Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2070976_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Europaudvalget har i brev af 4. juli 2019 stillet følgende spørgsmål nr.11 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Sønder-
gaard (EL).
Spørgsmål nr. 11:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan
indføre krav om, at registrering i RUT af udstationerede arbejdere fra EU-lande,
som arbejder i Danmark, skal finde sted minimum 8 dage før arbejdet påbegyndes
i Danmark.”
Svar:
Når EU’s medlemsstater indfører administrative
krav og kontrolforanstaltninger for
at sikre, at reglerne om udstationering overholdes, skal det ske i overensstemmelse
med EU’s direktiv om
håndhævelse
af udstationeringsreglerne (herefter ”håndhæ-
velsesdirektivet”)
1
.
Ifølge håndhævelsesdirektivets artikel 9, stk. 1, må medlemsstaterne kun indføre
administrative krav og kontrolforanstaltninger, der er
nødvendige
for at sikre effek-
tiv overvågning af overholdelsen af håndhævelsesdirektivet og udstationeringsdi-
rektivet
2
, ligesom reglerne skal være
berettigede
og
forholdsmæssige
i forhold til
EU-retten. Håndhævelsesdirektivet fastsætter altså et proportionalitetsprincip. Det
betyder, at de foranstaltninger, som iværksættes, skal være rimelige og ikke må gå
videre, end hvad der er nødvendigt for at opnå målet.
Håndhævelsesdirektivet giver bl.a. mulighed for en anmeldelsesordning for uden-
landske tjenesteydere, hvorefter tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af opga-
ven skal afgive en række oplysninger til værtsstatens myndigheder.
Udgangspunktet i håndhævelsesdirektivet er altså, at fristen for anmeldelse til en
ordning som RUT er ved opgavens start.
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2014/67/EU om håndhævelse af direktiv 96/71/EF
om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring
af forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbejde via informationssystemet
for det indre marked (IMI-forordningen)
2
Europa-Parlamentet og Rådets Direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om udstationering
af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser
1
J.nr.
2019 - 3849
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om registrering i RUT af udstationerede arbejdere fra EU-lande, som arbejder i Danmark, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Direktivets artikel 9, stk. 2, åbner op for muligheden for at indføre nye tiltag, hvis
der opstår situationer eller en ny udvikling, hvor de eksisterende administrative
krav og kontrolforanstaltninger ikke er tilstrækkelige eller virkningsfulde nok. Dis-
se nye foranstaltninger skal i så fald også være berettigede og forholdsmæssigt af-
passede.
En skærpelse af fristen for anmeldelse til RUT forudsætter dermed, at det kan
godtgøres, at de eksisterende administrative krav og kontrolforanstaltninger ikke er
tilstrækkelige eller virkningsfulde nok, samt at skærpelsen er berettiget og for-
holdsmæssigt afpasset.
Som min forgænger på posten som beskæftigelsesminister, Troels Lund Poulsen,
tidligere har orienteret udvalget om, modtog Danmark 9. november 2018 en åb-
ningsskrivelse om anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende
uden ansatte.
Det er vigtigt at understrege, at Kommissionen ikke stiller spørgsmålstegn ved
RUT som sådan, men kun ved reglerne om anmeldelsespligt for selvstændige uden
ansatte. Men det er min førsteprioritet i forhold til RUT at arbejde for, at den
igangværende dialog med Kommissionen resulterer i det bedst mulige resultat set
fra et dansk perspektiv.
Idet en skærpelse af anmeldelsesfristen fraviger udgangspunktet i håndhævelsesdi-
rektivets artikel 9, stk. 1, hvorefter anmeldelse skal ske senest samtidig med opga-
vens start, finder jeg det mest hensigtsmæssigt at yderligere overvejelser herom af-
venter en løsning på den igangværende traktatbrudssag. Herefter ser jeg gerne på,
om en skærpelse af anmeldelsesfristen kan gennemføres indenfor rammerne af EU-
retten.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2