Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2018) 0353 Bilag 1
Offentligt
2075457_0001.png
Samlenotat
1) Forordning om taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
KOM(2018)353
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
Dagsordenspunkt 1:
Forordning om taksonomi til fremme af bæredygtige
investeringer
KOM(2018)353
1. Resume
Kommissionen fremsatte 24. maj 2018 en pakke af forslag om finansiering af bæredygtig vækst.
Forslagene skal understøtte mobilisering af private investeringer i bæredygtige aktiviteter, dvs. ak-
tiviteter med positiv indvirkning på klima, miljø eller sociale forhold. Det skal fx stå klart for
investor, hvad virkningerne ift. bæredygtighed vil være, hvis man investerer i en vindmøllepark frem
for en tilsvarende størrelse investering i et kulkraftværk.
Ét af forslagene i pakken er forslag til en forordning om etablering af et klassifikationssystem
(taksonomi) til facilitering af bæredygtig finansiering. Formålet med forslaget er at fremme gen-
nemsigtighed ift. graden af bæredygtighed i en given økonomisk aktivitet, og på den måde fremme
markedet for bæredygtig finansiering. En fælles EU-harmoniseret taksonomi skal således definere,
hvornår en økonomisk aktivitet må klassificeres som bæredygtig, så både offentlige og private in-
vestorer, der ønsker at investere bæredygtigt, kan være sikre på bæredygtigheden af de konkrete
investeringsmuligheder ud fra den fælles taksonomi.
På baggrund af de hidtidige forhandlinger i Rådet er der fremlagt kompromisforslag fra formand-
skabet, som fastholder store dele af Kommissionens forslag, men dog generelt øger Rådets indflydelse
på den nærmere udmøntning af de konkrete kriterier i relation til bæredygtighed, som skal fast-
lægges i opfølgning på forordningen. Det er forventningen, at der inden for kort tid kan opnås et
kompromis i Rådet på linje med kompromisforslaget. Herefter vil trilogforhandlingerne med Eu-
ropa-Parlamentet blive påbegyndt.
Det er regeringens holdning, at fremme af bæredygtig finansiering på europæisk plan er essentielt
for at opfylde internationale mål for bæredygtighed og EU’s egne mål og strategier, herunder Pa-
risaftalen, FN’s verdensmål og EU’s strategi for cirkulær økonomi. Regeringen støtter derfor, at
der etableres en ambitiøs fælles taksonomi, som kan bidrage til at øge omfanget af bæredygtige
investeringer, og kan tilslutte sig enighed om en forordning på linje med det ventede kompromis.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede 24. maj 2018 en pakke af forslag om finan-
siering af bæredygtig vækst. Pakken indeholder blandt andet et forslag om en for-
ordning til etablering af et klassifikationssystem (taksonomi) til facilitering af bære-
dygtige investeringer.
Til pakken hører endvidere 1) et forslag om forordning om offentliggørelse af bæ-
redygtige investeringer og risici og ændring af direktiv nr. 2341/2016 om arbejdsre-
laterede pensionskasser (IORP) og 2) et forslag om ændringer af benchmarkforord-
ningen for at inkludere investeringsbenchmarks for CO2-udledning. Disse forslag
blev forelagt for Folketingets Europaudvalg 18. januar 2019 og der er efterfølgende
opnået politiske aftaler med Europa-Parlamentet om begge sager.
2
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
2075457_0003.png
Pakken af forslag om bæredygtige investeringer er fremsat som led i udviklingen af
kapitalmarkedsunionen og skal
bidrage til EU’s opfyldelse af målene under Parisaf-
talen (COP21) samt FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
Som forberedende arbejde til forslagene nedsatte Kommissionen i 2016 en ekspert-
gruppe, der havde til formål at udarbejde en overordnet handlingsplan for bæredyg-
tig finansiering i EU. I januar 2018 offentliggjorde Kommissions ekspertgruppe an-
befalinger til, hvordan man kunne lette omstillingen til bæredygtige finansielle akti-
viteter, og flere af ekspertgruppens anbefalinger danner grundlag for forslagene i
bæredygtighedspakken.
En ny ekspertgruppe nedsat af Kommissionen i maj 2018 har løbende udsendt for-
skellige rapporter om udmøntning af forslagene i bæredygtighedspakken, hvor den
sidste blev udgivet den 18. juni 2019. Den sidste rapport eksemplificerer, hvordan
en økonomisk aktivitet på teknisk niveau kan klassificeres som bæredygtig. Rappor-
ten fokuserer på udledning af CO2 og omstillingen til klimaforandringer inden for
8 udvalgte sektorer
landbrug, skovbrug, produktion, forsyning, affald og vand,
transport, information- og kommunikationsteknologi og byggeri/renovering. Det
forventes at antallet af sektorer inkluderet i taksonomien med tiden vil øges.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF). Forslaget vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter
den almindelige EU-beslutningsprocedure i TEUF artikel 294, hvor Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget er et centralt led i at skabe en fælles og praktisk anvendelig definition af
klima- og miljømæssig bæredygtighed, som kan anvendes af den finansielle sektor i
EU. Forslaget fastlægger således overordnet de kriterier, som vil skulle anvendes,
når en given
økonomisk aktivitet
1
(fx kunne økonomiske aktiviteter inden for forsy-
ningssektoren være produktion af elektricitet ved hjælp af hhv. sol, vindkraft, geo-
termisk energi, gas, bioenergi osv.) skal klassificeres som værende bæredygtig eller
ej.
Forslaget åbner mulighed for efterfølgende regulering og standarder vedr. bæredyg-
tighed på det finansielle område, som i givet fald ville kunne basere sig på den fælles
taksonomi. Fx kunne det være produktstandarder såsom ’grønne obligationer’, der
i et tilstrækkeligt omfang går til at finansiere bæredygtige aktiviteter.
Anvendelsesområde
Kommissionens forslag finder anvendelse for finansielle markedsaktører (dvs. ud-
bydere af alternative investeringsfonde eller pensionsprodukter, forvaltere af ven-
En økonomisk aktivitet defineres af Eurostat som et input af ressourcer, en produktion og dernæst et output af et produkt
en vare eller service.
1
3
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
turekapitalfonde, sociale iværksætterfonde, kreditinstitutter eller investeringsselska-
ber), der udbyder finansielle produkter, der markedsføres som miljømæssigt bære-
dygtige.
Disse aktører skal som følge af de to øvrige forslag i bæredygtighedspakken offent-
liggøre information om hvordan og i hvilket omfang et finansielt produkt opfylder
kriterierne for bæredygtighed, hvis produktet udbydes som klima- eller miljømæs-
sigt bæredygtigt. Taksonomi-forslaget indfører den foreslåede fælles metode/tak-
sonomi, som virksomhederne skal anvende til dette formål. Taksonomien er således
bindende at anvende for finansielle produkter der af de omfattede virksomheder
markedsføres som værende bæredygtige, og er ikke blot vejledende.
Endvidere finder forslaget også generelt anvendelse på nationale initiativer eller
EU-initiativer der sætter krav til finansielle produkter der udbydes som bæredygtige.
Rådets kompromis om taksonomi-forslaget pålægger de europæiske finansielle til-
synsmyndigheder (ESA’erne) at udarbejde regulatoriske tekniske standarder, der
præciserer de finansielle aktørers oplysningsforpligtelse. Det præciseres endvidere,
at investorer skal kunne identificere i hvor høj grad, det finansielle produkt går til
at finansiere bæredygtige investeringer. Derudover udvides anvendelsesområdet, så
øvrige udstedere af værdipapirer såsom realkreditinstitutter kan vælge at udstede
værdipapirer i hht. forordningen.
Kriterier for miljø- eller klimamæssig bæredygtighed
Kommissionens forslag opsætter en række kriterier, som skal bruges til at fastlægge,
om en økonomisk aktivitet er miljø- eller klimamæssigt bæredygtigt. For at kunne
blive klassificeret som bæredygtig skal en økonomisk aktivitet bidrage substantielt
til mindst ét af de nedenstående seks kriterier, uden væsentligt at skade de andre:
1.
bekæmpelse af klimaforandringer
2.
tilpasning til klimaforandringer
3.
bæredygtig brug og beskyttelse af vand- og marineressourcer
4.
omstilling til cirkulær økonomi og genbrug samt forebyggelse af affald
5.
forebyggelse og forhindring af forurening
6.
beskyttelse af sunde økosystemer
(med Rådets kompromis ændret til ’be-
skyttelse og genoprettelse af biodiversitet og økosystemer’)
Kommissionens forslag præciserer derefter i et vist omfang, hvad der nærmere for-
stås med disse kriterier. Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over disse præcise-
ringer i Kommissionens forslag og i Rådets kompromis.
Kommissionen foreslår endvidere, at de seks kriterier yderligere udmøntes af Kom-
missionen som delegerede retsakter, og vedtages og træder i kraft drypvist i perio-
den 1. januar 2020 - 1. januar 2023. I forbindelse med udmøntningen skal Kommis-
sionen identificere de økonomiske aktiviteter, som har det største potentiale for at
4
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
2075457_0005.png
hjælpe til at opfylde hvert af de 6 kriterier. Endvidere stilles der også krav til ud-
møntningen om fokus bl.a. på energisektoren samt generelt på at kriterierne skal
være evidens-baserede og teknologineutrale.
Eksempel:
Den endelige detaljerede taksonomi forventes fx at fastlægge, hvorvidt
den økonomiske aktivitet ’produktion af elektricitet fra vind’ potentielt kan anses
som værende bæredygtig, fx fordi denne aktivitet kan bidrage til at bekæmpe klima-
forandringer. Det må forventes at være tilfældet. Derudover vil taksonomien fast-
lægge de nærmere kriterier for hvornår det vil være tilfældet. Fx kunne det være, at
en vindmølles CO2-udledning pr. genereret mængde elektricitet er tilstrækkelig lav
og at vedligeholdelse af vindmøllen ikke medfører væsentlig forurening. En inve-
stor, der ønsker at investere bæredygtigt, vil således kunne kontrollere, hvorvidt en
given investering overholder de fastlagte krav. En finansiel virksomhed vil ikke
kunne markedsføre en investering som værende bæredygtig, medmindre investerin-
gen overholder kriterierne i taksonomien.
I Rådets kompromis er den yderligere udmøntning af hvert af de seks kriterier, som
skal finde sted, opdelt i delegerede retsakter og gennemførselsretsakter. Gennem-
førelsesretsakterne skal fastlægge de nærmere kvantitative kriterier/grænseværdier
som skal fastlægges i taksonomien, hvorimod øvrige parametre fastlægges i delege-
rede retsakter.
Kompromisforslaget giver således EU-landene bedre kontrol med indholdet, idet
de givne processer generelt sikrer en større og mere struktureret af inddragelse af
landene i udarbejdelsen af gennemførelsesretsakter end af delegerede retsakter
2
.
Retsakterne skal vedtages senest 1. juli 2022 og træde i kraft pr. 1. juli 2023
og
således ikke drypvist mellem 2020 og 2023 som i Kommissionens forslag.
Forslaget inkluderer også minimumskriterier for de grundlæggende arbejdstagerret-
tigheder, hvorved en aktivitet ikke kan betegnes som bæredygtig, med mindre fun-
damentale arbejdsrettigheder bliver overholdt. De fundamentale arbejdsrettigheder
er fastlagt i konventioner udarbejdet af Den internationale arbejdsorganisation
(ILO). Det drejer sig f.eks. om forbud mod tvangsarbejde og børnearbejde. Yderli-
gere opsættes der i Rådets kompromisforslag krav om at
følge OECD’s retnings-
linjer for multinationale selskaber og FN’s Principper for selskabsledelse og men-
neskerettigheder samt den internationale menneskerettighedskonvention.
Platform for bæredygtig finansiering
Kommissionens forslag giver Kommissionen mandat til at oprette en platform for
bæredygtig finansiering, dvs. et forum, hvor relevante interessenter kan bidrage til
Delegerede retsakter forberedes og vedtages af Kommissionen, og træder i kraft medmindre Europa-Parlamentet eller Rådet
(kvalificeret flertal) gør indsigelse mod den delegerede retsakt. Gennemførelsesretsakter forberedes af Kommissionen i sam-
arbejde med EU-landene. Kommissionen kan ikke vedtage en gennemførelsesretsakt såfremt der er et kvalificeret flertal af
EU-landene imod dette.
2
5
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
2075457_0006.png
udvikling af bæredygtig finansiering, herunder den nærmere udmøntning og lø-
bende opdatering af taksonomien. Platformen har til formål at rådgive og assistere
Kommissionen i sit arbejde inden for bæredygtig finansiering.
Ifølge Rådets kompromisforslag skal der parallelt med platformen for bæredygtig
finansiering oprettes en ekspertgruppe bestående af eksperter fra EU-landene, som
skal konsulteres i platformens arbejde samt inddrages i vedtagelse af gennemfør-
selsretsakter.
Ifølge Rådets kompromisforslag skal platformen for bæredygtig finansiering ledes
af Kommissionen med deltagelse fra de fælles europæiske tilsynsmyndigheder
3
, Den
Europæiske Investeringsbank, Det Europæiske Miljøagentur samt private markeds-
aktører og relevante eksperter samt samarbejde med ekspertgruppen bestående af
eksperter fra EU-landene.
Øvrige bestemmelser
I Rådets kompromisforslag foreslås det eksplicit, at EU-landene skal udpege an-
svarlige tilsynsmyndigheder (i Danmark fx Finanstilsynet) til at sikre, at produkter
og investeringer, der udbydes som bæredygtige i hht. forordningen, følger reglerne
herfor.
Slutteligt lægges det i forordningen fast, at Kommissionen senest 31. december
2021, og herefter hvert tredje år, skal evaluere anvendelsen af forordningen.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver af forslaget, og vedtog 28. marts 2019 sin be-
tænkning om forslaget, som Parlamentet er meget positiv overfor. I Europa-Parla-
mentets betænkning foreslås det, at finansielle aktører også skal oplyse, hvis et pro-
dukt
ikke
er bæredygtigt. Parlamentet bibeholder Kommissionens foreslåede tids-
plan for vedtagelse af de delegerede retsakter. Europa-Parlamentet foreslår endvi-
dere, at både europæiske og nationale kompetente myndigheder skal føre tilsyn med
markedet for bæredygtig finansiering for både at sikre sig mod brud på denne for-
ordning og med henblik på revision af forordningen. Slutteligt foreslår Europa-
Parlamentet i sin betænkning, at platformen om bæredygtig finansiering skal udvi-
des med en række eksperter, heriblandt eksperter i menneskerettigheder og eksper-
ter fra tredjelande.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at hensigten med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan op-
fyldes af EU-landene, hvis de handler uafhængigt af hinanden, da investeringer i
På baggrund af erfaringerne fra den finansielle krise blev tilsynssamarbejdet på det finansielle område i EU i 2011 styrket
med etableringen af Det Europæiske Finanstilsynssystem (ESFS). Systemet består bl.a. af de tre europæiske tilsynsmyndig-
heder
– de såkaldte ESA’er –
for henholdsvis banker (EBA), forsikring og pension (EIOPA) og værdipapirer og markeder
(ESMA) samt de nationale tilsynsmyndigheder. EU-landes nationale tilsynsmyndigheder (i Danmark Finanstilsynet) er repræ-
senteret
i hver af ESA’erne.
3
6
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
finansielle produkter i høj grad går på tværs af grænser. Det er regeringens vurde-
ring, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark har ikke regler for, hvad der forstås som miljø- og klimamæssig bæredyg-
tig investeringer eller finansielle produkter. De finansielle investeringsprodukter,
som er udbredte i Danmark, og som vil kunne blive klassificeret efter de bæredyg-
tighedskriterier, som forslaget indebærer, er i dag særligt værdipapir og porteføljer
af værdipapirer, der udbydes og markedsføres af især investeringsfonde. Men en
investeringsfond vil i sig selv også kunne blive klassificeret efter bæredygtighedskri-
terierne. Investeringsfonde er reguleret i lov om investeringsforeninger og lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Investeringsfondes produkter bliver i Danmark primært solgt gennem værdipapir-
handlere og fondsmæglerselskaber. Disse er reguleret af lov om finansiel virksom-
hed og underlagt Finanstilsynets tilsyn.
Vedtagelse af forslaget forventes at medføre ændringer i lov om investeringsfor-
eninger m.v., FAIF-loven og lov om finansiel virksomhed.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes på sigt at have positive konsekvenser for investorernes mulig-
heder for at foretage oplyste og sammenlignelige valg, der tager højde for bæredyg-
tighed, idet der med forslaget skabes ensartet klassificering på EU-niveau af, hvilke
kriterier, der skal anvendes i vurderingen af, om en økonomisk aktivitet er bæredyg-
tig.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En harmonisering af forståelsen for, hvad der udgør en bæredygtig økonomisk ak-
tivitet, vil potentielt have samfundsøkonomiske konsekvenser. Producenter af fi-
nansielle produkter opnår med forslaget EU-fastlagte kriterier til at identificere,
hvad der er bæredygtigt. Det giver mulighed for, at der etableres flere miljømæssigt
bæredygtige investeringsfonde, og at der opstår en større efterspørgsel efter bære-
dygtige investeringer. I det omfang at der investeres mere i bæredygtige investerin-
ger på bekostning af andre investeringer med samme risiko og højere forventet af-
kast kan det dog reducere det samlede afkast af investeringerne.
For så vidt angår miljømæssige konsekvenser, kan forslaget forventes at have posi-
tive indirekte miljømæssige konsekvenser. Gennem øget klarhed over, hvad der kan
betegnes som bæredygtigt, kan forslaget fremme investeringer i bæredygtige pro-
jekter og bæredygtige investeringsfonde. Det kan bidrage til, at man opnår en posi-
tiv effekt i forhold til at opnå forslagets klima- og miljømæssige mål
.
7
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
Der kan desuden forventes en vis positiv social effekt, idet forslaget bidrager til at
sætte fokus på de grundlæggende arbejdstagerrettigheder og menneskerettigheder,
samt generelt forbedre ansvarligheden i virksomhedsledelse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Generelt må der forventes engangsomkostninger i forbindelse med sektorens til-
pasning til den nye regulering, ligesom der kan være tale om løbende udviklingsom-
kostninger ifm. rapportering og nye bæredygtige forretningsmodeller og produkter.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor
med frist for bemærkninger 8. juni 2018. For samtlige høringssvarene henvises der
til grund- og nærhedsnotat om forslaget oversendt til Folketingets Europavalg 22.
juni 2018.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er generelt enige i behovet for en fælles regulering af bæredygtig finan-
siering i EU. Der forventes at kunne opnås et kompromis på linje med kompromis-
forslaget. Enkelte lande foretrækker generelt, at taksonomien bliver en form for
ikke-bindende vejledning, som ikke ville være obligatorisk at anvende for virksom-
hederne. En række EU-lande foretrækker gennemførelsesretsakter frem for delege-
rede retsakter for at sikre støre inddragelse af EU-landene i udarbejdelsen af rets-
akterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter stærkt forslaget, som har til hensigt at skabe harmonisering af
bæredygtighedskriterier på tværs af EU gennem en fælles taksonomi. Regeringen
har taget en aktiv og ambitiøs tilgang i forhandlingerne og kan støtte et kompromis
på linje med kompromisforslaget.
Finansielle virksomheder spiller en vigtig rolle i at støtte en bæredygtig økonomisk
vækst. Derfor støtter regeringen, at der udvikles et bindende fælles klassifikations-
system for bæredygtige finansielle produkter, og at derigennem skabes ensartede
definitioner af, hvad der udgør bæredygtige investeringer.
Regeringen ønsker at fremme bæredygtige og ansvarlige investeringer på en måde,
hvor der tages hensyn til ikke blot klima- og miljømæssige forhold, men også til
sociale og ledelsesforhold, herunder bl.a. hensyntagen til menneskerettigheder og
arbejdstagerrettigheder. Regeringen støtter,
at FN’s og OECD’s arbejde på området
bliver inddraget.
Regeringen støtter, at krav til relevante finansielle aktører er proportionale og ope-
rationelle. Det indbefatter, at bæredygtighedskriterier skal være enkle, brugbare og
ambitiøse, og derved finder hurtigt optag i markederne. Regeringen ville også kunne
støtte en hurtigere vedtagelse og ikrafttrædelse af de delegerede retsakter og gen-
nemførelsesretsakterne end det er tilfældet i kompromisforslaget.
8
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
Regeringen støtter endvidere, at bæredygtig investering bliver en integreret del af
forretningen hos finansielle aktører, og at man ved hjælp af brugbare screeningskri-
terier kan afdække bl.a. klimarisici og den faktiske bæredygtighed i investeringer.
Regeringen støtter, at de tekniske dele af forslaget skal være evidensbaserede og
foretrækker for dette forslag brugen af delegerede retsakter fremfor gennemførel-
sesretsakter. Den konkrete balance mellem de to i kompromisforslaget kan støttes.
Desuden støtter regeringen, at kriterierne som i det beskrevne kompromis er bin-
dende. Regeringen støtter oprettelsen af en ekspertgruppe med medlemmer fra EU-
landene til at følge platformen for bæredygtig finansiering, og til at sparre med plat-
formen på tekniske niveau for at sikre en brugbare og ambitiøse kriterier.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om sagen oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg 22. juni 2018. De to øvrige forslag i pakken af forslag til fremme af bære-
dygtig finansiering blev omtalt for Folketingets Europaudvalg 18. januar 2019 i for-
bindelse med forelæggelse af de to øvrige forslag i bæredygtighedspakken.
9
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
2075457_0010.png
Bilag 1
Præciseringer af de seks kriterier for bæredygtighed
Tabel 1
Præciseringer af de seks kriterier for bæredygtighed
Rådets seneste kompromis
(ændringer ift.
Kommissionens forslag)
Kommissionens forslag
Kriterie: Bekæmpelse af klimaforandringer
En økonomisk aktivitet skal ses som bidragende væsentligt til at bekæmpe
klimaforandringer, såfremt den bidrager til at begrænse koncentrationen af
drivhusgasser i atmosphæren gennem en af de følgende måder: a) producere, opbevare
eller bruge vedvarende energi, b) forbedre energieffektivitet, c) forøge klimaneutral
mobilitet, d) omstilling til vedvarende materialer, e) forøge brugen af karbon indfangning
og opbevaring, f) udfasning af menneskeskabte emmissioner af drivhusgasser inkl.
gennem fossile brændstoffer, g) etablering af den nødvendige energiinfrastruktur for
dekarbonisering af energisystemer og h) produktion af rene og effektive brændstoffer fra
vedvarende energikilder eller CO2neutrale kilder.
Kommissionen vedtager via en delegeret retsakt supplerende tekniske
screeningskriterier til bestemmelse af: a) hvornår en specifik økonomisk aktivitet anses
for at bidrage væsentligt til modvirkning af klimaændringer og b) hvornår en økonomisk
aktivitet anses for at skade et eller flere af de relevante miljømål
Kommissionen vedtager den delegerede retsakt senest 31. december 2019, for at sikre,
at den træder i kraft 1. juli 2020.
Rådets seneste kompromis
indeholder
ændringer
af
relativt begrænset omfang til
de
af
Kommissionen
foreslåede
uddybende
kriterier.
En
økonomisk
aktivitet vil bl.a. skulle følge de
langsigtede mål i Paris-
aftalen.
I kompromisset fastlægges de
relevante
kvantitative
grænseværdier
for
bæredygtighed
i
gennemførselsretsakter, og
resterende
kriterier
i
delegerede retsakter. Disse
skal være vedtaget pr. 1. juli
2022 mhp. ikrafttrædelse 1.
januar 2023.
Kriterie: Tilpasning til klimaforandringer
Rådets seneste kompromis
En økonomisk aktivitet anses for at bidrage væsentligt til tilpasning til klimaændringer,
indeholder
ændringer
af
hvis denne aktivitet bidrager væsentligt til at reducere de negative virkninger af det
relativt begrænset omfang til
nuværende og forventede fremtidige klima eller til at forhindre en forøgelse eller
de
af
Kommissionen
omdirigering af de negative virkninger af klimaændringer ved at:
foreslåede
uddybende
kriterier.
a) forebygge eller mindske de lokalitets- og kontekstsbestemte negative virkninger af
klimaændringer for den økonomiske aktivitet
I kompromisset fastlægges de
b) forebygge eller mindske de negative virkninger, som klimaændringer kan have for det
relevante
kvantitative
naturlige og menneskeskabte miljø, hvor den økonomiske aktivitet finder sted
grænseværdier
for
bæredygtighed
i
Kommissionen vedtager via en delegeret retsakt supplerende tekniske
gennemførselsretsakter, og
screeningskriterier til bestemmelse af: a) hvornår en specifik økonomisk aktivitet anses
resterende
kriterier
i
for at bidrage væsentligt til tilpasning af klimaændringer og b) hvornår en økonomisk
delegerede retsakter. Disse
aktivitet anses for at skade et eller flere af de relevante miljømål
skal være vedtaget pr. 1. juli
2022 mhp. ikrafttrædelse 1.
Kommissionen vedtager den delegerede retsakt senest 31. december 2019, for at sikre,
januar 2023.
at den træder i kraft 1. juli 2020.
Kriterie: Bæredygtig brug og beskyttelse af vand- og marineressourcer
En økonomisk aktivitet anses for at bidrage væsentligt til bæredygtig udnyttelse og
Rådets seneste kompromis
beskyttelse af vand- og havressourcer, hvis denne aktivitet bidrager væsentligt til en god
indeholder
ændringer
af
tilstand for vande, herunder ferskvand, overgangsvande og kystvande, eller til en god
relativt begrænset omfang til
miljøtilstand for havområder ved at:
de
af
Kommissionen
foreslåede
uddybende
a) Sikre tilstrækkelig opsamling og rensning af spildevand b) Sikre drikkevand frit for
kriterier.
mikroorganismer mv., der kan udgøre en fare for menneskers sundhed c) indvinde vand
jf. mål om god kvantitativ tilstand d) forbedre vandeffektivitet, lette genbrug af vand mv.,
I kompromisset fastlægges de
for at beskytte/forbedre kvaliteten af EU's vandområder e) sikre bæredygtig anvendelse
relevante
kvantitative
af marine økosystemtjenester eller bidrage til en god miljøtilstand i havområder
grænseværdier
for
bæredygtighed
i
Kommissionen vedtager via en delegeret retsakt supplerende tekniske
gennemførselsretsakter, og
screeningskriterier til bestemmelse af: a) hvornår en bestemt økonomisk aktivitet anses
resterende
kriterier
i
for at bidrage væsentligt til en bæredygtig udnyttelse og beskyttelse af vand- og
delegerede retsakter. Disse
havressourcer b) hvornår en økonomisk aktivitet anses for at skade et eller flere af de
skal være vedtaget pr. 1. juli
relevante miljømål.
2022 mhp. ikrafttrædelse 1.
januar 2023.
Kommissionen vedtager den delegerede retsakt senest 1. juli 2022, for at sikre, at den
træder i kraft 31. december 2022.
10
kom (2018) 0353 - Bilag 1: Samlenotat vedr. taksonomi til fremme af bæredygtige investeringer
2075457_0011.png
Tabel 1
Præciseringer af de seks kriterier for bæredygtighed
Kriterie: Omstilling til cirkulær økonomi og genbrug samt forebyggelse af affald
En økonomisk aktivitet anses for at bidrage væsentligt til overgangen til en cirkulær
økonomi og forebyggelse og genanvendelse af affald, hvis denne aktivitet bidrager
væsentligt til dette miljømål ved at:
a) forbedre effektiv anvendelse af råstoffer i produktionen, bl.a. ved at mindske forbruget
af primære råstoffer og øge anvendelsen af biprodukter og affald b) øge produkters
holdbarhed, reparations-, opgraderings- eller genbrugsmulighed c) øge genbrug, bl.a.
ved at erstatte/reducere brug af produkter og materialer, som ikke kan genbruges d)
reducere indholdet af farlige stoffer e) forlænge anvendelsen af produkter, herunder
gennem øget genbrug, genfremstilling, opgradering, reparation og forbrugernes deling
f) øge anvendelsen af sekundære råstoffer og deres kvalitet, herunder gennem
højkvalitetsgenbrug af affald g) reducere affaldsproduktion h) øge forberedelse mhp.
genbrug af affald i) undgå forbrænding og bortskaffelse af affald j) undgå og foretage
oprydning af affald og anden forurening k) anvende naturlige energikilder effektivt.
Kommissionen vedtager via en delegeret retsakt supplerende tekniske
screeningskriterier til bestemmelse af: a) hvornår en bestemt økonomisk aktivitet anses
for at bidrage væsentligt til den cirkulære økonomi og affaldsforebyggelse og
genanvendelse og b) hvornår en økonomisk aktivitet anses for at skade et eller flere af
de relevante miljømål
Kommissionen vedtager den delegerede retsakt senest 1. juli 2021, for at sikre, at den
træder i kraft 31. december 2021.
Kriterie: Forebyggelse og forhindring af forurening
Rådets seneste kompromis
En økonomisk aktivitet anses for at bidrage væsentligt til forebyggelse og bekæmpelse
indeholder
ændringer
af
af forurening, hvis denne aktivitet bidrager til et højt niveau miljøbeskyttelse mod
relativt begrænset omfang til
forurening ved at:
de
af
Kommissionen
foreslåede
uddybende
a) reducere udledningen af forurenende stoffer, bortset fra drivhusgasser, til luft, vand
kriterier.
og jord b) forbedre luft-, vand- eller jordbundskvaliteten i de områder, hvor den
økonomiske aktivitet finder sted, og samtidig reducere skadelige følger og risici for
I kompromisset fastlægges de
menneskers sundhed og miljøet c) reducere skadelige følger for menneskers sundhed
relevante
kvantitative
og miljøet af produktion og brug af kemiske stoffer.
grænseværdier
for
bæredygtighed
i
Kommissionen vedtager via en delegeret retsakt supplerende tekniske
gennemførselsretsakter, og
screeningskriterier til bestemmelse af: a) hvornår en bestemt økonomisk aktivitet anses
resterende
kriterier
i
for at bidrage væsentligt til forebyggelse og bekæmpelse af forurening og b) hvornår en
delegerede retsakter. Disse
økonomisk aktivitet anses for at skade et eller flere af de relevante miljømål
skal være vedtaget pr. 1. juli
.
2022 mhp. ikrafttrædelse 1.
Kommissionen vedtager den delegerede retsakt senest 1. juli 2021, for at sikre, at den
januar 2023.
træder i kraft 31. december 2021.
Kriterie: Beskyttelse af sunde økosystemer (med
Rådets kompromis ændret til ’beskyttelse
og genoprettelse
af biodiversitet og økosystemer’)
Rådets seneste kompromis
indeholder
ændringer
af
relativt begrænset omfang til
de
af
Kommissionen
foreslåede
uddybende
a) naturbevaring (levesteder, arter), beskyttelse, genopretning og forbedring af kriterier.
økosystemers tilstand og deres evne til at levere tjenester b) bæredygtig
arealforvaltning, herunder tilstrækkelig beskyttelse af jordbundens biodiversitet, I kompromisset fastlægges de
jordforringelsesneutralitet og rensning af forurenede grunde c) bæredygtige relevante
kvantitative
landbrugsmetoder, herunder metoder, der bidrager til at standse eller forebygge grænseværdier
for
skovrydning og tab af habitater d) bæredygtig skovforvaltning.
bæredygtighed
i
gennemførselsretsakter, og
Kommissionen vedtager via en delegeret retsakt supplerende tekniske resterende
kriterier
i
screeningskriterier til bestemmelse af: a) hvornår en bestemt økonomisk aktivitet anses delegerede retsakter. Disse
for at bidrage væsentligt til beskyttelsen af sunde økosystemer og b) hvornår en skal være vedtaget pr. 1. juli
økonomisk aktivitet anses for at skade et eller flere af de relevante miljømål.
2022 mhp. ikrafttrædelse 1.
januar 2023.
Kommissionen vedtager den delegerede retsakt senest 1. juli 2022, for at sikre, at den
træder i kraft 31. december 2022.
En økonomisk aktivitet for at bidrage væsentligt til sunde økosystemer, hvis denne
aktivitet bidrager væsentligt til at beskytte, bevare og forbedre biodiversiteten og
økosystemtjenester i overensstemmelse med de relevante lovgivningsmæssige og
ikkelovgivningsmæssige EU-instrumenter på en af følgende måder:
Rådets seneste kompromis
indeholder
ændringer
af
relativt begrænset omfang til
de
af
Kommissionen
foreslåede
uddybende
kriterier.
I kompromisset fastlægges de
relevante
kvantitative
grænseværdier
for
bæredygtighed
i
gennemførselsretsakter, og
resterende
kriterier
i
delegerede retsakter. Disse
skal være vedtaget pr. 1. juli
2022 mhp. ikrafttrædelse 1.
januar 2023.
Anm.: Der er tale om et prioriteret uddrag af Kommissionens forslag. Der henvises hertil for den fulde tekst.
Kilde: Kommissionens forslag og egen tilvirkning.
11