forvalte makrelfiskeriet og forhandle med de andre parter om den delte
bestand. Grønland deltager som part i makrelkonsultationerne, men er
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 191: Kopi af GRU alm. del - svar på spm. 32 om at kommentere artiklen EU plans to threaten sanctions on Iceland and Greenland as ‘mackerel war’ looms samt redegøre for, hvordan regeringen i samarbejde med Naalakkersuisut arbejder for at forhindre, at konflikten eskalerer yderligere, fra udenrigsministeren
2
ikke en del af 3-parts aftalen om makrel og fastsætter derfor unilateralt sin
kvote. I foråret kom der en revideret videnskabelig rådgivning fra Det
Internationale Havforskningsråd (ICES) for 2019. Den indikerer, at man
bæredygtigt kan forøge fiskerimulighederne for makrel. EU, Norge og
Færøerne blev dog i juni enige om at fastholde den allerede fastsatte kvote
for at beskytte bestanden. Island og siden Grønland har derimod valgt
unilateralt at forøge deres kvoter for fangst af makrel. Grønlands
forhøjelse af kvoten svarer ifølge Grønlands Departement for Fiskeri,
Fangst og Landbrug til den procentvise forøgelse af den biologiske
rådgivning fra ICES for 2019. Efterfølgende har Rusland ligeledes forhøjet
sin kvote for fangst af makrel.
Grønlands Departement for Fiskeri, Fangst og Landbrug har i en
pressemeddelelse understreget, at det har været og fortsat er en høj
prioritet for Grønland at arbejde konstruktivt i retning af en aftale om
makrel, der inkluderer alle kyststaterne og dermed kan medvirke til en
langsigtet bæredygtig forvaltning af makrellen. Grønland er i fortsat tæt
dialog med de relevante parter.
Regeringen støtter en konstruktiv tilgang til sagen fra Grønlands side og
vil fortsat følge sagen tæt i forståelse med Grønland og under hensyntagen
til Danmarks EU-forpligtelser.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod