Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3705 - miljø Bilag 2
Offentligt
2063284_0001.png
Den 14. juni 2019
MFVM 841
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE AF RÅDSMØDE (MILJØ) DEN 26. JUNI 2019
(TIL ORIENTERING)
Der afholdes rådsmøde (miljø) den 26. juni 2019. Der henvises til samlenotatet om rådsmødet (miljø)
den 26. juni 2019, der er fremsendt den 13. juni 2019. Alle punkter forelægges til orientering.
1. Kommissionens forslag til forordning om genanvendelse af vand til markvanding
Formandsskabet lægger op til en generel indstilling på rådsmødet. Sagen blev forelagt til forhand-
lingsoplæg den 1. marts 2019 i Folketingets Europaudvalg.
Forslaget lægger op til, at der ved genanvendelse af renset spildevand til markvanding fastsættes mini-
mumskrav for henholdsvis vandkvalitet samt overvågningsfrekvens. Det er ikke forventningen, at for-
slaget vil få reel betydning i forhold til markvanding i Danmark, da tilgængeligheden af grund- og
overfladevand på nuværende tidspunkt vurderes at være tilstrækkelig. Fra dansk side støttes forslaget,
som primært er en hjælp til de sydeuropæiske medlemsstater, hvor vand er en knap ressource. Endvi-
dere støttes faste krav til renset spildevand, da det vil medvirke til en ensartet hygiejnisk kvalitet for
fødevarer produceret i EU. Et regelsæt der også kommer de danske forbrugere til gode i forhold til im-
port af frugt og grønt.
Fra dansk side er der i forhandlingerne lagt vægt på, at forslaget udvides til andre sektorer sådan, at
det bliver muligt at fastsætte minimumskrav til genbrug af vand i andre sektorer end i landbrug. Her
er Danmark blevet imødekommet således, at det nu er indskrevet, at man kan bruge forordningens mi-
nimumsgrænseværdier nationalt med henblik på at bruge renset spildevand til andre formål, for ek-
sempel til parkvanding. Herudover har det i forhandlingerne også været vigtigt, at det er op til med-
lemsstaterne selv at vurdere, hvorvidt omstændighederne nødvendiggør brug af forordningen for at
undgå unødvendige byrder. Det er der opnået enighed om. Fra dansk side henholder man sig til hold-
ningen som beskrevet i samlenotatet, jf. forhandlingsoplægget forelagt for Folketingets Europaudvalg
den 1. marts 2019.
2. Rapport om gennemførelsen af miljøreglerne i EU
Formandsskabet har lagt op til en udveksling af synspunkter om Kommissionen en rapport fra april
2019 om gennemførelsen af miljøreglerne i EU. Rapporten indeholder en tværgående analyse, og den
giver et overblik over den samlede implementering i EU på tværs af de forskellige miljøpolitiske områ-
der. Det generelle billedet er, at der er mange udfordringer på tværs i EU blandt andet i forhold til af-
fald, vandmiljø, biodiversitet og havmiljø. Herudover har Kommission også analyseret gennemførelsen
af miljølovgivningen i hver enkelt medlemsstat. Fra dansk side henholder man sig til holdningen som
beskrevet i samlenotatet.
3. Rådskonklusioner om kemikalier
Rådskonklusionerne
”Mod
en bæredygtig EU-strategi for
kemikaliepolitik”
dækker kemikalieområdet
bredt. Rådskonklusionerne lægger op til en styrket indsats for beskyttelse af sundhed og miljø, hvilket
også er det overordnede mål for Den Fælles Kemiindsats 2018-2021, som alle Folketingets partier blev
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
enige om i 2017. Rådskonklusionerne afspejler flere centrale elementer i forhold til de danske priorite-
ter, og de kan således støttes fra dansk side. Fra dansk side henholder man sig til holdningen som be-
skrevet i samlenotatet.
Siden sidst
orientering om sag ved EU-domstolen
Danmark har interveneret i en sag ved EU-domstolen (C-674/17). Sagen udspringer af en finsk retssag,
hvor myndighederne er blevet sagsøgt for at give tilladelse til at skyde ulve. Sagen kan få indflydelse på
omfanget af den fleksibilitet, der gælder i habitatdirektivets beskyttelse af dyrearter. Sagen kan derfor
også påvirke Danmarks mulighed for, på lang sigt, at skyde ulve som led i en samlet forvaltningsplan,
der har til formål at sikre artens bevaringsstatus. Sagen rejser blandt andet spørgsmål om, hvorvidt en
medlemsstat, som led i en samlet forvaltningsplan for ulv, må give tilladelse til at skyde ulve af hensyn
til befolkningens tryghedsfølelse og ønsket om at reducere forekomsten af krybskytteri.
Generaladvokaten har fremlagt sit udkast til afgørelse i sagen. Udkastet lægger op til, at befolkningens
tryghedsfølelse og ønsket om at mindske krybskytteri er legitime formål i undtagelsesbestemmelsen i
habitatdirektivet artikel 16, stk. 1, litra e, som sagen konkret vedrører. Generaladvokaten tildeler med-
lemsstaterne et vidt skøn i forhold til, hvilke formål de ønsker at forfølge med den undtagelse som sa-
gen vedrører, men det understreges samtidig, at det vide skøn begrænses af, at betingelserne i denne
undtagelsesmulighed er skærpede. Desuden understreges, at medlemsstaterne skal godtgøre, at ind-
grebet er egnet og nødvendigt for at nå det pågældende formål, og at der ikke er alternative løsninger.
Generaladvokatens udkast er i overensstemmelse med den danske intervention. Det skal bemærkes, at
der er tale om et udkast til afgørelse, som EU-Domstolen ikke er forpligtet til at følge. Det er endnu
ikke fastlagt, hvornår dommen afsiges.
Der er oversendt notat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 13. marts 2018.
2