Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2019) 0231 Bilag 1
Offentligt
2060277_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
6. juni 2019
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede for-
handlinger om moderniseringen af energichartertraktaten
KOM(2019) 231
1. Resumé
Kommissionen har den 14. maj 2019 fremsat forslag til rådsafgørelse med tilhøren-
de forhandlingsdirektiv om, at EU kan indlede forhandlinger med energichartertrak-
tatens kontraherende parter om en modernisering af energichartertraktaten (trakta-
ten). Moderniseringen vedrører primært traktatens bestemmelser vedr. investe-
ringsbeskyttelse, men kan også omfatte udvalgte andre bestemmelser for eksem-
pel definitioner, præinvesteringsbeskyttelse, transit, tvistbilæggelse samt forældede
bestemmelser.
Regeringen støtter Kommissionens forslag til forhandlingslinje i forhold til moderni-
seringen. Fra dansk side støttes det især, at traktaten bliver bragt mere i overens-
stemmelse med de
moderne standarder fra EU’s reviderede tilgang
til investerings-
beskyttelse,
EU’s liberaliserede energimarked,
og at traktaten bedre afspejler bæ-
redygtighedsdagsordenen, herunder klima og den grønne energiomstilling.
Forslaget ventes ikke at have konsekvenser for dansk lovgivning eller at have
statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes desuden ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2019) 231 af 14. maj 2019 fremsat forslag til Rådets
afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om moderniseringen af
energichartertraktaten. Forslaget er sendt til Rådet i dansk sprogversion den 14.
maj 2019. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 207, stk. 3 og 4, første afsnit,
artikel 194, stk. 2 og artikel 218, stk. 3 og 4, i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF).
Energichartertraktaten er en plurilateral handels- og investeringsaftale, der finder
anvendelse i energisektoren. Traktaten blev undertegnet af EU i 1994 og trådte i
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
kom (2019) 0231 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om modernisering af energichartertraktaten
2060277_0002.png
kraft i 1998. Der er i dag 52 stater samt EU og EURATOM, som har tiltrådt trakta-
ten. EU-landene, inkl. Danmark, udgør ca. halvdelen af medlemmerne.
Med traktaten blev der etableret en international ramme for samarbejde mellem
lande i Europa og andre industrialiserede lande, bl.a. med det formål at udvikle
energipotentialet i Central- og Østeuropa og sikre energiforsyningssikkerheden i
EU. Traktatens fokus ligger på investeringsbeskyttelse, handel med energimateria-
ler og -produkter, transit og tvistbilæggelse.
3. Formål og indhold
Da hovedparten af traktaten ikke er ændret siden
1990’erne,
har der vist sig at
være et behov for at opdatere traktatens bestemmelser. Det gælder især vedrøren-
de aspekterne om investeringsbeskyttelse, som ikke svarer til moderne standarder.
De kontraherende parter til energichartertraktaten blev i november 2018 enige om
de emner, som bør indgå i moderniseringen. Det dækker hovedsageligt bestem-
melser om investeringsbeskyttelse og lignende definitioner, præinvesteringsbeskyt-
telse, transit, regional organisation for økonomisk integration, tvistbilæggelse og
forældede bestemmelser i traktaten.
Med forslaget til rådsafgørelse søger Kommissionen mandat til at indlede forhand-
linger med de øvrige kontraherende parter med henblik på at få bragt traktaten
mere i overensstemmelse med de moderne standarder for investeringsbeskyttelse,
som fremgår af EU’s reviderede tilgang.
Dette omfatter bl.a. et højt niveau af inve-
steringsbeskyttelse med bestemmelser om retssikkerhed for investorer og parter-
nes investeringer på hinandens markeder, passende mekanismer til udelukkelse af
virksomheder, der ikke har tilstrækkelig tilknytning til deres oprindelsesland, ekspli-
cit henvisning til traktatens parters ret til at træffe foranstaltninger til at opnå legiti-
me offentlige politiske mål og passende beskyttelsesstandarder for investorer og
investeringer i overensstemmelse med EU-retten. Kommissionen søger endvidere
at få bragt traktaten mere i overensstemmelse med den udvikling,
som EU’s indre
marked for energi har gennemgået mod liberalisering. Derudover har Kommissio-
nen fokus på, at den moderniserede traktat inkluderer bestemmelser om bæredyg-
tig udvikling, inkl. hensyn til klima og grøn omstilling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men vil blive informeret på alle trin i procedu-
ren.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder ikke anvendelse på de områder, hvor EU har ene-
kompetence, herunder den fælles handelspolitik som omfatter handels - og
investeringsaftaler.
Side 2/3
kom (2019) 0231 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om modernisering af energichartertraktaten
2060277_0003.png
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes i sig selv ikke at have konsekvenser for dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke i sig selv at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i handelspolitisk specialudvalg.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag er blevet præsenteret i Rådets arbejdsgruppe for energi og
Rådets Handelspolitikudvalg (tjenesteydelser og investeringer). Medlemsstaterne
forventes generelt at støtte moderniseringen af traktaten og Kommissionens for-
handlingslinje.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til forhandlingslinje om en mere tidssva-
rende og opdateret traktat.
Fra dansk side arbejdes der for, at moderniseringen bedre afspejler
EU’s revidere-
de tilgang til
investeringsbeskyttelse, EU’s liberaliserede marked for energi og bæ-
redygtig udvikling, inklusiv klima og grøn omstilling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3