Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2060080_0001.png
Den 20. juni 2019
MFVM 843
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske
produkter (kosmetikforordningen) (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter. Formålet med forslaget er at tilføje
i alt 32 stoffer, som er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske
(CMR-stoffer) under CLP-forordningen, på listen over forbudte stoffer i kosmetikforordningen (bilag
II). Derudover indeholder forslaget tre berigtigelser af stoffer, som allerede er opført på
kosmetikforordningens bilag. Stoffet salicylsyre (2-hydroxybenzoesyre), som ligeledes er
klassificeret som et CMR-stof og derfor som udgangspunkt nu bliver forbudt at anvende, med
mindre der kan vises sikker anvendelse, foreslås dog tilladt under visse betingelser. I dag er stoffet
tilladt
at anvende, da EU’s videnskabelige komite for forbrugersikkerhed (VKF) før klassificeringen
har vurderet salicylsyre som sikker at anvende under særlige betingelser. Disse betingelser foreslås
skærpet i den nye vurdering fra VKF. Forslaget forventes sat til afstemning den 28. juni 2019 i Den
Stående Komité for Kosmetiske Produkter. Kommissionen har stillet forslag om den nye
begrænsning af salicylsyre, selvom VKF’s vurdering ikke tager hensyn til eksponering fra andre
kilder som eksempelvis fødevarer og øvrige forbrugerprodukter, på trods af at stoffet mistænkes for
at være hormonforstyrrende, og man afventer vurdering under biocidlovgivningen. Ydermere
konkluderer VKF, at stoffet er øjenirriterende med potentiale til at forårsage alvorlig øjenskade,
hvilket ikke er afspejlet tilfredsstillede i forslaget. Forslaget vil generelt set medføre et højere
beskyttelsesniveau. Forslaget har ikke umiddelbart væsentlige statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Fra dansk side er man positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget indeholder tre
berigtigelser til kosmetikforordningen. Samtidig accepterer man fra dansk side at opføre CMR-
stoffer på forbudslisten, desuagtet at man fra dansk side fortsat fastholder, at der er et automatisk
forbud, hvad angår CMR-stoffer. Det vurderes dog, at den fortsatte anvendelse af salicylsyre ikke
bør omfattes af forslaget på nuværende tidspunkt. Fra dansk side agter man på den baggrund at
støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at Kommissionen tilpasser forslaget, således at
tilladelsen til fortsat anvendelse af salicylsyre tages ud af forslaget.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Notat om komitésag om ændring af bilag II, III og V til kosmetik-forordningen
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om at regulere brugen af flere CMR-stoffer i kosmetiske produkter
samt korrigere forordningen i forhold til tre berigtigelser.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk. 1 og 31, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (herefter kosmetikforordningen). Forslaget
vedrører tilpasning af bilag II, som er en liste over stoffer, som ikke må anvendes i kosmetiske
produkter, og bilag III, som er en liste over stoffer, som kun må anvendes i overensstemmelse med de
fastsatte begrænsninger og bilag V, som er en liste over tilladte konserveringsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 4 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter den 28. juni
2019.
Formål og indhold
Forslaget fra Kommissionen er baseret på nye klassificeringer af kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionstoksiske stoffer (CMR-stoffer) i CLP-forordning samt en vurdering fra EU's
Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF) om sikkerheden ved brug af salicylsyre.
Desuden omfatter forslaget tre berigtigelser af kosmetikforordningen. Forslaget tilføjer 13 nye CMR-
stoffer på bilag II (listen over forbudte stoffer), og tilføjer ligeledes 19 andre CMR-stoffer eller grupper
af CMR-stoffer på bilag II, som ved en fejl ikke indgik i afstemningen om at tilføje CMR-stoffer på
bilag II til kosmetikforordningen i december 2018. Ifølge Kommissionen skal CMR-stofferne tilføjes
bilag II for at gennemføre CMR-forbuddet ensartet på det indre marked og sikre retssikkerheden for
økonomiske aktører og nationale kompetente myndigheder.
Ydermere indeholder forslaget en tilladelse til fortsat anvendelse af salicylsyre, som er klassificeret
som CMR-stof, og derfor som udgangspunkt bliver forbudt, med mindre der er anmodet om
anvendelse af stoffet, og det af VKF er vurderet som sikkert at anvende efter klassificeringen. Forslaget
regulerer salicylsyre som konserveringsmiddel med en koncentration på højst 0,5 % (syre) og når det
anvendes som andet end konserveringsmiddel med en koncentration på 2 % og 3 % afhængig af det
kosmetiske produkt. Salicylsyre må ikke anvendes i kosmetiske produkter, der kan medføre
eksponering af slutbrugerens lunger via indånding. Derudover må stoffet ikke længere anvendes i
shampoo til børn under tre år og bliver derved forbudt i alle produkter til børn under tre år, da stoffet
kan forårsage alvorlig øjenskade. Som konserveringsmiddel må stoffet herudover ikke anvendes i
mundplejeprodukter, bortset fra læbestift. Når stoffet ikke anvendes som konserveringsmiddel vil
stoffet fortsat være tilladt i hårprodukter, som afrenses, ved en koncentration på højst 3 %. I andre
produkter, undtagen bodylotion, øjenskygge, mascara, eyeliner, læbestift og roll-on deodoranter,
tillades stoffet med en koncentration på højst 2 %. I dag er stoffet tilladt at anvende som
konserveringsmiddel i op til 0,5 %, mens stoffet i produkter til børn under tre år kun må anvendes i
shampoo. Herudover må stoffet i dag anvendes i op til 3 % i hårprodukter, som afrenses, og i op til 2 %
i alle andre produkter.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Notat om komitésag om ændring af bilag II, III og V til kosmetik-forordningen
Forslaget er baseret på VKF’s seneste udtalelse vedrørende salicylsyre, hvor de konkluderede, at en
maksimumkoncentration på 0,5 % som konserveringsmiddel er sikker at anvende. Dog vurderes
stoffet ikke sikkert at anvende i mundplejeprodukter, bortset fra læbestift, samt anvendelser, der kan
medføre eksponering af slutbrugerens lunger via indånding. VKF konkluderede samtidig, at salicylsyre
er sikkert, når det anvendes til andre formål end som konserveringsmiddel ved en koncentration på
højst 3,0 % for hårprodukter, som afrenses, og højst 2 % for andre produkter, undtagen for bodylotion,
øjenskygge, mascara, eyeliner, læbestift og roll-on deodoranter. VKF's udtalelse finder ikke anvendelse
på mundplejeprodukter eller på produkter i sprayform, der kan medføre, at forbrugerens lunger
eksponeres via indånding. VKF konkluderede endvidere, at salicylsyre er øjenirriterende med
potentiale til at forårsage alvorlig øjenskade, og påpegede, at specifikke prøvninger i øjeblikket er i
gang for at vurdere, om salicylsyre har hormonforstyrrende egenskaber, og om de hormonforstyrrende
egenskaber af salicylsyre i kosmetiske produkter, afhængigt af resultatet af disse prøvninger, skal tages
i betragtning. Endeligt konkluderede VKF, at salicylsyre anvendes som konserveringsmiddel i
fødevarer og som biocid i nogle forbrugerprodukter og i forskellige lægemidler. Denne eksponering er
ikke inkluderet i vurderingen af salicylsyre i kosmetiske produkter.
Derudover indeholder forslaget tre berigtigelser af stoffer, som allerede er opført på
kosmetikforordningens bilag:
Stoffet cis-1-(3-chlorallyl)-3,5,7-triaza-1-azoniaadamantanchlorid (cis-CTAC), som har INCI
navnet Quaternium-15, er tidligere tilføjet til listen over forbudte stoffer i kosmetikforordningen.
Stoffet var imidlertid fejlagtigt anført to gange i samme bilag, og løbenummer 1386 i bilag II til
kosmetikforordningen bør derfor udgå.
Stoffet 8-hydroxyquinolin; quinolin-8-ol, som har INCI navnet Oxyquinoline, er blevet
klassificeret som et CMR-stof i kategori 1B ved forordning (EU) 2017/776, mens dets sulfatform,
stoffet bis(8-hydroxyquinolinium)sulfat, som er opført under INCI navnet Oxyquinoline
sulphate, ikke er klassificeret som et CMR-stof. Begge stoffer er tidligere blevet opført under
løbenummer 395 i bilag II til kosmetikforordningen, hvor de blev forbudt til anvendelse i
kosmetiske produkter, med undtagelse af ved de specifikke betingelser, der er fastsat i bilag III i
kosmetikforordningen. Da Oxyquinoline er klassificeret som et CMR-stof, burde det være fjernet
fra bilag III i kosmetikforordningen. Ved forordning (EU) 2019/831 udgik Oxyquinoline sulphate
imidlertid fejlagtigt, herunder henvisningen til dette løbenummer i løbenummer 395 i bilag II til
kosmetikforordningen. For korrekt at afspejle forbuddet mod Oxyquinoline i kosmetiske
produkter på grundlag af dets klassificering som CMR-stof bør løbenummeret genindsættes for
Oxyquinoline sulphate i bilag III i kosmetikforordningen, og løbenummer 395 i bilag II
kosmetikforordningen bør tilpasses i overensstemmelse hermed.
Stoffet 4-methyl-o-phenylendiamin; 3,4-diaminotoluen, som har INCI navnet Diaminotoluene, er
blevet klassificeret som et CMR-stof i kategori 1B og er ligeledes blevet tilføjet til listen over
forbudte stoffer i bilag II til kosmetikforordningen ved forordning (EU) 2019/831. Diaminotoluen
er også en del af den store gruppe af stoffer, der er opført i løbenummer 9 i bilag III til
kosmetikforordningen og burde derfor også være udgået af dette bilag, da der ikke er indgivet
nogen anmodning om tilladelse til undtagelsesvis anvendelse i kosmetiske produkter. For at
undgå tvetydighed og for på korrekt vis at afspejle forbuddet mod diaminotoluen i kosmetiske
produkter på grundlag af dets klassificering som et CMR-stof bør det fjernes fra løbenummer 9 i
bilag III til kosmetikforordningen.
Hvad angår optag af 13 CMR-stoffer og tilladelse til fortsat anvendelse af salicylsyre, foreslås det, at
disse finder anvendelse fra den 1. maj 2020. Hvad angår stoffet Oxyquinoline (bilag II, nr. 1) litra a) og
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Notat om komitésag om ændring af bilag II, III og V til kosmetik-forordningen
2060080_0004.png
nr. 2) litra b)), foreslås det, at denne berigtigelse finder anvendelse fra den 11. juni 2019. Dermed vil
berigtigelsen vedrørende stoffet Oxyquinoline gælde med tilbagevirkende kraft fra den dato, hvor
ændringen skulle være indtruffet i medfør af forordning (EU) 2019/831. De øvrige ændringer, som er
tilføjelse af 19 andre CMR-stoffer samt to berigtigelser, foreslås at træde i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led
i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, er det regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen er umiddelbart gældende i Danmark. Det bemærkes, at CMR-stoffer eller
grupper af CMR-stoffer efter dansk fortolkning af Kosmetikforordningen allerede er forbudte at
anvende i kosmetiske produkter, så snart deres klassificering under CLP-forordningen finder
anvendelse.
Konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring af Kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk ret.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet, da der er forholdsvis få kosmetikproducenter i Danmark.
Forslaget vil øge beskyttelsesniveauet, idet en række CMR-stoffer bliver forbudt at anvende i
kosmetiske produkter, og idet tilladelsen til fortsat anvendelse af salicylsyre skærpes i
overensstemmelse med vurdering fra VKF.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Kosmetik- og hygiejnebranchen er enig i, at salicylsyre kan fremkalde øjenirritation, men opfordrer til,
at man følger vurderingen fra den Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed og tillader
anvendelsen, som foreslået af Kommissionen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side ønsker man at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 2: Notat om komitésag om ændring af bilag II, III og V til kosmetik-forordningen
På trods af, at CMR-stoffer eller grupper af CMR-stoffer efter dansk fortolkning allerede er forbudte at
anvende i kosmetiske produkter, så snart deres klassificering under CLP-forordningen finder
anvendelse, accepteres det fra dansk side, at disse stoffer opføres på bilag II, da det skaber klarhed
over reglerne. Det bemærkes, at CMR-stofferne opføres på bilag II, samtidig med, at deres CMR
klassificering finder anvendelse, hvilket er sammenligneligt med dansk fortolkning af det automatiske
forbud.
Med hensyn til forslaget om fortsat tilladelse til anvendelse af salicylsyre i overensstemmelse med
VKF´s konklusion, vil denne tilladelse medføre en bedre forbrugerbeskyttelse. Dog vurderes det ikke,
at den foreslåede tilladelse tilstrækkeligt afspejler, at stoffet har potentiale til at forårsage alvorlig
øjenskade. Ydermere vurderes det, at der på det foreliggende grundlag, er usikkerhed om, hvorvidt
sikkerhedsmargin er tilstrækkelig stor, da der i vurderingen ikke er taget højde for udsættelse fra
andre kilder end kosmetiske produkter. Fra dansk side agter man på den baggrund at støtte forslaget,
idet man lægger afgørende vægt på, at tilladelsen til fortsat anvendelse af salicylsyre fjernes fra
Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5