Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2059973_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 37. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
onsdag den 29. maj 2019
kl. 08.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF), næst-
formand, Jan E. Jørgensen (V), Finn Sørensen (EL) og Rasmus
Nordqvist (ALT).
udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019
a) Dop. 13: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles standarder
og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere
med ulovligt ophold (udsendelsesdirektivet) (omarbejdning)
Delvis generel indstilling
KOM (2018) 0634
Rådsmøde 3696
bilag 1 (samlenotat side 4)
EUU alm. del (18)
bilag 714 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (18)
bilag 320 (udvalgsmødereferat side 485, senest behandlet i
EUU 30/11-18)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Vi er kommet til sidste rådsmøde for retlige og in-
dre anliggender under rumænsk formandskab. I har allerede modtaget samlenotatet og en
skriftlig forelæggelse af to af de tre sager, der er til drøftelse på rådsmødet.
Udsendelsesdirektivet
Når jeg alligevel har en sag til mundtlig forelæggelse i dag, skyldes det, at der i Rådet er op-
nået enighed om forslaget om omarbejdningen af udsendelsesdirektivet med undtagelse af en
bestemmelse, der vedrører den såkaldte grænseprocedure (artikel 22). Der er således tale om
en delvis generel indstilling. Da forslaget vil have både lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser, forelægger jeg sagen til forhandlingsoplæg. Spørgsmålet om grænseprocedu-
rer vil blive forelagt til forhandlingsoplæg særskilt på et senere tidspunkt, når man også er nået
til enighed om det spørgsmål.
Side 1148 | 5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 9: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/5-19
37. Europaudvalgsmøde 29/5 2019
Forslagets indhold
Udvalget blev senest orienteret om forslaget til ændring af udsendelsesdirektivet i november
2018. Som bekendt er formålet med forslaget:
-
-
for det første at præcisere, ensarte og videreudvikle de eksisterende fælles regler for
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere, der har ulovligt ophold i EU;
for det andet at sikre, at medlemsstaterne anvender reglerne om udsendelse mere
konsekvent og effektivt og dermed mere effektivt modvirke sekundære bevægelser
mellem EU-landene, og
for det tredje at skabe en mere sammenhængende proces fra indgivelse af asylan-
søgning til afslag på asyl til udsendelse.
-
Jeg selv og regeringen ser disse forslag som vigtige fremskridt henimod, at vi alle bliver bedre
til at udsende tredjelandsstatsborgere, der ikke har lovligt ophold i EU. Jeg mener også, at for-
slaget er en vigtig del af Kommissionens pakke af lovgivningsinitiativer, hvis overordnede for-
mål er at begrænse ulovlig indvandring og sekundære bevægelser af tredjelandsstatsborgere
uden lovligt ophold i EU.
FO
Forhandlingsoplægget
Som nævnt forelægger jeg forslaget for udvalget i dag med henblik på forhandlingsoplæg.
Forhandlingsoplægget vedrører hele kompromisforslaget, dog undtagen artikel 22 om græn-
seprocedurer, som ikke indgår i forslaget om delvis generel indstilling. Det forhandlingsoplæg,
jeg søger opbakning til i dag, lyder som følger:
-
-
Regeringen støtter forslaget, som det foreligger, idet EU-medlemsstaterne med forsla-
get samlet set får smidigere og mere effektive udsendelsesprocedurer.
Regeringen støtter, at forslaget rummer den fornødne fleksibilitet i forhold til Danmarks
nationale procedurer.
Kenneth Kristensen Berth
bad om en præcisering af samlenotatets formulering om, at det
ville
”være
nødvendigt at revidere fristerne for påklagelse af en tilbagesendelsesafgørelse,
som ikke vedrører afslag på asyl”. Indebar det, at fristerne for påklagelse ville blive kortere el-
ler længere?
Han henviste også til samlenotatets afsnit om, at man ville få mulighed for at anmode om op-
sættende virkning for
sin klage ”senest
samtidig med fristen for at påklage en tilbagesendel-
sesafgørelse”. Hvordan var det en ændring af de gældende regler?
Endelig spurgte han, hvorfor man kun ville forlænge indrejseforbuddet for personer, der ud-
gjorde en sikkerhedstrussel, fra 5 til 10 år. Hvorfor ikke permanent?
Rasmus Nordqvist
forstod ikke samlenotatets afsnit om opsættende virkning. Hvis der bliver
klaget over en udsendelse, bliver den vel sat i bero, mens den bliver behandlet?
Side 1149
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 9: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/5-19
37. Europaudvalgsmøde 29/5 2019
Forslaget omfattede voldsomme stramninger, herunder lange frihedsberøvelsestider og indrej-
seforbud i op til 10 år. Men ville direktivet til gengæld medføre, at landene ikke kunne gå vide-
re endnu, hvis de måtte ønske det?
Finn Sørensen
bad ministeren sætte lidt flere ord på grænseprocedurerne, selv om de ikke
var en del af forhandlingsoplægget. Skulle asylbehandlingen foregå ved de ydre grænser? Det
var vel stadig dansk lovgivning, der skulle følges, men hvordan ville man sikre det?
Desuden spurgte han, om der var punkter, hvor forslaget ville medføre stramninger i gældende
dansk lovgivning.
Endelig ville han gerne vide, om der var taget højde for indvendingerne i Amnesty Internatio-
nals høringssvar fra 29. august 2007. Organisationen mente dengang, at der ikke var taget
nok hensyn til grundlæggende internationale forpligtelser vedrørende frihedsberøvelse, be-
skyttelseshensyn og retten til familieliv.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at der ville blive
tale om kortere frister.
Om opsættende virkning svarede hun både Kenneth Kristensen Berth og Rasmus Nordqvist,
at der for asylansøgere allerede var opsættende virkning i forbindelse med de pågældende
sager.
Angående indrejseforbud svarede hun begge spørgere, at det ville blive muligt at forlænge
indrejseforbuddet ud over de 10 år i tilfælde, hvor man vurderer, at personen er til fare for sik-
kerheden i Europa.
Svaret på Finn Sørensens første spørgsmål lød, at hensigten var at gøre asylproceduren så
effektiv som muligt for at forhindre, at folk bare rejser videre til andre lande inden for EU, for
det havde ingen af landene interesse i.
Udrejsefristen var i øjeblikket på 7 måneder, så på det punkt ville der blive tale om en stram-
ning af de gældende danske regler.
På spørgsmålet om Amnesty Internationals indvendinger svarede hun, at høringssvaret ikke
var afspejlet direkte, men der var mulighed for, at Europa-Parlamentet kunne inddrage det, da
der stadig ville gå en rum tid, inden forslaget ville blive endeligt vedtaget.
Kenneth Kristensen Berth
kommenterede Finn Sørensen spørgsmål om asylbehandling ved
de ydre grænser ved at sige, at den lovgivning, der lægges til grund, må være den i landet
med den pågældende ydre grænse. Hvis folk kommer til Italien, må man vel behandle efter
italiensk procedure. Ellers giver det ikke mening at tale om sekundære bevægelser, og hvor-
dan man forhindrer dem.
Side 1150
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 9: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/5-19
37. Europaudvalgsmøde 29/5 2019
Han spurgte ministeren, om den opsættende virkning ville blive udvidet fra kun at gælde asyl-
ansøgere til at gælde generelt for udlændinge, som der skal træffes en tilbagesendelsesafgø-
relse om.
Rasmus Nordqvist
henviste til, at man efter gældende danske regler højst måtte frihedsberø-
ve udlændinge i 6 måneder. Betød forslagets minimum 3 måneder, at man skulle frihedsberø-
ve mellem 3 og 6 måneder? Eller kunne man godt frihedsberøve folk i mere end 6 måneder,
blot det var mindst 3?
Desuden spurgte han, hvorfor ministeren først bad om mandat nu, hvis der allerede var enig-
hed i Rådet. Var det så ikke for sent at begynde at forhandle? Udvalget skulle tage stilling til
regeringens holdning, men den gik ikke ud på ret meget andet end at støtte forslaget. Kunne
ministeren uddybe proceduren?
Finn Sørensen
var tilfreds med, at ministeren svarede politisk klart, om end ikke så juridisk
detaljeret. Men det var lige lovlig optimistisk af ministeren at håbe på, at Europa-Parlamentet
ville finde Amnesty Internationals høringssvar fra 2007 frem af sig selv på et tidspunkt, der i
øvrigt ville være for sent i processen. Enhedslisten fandt, at forslaget ville svække asylansøge-
res retssikkerhed og kunne derfor ikke støtte forhandlingsoplægget.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at udsendel-
sesdirektivet alene handlede om en effektiv udsendelse. Spørgsmålet om asylbehandling ved
de ydre grænser var derfor næppe relevant i sammenhængen.
På spørgsmålet om opsættende virkning svarede hun, at det kun var relevant for asylansøge-
re. For alle andre udlændinge er det i Danmark Udlændingenævnet, der tager stilling til opsæt-
tende virkning.
Til Rasmus Nordqvist sagde hun, at forslaget skulle forstås sådan, at EU-lande kunne friheds-
berøve mellem minimum 3 og maksimum 6 måneder. Der var derfor tale om en stramning i
lande, som efter gældende praksis frihedsberøvede folk i kortere tid end 3 måneder.
Om forhandlingerne i Rådet svarede hun, at der var opnået enighed om alt undtagen grænse-
proceduren (artikel 22). Forhandlingerne med Europa-Parlamentet ville begynde i efteråret
2019. Der ville ikke blive ændret ved dansk lovgivning.
Kenneth Kristensen Berth
havde svært ved at bakke op om forhandlingsoplægget, for på
den ene side trak en del ting i den rigtige retning; men på den anden side var det et område,
hvor man nødig opgav dansk selvbestemmelsesret. Dansk Folkepartis støtte afhang af, hvor-
dan det forholdt sig med opsættende virkning, for han ville nødig komme til at støtte en poten-
tiel lempelse af reglerne. Som han forstod det, vedrørte forslaget tilbagesendelse af tredje-
landsstatsborgere uden lovligt ophold i EU
enten folk, der var ankommet illegalt eller havde
fået afslag på asyl. Men i samlenotatet stod der, at man ville få mulighed for at anmode om
Side 1151
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 9: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 29/5-19
37. Europaudvalgsmøde 29/5 2019
opsættende virkning for sin klage
”senest
samtidig med fristen for at påklage en tilbagesendel-
sesafgørelse”. Skulle det forstås sådan, at muligheden for at anmode om opsættende virkning
for en klage i Danmark var ved Udlændingenævnet, og at den mulighed principielt ifølge EU-
retten ville omfatte alle tredjelandsstatsborgere
uanset om de havde søgt asyl eller bare var
rejst ind illegalt? Og hvordan var det i så fald en ændring af gældende regler? Havde en tred-
jelandsstatsborger, der var rejst ind illegalt og ikke havde søgt om asyl, og som derfor skulle
sendes retur, allerede efter gældende regler mulighed for at påklage afgørelsen?
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at asylansøg-
ninger automatisk havde opsættende virkning, med mindre de er åbenlyst grundløse. Alle an-
dre udlændinge er det i Danmark Udlændingenævnet, der træffer afgørelse om.
Kenneth Kristensen Berth
præciserede sit spørgsmål. Betød det, at det nye kun var tids-
punktet, hvor en klage skulle indgives
og altså, at forslaget ikke medførte noget nyt om mu-
ligheden for at indgive en klage?
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede bekræftende.
Kenneth Kristensen Berth
glædede sig over det, men Dansk Folkeparti kunne alligevel ikke
støtte forhandlingsoplægget, fordi det fastsatte rammer for, hvor meget landene kan stramme.
Rasmus Nordqvist
fandt det modsat Kenneth Kristensen Berth fornuftigt, når man med for-
slaget ville tøjle medlemsstater, som ville gå amok i stramninger. På den anden side var direk-
tivet et opgør med EU’s tidligere politik om folks rettigheder.
Derfor kunne Alternativet ikke
bakke op om forhandlingsoplægget.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet kun
Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 08.35.
Side 1152