Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2060739_0001.png
Den 26. juni 2019
MFVM 847
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XIV til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurde-
ring og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) med hen-
blik på optagelse af 12 nye stoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget har til formål at tilføje 12 særligt problematiske stoffer til REACH-forordningens bilag XIV
(den såkaldte ”godkendelsesliste”). Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen
den 9.
juli 2019. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vil hæve be-
skyttelsesniveauet, idet der indføres et forbud mod at markedsføre og anvende de pågældende stoffer
uden en forudgående godkendelse. Sagen forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konse-
kvenser. Forslaget vurderes at kunne have økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. De 12 stoffer, som nu foreslås optaget på godken-
delseslisten og på sigt udfaset, er blandt de særligt problematiske stoffer. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af bilag XIV til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 58 og artikel 131. Afstemning skal derfor ske
efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen. REACH-
komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådets afgø-
relse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i REACH-komiteen, forelægger Kommissionen forslaget for
Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvali-
ficeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i REACH-komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med
kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Notat om komitésag om optagelse af 12 nye stoffer (REACH)
2060739_0002.png
Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes til Europa-
Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke
inden for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på møde i REACH-komiteen den 9. juli 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om en godkendelsesordning for særligt problematiske
stoffer. Formålet med godkendelsesordningen er at sikre, at risikoen fra særligt problematiske stoffer
er tilstrækkeligt kontrolleret, og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller
teknologier, hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige.
REACH-forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse for mar-
kedsføring og anvendelse. I henhold til proceduren for optagelse af stoffer på bilag XIV i REACH-
forordningen skal udvalgte
stoffer indledningsvis optages på den såkaldte ”kandidatliste” til godken-
delsesordningen. Stoffer til kandidatlisten godkendes af Kemikalieagenturets Medlemsstatskomite
efter forslag fra medlemslandene eller Kemikalieagenturet (på vegne af Kommissionen) ud fra en vur-
dering af den videnskabelige dokumentation for stoffernes iboende egenskaber. Forud for en afgørelse
om optagelse af stoffer fra kandidatlisten på bilag XIV skal Kemikalieagenturet, på baggrund af en
udtalelse fra Medlemsstatskomiteen, fremsende anbefaling til Kommissionen vedrørende hvilke stof-
fer fra kandidatlisten, der skal optages på bilag XIV.
REACH-forordningens artikel 58 foreskriver, at for hvert stof, der opføres på bilag XIV, skal der fast-
sættes en “solnedgangsdato”, som er den dato
fra hvilken markedsføring og anvendelse af stoffet for-
bydes, med mindre der er tildelt en godkendelse til anvendelsen. Virksomhedernes ansøgningsfrist
skal være mindst 18 måneder før solnedgangsdatoen.
Forslaget vedrører en ændring af REACH-forordningens
bilag XIV (”godkendelseslisten”). Kommissi-
onen foreslår, at følgende 12 stoffer tilføjes bilag XIV:
Nr.
44.
45.
46.
Stof
1,2-benzendikarboxylsyre dihexyl ester (forgrenede
og lineære)
Dihexylftalat
1,2-benzendikarboxylsyre di-C6-C10-alkyl estre; 1,2-
benzendikarboxylsyre, blandede decyl og hexyl og
octyl diestre med ≥ 0,3% af dihexylftalat
Trixylyl fosfat
Natrium perborat; perborsyre, natrium salt
Natrium peroxometaborat
5-sec-butyl-2-(2,4-dimethylcyclohex-3-en-1-yl)-5-
methyl-1,3-dioxan [1], 5-sec-butyl-2-(4,6-
dimethylcyclohex-3-en-1-yl)-5-methyl-1,3-dioxan [2],
[dækkende alle individuelle stereo-isomerer af [1] og
[2] eller kombinationer deraf]
Iboende egenskab*
Skadelig for forplantnings-
evnen
Skadelig for forplantnings-
evnen
Skadelig for forplantnings-
evnen
Skadelig for forplantnings-
evnen
Skadelig for forplantnings-
evnen
Skadelig for forplantnings-
evnen
vPvB
47.
48.
49.
50.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Notat om komitésag om optagelse af 12 nye stoffer (REACH)
2060739_0003.png
Nr.
51.
Stof
2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4,6-di-tert-pentylphenol
(UV-328)
52.
2,4-di-tert-butyl-6-(5-chlorbenzotriazol-2-yl)phenol
(UV-327)
53.
2-(2H-benzotriazol-2-yl)-4-(tert-butyl)-6-(sec-
butyl)phenol (UV-350)
54.
2-benzotriazol-2-yl-4,6-di-tert-butylphenol (UV-320)
55.
Diazen-1,2-dicarboxamid (C,C'-azodi(formamid))
(ADCA)
*) PBT: Persistente, bioakkumulerbare og toksiske stoffer; vPvB:
kumulerbare stoffer. Luftvejsallergener kan udpeges som stoffer
CMR-stoffer.
Iboende egenskab*
PBT og vPvB
vPvB
vPvB
PBT og vPvB
Luftvejsallergen
Meget persistente og meget bioak-
af samme grad af bekymring som
Solnedgangsdatoerne foreslås fastsat til mellem 36 og 54 måneder efter vedtagelsesdatoen, og ansøg-
ningsfristerne foreslås fastsat til 18 måneder før solnedgangsdatoen. Der er desuden ikke foreslået
undtagelser for ansøgning om godkendelse af nogen anvendelser af stofferne.
Den af Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) fremsatte anbefaling om optagelse af stoffer på bilag
XIV omfattede 17 stoffer. I sit forslag til ændring af forordningens bilag XIV har Kommissionen imid-
lertid ikke medtaget:
Fire blyforbindelser (Tetra bly trioxid sulfat, penta bly tetraoxid sulfat, bly orange (bly
tetraoxid) samt bly monooxid (bly oxid)) som er skadelige for forplantningsevnen.
Reguleringen af industrielle emissioner af bly har medført en nedsat udledning af bly. Denne ud-
ledning forventes at reduceres yderligere, da der netop er vedtaget en opdatering af bedst tilgæn-
gelige teknikker (BAT). Den nuværende bindende grænseværdi i arbejdsmiljøet og den bindende
biologiske grænseværdi for blyholdige stoffer er under revision, hvilket muliggør vedtagelse af
strengere krav til arbejdsmiljøet. Derfor mener Kommissionen, at det er passende at udskyde be-
slutningen om optag af de fire blyforbindelser på bilag XIV.
N-methyl-2-pyrrolidon (NMP) (aprotisk opløsningsmiddel), som er skadelig for forplantnings-
evnen.
Anvendelsen af NMP er allerede begrænset under REACH. NMP’s skadelige effekter ligner end-
videre de skadelige effekter af to andre aprotiske opløsningsmidler (N,N-dimethylacetamid
(DMAC) og
N,N-dimethylformamide
(DMF)), og disse tre stoffer kan til dels anvendes som alter-
nativer til hinanden. For at sikre en ensartet behandling af de tre stoffer finder Kommissionen det
hensigtsmæssig at udskyde beslutningen om optag af NMP på bilag XIV. En tilsvarende beslut-
ning er tidligere taget for DMAC og DMF. Kommissionen har desuden oplyst REACH-komiteen
om, at de er ved at undersøge den mest hensigtsmæssige måde at håndtere stofferne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol i forhold til om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget; om
udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nær-
hedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Notat om komitésag om optagelse af 12 nye stoffer (REACH)
2060739_0004.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om et forslag til forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være umiddelbart gældende i Dan-
mark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget
skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget kan få økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Med optagelsen af stof-
ferne på bilag XIV stilles der krav om, at såfremt producenter, importører eller downstream brugere
fortsat ønsker at markedsføre eller anvende stoffet efter “solnedgangsdatoen”, skal de fremsende en
ansøgning om godkendelse hertil samt betale et gebyr for ansøgningen. Der vil endvidere kunne blive
tale om omkostninger i forbindelse med udvikling af alternativer, hvis der ikke søges om godkendelse,
eller en sådan ikke opnås.
Danske virksomheder, der køber stofferne fra andre EU-lande, eller køber varer, der indeholder de
pågældende stoffer, kan få en indirekte omkostningsstigning som konsekvens af, at de bliver nødt til at
købe fra andre producenter eller importører i EU, som vælger at søge godkendelse.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud mod markedsføring og anvendelse af
en række sundhedsfarlige stoffer i EU, medmindre der på forhånd er givet en godkendelse til en speci-
fik anvendelse. Der kan ikke gives en godkendelse, hvis der ikke kan demonstreres sikker brug, med
mindre de socioøkonomiske fordele overstiger risikoen, eller der ikke findes teknisk, økonomisk egne-
de, mindre farlige alternativer.
For så vidt angår de 5 stoffer, som ikke er medtaget i Kommissionens forslag til opdatering af bilag
XIV vurderes det, at anvendelsen af de fire blyforbindelser generelt bør udfases. Det vurderes dog, at
der for nogle anvendelser af blyforbindelserne, herunder i blybatterier i bilindustrien, endnu ikke fin-
des egnede alternativer, og at bilbatterier er underlagt en velfungerende pant- og indsamlingsordning.
Endvidere er brugen af blyholdige forbindelser reguleret i Danmark efter den såkaldte blybekendtgø-
relse. Derudover er der behov for en samlet tilgang til de tre aprotiske opløsningsmidler (DMF, DMAC
og NMP), og det vurderes derfor hensigtsmæssigt at afvente Kommissionens forslag til håndtering af
de tre stoffer. Disse stoffer har en meget bred anvendelse, herunder blandt andet i fremstillingen af
lægemidler, hvor substitution bliver vanskeliggjort af den meget lange godkendelsesprocedure for
lægemidler, som også omfatter fremstillingsprocessen.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk støtter optag af stofferne på godkendelseslisten.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 30: Notat om komitésag om optagelse af 12 nye stoffer (REACH)
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I de foreløbige diskussioner i REACH-komiteen har flere medlemsstater været kritiske over for at op-
tage diazen-1,2-dicarboxamid (ADCA) på bilag XIV, idet det er et luftvejsallergen, og fordi de mener, at
risikoen fra stoffet er tilstrækkeligt kontrolleret. Det forventes dog, at der vil være et kvalificeret flertal
af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse anvendelse af de særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes alternative stoffer eller teknologier.
Formålet med godkendelsesordningen er at kontrollere brugen af stofferne og på sigt at udfase brugen
af de særligt problematiske stoffer, eller, hvor der er gode grunde til det, og hvor der kan demonstreres
sikker brug, eller hvor de socioøkonomiske fordele overstiger risikoen, at give en tidsbegrænset god-
kendelse. Regeringen støtter målet om udfasning på sigt, og at det sker hurtigst muligt, dog under
hensyntagen til, at virksomhederne skal have en rimelig frist til at ansøge om en godkendelse.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5