Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3703 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
2060406_0001.png
Samlenotat
Dato
12. juni 2019
Rådsmøde (energi) den 25. juni 2019
Dagsorden
1.
Rådskonklusioner om fremtidens energisystemer i Energiunionen
-
Vedtagelse
2.
Eksterne energirelationer
Information fra Kommissionen
Udveksling af synspunkter
Side
2
6
Side 1/7
Rådsmøde nr. 3703 (transport, telekommunikation og energi - energidelen) den 25. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - energidelen 25/6-19
2060406_0002.png
1. Rådskonklusioner om fremtidens energisystemer i Energiunionen
KOM-nr. foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Det er formandskabets hensigt, at der på energirådsmødet den 25. juni 2019 skal
vedtages rådskonklusioner om fremtidens energisystemer i Energiunionen, der skal
sikre grøn omstilling og indfrielse af energi- og klimamålsætningerne frem mod
2030 og herefter. Rådskonklusionerne adresserer tre overordnede emner, hhv. at
fremme udvikling af pålidelig, bæredygtig og omkostningseffektiv energiinfrastruk-
tur, at fremme udvikling og anvendelse af innovative teknologier og at fremme sek-
torintegration.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser.
Regeringen kan støtte, at der vedtages rådskonklusioner om fremtidens energisy-
stemer i Energiunionen, og lægger
jf. energiaftalen - bl.a. vægt på, at rådskonklu-
sionerne er så ambitiøse som muligt ift. omstilling af energisystemet, herunder kon-
kret, at der er en klar og utvetydig reference til klimaneutralitet som den langsigtede
målsætning for EU’s energi-
og klimapolitik og dermed også for fremtidens energi-
system.
Sagen forventes sat på dagsordenen for energirådsmødet til vedtagelse og politisk
drøftelse.
2. Baggrund
Det rumænske formandskab planlægger, at der på energirådsmødet den 25. juni
2019 skal vedtages rådskonklusioner om fremtidens energisystemer i Energiunio-
nen, der skal sikre grøn omstilling og indfrielse af energi- og klimamålsætningerne
frem mod 2030 og herefter.
Rådskonklusionerne er energiministrenes indspil til, hvad der skal fokuseres på i
relation til energiområdet i den kommende lovgivningsperiode efter valget til Euro-
pa-Parlamentet og udnævnelsen af en ny Kommission.
Rådskonklusionerne tager dels afsæt i de seneste konklusioner fra Det Europæiske
Råd om bl.a. at fortsætte arbejdet med elementerne i Kommissionens udkast til
meddelelse om en langsigtet strategi (”En Ren Planet for Alle”), dels Ren
Energi-
pakken. Sidstnævnte indeholdt en lang række lovgivningsinitiativer, der skal sikre,
at EU når de energi- og klimamålsætninger, der er sat for 2030 for hhv. vedvarende
energi, energieffektivitet og drivhusgasreduktioner. Konklusionerne baserer sig
således i vidt omfang på det hidtidige samarbejde på energiområdet i form af Ener-
giunionen og udmøntningen af denne.
Rådskonklusionerne kan vedtages ved kvalificeret flertal i Rådet.
Side 2/7
Rådsmøde nr. 3703 (transport, telekommunikation og energi - energidelen) den 25. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - energidelen 25/6-19
2060406_0003.png
3. Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner er fokuseret omkring tre overordnede
emner, der drejer sig om hhv. energiinfrastruktur, udvikling og anvendelse af inno-
vative teknologier og sektorintegration.
For at fremme udvikling af pålidelig, bæredygtig og omkostningseffektiv energiin-
frastruktur understreges i rådskonklusionerne vigtigheden af omkostningseffektive
energinetværk i relation til funktionen af det indre marked og forsyningssikkerheden
og vigtigheden af at sikre en energiinfrastruktur, som er klar til at bidrage til håndte-
ringen af stigende mængder vedvarende energi.
I rådskonklusionerne udpeges en rækkeprioriteter for energiinfrastruktur, herunder
bl.a.:
At styrke udviklingen af forbindelser over grænser mhp. at nå målet om 10 pct.
el-interkonnektion i 2020 og 15 pct. i 2030
At facilitere øget anvendelse af vedvarende energi og dennes integration i
systemet på både transmissions- og distributionsniveau, særligt gennem sek-
torintegration og udvikling af lagringsløsninger
At facilitere elektrificering, særligt i emissionsintensive sektorer
At fremme e-mobilitet og alternativ VE-brændstof infrastrukturudvikling, her-
under ladeinfrastruktur til elbiler
At fremme fleksibilitet i energisystemet bl.a. via lagring
At analysere eksisterende infrastruktur for at sikre en omkostningseffektiv
omstilling og undgå strandede aktiver
At implementere energieffektivitetstiltag og princippet om ”energieffektivitet
først”.
For at fremme udvikling og anvendelse af innovative teknologier understreges bl.a.
vigtigheden af teknologineutralitet, der skaber lige vilkår for teknologier og løsnin-
ger, og investeringer i forskning og demonstration for at fremme teknologisk leder-
skab i Europa.
Det understreges endvidere i konklusionerne, at bl.a. digitalisering og systemer til
lagring vil komme til at spille en afgørende rolle i fremtidens energisystemer. Desu-
den understreges vigtigheden af markedsbaserede løsninger i kombination med
omkostningseffektiv støtte i forhold til at sikre en hurtig omstilling til vedvarende
energi.
For at fremme sektorintegration fremhæves vigtigheden af integration mellem el,
gas, varme og køling samt transportinfrastruktur, der er afgørende sektorer i forhold
til at bidrage til en omkostningseffektiv dekarbonisering af energisektoren.
I den forbindelse fremhæves bl.a. vigtigheden af at sikre lige vilkår på tværs af sek-
torer, behovet for at fjerne lovgivningsmæssige barrierer og for bedre at udnytte
synergier mellem forskellige dele af energisystemet.
Side 3/7
Rådsmøde nr. 3703 (transport, telekommunikation og energi - energidelen) den 25. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - energidelen 25/6-19
2060406_0004.png
Rådskonklusionerne lægger tillige op til, at Rådet inviterer
i lyset af den kommen-
de lovgivningsperiode
Kommissionen til at tage udgangspunkt i overstående, når
den skal præsentere nye politiske forslag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Vedtagelse af rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets udkast til rådskonklusioner har været drøftet i Rådets energiar-
bejdsgruppe.
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til vedtagelse af rådskonklusio-
nerne om fremtidens energisystemer. Der tegner sig dog et billede af, at medlems-
landene overordnet er delt i to grupper, hvor en stor gruppe af lande ønsker mere
ambitiøse konklusioner i forhold til adresseringen af dekarbonisering af energisy-
stemet, herunder konkret ønsker henvisning til klimaneutralitet, mens en anden
gruppe ikke finder, at der er behov for et styrket fokus herpå i konklusionerne.
Dertil har der i forhandlingerne bl.a. været skillelinjer i Rådet i forhold til, hvor meget
der fokuseres på markedsprincipper, og hvorvidt konklusionerne skal forholde sig til
specifikke teknologier eller udstikke en mere overordnet tilgang.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der vedtages rådskonklusioner om fremtidens energisyste-
mer i Energiunionen, der skal sikre grøn omstilling af energisektoren samt indfrielse
af energi- og klimamålsætningerne frem mod 2030 og herefter.
Side 4/7
Rådsmøde nr. 3703 (transport, telekommunikation og energi - energidelen) den 25. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - energidelen 25/6-19
2060406_0005.png
Jf. energiaftalen lægger regeringen vægt på, at rådskonklusionerne er så ambitiøse
som muligt i forhold til omstilling af energisystemet, herunder konkret, at der er en
klar og utvetydig reference til klimaneutralitet som den langsigtede ramme for EU’s
energi- og klimapolitik og dermed også for fremtidens energisystem. Regeringen
arbejder generelt for, at der sættes et mål i EU om at opnå klimaneutralitet senest i
2050.
Regeringen støtter rådskonklusionernes fokus på energiinfrastruktur, udvikling og
anvendelse af innovative teknologier samt sektorintegration, der anses som centra-
le emner i den videre udvikling af energisystemet. Regeringen arbejder for, at råds-
konklusionerne i videst muligt omfang fokuserer på disse overordnede emner frem
for specifikke teknologier.
Regeringen arbejder endvidere for, at der i rådskonklusionerne fokuseres på de-
karbonisering af energisektoren, herunder at lægges op til at prioritere øget anven-
delse af vedvarende energi og dennes integration i energisystemet, at fremme
elektrificering og at fremme fleksibilitet i energisystemet bl.a. via lagring. Det anses
som centrale skridt i retning af en omkostningseffektiv transition til et energisystem
baseret fuldt ud på vedvarende energi.
Regeringen arbejder derudover for, at rådskonklusionerne så vidt muligt henviser
til, at omstilling af energisystemet skal ske på omkostningseffektiv vis og med ud-
gangspunkt i markedsbaserede, teknologineutrale løsninger. I forlængelse heraf
finder regeringen ikke, at en mulig kommende revision af statsstøtteretningslinjerne
er afgørende i forhold til at fremme udviklingen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/7
Rådsmøde nr. 3703 (transport, telekommunikation og energi - energidelen) den 25. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - energidelen 25/6-19
2060406_0006.png
2. Eksterne energirelationer
Nyt notat
1. Resumé
Det rumænske formandskab har sat eksterne energirelationer på dagsordenen for
energiministermødet den 25. juni 2019 til udveksling af synspunkter. Det forventes,
at Kommissionen vil orientere om status for den eksterne dimension i EU’s energi-
politik. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke yderligere information om dags-
ordenspunktet.
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Fra dansk side er man generelt positiv over for arbejdet med den eksterne dimen-
sion af EU’s energipolitik, herunder bl.a. særligt bestræbelserne på at have
en ko-
ordineret indsats, hvor EU taler med én stemme i forhold til en række eksterne
aktører og organisationer.
2. Baggrund
Det rumænske formandskab har sat eksterne energirelationer på dagsordenen for
energiministermødet den 25. juni 2019.
Rådet gjorde senest status for udviklingen i den eksterne dimension af
EU’s ener-
gipolitik i december 2016. Dengang fokuseres bl.a. på betydningen af, at man hav-
de fået forankret den eksterne dimension
af EU’s energipolitik
i den europæiske
energisikkerhedsstrategi og energiunionsstrategien. Dertil fremhævedes af konkre-
te nye udviklinger på området bl.a. handlingsplanen for EU’s energidiplomati, afgø-
relsen om udveksling af information om mellemstatslige aftaler på energiområdet,
de fortsatte trilaterale forhandlinger mellem EU, Ukraine og Rusland, samarbejdet i
energifællesskabet og det østlige partnerskab.
3. Formål og indhold
Det forventes, at formålet med drøftelsen er at gøre status over den eksterne di-
mension af EU’s energipolitik,
herunder særligt med fokus på nyligt afholdte inter-
nationale møder om energi med bl.a. USA, Kina, Japan og Afrika. Kommissionen
vil orientere herom, ligesom formandskabet muligvis vil udsende en diskussionsno-
te. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke yderligere informationen om dags-
ordenspunktet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Side 6/7
Rådsmøde nr. 3703 (transport, telekommunikation og energi - energidelen) den 25. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi - energidelen 25/6-19
2060406_0007.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
Der er ikke foretaget en høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man generelt positiv over for arbejdet med den eksterne dimen-
sion af EU’s
energipolitik, herunder bl.a. særligt bestræbelserne på at have en ko-
ordineret indsats, hvor EU taler med én stemme i forhold til en række eksterne
aktører og organisationer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7