Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 § 8 Bilag 1
Offentligt
2166778_0001.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 1
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 1 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
I aktstykket tales der både om driftstab på 30 pct. og omsætningstab på 30
pct. Skal det forstås sådan, at virksomheder, der ønsker at gøre brug af
garantiordningen, enten skal have forventning om et driftstab eller et
omsætningstab på minimum 30 pct.?
Svar:
Det vil blive præciseret i en bekendtgørelse, at der skal være tale om et
omsætningstab på 30 pct.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0002.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 2
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 2 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Kan virksomheder, der typisk oplever sæsonudsving, vælge en reference-
periode, der ligger længere tilbage, eksempelvis forår 2019?
Svar:
Virksomheder skal anvende en referenceperiode i 2019, der svarer til den
periode, der søges om et garanteret lån på baggrund af. Hvis virksomheden
fx søger om et lån til dækning af driftstab fra 1. marts til 1. juni 2020, vil
referenceperioden blive samme måneder i 2019. De præcise regler fastlæg-
ges ved bekendtgørelse.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0003.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 3
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 3 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Kan en virksomhed i kraftig vækst, og som derfor har skruet markant op
for omkostninger og vareforbrug, tillægge en forventet omsætningsfrem-
gang til referenceperioden?
Svar:
I udgangspunktet skal virksomheder anvende en referenceperiode i 2019,
der svarer til den periode, der søges om et garanteret lån på baggrund af, jf.
også besvarelse af spg. 2.
Imidlertid kan der etableres regler, så der, i behørigt begrundede tilfælde,
hvor omsætningen i referenceperioden i 2019 ikke er retvisende for den
omsætning, som virksomheden forventeligt ville have haft efter 1. marts
2020, kan udarbejdes en opgørelse på et revideret grundlag.
Dette vil blive udmøntet i en bekendtgørelse.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0004.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 4
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 4 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at garantiordningen skal forstås sådan, at
pengeinstitutterne i deres långivning skal udvise markant større risikovil-
lighed, end de ellers ville, og at dette også indebærer, at der eksempelvis
ydes lån til indkøb af varelager, der i nogle brancher i denne ekstraordinære
situation har en meget usikker fremtidig værdi?
Svar:
Statsgarantien i ordningen dækker 70 pct. af pengeinstituttet, leasingsel-
skabets mv. udlån til virksomheden. Det er en forudsætning for at opnå en
garanti under ordningen, at det långivende pengeinstitut er villig til at yde
lånet og dermed påtage sig 30 pct. af risikoen. Staten leverer imidlertid en
stor risikoaflastning af pengeinstituttet med garantien. Det skaber basis for,
at pengeinstitutterne kan yde lån med en betydeligt højere risikoprofil end
ellers.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0005.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 5
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 5 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at ellers sunde virksomheder, som nu pga. coronavirus
har likviditetsudfordringer kan få adgang til lån gennem denne ordning?
Svar:
Ja, det er min klare forventning, at ellers sunde virksomheder, som nu pga.
coronavirus har likviditetsudfordringer, kan få adgang til lån via ordningen.
Det vil være en forudsætning, at virksomhederne har oplevet eller forventer
at opleve et omsætningstab på 30 pct. inden for perioden 1. marts til 30.
september sammenlignet med den tilsvarende periode i 2019.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0006.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 6
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 6 til aktstykke 113 af udvalget den 20.
marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at hensigten med garantiordningen også er at
sikre, at pengeinstitutterne i deres långivning er parate til at handle markant
hurtigere, end de ellers ville i en normal situation?
Svar:
I en situation, hvor det långivende pengeinstitut, leasingselskab mv. er vil-
lig til at yde et lån til en virksomhed, der har lidt betydeligt omsætningstab,
må det forventes, at pengeinstituttet har samme interesse som virksomhe-
den i at sikre den hurtigst mulige behandling af en ansøgning om lån, da
det kan have betydning for virksomhedens overlevelse og dermed også for
pengeinstituttets kredit til virksomheden.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0007.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 7
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 7 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte at denne model giver SMVerne hurtig og ubu-
reaukratiske adgang til lån?
Svar:
Vækstfonden står klar til i dialog med bankerne at sikre en hurtig og smidig
proces for godkendelse af lån under ordningen.
Jeg henviser i øvrigt til svar på spg. 5 vedr. forudsætningerne for at få ad-
gang til ordningen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0008.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 8
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 8 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at størrelsen af det lån, hvortil garantistillelsen
knytter sig, afhænger af, hvad pengeinstituttet vurderer der er behov i denne
ekstraordinære situation, og ikke er begrænset af størrelsen af omsætnings-
tabet?
Svar:
Der kan, også af hensyn til statsstøttegodkendelsen af ordningen, maksi-
malt ydes garanti for lånebeløb, der svarer til virksomhedens opgjorte og
forventede omsætningstab inden for perioden 1. marts 2020 til 30. septem-
ber 2020 sammenlignet med samme periode sidste år, jf. besvarelsen af
spørgsmål 2.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0009.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 9
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 9 alm. del til aktstykke 113 stillet af udval-
get den 20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Hvor lang tid vurderer ministeren, at den forslåede garantiramme vil være
tilstrækkelig til at dække virksomhedernes likviditetsbehov, såfremt co-
ronaepidemien fortsætter?
Svar:
Det er vanskeligt at vurdere, hvor langt den afsatte garantiramme vil række,
da der er tale om en usædvanlig situation for Danmark og dansk økonomi.
Såfremt de afsatte rammer viser sig at være utilstrækkelige, vil der, inden
ordningen løber tør, blive set på en udvidelse af garantirammen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0010.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 10
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 10 til aktstykke 113 af udvalget den 20.
marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
I andre lande, herunder Storbritannien og Tyskland, har staten garanteret
for 80 pct. af kreditselskabers udlån til driftstab som følge Corona-epid
mien. Dette var også tilfældet ved den statslige lånegaranti for flybranchen
i forbindelse med askeskyen i 2010. Vil ministeren redegøre for årsagen til,
at staten kun dækker 70 pct. af risikoen, og vil ministeren overveje at hæve
garantistillelsen, så danske virksomheder ligestilles med udenlandske kon-
kurrenter?
Svar:
Procentsatsen er fastsat efter dialog med den finansielle sektor om, hvor
stor en del af lånenes risiko, bankerne selv kan bære. Da soliditeten i ban-
kerne er stærkere i dag, end den var i 2010, er det vurderingen, at en garan-
tiprocent på 70 pct. på nuværende tidspunkt er tilstrækkelig til at sikre ban-
kernes villighed til at foretage de nødvendige nyudlån til virksomhederne.
Erhvervsministeriet vil løbende følge udviklingen i ordningen og vurdere,
om der vil være behov for justeringer.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0011.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 11
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 11 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren bekræfte, at garantiordningen dækker SMV'er i alle bran-
cher, og at der efter ministerens vurdering med denne garantiordning ikke
vil være behov for yderligere garantiordninger målrettet særlige brancher?
Svar:
Ordningen dækker SMV'er inden for alle brancher. Det er vurderingen, at
de etablerede ordningen dækker de aktuelt identificerede behov. Da der er
tale om en usædvanlig situation for dansk økonomi og for virksomhederne
kan det imidlertid ikke udelukkes, at der kan blive behov for yderligere
tiltag eller for justeringer i de allerede besluttede ordninger.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0012.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 12
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 12 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
For at få adgang til garantiordningen kræves en nedgang i omsætning i for-
hold til det forventede i perioden på 30 pct. Hvordan tilgodeses brancher,
hvor der er stor tidsmæssig forskydning mellem udgifter og omsætning, og
som pga. corona har store ekstraomkostninger grundet forsinkelser, men
som ikke i perioden har ændret omsætning? Det kunne gælder f.eks. tv- og
filmproduktionsbranchen?
Svar:
Garantiordningen er målrettet virksomheder, der har realiseret eller forven-
ter at få et omsætningstab på over 30 pct. som følge af spredningen af Co-
vid-19.
Såfremt der er særlige virksomheds- eller branchespecifikke forhold, som
ikke håndteres inden for rammerne af garantiordningen, er jeg villig til at
tage en drøftelse heraf.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0013.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 13
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 13 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren være villig til at hæve den ekstraordinære kredit- og tabs-
ramme, såfremt virksomhederne har brug for det? Og hvor hurtigt kan det
gøres?
Svar:
Med den politiske aftale af 19. marts 2020 har vi allerede besluttet at hæve
den udmeldte ramme betydeligt. Såfremt de nu afsatte rammer viser sig at
være utilstrækkelige, vil jeg, inden rammerne er brugt, se på en udvidelse
af rammerne.
Såfremt behovet opstår, vil udvidelse af bevillingen kunne foretages ved
Finansudvalgets tiltrædelse af et aktstykke.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0014.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 14
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 14 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Hvordan defineres virksomhedens størrelse, og baseres det på selskabsni-
veau eller koncernniveau?
Svar:
Der henvises til EU-Kommissionens definition af SMV'er, jf. bilag.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0015.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 14
Offentligt
L 124/36
DA
Den Europæiske Unions Tidende
20.5.2003
KOMMISSIONEN
KOMMISSIONENS HENSTILLING
af 6. maj 2003
om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder
(meddelt under nummer K(2003) 1422)
(EØS-relevant tekst)
(2003/361/EF)
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER,
som henviser til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, særlig artikel 211, andet led, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
den økonomiske udvikling, som der gives mulighed for i
artikel 2 i bilaget til den nævnte henstilling, bør der tages
hensyn til en række fortolkningsvanskeligheder, som har
vist sig i forbindelse med anvendelsen af den, samt til de
bemærkninger, som virksomhederne har fremsat. Under
hensyn til det antal ændringer, der skal foretages i
henstilling 96/280/EF, bør henstillingen, også af klar-
hedshensyn, erstattes af en ny henstilling.
I en beretning, som Kommissionen i 1992 forelagde
Rådet, efter at Rådet (industri) på sit møde den 28. maj
1990 havde anmodet herom, havde Kommissionen fore-
slået at begrænse antallet af definitioner af små og
mellemstore virksomheder, der anvendes på fællesskabs-
plan. Kommissionens henstilling 96/280/EF af 3. april
1996 vedrørende definitionen af små og mellemstore
virksomheder (
1
) var baseret på en forestilling om, at det
kan skabe inkonsekvenser, at der findes forskellige defi-
nitioner på fællesskabsplan og på nationalt plan. Man
fandt, at i et indre marked uden interne grænser bør
behandlingen af virksomhederne være baseret på et sæt
fælles regler. Det er så meget mere nødvendigt at fort-
sætte denne strategi, som der er en omfattende veksel-
virkning mellem de nationale foranstaltninger og fælles-
skabsforanstaltningerne til støtte for mikrovirksomheder,
små og mellemstore virksomheder (SMV'er), f.eks. med
hensyn til strukturfondene og inden for forskning, idet
man også bør undgå, at Fællesskabet målretter sine
foranstaltninger mod en bestemt kategori af SMV'er, og
medlemsstaterne målretter deres mod en anden. Desuden
fandt man, at hvis Kommissionen, medlemsstaterne, Den
Europæiske Investeringsbank (EIB) og Den Europæiske
Investeringsfond (EIF) anvender samme definition, vil det
styrke konsekvensen og effektiviteten i forbindelse med
politikker, der har SMV'er som målgruppe, og dermed
begrænse risikoen for konkurrenceforvridning.
Henstilling 96/280/EF har fundet bred anvendelse i
medlemsstaterne, og definitionen i bilaget dertil er bl.a.
blevet overtaget i Kommissionens forordning (EF) nr. 70/
2001 af 12. januar 2001 om anvendelse af EF-traktatens
artikel 87 og 88 på statsstøtte til små og mellemstore
virksomheder (
2
). Ud over den nødvendige tilpasning til
(3)
Det bør præciseres, at begrebet virksomhed i henhold til
traktatens artikel 48, 81 og 82 som fortolket af De Euro-
pæiske Fællesskabers Domstol omfatter ethvert foreta-
gende, uanset dets retlige form, der udøver en økono-
misk aktivitet, herunder især foretagender, der i form af
enkeltmandsvirksomheder eller familievirksomheder
udøver en håndværksmæssig aktivitet eller andre aktivi-
teter, samt personselskaber eller foreninger, som regel-
mæssigt udøver en økonomisk aktivitet.
(4)
(2)
Kriteriet om antallet af beskæftigede personer (herefter
»kriteriet om antallet af beskæftigede«) er uden tvivl
fortsat et af de vigtigste, og det må betragtes som hoved-
kriteriet, men det er nødvendigt at indføre et supple-
rende finansielt kriterium for at tage højde for en virk-
somheds reelle betydning, dens resultater og dens stilling
i forhold til konkurrenterne. Det er imidlertid ikke
ønskeligt at indføre omsætningen som det eneste finan-
sielle kriterium, navnlig fordi virksomheder inden for
handels- og distributionssektoren ifølge deres natur har
en større omsætning end fremstillings-sektoren. Omsæt-
ningskriteriet bør således kombineres med den samlede
balance, som afspejler en virksomheds generelle økono-
miske formåen, idet der dog skal være mulighed for, at
et af disse to kriterier kan overskrides.
(5)
(
1
) EFT L 107 af 30.4.1996, s. 4.
(
2
) EFT L 10 af 13.1.2001, s. 33.
Tærsklerne for omsætningen vedrører virksomheder med
meget forskellige økonomiske aktiviteter. For ikke i
urimelig grad at begrænse fordelene ved at anvende defi-
nitionen bør der foretages en ajourføring, hvor der tages
hensyn til både pris- og produktivitetsudviklingen.
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0016.png
20.5.2003
(6)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 124/37
Med hensyn til tærsklerne for den samlede balance er
der, medmindre der foreligger nye forhold, god grund til
at holde fast ved den fremgangsmåde, i henhold til
hvilken der på tærsklerne for omsætningen anvendes en
koefficient, der beregnes på grundlag af det eksisterende
statistiske forhold mellem disse to variabler. Den stati-
stiske udvikling medfører en øget stigning i tærsklen for
omsætningen. Denne udvikling har været forskellig alt
efter virksomhedernes størrelseskategori, og koefficienten
bør derfor tilpasses, således at man i videst mulige
omfang afspejler den økonomiske udvikling og ikke
stiller mikrovirksomhederne og de små virksomheder
ugunstigt i forhold til de mellemstore virksomheder. For
mikrovirksomheder og små virksomheder er koeffi-
cienten meget tæt på 1. Af hensyn til forenklingen bør
der derfor for disse kategorier vælges samme værdi for
tærsklen for omsætningen og tærsklen for den samlede
balance.
som venturekapitalinvestorer, de såkaldte »business
angels«, er udtrykkelig nævnt, fordi deres evne til at give
nye iværksættere relevant rådgivning er et værdifuldt
bidrag i sammenligning med de øvrige venturekapitalin-
vestorer. Deres investering i form af egenkapital udgør
også et supplement til venturekapitalselskabers aktivi-
teter, idet de stiller mindre beløb til rådighed i de tidlige
faser af virksomhedens eksistens.
(11)
(7)
Ligesom i henstilling 96/280/EF repræsenterer finans- og
beskæftigelsestærsklerne maksimalsatser, og medlemssta-
terne, EIB og EIF kan fastsætte lavere tærskler end fælles-
skabstærsklerne, hvis de ønsker at rette deres foranstalt-
ninger mod en speciel kategori SMV'er. Af hensyn til
den administrative forenkling kunne de også nøjes med
at anvende et enkelt kriterium, nemlig kriteriet om
antallet af beskæftigede, ved gennemførelsen af nogle af
deres politikker, undtagen på områder, der er omfattet af
de forskellige konkurrenceretlige bestemmelser, hvor
også de finansielle kriterier skal overholdes.
For at gøre det lettere for medlemsstaterne og virksom-
hederne bør man for så vidt angår definitionen af
tilknyttede virksomheder overtage de forudsætninger,
der er fastsat i artikel 1 i Rådets direktiv 83/349/EØF af
13. juni 1983 på grundlag af traktatens artikel 54, stk.
3, litra g), om konsoliderede regnskaber (
1
), senest ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/65/
EF (
2
), såfremt de er i overensstemmelse med formålet
med denne henstilling. For at styrke foranstaltningerne
til fremme af egenkapitalinvesteringer i SMV'er er der
indført en formodning om, at der, medmindre andet
dokumenteres, ikke er nogen dominerende indflydelse på
virksomheden, jf. kriterierne i artikel 5, stk. 3, i Rådets
direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978 på grundlag af
traktatens artikel 54, stk. 3, litra g), om årsregnskaberne
for visse selskabsformer (
3
), senest ændret ved direktiv
2001/65/EF.
(12)
(8)
Efter at Det Europæiske Råd i Santa Maria da Feira i juni
2000 godkendte det europæiske charter for små virk-
somheder, bør der desuden opstilles en bedre definition
af mikrovirksomheder, som udgør en kategori af små
virksomheder, der har særlig betydning for fremme af
iværksætterånd og jobskabelse.
For at sikre, at det netop er de virksomheder, som
virkelig har behov herfor, der kommer til at nyde godt
af de fordele, som de forskellige bestemmelser og foran-
staltninger, der indføres for SMV'er, giver, bør der i visse
tilfælde også tages hensyn til de forbindelser, der eksi-
sterer mellem virksomhederne via fysiske personer. For
at begrænse behandlingen af disse tilfælde til det absolut
nødvendige bør der kun tages hensyn til disse forbin-
delser, hvis der er tale om selskaber, der udøver aktivi-
teter på samme relevante marked eller på tilstødende
markeder, om nødvendigt under anvendelse af Kommis-
sionens definition af det relevante marked, som fremgår
af Kommissionens meddelelse om afgrænsning af det
relevante marked i forbindelse med Fællesskabets
konkurrenceret (
4
).
(9)
For bedre at forstå de økonomiske realiteter for SMV'er
og for fra denne kategori at få udskilt de grupper af virk-
somheder, hvis økonomiske magt overstiger en SMV's
økonomiske magt, bør man sondre mellem, om de er
uafhængige, om de har kapitalinteresser, som ikke
medfører en bestemmende indflydelse (partnervirksom-
heder), eller om de er tilknyttet andre virksomheder. Den
kapitalbesiddelsestærskel på 25 %, der er angivet i
henstilling 96/280/EF, og under hvilken en virksomhed
anses for uafhængig, fastholdes.
(13)
For at undgå tilfældige sondringer mellem de forskellige
offentlige foretagender i en medlemsstat og af hensyn til
retssikkerheden er det nødvendigt at bekræfte, at en virk-
somhed, hvor 25 % eller derover af kapitalen eller stem-
merettighederne kontrolleres af et offentligt organ, ikke
er en SMV.
(14)
(10)
For at fremme oprettelsen af virksomheder, egenkapital-
finansieringen af SMV'erne og udviklingen af land- og
nærområder kan virksomheder betragtes som uafhæn-
gige, selv om visse kategorier af investorer, der spiller en
positiv rolle for finansieringen og oprettelsen, besidder
andele på 25 % eller derover. Betingelserne for investorer
bør imidlertid præciseres. Fysiske personer eller grupper
af fysiske personer, der regelmæssigt udøver virksomhed
For at lette virksomhedernes administrative byrde og for
at sikre en enklere og hurtigere administrativ behandling
af sager, hvor det kræves, at en virksomhed har status
som SMV, er det ønskeligt at have mulighed for at
anvende tro og love-erklæringer fra virksomhederne til
attestering af visse af den pågældende virksomheds
kendetegn.
L 193 af 18.7.1983, s. 1.
L 283 af 27.10.2001, s. 28.
L 222 af 14.8.1978, s. 11.
C 372 af 9.12.1997, s. 5.
(
1
)
(
2
)
(
3
)
(
4
)
EFT
EFT
EFT
EFT
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0017.png
L 124/38
(15)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 2
20.5.2003
Ved definitionen af SMV'er bør sammensætningen af de
beskæftigede præciseres. For at fremme udviklingen af
erhvervsuddannelser og vekseluddannelser bør man ved
beregningen af antal beskæftigede ikke medregne
lærlinge og elever, som har en erhvervsuddannelseskon-
trakt. Heller ikke barselsorlov eller forældreorlov bør
medregnes.
De forskellige typer virksomheder, som defineres efter
deres forbindelse med andre virksomheder, svarer til
objektivt forskellige integrationsgrader. Det er derfor
hensigtsmæssigt at anvende differentierede fremgangs-
måder på hver enkelt af disse typer virksomheder ved
beregningen af de tal, der repræsenterer deres aktivitet
og økonomiske magt,
(16)
De i artikel 2 i bilaget anførte tærskler er maksimalsatser.
Medlemsstaterne, EIB og EIF kan i særlige tilfælde vælge at fast-
sætte lavere tærskler. Ved gennemførelsen af visse af deres poli-
tikker kan de også vælge udelukkende at anvende kriteriet om
antallet af beskæftigede, undtagen på de områder, der er
omfattet af de forskellige regler om statsstøtte.
Artikel 3
Denne henstilling erstatter fra den 1. januar 2005 henstilling
96/280/EF.
Artikel 4
HENSTILLER:
Artikel 1
1.
Denne henstilling vedrører den definition af mikrovirk-
somheder og små og mellemstore virksomheder, der anvendes i
forbindelse med Fællesskabets politikker inden for Fællesskabet
og Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
2.
Medlemsstaterne, Den Europæiske Investeringsbank (EIB)
og Den Europæiske Investeringsfond (EIF) opfordres til:
a) at anvende afsnit I i bilaget på alle de af deres programmer,
der har mellemstore virksomheder, små virksomheder eller
mikrovirksomheder som målgruppe
b) at træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at
anvende de i artikel 7 i bilaget anførte størrelsesklasser,
navnlig når der er tale om evaluering af anvendelsen af
finansielle fællesskabsinstrumenter.
Denne henstilling er rettet til medlemsstaterne, EIB og EIF.
Disse anmodes om senest den 31. december 2004 at oplyse
Kommissionen om, hvilke foranstaltninger de har truffet for at
efterkomme denne henstilling, og senest den 30. september
2005 at oplyse den om de første resultater af henstillingens
anvendelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den 6. maj 2003.
På Kommissionens vegne
Erkki LIIKANEN
Medlem af Kommissionen
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0018.png
20.5.2003
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 124/39
BILAG
AFSNIT I
DEFINITION AF MIKROVIRKSOMHEDER, SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER VEDTAGET AF
KOMMISSIONEN
Artikel 1
Virksomhed
Som virksomhed betragtes enhver enhed, uanset dens retlige form, der udøver en økonomisk aktivitet. Som virksom-
heder betragtes således navnlig enheder, der i form af enkeltmandsvirksomheder eller familievirksomheder udøver en
håndværksmæssig aktivitet eller andre aktiviteter, samt personselskaber eller foreninger, der regelmæssigt udøver en
økonomisk aktivitet.
Artikel 2
Antal beskæftigede og finansielle tærskler til afgrænsning af virksomhedskategorierne
1.
Kategorien mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (SMV'er) omfatter virksomheder, som beskæf-
tiger under 250 personer, og som har en årlig omsætning på ikke over 50 mio. EUR eller en årlig samlet balance på
ikke over 43 mio. EUR.
2.
I kategorien SMV'er forstås ved små virksomheder, virksomheder som beskæftiger under 50 personer, og som har
en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 10 mio. EUR.
3.
I kategorien SMV'er forstås ved mikrovirksomheder virksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og som har
en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. EUR.
Artikel 3
Typer af virksomheder, som tages i betragtning ved beregningen af antal beskæftigede og beløbsstørrelser
1.
Ved »uafhængig virksomhed« forstås enhver virksomhed, der ikke betegnes som partnervirksomhed, jf. stk. 2, eller
som tilknyttet virksomhed, jf. stk. 3.
2.
Ved »partnervirksomhed« forstås alle virksomheder, der ikke betegnes som tilknyttede virksomheder, jf. stk. 3, og
mellem hvilke der består følgende forbindelse: En virksomhed (den overordnede virksomhed) besidder alene eller i fælles-
skab med en eller flere tilknyttede virksomheder, jf. stk. 3, 25 % eller derover af kapitalen eller stemmerettighederne i en
anden virksomhed (den underordnede virksomhed).
En virksomhed kan dog stadig betegnes som uafhængig, dvs. uden partnervirksomheder, selv om 25 %-tærsklen er nået
eller overskrides, hvis der er tale om følgende investorkategorier, forudsat at disse hverken enkeltvis eller i fællesskab er
tilknyttet den pågældende virksomhed som defineret i stk. 3:
a) offentlige investeringsselskaber, venturekapitalselskaber, fysiske personer eller grupper af fysiske personer, der regel-
mæssigt udøver virksomhed som venturekapitalinvestorer (»business angels«), der investerer egne midler i ikke-
børsnoterede virksomheder, forudsat at de samlede investeringer fra disse »business angels« i en enkelt virksomhed
ikke overstiger 1 250 000 EUR
b) universiteter eller nonprofit-forskningscentre
c) institutionelle investorer, herunder regionaludviklingsfonde
d) selvstyrende lokale myndigheder med et årligt budget på mindre end 10 mio. EUR og mindre end 5 000 indbyg-
gere.
3.
Ved »tilknyttede virksomheder« forstås virksomheder, mellem hvilke der består en af følgende former for forbin-
delse:
a) En virksomhed besidder flertallet af de stemmerettigheder, der er tillagt aktionærerne eller deltagerne i en anden virk-
somhed.
b) En virksomhed har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne af administrations-, ledelses- eller tilsyns-
organet i en anden virksomhed.
c) En virksomhed har ret til at udøve en bestemmende indflydelse over en anden virksomhed i medfør af en med denne
indgået aftale eller i medfør af en bestemmelse i dennes vedtægter.
d) En virksomhed, som er selskabsdeltager i en anden virksomhed, råder i medfør af en aftale med andre selskabsdelta-
gere i denne anden virksomhed over flertallet af selskabsdeltagernes stemmerettigheder.
Der består en formodning om, at der ikke foreligger bestemmende indflydelse, hvis de i stk. 2, andet afsnit, nævnte inve-
storer hverken direkte eller indirekte blander sig i forvaltningen af den pågældende virksomhed, når der ses bort fra de
rettigheder, som de har i deres egenskab af selskabsdeltagere.
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0019.png
L 124/40
DA
Den Europæiske Unions Tidende
20.5.2003
Virksomheder, mellem hvilke der, via en eller flere andre virksomheder eller med de i stk. 2 nævnte investorer, består en
eller flere forbindelser som nævnt i første afsnit, betragtes også som tilknyttede virksomheder.
Virksomheder, mellem hvilke der via en fysisk person eller en gruppe af fysiske personer, som handler i fællesskab,
består en eller flere af disse forbindelser, betragtes også som tilknyttede virksomheder, hvis disse virksomheder udøver
deres aktiviteter eller en del af deres aktiviteter på samme marked eller på tilgrænsende markeder.
Som tilgrænsende marked betragtes markedet for et produkt eller en tjenesteydelse i et tidligere eller senere markedsled.
4.
Bortset fra de tilfælde, der er omhandlet i stk. 2, andet afsnit, betragtes en virksomhed ikke som en SMV, hvis 25 %
eller derover af dens kapital eller dens stemmerettigheder kontrolleres direkte eller indirekte af et eller flere offentlige
organer enkeltvis eller i fællesskab.
5.
Virksomhederne kan afgive en erklæring om deres status som uafhængig virksomhed, partnervirksomhed eller
tilknyttet virksomhed samt om dataene vedrørende de i artikel 2 nævnte tærskler. Selv om kapitalen er spredt på en
sådan måde, at det ikke er muligt præcist at afgøre, hvem der ejer den, kan en sådan erklæring afgives, ved at virksom-
heden i god tro erklærer, at den med rimelighed kan antage, at en enkelt virksomhed eller flere indbyrdes tilknyttede
virksomheder i fællesskab eller fysiske personer eller en gruppe af fysiske personer ikke ejer 25 % eller derover af den.
Sådanne erklæringer bevirker ingen indskrænkning af den kontrol, som er fastlagt i nationale eller fællesskabsretlige
regler.
Artikel 4
Data, der skal anvendes ved beregningen af antal beskæftigede og beløbsstørrelser og referenceperiode
1.
De data, der anvendes ved beregningen af antal beskæftigede og beløbsstørrelser, er dataene fra det seneste afslut-
tede regnskabsår, og de beregnes på årsbasis. De anvendes fra datoen for regnskabsafslutningen. Det pågældende omsæt-
ningsbeløb beregnes eksklusive moms og andre indirekte skatter og afgifter.
2.
Hvis en virksomhed på datoen for regnskabsafslutningen konstaterer en under- eller overskridelse på årsbasis af
tærsklerne for antal beskæftigede eller de finansielle tærskler, som anført i artikel 2, medfører dette kun, at virksomheden
får eller mister status som mellemstor virksomhed, lille virksomhed eller mikrovirksomhed, hvis under- eller overskri-
delsen finder sted i to på hinanden følgende regnskabsår.
3.
Hvis der er tale om nyetablerede virksomheder, hvis regnskaber endnu ikke er afsluttet, beregnes de pågældende
data på grundlag af et skøn foretaget i god tro i løbet af regnskabsåret.
Artikel 5
Antal beskæftigede
Antal beskæftigede er lig med antallet af årsarbejdsenheder (ÅAE), dvs. det antal personer, der på fuldtid har arbejdet i
den pågældende virksomhed eller for denne virksomheds regning i løbet af hele det pågældende år. Arbejde præsteret af
personer, der ikke har arbejdet hele året, eller som har arbejdet på deltid, uanset dennes varighed, eller sæsonarbejdende
indgår som brøkdele af ÅAE. Til beskæftigede medregnes:
a) lønmodtagere
b) personer, der arbejder for virksomheden, har et underordnelsesforhold til denne og sidestilles med lønmodtagere i
national ret
c) aktive virksomhedsejere
d) partnere, der regelmæssigt arbejder i virksomheden og nyder godt af økonomiske fordele fra virksomhedens side.
Lærlinge og elever under erhvervsuddannelse, som har indgået en lærlingekontrakt eller en erhvervsuddannelseskontrakt,
medregnes ikke i antal beskæftigede. Barselsorlov og forældreorlov medregnes ikke.
Artikel 6
Fastlæggelse af oplysninger om virksomheden
1.
Er der tale om en uafhængig virksomhed, fastsættes dataene, herunder antal beskæftigede, udelukkende på grundlag
af denne virksomheds regnskaber.
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0020.png
20.5.2003
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 124/41
2.
Er der tale om en virksomhed, der har partnervirksomheder eller tilknyttede virksomheder, fastsættes dataene,
herunder antal beskæftigede, på grundlag af virksomhedens regnskaber og andre data eller — såfremt sådanne fore-
ligger — virksomhedens konsoliderede regnskab eller de konsoliderede regnskaber, hvori virksomheden indgår ved
konsolidering.
De i første afsnit nævnte data forenes med dataene for den pågældende virksomheds eventuelle partnervirksomheder, der
er umiddelbart over- eller underordnet denne. Foreningen sker proportionelt med den procentvise andel af kapitalen eller
stemmerettighederne (den højeste af disse to procentsatser). Er der tale om gensidig deltagelse, anvendes den højeste af
disse procentsatser.
Til de i første og andet afsnit nævnte data lægges 100 % af dataene for eventuelle virksomheder, der er direkte eller indi-
rekte tilknyttet den pågældende virksomhed, og som ikke allerede indgår i regnskaberne ved konsolidering.
3.
Ved anvendelsen af stk. 2 er dataene for virksomheder, der er tilknyttet den pågældende virksomhed, de data, der
fremgår af deres regnskaber og andre data, i påkommende tilfælde i konsolideret form, hvortil lægges 100 % af dataene
for virksomheder, der er tilknyttet disse partnervirksomheder, undtagen hvis deres data allerede indgår ved konsolide-
ring.
Ved anvendelsen af stk. 2 er dataene for virksomheder, der er tilknyttet den pågældende virksomhed, de data, der
fremgår af deres regnskaber og andre data, i påkommende tilfælde i konsolideret form. Til disse føjes proportionelt
dataene for eventuelle partnervirksomheder til disse tilknyttede virksomheder, der er umiddelbart over- eller underordnet
disse, hvis de ikke allerede indgår i det konsoliderede regnskab i et forhold, der mindst svarer til den procentsats, der er
fastsat i henhold til stk. 2, andet afsnit.
4.
Hvis en given virksomheds antal beskæftigede ikke fremgår af det konsoliderede regnskab, beregnes antallet ved
proportionel forening af dataene for de virksomheder, som denne virksomhed er partnervirksomhed med, og med tillæg
af dataene vedrørende de virksomheder, som den er tilknyttet.
AFSNIT II
DIVERSE BESTEMMELSER
Artikel 7
Statistikker
Kommissionen træffer de fornødne foranstaltninger til at offentliggøre de statistikker, den udarbejder, i overensstemmelse
med følgende virksomhedsklasser:
a) 0 til 1 person
b) 2 til 9 personer
c) 10 til 49 personer
d) 50 til 249 personer.
Artikel 8
Referencer
1.
I alle fællesskabsforskrifter og fællesskabsprogrammer, som måtte blive ændret eller vedtaget, og hvori begreberne
»SMV«, »mikrovirksomhed«, »lille virksomhed« eller »mellemstor virksomhed« eller lignende betegnelser måtte blive
anvendt, bør der henvises til definitionen i denne henstilling.
2.
Igangværende fællesskabsprogrammer, som anvender den definition af SMV'er, som er angivet i henstilling 96/
280/EF, omfatter i en overgangsperiode fortsat virksomheder, som blev anset for SMV'er, da disse programmer blev
vedtaget. Retligt bindende forpligtelser, som Kommissionen har påtaget sig på grundlag af disse programmer, berøres
dog ikke.
Uden at det berører første afsnit, kan ændringer af SMV-definitionen inden for disse programmer kun ske i form af en
vedtagelse af definitionen i denne henstilling i overensstemmelse med stk. 1.
Artikel 9
Ændring
På grundlag af en status over anvendelsen af definitionen i nærværende henstilling, som udarbejdes inden den 31. marts
2006, og under hensyntagen til eventuelle ændringer af artikel 1 i direktiv 83/349/EØF vedrørende definitionen af
tilknyttede virksomheder i den i direktivet omhandlede betydning tilpasser Kommissionen i nødvendigt omfang definiti-
onen i nærværende henstilling, bl.a. de tærskler, der er fastlagt for omsætning og samlet balance, for at tage hensyn til
erfaringerne og den økonomiske udvikling i Fællesskabet.
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0021.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 15
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 15 til aktstykke 113 stillet af udvalget den 20.
marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Hvordan dokumenteres forventet omsætningstab? Er der behov for
revisorpåtegning eller vil tro og love erklæring være tilstrækkeligt?
Svar:
Forventede omsætningstab opgøres som forskellen mellem virksomhedens
forventede omsætning i den fremtidige del af perioden, der søges om ga-
ranti på baggrund af, og omsætningen i den tilsvarende periode i 2019. For-
ventet kompensation for tab modtaget fra andre statslige ordninger, forsik-
ringer eller lignende modregnes.
Banken eller et andet finansieringsinstitut vil vurdere, om det forventede
omsætningstab er velbegrundet baseret på en fremskrivning af virksomhe-
dens omsætning.
Det vil være op til banken at afgøre, hvad der er tilstrækkeligt for at under-
skrive tro- og loveerklæring på, at låneansøgeren lever op til kriterierne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0022.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 16
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 16 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Såfremt der stilles krav om revisorpåtegning, hvordan vil ministeren så
sikre, at statsautoriserede revisorer ikke bliver flaskehalse når et stort antal
SMVer og selvstændige, hvoraf flere i dag er fritaget for revisorkrav søger
samtidig?
Svar:
Såfremt Vækstfonden eller pengeinstituttet stiller krav om revisorerklæ-
ring, bemærkes det, at denne kan foretages både af en statsautoriseret og af
en registreret revisor, hvilket bidrager til at sikre den nødvendige kapacitet.
En eventuel revisorpåtegning for et forventet omsætningstab vil først skulle
udarbejdes, når den periode, der er søgt om støtte på baggrund af, er udlø-
bet. Det er forventningen, at virksomhedernes behov og dermed også de
perioder, der søges om garantier på baggrund af, vil variere, hvorfor alle
erklæringer ikke vil skulle udarbejdes samtidig. Samtidig vil Vækstfonden
kunne udvise fleksibilitet i forhold til, hvor hurtigt efter en periodes udløb,
der skal foreligge en erklæring.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0023.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 18
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 18 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
I SMV'er vil der typisk være en ejerleder. Vil ministeren redegøre for, i
hvilket omfang Vækstfonden vil stille krav om personlig hæftelse for ejer-
lederne for de givne garantier i ordningen?
Svar:
Vækstfonden stiller ikke krav om supplerende sikkerheder under ordnin-
gen. Det stilles således ikke krav om personlig hæftelse fra Vækstfondens
side.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0024.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 19
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 19 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Såfremt det planlægges at ejerledere skal hæfte personligt for garantien, er
ministeren så indstillet på at begrænse denne til f.eks. 30 pct., således at
ejerlederne ikke risikerer stor personlig gæld som følge af corona?
Svar:
Der henvises til svar på spørgsmål 18.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0025.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 20
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 20 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der ikke i lighed med aktstykket om
Eksportkreditfonden (aktstykke 115) og aktstykke 110 er inkluderet EU-
definitionen på SMV'er?
Svar:
Det er tanken, at EU-definitionen
af SMV’er skal lægges
til grund for ord-
ningen. Det vil blive præciseret i en bekendtgørelse.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0026.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 21
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 21 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Hvor hurtigt forventer ministeren, at Vækstfonden vil kunne sagsbehandle
ansøgninger om garantier?
Svar:
Vækstfonden forventer at kunne behandle ansøgninger inden for 1-2 dage
fra modtagelse af fyldestgørende ansøgning fra pengeinstituttet.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0027.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 22
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 22 til aktstykke 113 stillet af udvalget den 20.
marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren tage initiativer for at sikre en hurtig sagsbehandling i Vækst-
fonden, sådan at likviditeten stilles til rådighed så hurtigt som muligt for de
virksomheder der har akut behov? Det kunne f.eks. være sagsbehandlings-
frister, øgede administrative ressourcer, eller lettere administrative krav i
forbindelse med godkendelsesprocessen.
Svar:
Ordningen vil blive implementeret på basis af det veletableret samarbejde,
som Vækstfonden har med de danske banker og vil derfor kunne iværksæt-
tes med kort varsel. Såvel den personalemæssige som de digitale ressourcer
allokeret til håndteringen af opgaven i Vækstfonden er flerdoblet i forbin-
delse med introduktion af garantiordningen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
Aktstk. 113 - 2019-20 - Bilag 1: Svar på spm. til aktstykket (svar spm. 1-16 og spm. 18-23)
2166778_0028.png
Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 113 endeligt svar på § 8 spørgsmål 23
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. marts 2020
Besvarelse af § 8 spørgsmål 23 til aktstykke 113 stillet af udvalget den
20. marts 2020 efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren i forbindelse med udmøntningen af hjemlen i stk. 3 i
tekstanmærkning 141 ad 08.33.15 sikre, at partierne bag aktstykker inddra-
ges i, hvorledes ordningen konkret udformes?
Svar:
Der er tale om en udvidelse af garantirammen til en ordning, der blev til-
trådt af Finansudvalget med Aktstykke nr. 110 af 17. marts 2020. Siden
vedtagelsen af den første bevillingsmæssige hjemmel har Erhvervsministe-
riet i samarbejde med Vækstfonden arbejdet på at få ordningen gjort ope-
rationel og sikret statsstøttegodkendelse i EU. Ordningen blev godkendt af
kommissionen 21. marts 2020 og etableres med udstedelse af en bekendt-
gørelse, forventeligt 23. marts 2020. Herefter er Vækstfonden klar til at
tage imod og behandle ansøgninger under ordningen.
Af hensyn til at sikre, at virksomhederne får gavn af ordningen så hurtigt
som muligt, lægges der derfor op til, at ordningen etableres i den planlagte
form. Bekendtgørelsen, der udmønter ordningen, er sendt i en kort høring
blandt aftaleparterne. Erhvervsministeriet vil følge udviklingen i ordnin-
gen, og jeg vil løbende drøfte erfaringerne og trækket på ordningen med
aftalepartierne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup