Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2019) 0330 Bilag 1
Offentligt
2072886_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Grund- og nærhedsnotat: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) (omar-
bejdning) og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den
Strategiske Innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for Innovation
og Teknologi (EIT) for 2021-2027: Styrke Europas innovationstalent og -ka-
pacitet
Kom (2019) 331 final
Kom (2019) 330 final
1.
Resumé
Kommissionen har den 11. juli 2019 fremsat forslag om en forordning for det Euro-
pæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) og et forslag til EIT’s Strategiske
Innovationsdagsorden (SID).
I perioden 2021-2027 foreslås EIT finansieret gennem det kommende rammepro-
gram for forskning og innovation, Horisont Europa.
EIT-forordningen er, i modsætning til SID, ikke tidsbunden. Det foreslås derfor at
gøre den nye EIT-forordning tidsneutral, således at det i slutningen af hver fler-
årige finansielle ramme i princippet ikke vil være nødvendigt med ændringer - eller
kun vil være nødvendigt med minimale ændringer - af forordningen.
Eftersom EIT-forordningen allerede blev ændret væsentligt i 2013, og det nuvæ-
rende forslag indeholder yderligere indholdsmæssige ændringer af EIT-forordnin-
gen, foreslås det at ændre EIT-forordningen ved hjælp af omarbejdning som lov-
givningsteknik for at sikre større juridisk klarhed og bedre læsbarhed.
I henhold til EIT-forordningen skal Kommissionen hvert syvende år forelægge Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet et forslag til en SID, der fastlægger EIT's prioriterede
områder og langtidsstrategi og dets finansielle behov. Formålet med SID for perio-
den 2021-2027 er således at skabe overensstemmelse med de overordnede mål
prioriteter og regelsæt i Horisont Europa samt den flerårige strategiske plan og
fremme synergi med andre relevante programmer.
Forslaget til en ny SID for EIT for 2021-2027 fremlægges derfor sammen med for-
slaget om en omarbejdning af EIT-forordningen.
21. august 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
54271
Side 1/8
kom (2019) 0330 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
2072886_0002.png
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedr. forslaget ikke foregriber forhand-
lingerne om den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027, her-
under forhandlingerne om Horisont Europa.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 11. juli 2019 forslag om en forordning for det Euro-
pæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) (omarbejdning) og et forslag til
EIT’s Strategiske Innovationsdagsorden (SID).
EIT blev oprettet i 2008 ved forordning (EF) nr. 294/2008. Dets formål er at imø-
degå store samfundsudfordringer ved at forbedre EU's innovationskapacitet og -
resultater gennem integrering af videntrekanten
uddannelse, forskning og inno-
vation. EIT’s
primære instrument er de større partnerskaber ”viden-
og innovati-
onsfællesskaber” (Knowledge and Innovation Communities - KIC).
Retsgrundlaget for EIT og SID er artikel 173 i TEUF (afsnit XVII
Industri). I hen-
hold til artikel 173, stk. 1, sørger Unionen og medlemsstaterne for, at de nødven-
dige betingelser for udviklingen af EU-industriens konkurrenceevne er til stede.
Med henblik herpå tager deres indsats i overensstemmelse med et åbent og kon-
kurrencepræget markedssystem også sigte på at fremme en bedre udnyttelse af
det industrielle potentiale i politikkerne for innovation, forskning og teknologisk ud-
vikling. I henhold til artikel 173, stk. 3, kan Europa-Parlamentet og Rådet efter den
almindelige lovgivningsprocedure som omhandlet i artikel 294 træffe afgørelse om
specifikke foranstaltninger til støtte for medlemsstaternes aktioner med henblik på
virkeliggørelse af det nævnte mål, uden at der er tale om nogen form for harmoni-
sering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
Den foreslåede styrkelse af EIT's aktiviteter, bl.a. inden for områderne uddannelse
og den regionale dimension, er innovationsdrevet og har til formål at opfylde målet
i artikel 173 i TEUF.
Forslaget bygger på den eksterne evaluering af EIT, der blev foretaget i 2017, og
som bekræfter, at der ligger et velbegrundet rationale bag oprettelsen af EIT, og at
dets model for innovationsbaseret integrering af videntrekanten fortsat er relevant.
EIT-modellen er målrettet strukturelle svagheder i innovationskapaciteten i EU (på
centrale tematiske områder) såsom begrænset iværksætterkultur, utilstrækkeligt
samarbejde mellem den akademiske verden og industrien og utilstrækkelig udvik-
ling af det menneskelige potentiale. EIT har til formål at bidrage til at lukke innova-
tionskløften mellem EU og dets største globale konkurrenter.
Forslaget reflekterer endvidere resultatet af en åben offentlig høring, hvis formål
var at indhente oplysninger og synspunkter fra en lang række interessenter om 1)
udfordringer og muligheder i det europæiske rum for forskning og innovation, 2)
EIT's politiske mål og 3) politiske løsninger til håndtering af udfordringerne.
Endelig støttes forslaget af en konsekvensanalyse, som både omfatter forslagene
om en revision af EIT-forordningen og en SID for perioden 2021-2027. Analysens
resultater peger på, at EIT’s aktiviteter bør videreføres i deres nuværende form og
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/8
kom (2019) 0330 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
2072886_0003.png
kun foretage de justeringer, der er nødvendige med henblik på tilpasning til forsla-
get om Horisont Europa. Derudover foreslås der vedtaget en række tekniske for-
anstaltninger for at styrke EIT's funktionsmåde, ligesom der foreslås en ny foran-
staltning til fremme af iværksætteruddannelser i hele Europa.
3. Formål og indhold
Kommissionens pakke består af 1) forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om EIT (omarbejdning) samt 2) forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om den strategiske innovationsdagsorden for EIT for 2021-2027: Styrke
Europas innovationstalent og -kapacitet.
3.1 Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EIT
(omarbejdning)
I perioden 2021-2027 finansieres EIT under rammeprogrammet Horisont Europa.
EIT er derfor en integreret del af Kommissionens forslag om oprettelse af Horisont
Europa og er en af de tre komponenter i søjlen "Et innovativt Europa". I forslaget
om Horisont Europa fastsættes budgettet for EIT for den næste flerårige finan-
sielle ramme og dets rationale, merværdi og indsatsområder samt hovedlinjerne
for aktiviteterne. Selve forslaget om Horisont Europa udgør dog ikke retsgrundla-
get for videreførelse af EIT's drift fra og med 2021. Retsgrundlaget for EIT er fort-
sat EIT-forordningen,
der fastlægger EIT’s mission og opgaver samt rammerne for
dets funktionsmåde.
EIT-forordningen er ikke tidsbunden, i modsætning til SID. Eftersom en række be-
stemmelser i EIT-forordningen henviser direkte til det nuværende Horisont 2020-
program for perioden 2014-2020, bør disse bestemmelser imidlertid ændres for at
gøre dem forenelige med de næste rammeprogrammer til støtte for forskning og
innovation.
Kommissionen foreslår derfor at gøre den nye EIT-forordning tidsneutral, således
at der i slutningen af hver flerårige finansielle periode ikke nødvendigvis vil være
behov for ændringer - eller kun minimale ændringer - af forordningen.
Eftersom EIT-forordningen blev ændret væsentligt i 2013, og det nuværende for-
slag indeholder yderligere indholdsmæssige ændringer af EIT-forordningen, fore-
slås det at ændre EIT-forordningen ved hjælp af omarbejdning som lovgivnings-
teknik for at skabe større juridisk klarhed og bedre læsbarhed. Det, at den omar-
bejdede forordning vil være tidsneutral, vil desuden gøre det muligt at fokusere på
hovedprincipperne for EIT's og KIC'ernes funktionsmåde. Dette, kombineret med
den større rolle SID vil spille i forbindelse med tilpasningen af EIT til finansierings-
programmet under hver flerårige finansielle ramme, vil forbedre den overordnede
sammenhæng i EIT's lovgivningsmæssige ramme, lette anvendelsen af bestem-
melserne og gøre lovgivningsprocessen lettere i en syvårig periode.
EIT's
mission
er at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og fremme konkur-
renceevnen i Unionen gennem styrkelse af medlemsstaternes og Unionens inno-
vationskapacitet med henblik på at imødegå de store udfordringer, som samfundet
står over for. Dette skal ske ved at fremme synergi og samarbejde mellem videre-
gående uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau, herunder ved at
fremme iværksætteri.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/8
kom (2019) 0330 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
2072886_0004.png
EIT bidrager til opfyldelse af de generelle og specifikke
mål,
der er fastsat i EU-
rammeprogrammet til støtte for forskning og innovation (Horisont Europa).
De vigtigste ændringer i de enkelte bestemmelser i forslaget:
Artikel 4 SID
– forslaget præciserer SID’s rolle og funktion.
Artikel 5 EIT's organer
- forslaget styrker forretningsudvalgets rolle som et sær-
ligt EIT-organ, fremhæver direktørens ansvar over for bestyrelsen og styrker den
interne revisions uafhængighed.
Artikel 6 Opgaver
- forslaget indeholder flere præciseringer af EIT's nuværende
opgaver og understreger betydningen af EIT's opgave med at sikre en passende
koordination og fremme kommunikation og tematisk samarbejde mellem KIC'erne.
Med forslaget vil EIT som noget nyt få til at opgave at udpege og koordinere støt-
teforanstaltninger, som KIC'erne iværksætter til udvikling af videregående uddan-
nelsesinstitutioners iværksætter- og innovationskapacitet og integrering af disse i
innovationsøkosystemer.
Artikel 10 Principper for evaluering og overvågning af KIC'er
- med forslaget
ajourføres henvisningen til EU-rammeprogrammet til støtte for forskning og inno-
vation for så vidt angår indikatorerne til løbende overvågning og periodiske uaf-
hængige evalueringer af KIC'erne.
Artikel 11 Varighed, opretholdelse og opløsning af et KIC
- forslaget styrker
den omfattende midtvejsevaluering af hver enkelt KIC inden udløbet af den indle-
dende rammepartnerskabsaftale og indfører begrebet "samarbejdsmemorandum"
som en mulighed for at sikre forbindelsen mellem EIT og KIC'erne efter slutdatoen
for rammepartnerskabsaftalen.
Artikel 17 Finansiering af KIC'erne
med forslaget fastsættes princippet for
EIT's reviderede finansieringsmodel, hvorefter det kun er i de indledende faser af
KIC-livscyklussen, at EIT's bidrag til KIC'erne kan dække op til 100 % af de sam-
lede udgifter i forbindelse med merværdiskabende KIC-aktiviteter. Et sådant bi-
drag mindskes gradvis med tiden i overensstemmelse med de medfinansierings-
satser, der er fastsat i SID. I artiklen understreges desuden vigtigheden af, at KIC'-
erne er finansielt bæredygtige inden for EIT's konkurrencebaserede tildelingsme-
kanisme.
Artikel 20 EIT's budget
- forslaget fastlægger EIT's finansiering og kilden til EIT's
finansielle bidrag til KIC'erne.
Bilag I EIT's vedtægter
- foreslåede ændringer af EIT's vedtægter med det formål
at præcisere bestyrelsens, forretningsudvalgets og direktørens rolle, at styrke be-
styrelsens rolle i forbindelse med overvågning, kontrol og styring af KIC'er og at
præcisere Kommissionens rolle i forhold til EIT for at afspejle dens forpligtelser
med hensyn til overvågning og forsvarlig økonomisk forvaltning. Forslaget indehol-
der et nyt krav om Kommissionens samtykke i et begrænset antal strategiske
spørgsmål, som afgøres af bestyrelsen (f.eks. principper om overvågning og finan-
siel tildeling).
3.2. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den
strategiske innovationsdagsorden for EIT for 2021-2027: Styrke Europas innovati-
onstalent og -kapacitet
I henhold til artikel 17 i EIT-forordningen skal Kommissionen hvert syvende år fo-
relægge Europa-Parlamentet og Rådet et forslag til en SID, der fastlægger EIT's
strategiske prioriteringer på lang sigt og dets finansieringsbehov, og som skal
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/8
kom (2019) 0330 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
2072886_0005.png
være i overensstemmelse med det gældende EU-rammeprogram til støtte for
forskning og innovation.
EIT's SID skal sikre overensstemmelse med målene for det relevante EU-ramme-
program til støtte for forskning og innovation, den flerårige strategiske plan, over-
vågningskravene og andre krav i det pågældende program samt fremme synergi
med andre relevante programmer under hver nye flerårige finansielle ramme.
De mere generelle mål for EIT er:
1) at styrke bæredygtige innovationsøkosystemer i hele Europa
2) at fremme innovation og iværksætteri gennem bedre uddannelse
3) at indføre nye løsninger på globale udfordringer på markedet.
De specifikke mål for EIT i perioden 2021-2017 er:
a) at øge KIC'ernes effekt og integreringen af elementerne i videntrekanten
b) at øge innovationskapaciteten i den videregående uddannelsessektor ved at
fremme institutionelle ændringer i de videregående uddannelsesinstitutioner
c) at øge EIT's regionale rækkevidde for at afhjælpe regionale skævheder i inno-
vationskapaciteten i hele EU.
I SID anføres det, at EIT bl.a. vil styrke Europas innovationstalent og
–kapacitet
gennem følgende initiativer:
Vedrørende viden- og innovationsfællesskaber vil EIT:
styrke innovationsøkosystemerne ved fortsat at støtte eksisterende KIC'er
med henblik på at imødegå globale udfordringer gennem integrering af
elementerne i videntrekanten
definere områder og fremme stærkere samarbejde på tværs af KIC'erne
om emner af strategisk og politisk relevans
sikre, at KIC'erne udvikler og gennemfører en strategi for at skabe samar-
bejde og synergi med relevante europæiske partnerskaber og andre rele-
vante EU-initiativer og
–programmer
sikre, at KIC'erne har en inklusiv tilgang, der har til formål at styrke deres
forbindelser med nationale, regionale og lokale innovationsaktører
sikre, at EIT's regionale innovationsaktiviteter (EIT-RIS) skaber øgede
virkninger på regionalt niveau og fuldt ud integreres i KIC'ernes flerårige
strategier
iværksætte nye KIC'er inden for udvalgte tematiske områder af strategisk
betydning, begyndende med et KIC på området kulturelle og kreative indu-
strier i 2022.
Vedrørende støtte til innovationskapaciteten i de videregående uddannelser vil
EIT:
i samarbejde med Kommissionen udforme og iværksætte aktiviteter til
støtte for udviklingen af innovationskapaciteten inden for videregående
uddannelse, som vil blive gennemført via KIC'erne og indledt i 2021
indføre en opsøgende ordning for at tilskynde videregående uddannelses-
institutioner fra lande, der er moderate og beskedne innovatorer, til at ud-
vikle deres innovationskapacitet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/8
kom (2019) 0330 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
2072886_0006.png
yde specifik vejledning, ekspertise og coaching til de deltagende videregå-
ende uddannelsesinstitutioner
styrke og udvide anvendelsesområdet for EIT-mærket ud over KIC'erne til
at omfatte de videregående uddannelsesinstitutioner, der deltager i pro-
jektet.
Vedrørende de tværgående foranstaltninger vil EIT:
forbedre sin synlighed gennem en stærkere mærkestrategi over for de vig-
tigste interessenter i medlemsstaterne
undersøge muligheden for at anvende de eksisterende EU-informations-
netværk og sørge for koordinering af deres aktiviteter for at sikre bedre
rådgivning og vejledning til potentielle EIT-KIC-partnere
tilrettelægge regelmæssige møder i gruppen af medlemsstaternes repræ-
sentanter for at sikre en effektiv kommunikation og udveksling af oplysnin-
ger med medlemsstaterne
øge synligheden af instituttets indsats over for borgerne og kredsen af in-
teressenter via interessentforummet, EIT's priser og EIT's alumnefælles-
skab
identificere, kodificere og effektivt udveksle erfaringer og god praksis fra
EIT-finansierede aktiviteter, samarbejde med EU-medlemsstaternes myn-
digheder på både nationalt og regionalt plan ved at etablere en strukture-
ret dialog og koordinere indsatsen med henblik på at identificere, udveksle
og formidle god praksis og erfaringer
udvikle hovedretningslinjer for EIT's og KIC'ernes internationale samar-
bejde under tilsyn af EIT's bestyrelse i overensstemmelse med Kommissi-
onens strategi for internationalt samarbejde om forskning og innovation og
i samråd med de respektive tjenestegrene i Kommissionen.
Kommissionen anfører desuden, at EIT vil skulle skabe synergi og komplementari-
tet med andre EU-programmer og
–instrumenter,
herunder Erasmus+, Program-
met for et digitalt Europa, midler under samhørighedspolitikken, InvestEU, Et krea-
tivt EU og COSME.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslagene.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagene om en omarbejdning af EIT-forordningen
samt SID overholder nærheds- og proportionalitetsprincippet. Forslagene går ikke
videre, end hvad der er nødvendigt for at nå Unionens mål, og giver en klar
EU-merværdi med hensyn til stordriftsfordele, omfanget og hastigheden af inve-
steringer inden for forsknings- og innovationsområder sammenlignet med natio-
nale og regionale initiativer og løsninger. Desuden vil en EU-indsats ikke gribe ind
i rent nationale scenarier eller kræve harmonisering af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser.
Kommissionen anfører, at EIT har opbygget EU-dækkende innovationsøkosyste-
mer inden for uddannelse, forskning, erhvervsliv og andre berørte områder. De sa-
marbejdsaktiviteter, der støttes af EIT, fører til øget kvalitet i indsatsen, øget inno-
vation og internationalisering af KIC-partnere og -organisationer, skabelse af
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/8
kom (2019) 0330 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
2072886_0007.png
grænseoverskridende tværfaglige netværk, mere samarbejde på tværs af sektorer
og større geografisk rækkevidde.
EIT er desuden det eneste instrument inden for rammerne af Horisont Europa
med et særligt fokus på uddannelse som en central drivkraft for innovation, vækst
og konkurrenceevne.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorefter forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske konsekvenser, så anfører Kommissionen, at
forslaget vil bidrage til at fremme en bæredygtig økonomisk vækst og konkurren-
ceevne gennem en styrkelse af innovationskapaciteten.
Hvad angår de samfundsøkonomiske konsekvenser, så anfører Kommissionen, at
der er specifikke strukturelle svagheder i EU's innovationskapacitet, som skal af-
hjælpes på EU-plan, som vil være i fokus for EIT's bidrag. De videregående ud-
dannelsesinstitutioner skal fremme iværksætteri, overvinde faggrænser og institu-
tionalisere et stærkt, ikke-disciplinært samarbejde i EU mellem den akademiske
verden og industrien. Adgang til iværksættertalent er sammen med adgangen til
professionelle tjenester, kapital og markeder på EU-plan og samling af de vigtigste
innovationsaktører om et fælles mål de vigtigste forudsætninger, når det handler
om at pleje et innovationsøkosystem.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser, foreslår Kommissionen, at finansie-
ringsrammen for gennemførelsen af EIT og SID for perioden 2021-2027 fastlæg-
ges til 3 mia. EUR (løbende priser), der er indeholdt i og forhandles under den
samlede finansieringsramme til Horisont Europa. Det bemærkes, at de budget-
mæssige rammer for Horisont Europa fastsættes som led i de overordnede for-
handlinger om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027.
Forudsat en dansk finansieringsandel på 2 pct. vil det danske bidrag til EIT og SID
via EU's generelle budget udgøre i alt 60 mio. EUR eller 8,6 mio. EUR årligt i peri-
oden, svarende til ca. 64 mio. kr. årligt (såfremt budgetforslaget fastholdes).
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
8. Høring
Udkast til grund- og nærhedsnotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for
Forskning. Der er ikke modtaget høringssvar.
Side 7/8
kom (2019) 0330 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
2072886_0008.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslaget til
forordning og afgørelse.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedr. forslaget ikke foregriber forhand-
lingerne om den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027, her-
under forhandlingerne om Horisont Europa.
Regeringen er overordnet positiv over for formålet med EIT og dets primære in-
strument, KICerne. Det er en stærk prioritet for regeringen at skabe øget sammen-
hæng mellem forskning, uddannelse og innovation i EU-samarbejdet. Hertil finder
regeringen det positivt, at der arbejdes for bedre at overføre disse elementer til in-
dustrien og dermed fremme innovationskapaciteten.
Regeringen er dog forbeholden over for den del af forslaget, der omhandler etab-
lering af nye KIC'er. Regeringen finder, at der er behov for mere viden om effekten
af de otte allerede etablerede KIC'er, herunder om de har bidraget til at indfri for-
målet om øget sammenhæng mellem uddannelse, forskning og innovation. Rege-
ringen vil arbejde for, at der ikke etableres nye KIC’er, før de allerede etablerede
KIC’er har vist en effekt, der står mål med de anvendte ressourcer. Regeringen vil
endvidere arbejde for, at KIC’erne ses
i sammenhæng med det øvrige partner-
skabslandskab under Horisont Europa.
Yderligere vil regeringen arbejde for synergi og sammenhæng mellem EIT og de
øvrige elementer af Horisont Europa herunder blandt andet det Europæiske Inno-
vationsråd.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/8