Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 1027
Offentligt
2255687_0001.png
Redegørelse for aftale om ny tilgang til åbenhed i Rådets lovgivnings-
arbejde
Enhed:
Udenrigsministeriet
Europapolitisk kontor
Dato:
5. oktober 2020
Sagsnummer:
2020 - 5106
Bilag:
Baggrund
Rådets tilgang til åbenhed om og offentliggørelse af dokumenter knyttet til lovgiv-
ningsarbejdet har over de seneste år været genstand for kritik fra blandt andre EU’s
ombudsmand, EU-domstolen og 26 nationale parlamenter, herunder Folketinget.
Danmark har sammen med en kreds af ligesindede lande løbende arbejdet for at øge
åbenheden omkring Rådets lovgivningsarbejde.
Den tiltagende offentlige kritik gav i 2018 anledning til, at Rådssekretariatet fremsatte
et forslag til en relativt omfattende, opdateret tilgang til åbenhed omkring lovgiv-
ningsarbejdet gennem den såkaldte
”milepælstilgang”.
Milepælstilgangen omfattede en
række forslag til strømlining og systematisering af processen for offentliggørelse af
dokumenter, herunder forslag om systematisk at offentliggøre dokumenter på fast-
lagte tidspunkter i lovgivningsprocessen. Forslaget sigtede på samlet set at skabe be-
tydelig mere åbenhed omkring lovgivningsarbejdet i Rådet, navnlig i adgangen til re-
levante dokumenter.
Et flertal i Europaudvalget (S, V, LA, ALT, RV og K) og afgav den 12. april 2019 be-
retning over forslag til Forslag til folketingsbeslutning i Rådet (B88), i hvilken flertal-
let gav udtryk for,
”at regeringen i arbejdet for øget åbenhed i Rådet i første omgang bør prioritere
de igangværende drøftelser
og forhandlinger og støtte Rådssekretariatets foreslåede milepælstilgang”.
Forhandlingsforløb
Forhandlingerne i Rådet viste sig dog at blive svære og demonstrerede samtidig, at
medlemslandene ligger langt fra hinanden ift. ambitionsniveauet for åbenhed.
På den ene side støttede Danmark sammen med en tæt kreds af ligesindede aktivt op
om en ambitiøs version af milepælstilgangen.
På den anden side udviste en større gruppe lande meget betydelig skepsis over for
forslaget, som, man frygtede, ville svække det fornødne fortrolighedsrum omkring
forhandlingerne og dermed effektiviteten af EU's lovgivningsarbejde.
Trods flere forsøg i løbet af 2018 og foråret 2019 på at opnå enighed om en ny til-
gang lykkedes det ikke. Forhandlingerne kuldsejlede under rumænsk formandskab i
sommeren 2019. I stedet for at tage forhandlingerne op igen valgte det finske for-
mandskab, der overtog efter rumænerne, at gennemføre et pilotprojekt om øget
åbenhed. Pilotprojektet implementerede nogle af de forslag, som milepælstilgangen
oprindeligt havde lagt op til, og som formandskabet kunne iværksætte på egen hånd.
Det gjaldt bl.a. offentliggørelse af fremskridtsrapporter, såfremt ingen af undtagel-
serne fra aktindsigtsforordningen gjorde sig gældende, og systematisk offentliggørelse
af Rådets mandat forud for forhandlinger.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1027: Notat om redegørelse for aftale om øget åbenhed omkring Rådets lovgivningsarbejde
2255687_0002.png
Da pilotprojektet udløb
ved udgangen af finsk formandskab i december 2019
fastslog det finske formandskab, at offentliggørelsen af de omfattede dokumenter
ikke
havde forårsaget problemer for hverken fortrolighedsrummet i Rådet eller effek-
tiviteten af lovgivningsarbejdet.
Det kroatiske formandskab tilkendegav at ville forsætte den finske praksis, men
fulgte
i lyset af Covid-19-krisen
aldrig op som planlagt, ligesom kroaterne heller
ikke genoptog forhandlingerne i Rådet om en opdateret tilgang til åbenhed. Til gen-
gæld besluttede det tyske formandskab i juli 2020
i lyset af de gode erfaringer fra
det finske formandskab og efter konsultationer med Danmark og ligesindede
at
genoptage forhandlingerne med udgangspunkt i pilotprojektet. Det lykkedes efter en
kort men intens konsultationsproces at opnå enighed blandt medlemslandene om en
ny tilgang, der med støtte fra alle medlemslande blev vedtaget i Coreper den 14. juli
2020.
Opdateret tilgang til åbenhed i Rådet
Den nye tilgang indeholder følgende væsentligste
nye
tiltag:
Dokument
Fremskridtsrapporter
Nuværende praksis
Fremskridtsrapporter, der sendes til Coreper, har hidtil
som udgangspunkt været klassificeret som LIMITÉ-doku-
menter (dvs. internt rådsdokument, der ikke automatisk er
tilgængeligt for offentligheden). Ethvert siddende formand-
skab har imidlertid prærogativ til at offentliggøre frem-
skridtsrapporter.
Hvis fremskridtsrapporter sendes til Rådet, bliver de auto-
matisk offentliggjort.
Ny praksis
Offentliggøres systematisk hvad enten, de sendes til
Coreper eller til Rådet, med mindre, at et medlems-
land gør indsigelse.
(På dansk opfordring har Rådets Juridiske Tjeneste
dog slået fast, at den eksisterende stemmeregel
sim-
pelt flertal, jf. Rådets forretningsorden
fortsat gør
sig gældende).
Offentliggøres, hvad enten det vedtages i Rådet eller i
Coreper.
Systematisk offentliggørelse.
Rådets indledende
mandat forud for for-
handlinger
Trilogdokument med
institutionernes ind-
ledende positioner
Rådets endelige posi-
tion med afspejling af
forhandlingernes ud-
fald (efter indgåelse
af trilogaftale)
Løbende kommuni-
kation om udvikling i
lovgivningsproces-
sen, herunder triloger
Er hidtil blevet offentliggjort, når vedtaget i Rådet (som ge-
nerel indstilling), men ikke ved vedtagelse i Coreper.
Ingen fast praksis, offentliggøres i nogle sager, i andre ikke.
Offentliggøres ikke sædvanligvis af Rådet, men af EP ved
dagsordensfastsættelse af afstemning.
Offentliggøres systematisk af Rådet efter inddragelse
(”examination”) af Coreper.
Det siddende formandskab beslutter, i hvilket omfang der
kommunikeres offensivt.
Formel forpligtigelse på aktiv kommunikation, herun-
der på sociale medier.
I tillæg til de konkrete tiltag indeholder den nye tilgang en tilkendegivelse af, at Rådet
fortsat vil overveje hvilke eventuelle skridt, der fremover vil være nødvendige for at
sikre tilstrækkelig åbenhed omkring lovgivningsarbejdet. Derudover forpligtiges Co-
reper på at tage sagen op igen efter behov (”as appropriate”).
UDENRIGSMINISTERIET