Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2060050_0001.png
Den 18. juni 2019
MFVM 840
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til indhold af bilag III til direktiv 2002/49/EF vedrø-
rende vurdering og styring af ekstern støj
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Formålet med forslaget er at etablere fælles metoder til vurdering af skadelige virkninger af ekstern
støj i henhold til direktiv 2002/49/EC om vurdering og styring af ekstern støj, som er implementeret
i bekendtgørelse nr. 1596 af 13/12/2018 om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af støjhand-
lingsplaner (komitesag). Forslaget indebærer, at myndigheder og selskaber, der er omfattet af be-
kendtgørelsen, hvert 5. år skal opgøre antallet af mennesker, der er stærkt generet af støj (HA)
1
,
samt hvor mange der har søvnforstyrrelser (HSD)
2
, som kan relateres til støj fra vej- og togtrafik
samt støj fra lufthavne. Desuden skal det opgøres, hvor mange mennesker der er udsat for risiko for
at få hjerte-kar sygdomme (IHD)
3
, som kan relateres til støj fra vejtrafik. Opgørelserne skal foreta-
ges på baggrund af resultaterne fra kortlægningen af ekstern støj og indrapporteres til Kommissio-
nen sammen med resultatet af kortlægningen og støjhandlingsplanerne, der offentliggøres på Miljø-
styrelsens hjemmeside samt det Europæiske Miljøagenturs hjemmeside. Offentliggørelsen kan øge
vidensniveauet og interessen for de negative helbredseffekter fra ekstern støj hos borgere, politikere
og medier. Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for danske erhvervsvirksom-
heder. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. Fra dansk side agter man på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om at etablere fælles metoder til vurdering af skadelige
virkninger af ekstern støj i henhold til direktiv 2002/49/EC om vurdering og styring af ekstern støj,
som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1596 af 13/12/2018 om kortlægning af ekstern støj og ud-
arbejdelse af støjhandlingsplaner.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 12 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/49/EC
af 25. juni 2002 om vurdering og styring af ekstern støj.
HA (Highly Annoyed)
Stærkt generet
HSD (Highly Sleep Disturbed)
søvnbesvær, søvnforstyrrelser
3
IHD (Ischaemic Heart Disease) Hjerte-kar sygdomme - forsnævrede eller blokerede kranspulsårer.
1
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Notat om komitésag om vurdering og styring af ekstern støj
2060050_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i støjkomiteen. Hvis der er kvalificeret flertal
for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på
legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, fore-
lægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for 2 måneder.
Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke
udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommis-
sionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke indenfor en frist på 4 måneder har gjort ind-
sigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i støjkomiteen inden 1. juli 2019.
Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om vurdering, kortlægning og styring af ekstern støj (støjdi-
rektivet) trådte i kraft juli 2002. Det er kun store byområder, større veje, jernbaner og lufthavne, der er
omfattet af støjdirektivet. Ifølge støjdirektivet skal medlemsstaterne hvert 5. år kortlægge, hvor mange
boliger og mennesker, der er udsat for støj i 5 dB intervaller fra 50 til >75 dB, og indrapportere antallet
til Kommissionen. Som følge af direktivet skal der også udarbejdes handlingsplaner for at forebygge og
reducere ekstern støj. Det er de ansvarlige myndigheder for veje, jernbaner og lufthavne og virksom-
heder, der udarbejder handlingsplanerne. Der er angivet en række formelle mindstekrav til handlings-
planerne, men ingen frist for hvornår eller krav til hvordan, de forskellige indsatsområder i handlings-
planerne skal gennemføres.
Da støjdirektivet blev udstedt i 2002, indeholdt bilag II og bilag III kun rammen for bilagenes fremti-
dige indhold. Arbejdet med bilag II afsluttedes 19. maj 2015 med vedtagelse af direktiv 2015/996/EU
om fælles beregningsmetoder til vurderingen af støjbelastningen i medlemsstaterne.
Igangsættelsen af arbejdet med bilag III om støjs skadelige virkninger har afventet offentliggørelsen af
WHO’s rapport med anbefalinger for ekstern støj og sundhed. Kommissionen har derved fulgt tidligere
anbefalinger fra medlemsstaterne om at lægge anbefalingerne fra WHO til grund for vurderingen af
støjens skadelige virkninger i forhold til udmøntning af bilag III i støjdirektivet. Den 10. oktober 2018
offentligjorde WHO deres rapport. Rapporten fra WHO samler og opsummerer eksisterende forskning
indtil 2014, der viser støjs sundhedsmæssige konsekvenser, anfører grænseværdier og indeholder an-
befalinger for beskyttelse af menneskers sundhed mod ekstern støj.
Formålet med forslaget er at stille oplysninger om ekstern støj til rådighed for offentligheden samt
styrke den eksisterende kortlægning og fælleseuropæiske indrapportering.
I Kommissionens nærværende udkast til forslag til bilag III tages der udgangspunkt i WHO’s do-
sis/respons-forhold for HA, HSD, IHD. På baggrund af tilbagemeldinger fra MS i processen, er senere
analyser
4
ikke medtaget, efter at WHO i 2014 stoppede deres indsamling af viden. Det betyder blandt
andet, at sygdomme som slagtilfælde (STR)
5
, forhøjet blodtryk, diabetes og IHD fra jernbane- og fly-
støj, som i undersøgelser efter 2014 er linket til støjudsættelse, ikke er medtaget i det nuværende ud-
kast, da det af flere lande blev vurderet præmaturt at inddrage i beregningerne.
4
5
NORAH (Noise-Related Annoyance, Cognition, and Health) Meget omfattende undersøgelse af støjpåvirkning.
STR (Stroke) Slagtilfælde - hjerneblødning eller blodprop i hjernen.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Notat om komitésag om vurdering og styring af ekstern støj
Forslaget indebærer, at medlemsstaterne for fremtiden for hver af støjkilderne (veje, lufthavne, jern-
baner) skal opgøre, hvor mange mennesker, der er stærkt generet af støj (HA), samt hvor mange, der
har søvnforstyrrelser (HSD), som kan relateres til støjkilderne.
Desuden skal det opgøres, hvor mange mennesker, der er udsat for risiko for at få hjerte-kar sygdom-
me (IHD), som kan relateres til vejtrafikstøj.
Forslaget indebærer at medlemsstaterne i 2022 skal opgøre de nævnte antal mennesker udsat for stø-
jens helbredsmæssige skadelige virkninger. I 2023 skal de næste støjhandlingsplaner indrapporteres
til Kommissionen med et resume af kortlægningen og dermed også opgørelserne af de negative hel-
bredsmæssige effekter. Resultatet af kortlægningen skal med forslaget offentliggøres på de nationale
myndigheders hjemmeside, i Danmark Miljøstyrelsens hjemmeside, og på det Europæiske Miljøagen-
turs hjemmeside.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Støjdirektivets bilag III skal implementeres i bekendtgørelsen om kortlægning
af støj, ”Bekendtgørelse
om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af støjhandlingsplaner”, BEK. Nr. 1596, og Danmark
bliver dermed forpligtet til at vurdere støjens skadelige virkninger jf. støjdirektivets artikel 6 stk. 3.
Medlemsstaterne skal implementere direktivet inden 31. december 2021 og efterfølgende udarbejde en
vejledning eller et tillæg til den eksisterende vejledning om støjkortlægning og støjhandlingsplaner.
Konsekvenser
Følgende myndigheder og selskaber skal udføre opgaven med kortlægning og handlingsplaner jævnfør
definitionerne i det gældende støjdirektiv: Vejdirektoratet, Sund og Bælt, Banedanmark, Movia, Me-
tro, MST - Virksomheder (Københavns Lufthavn) og de 17 kommuner i de store byområder samt Bil-
lund og Roskilde, hvis antallet af operationer på lufthavnene i de to kommuner (flyafgang + landinger)
overstiger 50.000 operationer pr. år.
Forslaget til ændring af bilag III indebærer ikke introduktion af ny beregningsteknik eller ændrede
driftsbetingelser og vil
i forhold til i dag
ikke kræve nævneværdigt flere ressourcer fra de berørte
myndigheder og virksomheder, der skal kortlægge og udarbejde handlingsplaner.
Andelen af mennesker, der er udsat for de skadelige helbredseffekter, findes ved indtastning af resulta-
tet af kortlægningen for hver af 5 dB intervallerne i et regneark, som Kommissionen har udarbejdet.
Selve opgaven består således i opgørelse af de skadelige helbredseffekter, dvs. hvor mange mennesker,
der er stærkt generede af støj, hvor mange der har søvnforstyrrelser, samt hvor mange mennesker der
er udsat for risiko for at få hjerte-kar sygdomme. Opgaven forventes derfor ikke væsentligt at ændre de
samlede omkostninger for kortlægningen af støj og udarbejdelsen af støjhandlingsplaner.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 3: Notat om komitésag om vurdering og styring af ekstern støj
Forslaget har samlet set ikke væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller administrative
konsekvenser. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, herunder Vejdirektoratet og Banedanmark,
finder, at ressourceforbruget vil være minimalt.
Offentliggørelsen kan øge vidensniveauet og interessen for de negative helbredseffekter fra ekstern støj
hos borgere, politikere og medier. Det bemærkes endvidere, at det er positivt, at det med det nye bilag
er muligt at anvende nationale studier om helbredseffekter, såfremt disse giver et bedre billede af for-
holdene end de internationale studier.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er ikke modtaget nogle høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er positivt, at EU sikrer fælles opgørelser til vurdering af skadelig virkninger af ekstern støj. Det
vurderes, at det er ønskeligt med så meget oplysning til borgerne som muligt, hvad angår konsekven-
ser af støjbelastning, og derfor bør de sundhedskonsekvenser, som der er videnskabeligt belæg for,
medtages jf. støjkortlægningen.
Fra dansk side støtter man Kommissionens forslag til det nye bilag III, hvor HA og HSD inkluderes for
vej- og togtrafikstøj samt støj fra lufthavne
og hvor risiko for nye tilfælde af IHD for vejtrafikstøj
inkluderes. Da trafikstøj er langt den største kilde til støjforurening vil inddragelse af IHD for kun
trafikstøj stadig omfatte langt de fleste støjbelastede borgere i Danmark.
Det er positivt at det med det nye bilag er muligt at anvende nationale studier om helbredseffekter,
såfremt disse giver et bedre billede af forholdene end de internationale studier.
Fra dansk side agter man på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4