Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2079596_0001.png
NOTAT
Redegørelse for budgetkategori 6 i
EU’s flerårige finansielle ramme for
2021-2027, herunder forklaring af fleksibilitet og mål i NDICI
Dato:
22.09.2019
Sagsnummer:
2019 - 35248
Formål
Folketingets Europaudvalg har udbedt sig et notat om budgetkategori 6 i forhandlin-
gerne om EU’s næste flerårige finansielle ramme
for 2021-2027.
Spørgsmålet lyder:
”Ministeren
bedes i et notat redegøre for forslaget til den flerårige finansielle ram-
mes budgetkategori 6 (MFF 2021-27) og herunder især forklare, hvordan
EU’s
målsætning om at nedbringe og på sigt udrydde fattigdommen (jf. art. 208 TEUF)
kan varetages fremadrettet, når MFF-forslaget lægger op til at slå en række instru-
menter sammen
herunder Den Europæiske Udviklingsfond (EDF)
for at opnå
tilstrækkelig budgetmæssig fleksibilitet til at kanalisere flere midler over til bl.a. mi-
grationsområdet?”
(Fremhævning tilføjet)
Budgetkategori 6 om Naboområder og Verden
Budgetkategori 6 i Kommissionens MFF-forslag for 2021-2027,
Naboområder og Ver-
den,
rummer
støtte til EU’s naboområder og udviklingslande,
bl.a. midler til
EU’s
ud-
viklingssamarbejde, EU’s
humanitære bistand og førtiltrædelsesbistand til de lande,
der forbereder sig på at tiltræde EU.
Kommissionen har i sit forslag lagt op til et samlet udgiftsniveau for budgetkategori 6
på 109 mia. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udgiftsniveauer for budgetkategori 6 i Kommissionens forslag
Mio. euro, 2018-priser
Naboområder og Verden
Foranstaltninger udadtil
- Instrument for naboskab, udvikling og internatio-
nalt samarbejde (NDICI)
- Humanitær bistand
- Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
- Oversøiske lande of territorier (herunder Grøn-
land)
- Andet
1
- Decentrale agenturer
Førtiltrædelsesbistand
Margen
2021-2027
108.929
93.150
79.216
9.760
2.649
444
949
132
12.865
2.913
Anm.: Forpligtigelsesbevillinger. 1) Budgetlinjen omfatter den makrofinansielle assistance.
Kilde: Kommissionens Fiche 1 REV 1.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om redegørelse for forslaget til den flerårige finansielle rammes budgetkategori 6 (MFF 2021-27), til udenrigsministeren
Fleksibilitet, fattigdomsbekæmpelse og migration i NDICI
Kommissionen har i sit oplæg foreslået at sammenlægge en række eksisterende instru-
menter under
Instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde
(NDICI).
Man foreslår, at NDICI skal bestå af det, der i indeværende MFF-periode
udgør Udviklingsinstrumentet (DCI), Naboskabsinstrumentet (ENI), Instrumentet for
stabilitet og fred (IcSP), Instrumentet for demokrati og menneskerettigheder (EI-
DHR), Partnerskabsinstrumentet (PI), Garantifonden samt Den europæiske udvik-
lingsfond (EUF), hvoraf sidstnævnte er placeret uden for budgettet i den indeværende
MFF-periode.
Sammenlægning af flere instrumenter til ét samlet, enkelt og fleksibelt instrument, vur-
deres fra dansk side at være positivt. Sammenlægningen har til formål at skabe et mere
enkelt og sammenhængende grundlag for udviklingssamarbejdet samt øge fleksibilite-
ten til hurtigt at kunne kanalisere midler hen, hvor de fremtidige behov er størst, og
bedre kunne leve op til forpligtelserne i verdensmålene. Der sker løbende store æn-
dringer i partnerlandene for udviklingssamarbejdet, hvorfor fleksibilitet er en fordel i
udviklingsfaglig henseende, også i forhold til målet om fattigdomsbekæmpelse. Det
samlede instrumentet forventes at være mere fleksibelt, men det bemærkes, at anven-
delsen af midlerne fortsat skal ligge inden for forordningens mål
herunder at mindst
92 pct. af midlerne skal opfylde kriteriet for at være officiel udviklingsbistand som
fastsat af OECD DAC.
Mere præcist fremgår det i forslaget om NDICI af præamblen, at
”Det primære mål
med Unionens politik for udviklingssamarbejde er at mindske og på lang sigt udrydde
fattigdom, jf. artikel 208 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.”
Des-
uden henviser forslaget til TEU artikel 3(5), 8 og 21, som bl.a. behandler Unionens mål
om at bidrage til udryddelse af fattigdom og beskyttelse af menneskerettighederne. En-
delig henvises der til den nye europæiske konsensus for udvikling, og at det heri frem-
går, at udryddelse af fattigdom, bekæmpelse af forskelsbehandling og ulighed, sikring,
af, at ingen lades i stikken, og øget modstandskraft er kernen i politikken for udvik-
lingssamarbejdet.
Angående migration har Kommissionen foreslået, at der i præamblen indskrives, at 10
pct. af de samlede midler under NDICI-instrumentet anvendes til håndtering af irre-
gulær migration og øvrige migrationsrelaterede indsatser. Deraf følger det, såfremt for-
slaget vedtages, at nogle af de midler, som er placeret under de foreslåede vinduer i
NDICI, bør anvendes til migrationsområdet. På samme måde foreslår Kommissionen
i præamblen, at 25 pct. af midlerne i NDICI bør anvendes til at opfylde klimamål. I
løbet af forordningens gennemførelsesperiode vil der blive fastlagt relevante foran-
staltninger for såvel migrations- som klimaindsatsen i den eller de forvaltningskomi-
téer, som forventes nedsat ifm. NDICI.
Udenrigsministeriet
2