Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3698 - beskæftigelse m.v. Bilag 4
Offentligt
2060302_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPANKH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1900016
Dok. nr.: 922955
Dato: 04-06-2019
NOTAT
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 13.-14. juni 2019
sundhedspunkterne (til orientering)
Der afholdes rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 13.-14. juni 2019 i Luxembourg. Der henvises til samlenotatet, som er oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 4. juni 2019.
Der er to sundhedspunkter på dagsordenen for rådsmødet. Det første punkt er vedtagelse
af rådskonklusioner om antimikrobiel resistens (AMR). Andet punkt på dagsordenen er en
drøftelse om facilitering af investeringer for forbedring af sundhedssystemer.
Sagerne forelægges til orientering.
6. Rådskonklusioner om antimikrobiel resistens (AMR) - Vedtagelse
Rådet skal vedtage rådskonklusioner om at gøre EU til en førende region i indsatsen mod
antimikrobiel resistens (AMR).
AMR er en alvorlig grænseoverskridende sundhedstrussel, som kræver tæt samarbejde og
koordination på tværs af EU og på tværs af sektorer.
Indsatsen mod AMR er en central prioritet for Kommissionen, som senest i juni 2017
udgav en ny AMR-handlingsplan.
Det rumænske formandskab har ligeledes sat fokus på AMR og har forelagt et udkast til
rådskonklusioner, som følger op på de seneste rådskonklusioner om AMR fra juni 2016.
De foreliggende konklusioner tager afsæt i, at AMR er en alvorlig global sundhedstrussel,
som ikke kan håndteres af den enkelte medlemsstat alene. Rådskonklusionerne bygger på
et One Health perspektiv, hvor fokus er på både mennesker og dyrs sundhed og miljøet.
I tråd med konklusionerne fra 2016 opfordres medlemsstaterne fortsat til at udarbejde og
vedtage multisektorielle nationale handlingsplaner (NAP) og sikre koordinering og
monitoreringsmekanismer. I forlængelse af dette tilskyndes medlemsstaterne og
Kommissionen til at støtte fuld implementering af egne nationale handlingsplaner og
tilgængelige internationale guidelines.
Rådskonklusionerne indeholder også en opfordring til medlemslandende om at fastsætte
konkrete målsætninger nationalt. Formålet er at nedbringe forekomsten af infektioner i
både mennesker og dyr og reducere forbruget af antibiotika og antimikrobiel resistens i
alle sektorer.
Rådsmøde nr. 3698 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 13.-14. juni 2019 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse 13-14/6-19, sundhedsdelen
Medlemsstaterne og Kommissionen tilskyndes til, at overvågning af AMR sker i et One
Health perspektiv. Der skal arbejdes for en sammenhængende og harmoniseret
monitorering af AMR i mennesker, produktionsdyr, fødevarer og miljø i medlemsstaterne.
Det bør sikres at der benyttes de optimale metoder, og at udvikling og forskning
prioriteres.
Rådskonklusionerne fokuserer også på anvendelse af antibiotika uden recept, og her bliver
medlemsstaterne opfordret til at håndhæve eksisterende lovgivning om brug og salg af
antibiotika, og særligt begrænse salg af antibiotika uden recept.
I Danmark har vi fokus på, at indgå i det internationale arbejde mod AMR, men også på
AMR-bekæmpelse nationalt. Og vi er godt med.
I juli 2017 lancerede jeg sammen med miljø- og fødevareministeren en fælles dansk One
Health strategi mod antibiotikaresistens. Og vi har etableret sektorspecifikke
handlingsplaner inden for rammerne af den fælles danske One Health strategi.
Derudover har Danmark blandt andet i en årrække arbejdet med reduktionsmål i den
veterinære sektor, herunder indførelsen af gult-kort ordningen i svineproduktionen i
forbindelse med fastsættelsen af grænseværdier for antibiotikaforbrug.
Senest har Danmark i samarbejde med Verdensbanken taget initiativ til at etablere et
uafhængigt AMR-center med navnet
International Centre for Antimicrobial Resistance
Solutions
(ICARS). Ambitionen er, at centeret skal fungere som et tværfagligt forskning- og
videnscenter, der skal støtte implementeringen af nationale handlingsplaner i lav- og
mellemindkomstlande ud fra et One Health perspektiv.
Danmark støtter generelt en One Health tilgang til AMR, og ser det nødvendigt med et tæt
europæisk samarbejde i bekæmpelsen af AMR.
Derudover er det også positivt, at Europa gerne vil gå foran globalt ved at bidrage med
udvikling af bedste praksis. Den tilgang ligger godt i tråd med ICARS og andre danske
initiativer på AMR-området, som jeg allerede har nævnt nogle stykker af.
I Danmark er det lovmæssigt besluttet, at antibiotika til både mennesker og dyr skal
ordineres af henholdsvis læger og dyrlæger. Jeg mener, at vi også på EU-niveau bør
arbejde for en markant nedbringelse af salg af antibiotika uden recept med henblik på, at
vi på den lange bane kan udfase salget af antibiotika uden recept i EU.
På den baggrund vil Danmark tilslutte sig rådskonklusionerne ved rådsmødet den 14. juni
2019.
7. Facilitering af investeringer for transformering og forbedring af sundhedssystemer -
Udveksling af synspunkter
Rådet skal derudover have en udveksling af synspunkter om facilitering af investeringer
for transformering og forbedring af sundhedssystemer.
Baggrunden for drøftelsen er, at sundhedspolitiske tiltag i stigende grad skal respondere
på en lang række forskellige målsætninger.
Formandskabet påpeger, at selvom de nødvendige ressourcer hovedsageligt kommer fra
nationale budgetter, findes der også finansieringsmuligheder på EU-niveau, som kan
komplementere nationale investeringer i sundhedsområdet.
Side 2
Rådsmøde nr. 3698 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 13.-14. juni 2019 - Bilag 4: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde beskæftigelse 13-14/6-19, sundhedsdelen
Formandskabet har lagt op til, at fokus under drøftelsen vil være på anvendelsen af EU-
midler til implementering af sundhedspolitiske prioriteter på medlemslandsniveau.
Det er forventningen, at drøftelsen også vil handle om, hvordan der kan skabes synergi
mellem relevante EU-finansieringsinstrumenter og medlemslandendes nationale
sundhedspolitiske prioriteter.
Generelt mener vi fra dansk side, at det er vigtigt at investere i sundhedssektoren for at
sikre et robust og bæredygtigt sundhedsvæsen.
Det har vi gjort i Danmark i gennem en lang årrække. Et konkret eksempel er
investeringerne i omlægningen af sygehusstrukturen og i fremtidens hospitaler i Danmark.
Det er vigtigt, at der også på EU-niveau investeres i sundhedsområdet, hvor der allerede i
dag findes relevante
i stru e ter so f.eks. EU’s su dhedsprogram
og Horisont 2020.
Det er positivt, at der blandt andet med indsatsområdet for sundhed i den Europæiske
Socialfond Plus (ESF+) lægges op til, at der også under den næste flerårige finansielle
ramme for 2021-2027 vil være fokus på sundhedsområdet.
Derudover er det naturligvis vigtigt, at drøftelsen ved rådsmødet ikke foregriber
forhandlingerne om den næste flerårige finansielle ramme for 2021-2027, og det vil vi fra
dansk side være opmærksomme på under rådsmødet.
Side 3