Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3706 - beskæftigelse mv. Bilag 1
Offentligt
2060670_0001.png
NOTAT
Samlenotat om EPSCO-rådsmødet den 8. juli
2019
J.nr. 2019 - 3366
CAI
1.
2.
Trivselsøkonomi ................................................................................................2
Det Europæiske Semester 2019 .........................................................................4
3.
”En ren planet for alle” –
strategisk langsigtet vision for en klimaneutral
økonomi
beskæftigelsesaspekter ............................................................................7
Rådsmøde nr. 3706 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juli 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 8/7-19 - beskæftigelse- og socialdelen
1. Trivselsøkonomi
- Politisk debat
Nyt notat.
1. Baggrund
Finland overtager EU-formandskabet den 1. juli 2019 og har meddelt, at det som
en af sine overordnede tematiske prioriteter vil fokusere på sammenhænge mellem
menneskets velfærd (”well-being”) og økonomisk vækst.
Det finske EU-formandskab ventes bl.a. at sætte fokus på stigende global konkur-
rence og de grundlæggende forandringer for virksomheder og jobs, som følger af
globaliseringen og den digitale økonomi.
På EPSCO-rådsmødet den 8. juli 2019 vil der være en politisk debat om emnet. Det
finske EU-formandskab vil efter rådsmødet fremlægge udkast til rådskonklusioner
med henblik på vedtagelse senere under det finske formandskab. Det ventes, at den
politiske debat på rådsmødet vil bidrage til udformningen af rådskonklusionerne.
2. Formål og indhold
På EPSCO-rådsmødet vil der på det finske EU-formandskabs initiativ være en
politisk debat om EU’s rolle og muligheder
i forhold til at skabe et dynamisk, in-
novationsvenligt såvel som miljømæssigt- og socialt bæredygtigt Europa.
Der ventes ligeledes at blive sat fokus på, hvordan der kan skabes en strategisk og
integreret tilgang, der kombinerer EU’s kerneområder som det indre marked, indu-
stri-, innovations-, og handelspolitikker samt politikker for den digitale udvikling
med overgangen til en klimavenlig økonomi og udnyttelse af muligheden for ska-
belse af jobs.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
økonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold orienteres om sagen
forud for EPSCO-rådsmødet.
2
Rådsmøde nr. 3706 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juli 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 8/7-19 - beskæftigelse- og socialdelen
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes at deltage i drøftelsen og tage denne til efterretning.
9. Regeringens generelle holdning
Danmark kan tage drøftelsen til efterretning.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3706 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juli 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 8/7-19 - beskæftigelse- og socialdelen
2. Det Europæiske Semester 2019
-
Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
EPSCO-rådet skal drøfte de landespecifikke henstillinger, der vedrører arbejds-
markedet og sociale forhold. Ligesom i 2018 er der ingen landespecifik henstilling
til Danmark på hverken arbejdsmarkeds- eller socialområdet.
Under dagsordenspunktet skal beskæftigelses- og socialministrene også godkende
fastholdelsen af de eksisterende beskæftigelsesretningslinjer.
Sagen har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
Fra dansk side er der tilfredshed med Kommissionens vurdering af, at der ikke er
grundlag for en henstilling til Danmark vedrørende beskæftigelse eller sociale
forhold.
2. Baggrund
Som led i Det Europæiske Semester 2019 er der på EPSCO-rådsmødet i juli en
drøftelse af de landespecifikke henstillinger, der vedrører arbejdsmarkedet og det
sociale område.
Denne drøftelse finder normalt sted på EPSCO-rådsmødet i juni, men som følge af
en relativt sen offentliggørelse af Kommissionens pakke med landespecifikke an-
befalinger for 2019, er drøftelsen i år udskudt til juli.
Baggrund for drøftelsen er, at Rådet i henhold til art. 148 i TFEU på forslag af
Kommissionen kan give landespecifikke henstillinger til EU-landene. Det sker
blandt andet på baggrund af medlemslandenes egne nationale reformprogrammer,
der afleveres hvert år i marts-april.
På basis af Kommissionens forslag skal beskæftigelses- og socialministrene drøfte
og endossere de landespecifikke henstillinger, som vedrører beskæftigelse og so-
ciale forhold.
Beskæftigelses- og socialministrene skal desuden godkende Kommissionens for-
slag om at fastholde de eksisterende beskæftigelsesretningslinjer.
3. Formål og indhold
Landespecifikke henstillinger
Formålet med forslagene til landespecifikke henstillinger efter art. 148 er at identi-
ficere de primære udfordringer, som det enkelte medlemsland står over for, og hvor
løsninger gennem nationale reformer vil gøre en positiv forskel med hensyn til
udviklingen på landets arbejdsmarked mv.
4
Rådsmøde nr. 3706 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juli 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 8/7-19 - beskæftigelse- og socialdelen
Kommissionen offentliggjorde den 27. februar 2019 en landerapport for hver med-
lemsstat. I landerapporten fremgår Kommissionens vurdering af hidtidige tiltag,
udfordringer, yderligere reformbehov mv.
Kommissionen har herefter den 5. juni 2019 fremlagt en pakke med udkast til hhv.
nye landespecifikke henstillinger samt Rådets udtalelser om landenes stabilitets- og
konvergensprogrammer for henholdsvis euro-lande og ikke-euro-lande.
Kommissionen har som i de forgangne år valgt en tilgang med færre henstillinger
til de enkelte lande, for at henstillingerne bedre afspejler Kommissionens vurdering
af landenes væsentligste udfordringer. Som i 2018 er der ingen landespecifik hen-
stilling på beskæftigelses- eller socialområdet til Danmark.
Fastholdelse af de eksisterende beskæftigelsesretningslinjer
Formålet med beskæftigelsesretningslinjerne er at bidrage til at sætte retningen for
beskæftigelsespolitikken i de enkelte medlemslande som led i koordination heraf
under Det Europæiske Semester. Retningslinjerne fungerer bl.a. som en del af
grundlaget for uddelingen af landespecifikke henstillinger på beskæftigelsesområ-
det.
Det er Kommissionens prærogativ at fremlægge forslag til fastholdelse eller æn-
dringer af beskæftigelsesretningslinjerne. Forslaget om fastholdelse af de eksiste-
rende beskæftigelsesretningslinjer har været drøftet i Beskæftigelseskomitéen og
Komitéen for Social Beskyttelse.
Beskæftigelsesretningslinjerne peger på behov for at sætte ind på følgende områ-
der:
Øge efterspørgslen efter arbejdskraft
Styrke udbuddet af arbejdskraft og forbedre adgangen til beskæftigelse,
færdigheder og kompetencer
Forbedre arbejdsmarkedernes måde at fungere på og effektiviteten af den
sociale dialog
Fremme af lige muligheder for alle, støtte social inklusion og bekæmpe fat-
tigdom
Beskæftigelsesretningslinjerne blev senest revideret i 2018. Med revisionen blev
der blandt andet sat øget fokus på udviklingstræk som teknologiske og demografi-
ske forandringer.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres om Det Europæiske Semester.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
5
Rådsmøde nr. 3706 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juli 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 8/7-19 - beskæftigelse- og socialdelen
7. Konsekvenser
Sagen har ikke direkte lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkono-
miske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
Generelt vil Det Europæiske Semester og landenes efterfølgende implementering
af national økonomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af med-
lemslandenes stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogram-
mer, kunne bidrage til sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt vel-
fungerende økonomier i landene og generelt skulle understøtte konkurrenceevne,
vækst og beskæftigelse i EU og Danmark.
8. Høring
Kommissionens udkast til landespecifikke henstillinger er sendt til EU-
Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold til orientering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes at tage positivt imod Kommissionens forslag til henstil-
lingerne og forslaget om at fastholde de eksisterende beskæftigelsesretningslinjer.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark er generelt positiv over for brugen af landespecifikke henstillinger efter
art. 148 som led i EU 2020-strategiens gennemførelse.
Danmark er generelt set tilfreds med Kommissionens vurdering af, at der ikke er
grundlag for en landespecifik henstilling til Danmark vedrørende hverken beskæf-
tigelse eller sociale forhold.
Fra dansk side støttes fastholdelsen af beskæftigelsesretningslinjerne, idet den eksi-
sterende tekst allerede fremhæver centrale prioriter. Det gælder særligt opfordrin-
gen til fremme af flexicurity-tilgangen med balance mellem rettigheder og pligter
samt understegningen af respekten for arbejdsmarkedets parters rolle og autonomi.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
Rådsmøde nr. 3706 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juli 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 8/7-19 - beskæftigelse- og socialdelen
3.
”En ren planet for alle” –
strategisk langsigtet vision for en klimaneutral
økonomi
beskæftigelsesaspekter
- Politisk debat
1. Baggrund
Det Europæiske Råd opfordrede den 22. marts 2018 Europa-Kommissionen til
senest i første kvartal 2019 under hensyntagen til de nationale planer at fremlægge
et forslag til en strategi for langsigtet reduktion af drivhusgasemissioner i EU i
overensstemmelse med Parisaftalen om klimaændringer fra 2015.
Europa-Kommissionen fremlagde den 28. november 2018 et udspil
(en ”meddelel-
se”)
til en europæisk strategisk langsigtet vision for en fremgangsrig, moderne,
konkurrencedygtig og klimaneutral økonomi. Meddelelsen skal sætte en retning og
skabe en vision for, hvordan EU på lang sigt skal gennemføre en grøn omstilling på
linje med Parisaftalen. Den skal samtidig fungere som et analytisk grundlag for
fremtidige politiske drøftelser ved at fremvise forskellige scenarier for EU frem
mod 2050.
I meddelelsen indgår også sociale aspekter af klimaforandringerne, herunder hvor-
dan man sikrer beskæftigelse og videreuddannelse i en grøn omstilling og tager
hånd om arbejdstagere i udsatte brancher (kul m.v.). Fremtidens behov for kompe-
tencer, der fremmer en grøn omstilling, og ny teknologi betyder, at voksen- og
efteruddannelse samt livslang læring bliver endnu vigtigere i fremtiden.
På EPSCO-rådsmødet har det kommende finske formandskab lagt op til en politisk
debat om de beskæftigelsesrettede aspekter af meddelelsen. Meddelelsen har tidli-
gere været drøftet i andre rådsformationer, men vil på EPSCO-rådsmødet have
særligt fokus på beskæftigelsesvinklen.
2. Formål og indhold
Det finske EU-formandskab har lagt op til en politisk debat på EPSCO-rådsmødet
om de beskæftigelsesrettede aspekter af Kommissionens meddelelse om en euro-
pæisk, langsigtet strategisk vision for en velstående, moderne, konkurrencedygtig
og neutral klimaøkonomi.
Den politiske debat vil sætte fokus på, hvordan der kan sikres en omstilling, der
tager højde for beskæftigelsesrettede aspekter og er retfærdig for alle. Dette om-
handler bl.a. spørgsmål om, hvordan beskæftigelsen opretholdes i det videre arbej-
de med en grøn omstilling og en drøftelse af, hvordan udfordringer i forhold til
opkvalificering og videreuddannelse håndteres som følge af nye arbejdsformer og
nye teknologier.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
7
Rådsmøde nr. 3706 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. juli 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse mv. 8/7-19 - beskæftigelse- og socialdelen
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Den politiske debat har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold orienteres om sagen
forud for EPSCO-rådsmødet.
Kommissionens meddelelse har tidligere været i høring i Specialudvalget for Ener-
gi-, Forsynings- og Klimapolitik den 29. november til 7. december 2018. For hø-
ringssvar henvises til samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 21. fe-
bruar 2019 i forbindelse med energi-, forsynings- og klimaministerens forelæggelse
1. marts 2019 forud for rådsmøde (energi) 4. marts 2019 og rådsmøde (miljø) 5.
marts 2019.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil bakke op om drøftelsen.
9. Regeringens generelle holdning
Danmark kan tage dagsordenspunktet til efterretning.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud
for behandlingen i andre rådsformationer. Senest på mødet den 7. december 2018
til orientering.
8